Thomas väntan är över – Asus ROG Swift PG27UQ landar på kontoret

Permalänk
Melding Plague

Thomas väntan är över – Asus ROG Swift PG27UQ landar på kontoret

Det vankas test av spelskärm extraordinaire hos SweClockers. Efter lång väntan har första modellen med 144 Hz, HDR och 4K UHD-upplösning äntligen landat på kontoret.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Mysigt.
Hoppas att 32"+ kommer snart med då 27" är alldeles för litet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mysigt.
Hoppas att 32"+ kommer snart med då 27" är alldeles för litet.

Sitter i exakt samma båt och väntar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Dold text

http://knowyourmeme.com/memes/nu-male-smile

Permalänk
Medlem

Kul att något händer på skärm sidan i alla fall. Man kan ju köpa en sån här och försöka driva det med sitt gtx 1080ti eller titan V. Tror inte ens nästa grafikkorts generation kommer klara att driva dessa skärmar i 144hz på höga inställningar med runt 144fps det lär ju tyvärr dröja. Men hoppas kan man ju göra även om det förmodligen bara blir en besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mysigt.
Hoppas att 32"+ kommer snart med då 27" är alldeles för litet.

Skrivet av Vangen:

Sitter i exakt samma båt och väntar.

Samma här, 27" är ju rätt menlöst att köra 4k på.
Dock fortfarande väldigt nöjd med min nerblingade XB312HK.
Kan inte begripa varför tillverkare envisas med att slänga på rent skräp på annars bra skärmar.
Jag menar standardfoten på min Acer och även på denna Asus är ju bedrövliga.
Gjort för att dra till sig blickar på mässor och i skyltfönster, men knappast vettigt för användning.

Permalänk
Medlem

Hahaha Emil och Kalle som små barn på julafton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Kul att något händer på skärm sidan i alla fall. Man kan ju köpa en sån här och försöka driva det med sitt gtx 1080ti eller titan V. Tror inte ens nästa grafikkorts generation kommer klara att driva dessa skärmar i 144hz på höga inställningar med runt 144fps det lär ju tyvärr dröja. Men hoppas kan man ju göra även om det förmodligen bara blir en besvikelse.

Inte 17 är 144hz i 4k nåt problem.
Det fixar du med ett 750TI.

Inte i de senaste spelen och max på allt såklart.
Men sansar man sig med inställningarna så är det helt klart möjligt.
Vissa tungdrivna finesser som AA och AF kan man ju dra ner på rejält när DPI'n åker upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Det vankas test av spelskärm extraordinaire hos SweClockers. Efter lång väntan har första modellen med 144 Hz, HDR och 4K UHD-upplösning äntligen landat på kontoret.

Läs hela artikeln här

Är skärmen en sponsrad, cherry-plockad review sample?

Vore fint om ni kikar efter blb, i.o.m AUO panel.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Hittade inte testet?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av THB:

Mysigt.
Hoppas att 32"+ kommer snart med då 27" är alldeles för litet.

Skulle säga att 32-34" är en bra storlek, 27" är lite litet för 4k.

Jag köpte just en 43" 4k skärm. Den är egentligen för hög att ha som datorskärm men dubblar som TV

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Jag köper väl kaka till mig själv då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte 17 är 144hz i 4k nåt problem.
Det fixar du med ett 750TI.

Inte i de senaste spelen och max på allt såklart.
Men sansar man sig med inställningarna så är det helt klart möjligt.
Vissa tungdrivna finesser som AA och AF kan man ju dra ner på rejält när DPI'n åker upp.

750Ti? Det går nog alldeles utmärkt 10 år gamla spel och allt på Low.

Sarkasmen åt sidan så vet jag inte alls vad du pratar om. 1080Ti har ju inte en chans att driva alla spel på marknaden i 4K/60Hz och nu kommer 144Hz? Det behövs göras en hel del på grafikkortsmarknaden för att en sådan skärm ska kunna användas fullt ut utan att behöva sänka absolut allt.

Tror du mig inte? Ett litet exempel är The Crew 2 CB som jag testade i 4K på Ultra, fick värdelös FPS så jag sänkte till High men inte ens då kunde jag hålla 60fps utan låg runt 48-60 vilket gjorde hela upplevelsen väldigt otrevlig och hackig. Medium däremot gav mig äntligen de 60fps jag önskade för att att få en behaglig upplevelse. Tror inte det är något unikt för mig direkt?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Kul med spontana klipp

Permalänk
Medlem

Emil, när ni har testat klart är det bara att langa vidare skärmen till mig, oavsett hur testat gick.

Visa signatur

Games!

Permalänk

Har den vesa-fäste eller är man tvungen att använda den medföljande foten? Den har ju den där projicerade logotypen ner mot bordet och sånt så kanske inte bara att skruva bort?

Permalänk
Medlem

Yes! Jag vann!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Suck när ska folk förstå att 16:10 är vettigare?

Permalänk

@g146: I den här storleken och uppåt så börjar det kvitta. På laptops ska det absolut vara 16:10 dock.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Vangen:

Sitter i exakt samma båt och väntar.

Skrivet av Svensktiger:

Samma här, 27" är ju rätt menlöst att köra 4k på.
Dock fortfarande väldigt nöjd med min nerblingade XB312HK.
Kan inte begripa varför tillverkare envisas med att slänga på rent skräp på annars bra skärmar.
Jag menar standardfoten på min Acer och även på denna Asus är ju bedrövliga.
Gjort för att dra till sig blickar på mässor och i skyltfönster, men knappast vettigt för användning.

Skrivet av Accipiter46:

Skulle säga att 32-34" är en bra storlek, 27" är lite litet för 4k.

Jag köpte just en 43" 4k skärm. Den är egentligen för hög att ha som datorskärm men dubblar som TV

Jo, sitter just nu med en 40" 4K skärm (Philips BDM4065UC) och den är riktigt trevlig så att gå ner till mikroskopiska 27" är inte ett alternativ.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte 17 är 144hz i 4k nåt problem.
Det fixar du med ett 750TI.

Inte i de senaste spelen och max på allt såklart.
Men sansar man sig med inställningarna så är det helt klart möjligt.
Vissa tungdrivna finesser som AA och AF kan man ju dra ner på rejält när DPI'n åker upp.

Det har du visserligen rätt. Men gör det verkligen så mycket skillnad? Att man sitter på en stabil fps på runt 144?

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med 4K @144Hz när det inte finns ett gränssnitt som stödjer det? Hur får du över signalen?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vad är poängen med 4K @144Hz när det inte finns ett gränssnitt som stödjer det? Hur får du över signalen?

Då får över det över DP 1.4 MEN med reducerad chroma subsample vad jag sett. Så vill du ha full bildkvalitet så är det 96Hz man blir begränsad av.
Så 4K @144Hz med full färg går inte vad jag vet....än men då inte på dessa skärmar då de bara är DP 1.4

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Snittpris 25k och sen behöver du typ 2x 1080 TI för att få vettig FPS.
Ballt men extremt överprisat och onödigt att spela på 4k

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Saknas bara OLED nu då. Eller hur ställer sig quantum-dot IPS mot OLED? @laxpudding

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Skulle säga att 32-34" är en bra storlek, 27" är lite litet för 4k.

Jag köpte just en 43" 4k skärm. Den är egentligen för hög att ha som datorskärm men dubblar som TV

Förstår inte problemet med 27" och 4k jag körde utan problem 4k på 24" och hade inga svårigheter körde lite skalning i Windows och spelen blev riktigt skarpa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

"Tjena Thomas, det kom en skärm idag, men du var inte inne, så vi skickade tillbaka den ..."

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Emil helt oskriptad och spontan är alltid skoj att se på

Skoj att dessa skärmar äntligen börjar rulla ut, men som så många andra så väntar jag på 32".

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Förstår inte problemet med 27" och 4k jag körde utan problem 4k på 24" och hade inga svårigheter körde lite skalning i Windows och spelen blev riktigt skarpa.

Menar inte att det är ett problem, snarare en missad möjlighet. Det går snabbt att vänja sig vid en större skärm och med 4k kan man gå upp en bit till från 27" utan att det blir pixligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.