Sandisk Ultra II 960gb plötsligt dog

Permalänk
Medlem

Sandisk Ultra II 960gb plötsligt dog

Den får ström (blir något varm) men hittar ej i bios eller Windows. Ibland om jag har tur så finns den i enhetshanteraren. Det går inte att skapa en MDR till disken. Någon som vart med om detta att en SSD helt plötsligt lägger av utan förvarning. Jag behöver grejerna i disken, vad kan jag prova ?

Permalänk

luktar hårdvarufel så låter som ett jobb för ett recovery företag. men räkna med att få öppna lädret.

https://www.ibas.se/data-recovery-for-privatpersoner/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har en Sandisk Ultra II 480GB som också bara plötsligt dog, lyckades inte få fram någon data (provade dock inte med något avancerat). Skickade in den på garanti och fick en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Den får ström (blir något varm) men hittar ej i bios eller Windows. Ibland om jag har tur så finns den i enhetshanteraren. Det går inte att skapa en MDR till disken. Någon som vart med om detta att en SSD helt plötsligt lägger av utan förvarning. Jag behöver grejerna i disken, vad kan jag prova ?

Backup.... BACKUP! OMG... B A C K U P !

Kort sagt, du kan om du vill kontakta räddningsföretag och betala 5-10kkr (eller mer) och hoppas på att få tillbaka din data. Tror att Sandisk Ultra är en som inte krypterar sin info, så det bör ha en liten chans iaf.

Och... SSDer har tyvärr en äcklig tendens att när de dör, dö plötsligt. Ett strömavbrott i fel tillfälle, en bugg i FW (sällsynt idag dock), ett NAND paket som havererar (sker, men inte så vanligt), osv. De bättre SSDerna är extremt tåliga mot dessa typer av fel idag dock, och detta var mycket mer vanligt med äldre SSDer.

Ultra II är inte direkt en high-end SSD heller, så oddsen att den är så pass pålitligt är kanske inte att räkna med. Det är en budget disk. Det är dock inget unikt för Sandisk, eller den modellen, utan alla SSD modeller har något ex som kanske är svarta fåret. Samma med HDD osv också...

Börja med räddningsfirma, rör inte disken, utan plocka ut den, lägg den i ESD påse och invänta svar från dem. Pillar du med den kan du göra det värre. Sen nästa gång, ordna backup... två st separata HDDs tex kostar mindre än recoveryn kommer göra.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Hej! Kolla detta klipp då det låter väldigt likt och ligger i tid med windowduppdatering!
https://youtu.be/0YM3WfHk5To

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Låter precis som när min runk-ssd gav upp. Ibland fanns den där, ibland inte. Ibland blåskärmade den.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Nya Windows 10 uppdateringen verkar göra så att vissa SSDer slutar fungera normalt. Men som sagt länken som Extrice postade förklarar problemet bra samt visar en lösning.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

Hej! Kolla detta klipp då det låter väldigt likt och ligger i tid med windowduppdatering!
https://youtu.be/0YM3WfHk5To

Skrivet av Bra Hemsida:

Nya Windows 10 uppdateringen verkar göra så att vissa SSDer slutar fungera normalt. Men som sagt länken som Extrice postade förklarar problemet bra samt visar en lösning.

Det låter lite dumt om en Windows uppdatering kan skapa detta, men.... bra hittat. Är värt att testa, eller att testa disken i en annan dator iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det låter lite dumt om en Windows uppdatering kan skapa detta, men.... bra hittat. Är värt att testa, eller att testa disken i en annan dator iaf.

Ska prova detta och återkommer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Låter precis som när min runk-ssd gav upp. Ibland fanns den där, ibland inte. Ibland blåskärmade den.

Du vet att det finns gratis porr på nätet? Värt att ha en runk ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Prövade i en annan dator och hade samma symptom. Dvs den fastnar i startup och försöker koppla till ssd men lyckas inte och efter 5 minuter så bootar den utan SSD aktiv. Som att jag inte kopplat in ut huvud taget.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med datorn jag använder i badrummet när jag ligger i badet.
Det jag gjorde var att plocka ur kretskortet ur ssdn, lägga i frysen, testa i datorn(fungerade inte), sedan använde jag en varmluftstation på 400c och blåste försiktigt över alla komponenter(ej sata uttaget) Efter det fungerar disken fint, och har inga smart-fel.
Lycka till! (Hade ej något viktigt alls på min, så om du har det så skicka till recovery företag.)

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Prövade i en annan dator och hade samma symptom. Dvs den fastnar i startup och försöker koppla till ssd men lyckas inte och efter 5 minuter så bootar den utan SSD aktiv. Som att jag inte kopplat in ut huvud taget.

Det låter då tyvärr som att du har en död disk.

Räddningsfirma och nästa månadslön, är tyvärr din enda chans nu. Faran är att om du försöker med andra knep, kan du som sagt göra det värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Hade samma problem med datorn jag använder i badrummet när jag ligger i badet.
Det jag gjorde var att plocka ur kretskortet ur ssdn, lägga i frysen, testa i datorn(fungerade inte), sedan använde jag en varmluftstation på 400c och blåste försiktigt över alla komponenter(ej sata uttaget) Efter det fungerar disken fint, och har inga smart-fel.
Lycka till! (Hade ej något viktigt alls på min, så om du har det så skicka till recovery företag.)

Har du en liten flytbrygga för datorn då också, eller? Haha

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har du en liten flytbrygga för datorn då också, eller? Haha

Ställer en köksstol vid badkaren där laptoppen ligger, sedan lindar jag in laptoppen med plastfolie, och lägger laddaren i ett skåp så det inte riskerar att komma vatten på laddaren.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.