Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Skulle klara mig bra utan större förberedelser med min skogsvana. Finns massor av fisk, väster, örter, bär, sötvatten, saltvatten och villebråd. Dock är vintern en annan femma... Temperaturerna svajar mellan +5c och -30 samt ingen växtlighet att äta.

Måste bege mig till allmänt vatten (t.ex. Östersjön) för att få fiska, för husbehov får jag fiska i allmänt vatten. För alla sjöar som ligger lite närmare krävs fiskekort. Drygt 50 km till havet, Hjälmaren eller Mälaren, sen krävs det ju båt också. Hade man bott i fastighet där det ingår vatten kanske man hade kunnat fixa några måltider, behöver man åka 50 km (enkel resa) med bil och båt så finns det nog lättare sätt att få tag i mat. Att tjuvfiska och tjuvjaga kommer bara ställa till mer problem. Finns bra mycket mer jordbruksdjur än vilt också, problemet vid en kris är att djuren slaktas/avlivas på slakterier som ligger långt bort. Opastöriserad mjölk får inte säljas via butik heller, så mejerierna och transporterna dit måste fungera för att vi ska få mjölk från de lokala djuren.

Så vida det inte handlar om zombieapokalypsen så kommer en mängd regler/lagar man måste förhålla sig till finnas kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är jag den enda som tycker det är lite feltänk redan från början att i större tätorter, typ Stockholm, så förväntas alla själv lagra mat, vatten osv för 2 veckor? På landet osv är det väl en annan sak, med stora områden, låg befolkningstäthet osv.

Måste ju rimligtvis vara mycket effektivare att samhället ordnade med någon smartare lösning än att varenda kotte börjar lagra bensin och annat i sina lägenheter? Därmed inte sagt att det ska typ finnas ett ställe i hela kommunen som skulle sköta allt, men måste väl gå att göra det oändligt mycket effektivare än att alla ska göra det på egen hand när behoven bör vara rätt lika? T.ex. att varje fastighet, kvarter, postnummer etc. hade någon form av lokal lösning måste ju vara oändligt mkt säkrare och effektivare än att pula in det i sitt källarförråd och utgå ifrån att det skulle vara säkert där i en krissituation.

I händelse av en invasion- så klarar vi bara försvara Stockholm 8-9h.. tror inte du får jätte mycket hjälp de närmsta veckorna då direkt.
sen växer ju inte grödor, mejeriprodukter, djur etc inne i städerna - det görs på landsbygden.

Permalänk
Medlem

@improwise
Troligen har många på landet redan lite extra mat hemma för att det är längre och omständligt att handla.
Medan många i lägenhet i stan knappt har en hårdmacka hemma för att frukost alltid köps på springande fot på väg till jobbet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

I händelse av en invasion- så klarar vi bara försvara Stockholm 8-9h.. tror inte du får jätte mycket hjälp de närmsta veckorna då direkt.
sen växer ju inte grödor, mejeriprodukter, djur etc inne i städerna - det görs på landsbygden.

Om staden man bor blir invaderad av en främmande makt är det inte säkert att man behöver nån större egen beredskap. Har svårt att tänka mig att det skulle föregås av en massiv bombkampanj och skulle det göra det så lär nog inte några liter vatten och knäckebröd hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@improwise
Troligen har många på landet redan lite extra mat hemma för att det är längre och omständligt att handla.
Medan många i lägenhet i stan knappt har en hårdmacka hemma för att frukost alltid köps på springande fot på väg till jobbet...

Skickades från m.sweclockers.com

Det du skriver är just min poäng. Dessutom är möjligheterna till att lagra extra mat och annat klart större om man bor i en stor villa på landet med ett par extra uthus än om typ 4 pers delar på en 2a i stan. Vad är nästa steg, att alla har några handgranater och ett par maskingevär hemma så kan vi lägga ner försvaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är jag den enda som tycker det är lite feltänk redan från början att i större tätorter, typ Stockholm, så förväntas alla själv lagra mat, vatten osv för 2 veckor? På landet osv är det väl en annan sak, med stora områden, låg befolkningstäthet osv.

Måste ju rimligtvis vara mycket effektivare att samhället ordnade med någon smartare lösning än att varenda kotte börjar lagra bensin och annat i sina lägenheter? Därmed inte sagt att det ska typ finnas ett ställe i hela kommunen som skulle sköta allt, men måste väl gå att göra det oändligt mycket effektivare än att alla ska göra det på egen hand när behoven bör vara rätt lika? T.ex. att varje fastighet, kvarter, postnummer etc. hade någon form av lokal lösning måste ju vara oändligt mkt säkrare och effektivare än att pula in det i sitt källarförråd och utgå ifrån att det skulle vara säkert där i en krissituation.

Oavsett om du bor ute på landet eller på Hötorget så kommer kommunen ordna med vatten från tankbilar vid avbrott i ledningsnätet/drift. Förr fanns det mer beredskap generellt, men idag kan det ta dagar för sånt som mat att komma, elnätet kan beräknas vara borta 1-2 veckor vid större störningar, innan det repareras. Det är ju inte heller någon specifik myndighet som ansvarar för livsmedelsförsörjning vid kriser, vid en kris kommer t.ex. kommunen vara upptagen med att få sin egna verksamhet att rulla vilket t.ex. betyder mat till äldre på boenden och de som får mat via hemtjänsten.

Källarförrådet här är för övrigt skyddsrummet, så vid en kris kommer allt slängas ut därifrån Är vattennätet/försörjningen utslaget får man för den delen klara sig utan vatten i skyddsrummet. Fastighetsägare behöver inte bistå med matförråd bara för att de ansvarar för skyddsrum. Det MSB rekommenderar är inte att ha massor brandfarliga vätskor i bostaden, finns gränser eller förbud mot det beroende på vilka utrymmen det rör sig om. För att laga mat vid ett strömavbrott så är det ditt egna ansvar att se till att du så kan, därav att de rekommenderar att man har sprit/gasolkök. I Stockholm (kommunen) bor bara 9,1 % i småhus, men reglerna för de som bor i flerfamiljshus är ju samma som i en liten kommun långt ifrån allt i en liten ort på 201 invånare. Ska du lagra bränsle så behöver du i princip en farmartank på gården. I garaget får du bara lagra ett par reservdunkar, i bostaden ännu mindre än så. Sen är du ju mer benägen att bo i eget hus i Täby än i Kiruna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Jag kan bara anta att även den dummaste och snålaste i Sverige har åtminstone dessa 2 förtäringar hemma i rejäl kvanitet. Kan inte riktigt föreställa mig ett svenskt hem utan dem :/

Detta kanske ser ut som ert ICA, men detta är faktiskt en bild från min nuvarande källare.

https://goo.gl/ukwuGd

https://5.imimg.com/data5/IO/WI/MY-62603118/red-bull-energy-drink-500x500.jpg

LAN-party?:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@improwise
Troligen har många på landet redan lite extra mat hemma för att det är längre och omständligt att handla.
Medan många i lägenhet i stan knappt har en hårdmacka hemma för att frukost alltid köps på springande fot på väg till jobbet...

Mindre samhällen brukar ha närmare till mataffärer än du har ute i bostadsområdet i någon av de större kommunerna eller kranskommunerna till storstäderna. De som bor i större kommuner har all anledning att veckohandla och ha mat hemma, medan de i små kommuner inte har samma drivkraft för att göra detsamma, då de har nära till vettiga affärer. Det är de runt storstäderna som kör mest bil också, mer än glesbygdskommunerna i något fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om staden man bor blir invaderad av en främmande makt är det inte säkert att man behöver nån större egen beredskap. Har svårt att tänka mig att det skulle föregås av en massiv bombkampanj och skulle det göra det så lär nog inte några liter vatten och knäckebröd hjälpa.

Jag förstår hur du tänker, men om du tror att den främmande makten kommer förse dig med proviant så har du fel.

Till en början skär man av allt innan man börjar öppna upp för hjälporganisationer. Varför? - för att skapa demoralisering och tvinga försvaret ner på knäna genom att framkalla en mindre humanitär kris för de miljoner människor inne i städerna. Detta gör ju att försvaret som ska värna om människorna i landet helt måste skifta focus och kapitulera. Det tar minst 8 dagar innan man eventuellt kan få hjälp från en annan nation - mycket fördömande och diplomatik först. Man hoppas på att man fortfarande har kontroll av Östersund och allt Norröver vid detta tillfälle.

Så varför ska man kunna klara sig på egen hand en period?
Ge Försvarsmakten en chans att försvara landet
och för att Sverige ska förbli Sverige och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om staden man bor blir invaderad av en främmande makt är det inte säkert att man behöver nån större egen beredskap. Har svårt att tänka mig att det skulle föregås av en massiv bombkampanj och skulle det göra det så lär nog inte några liter vatten och knäckebröd hjälpa.

Om en främmande makt ockuperar Stockholm är det de som är ansvariga för försörjningen av invånarna och ska se till så vatten och mat kommer fram. Räkna med terrorattacker utförda av svenska förband som infiltrerat staden däremot, de kommer inrikta sig mot infrastrukturen i strid mot krigets lagar.

Skulle du bombas så gör några liter vatten stor skillnad, är inte riktigt meningen att du ska äta i skyddsrummen, men fungerar inte vattennätet så får du inget vatten dit förutom det du tar med dig. Ska du överleva instängd i ett skyddsrum några dagar behöver du vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mindre samhällen brukar ha närmare till mataffärer än du har ute i bostadsområdet i någon av de större kommunerna eller kranskommunerna till storstäderna. De som bor i större kommuner har all anledning att veckohandla och ha mat hemma, medan de i små kommuner inte har samma drivkraft för att göra detsamma, då de har nära till vettiga affärer. Det är de runt storstäderna som kör mest bil också, mer än glesbygdskommunerna i något fall.

Källa?

Vad jag kan se i flen så ligger 2/4 av matvarubutikerna väldigt bilvänligt och med väldigt få bostäder i närheten.

Bor du väster om sörmlandsgatan, öster om kungsgatan eller söder om järnvägen så är det nog inte så kul å handla utan bil...

Kollade dock bara lite snabbt på google maps, kan ha fel... Om vi nu ska ha något illustrativt exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Jag förstår hur du tänker, men om du tror att den främmande makten kommer förse dig med proviant så har du fel.

Till en början skär man av allt innan man börjar öppna upp för hjälporganisationer. Varför? - för att skapa demoralisering och tvinga försvaret ner på knäna genom att framkalla en mindre humanitär kris för de miljoner människor inne i städerna. Detta gör ju att försvaret som ska värna om människorna i landet helt måste skifta focus och kapitulera. Det tar minst 8 dagar innan man eventuellt kan få hjälp från en annan nation - mycket fördömande och diplomatik först. Man hoppas på att man fortfarande har kontroll av Östersund och allt Norröver vid detta tillfälle.

Så varför ska man kunna klara sig på egen hand en period?
Ge Försvarsmakten en chans att försvara landet
och för att Sverige ska förbli Sverige och inget annat.

Det där låter lite mer som retorik för högre försvarsanslag tycker jag Är väl typ bara Ryssland och Nato som känns som att dom skulle ge sig på att invadera Sverige inom en överskådlig tid och i båda fallen lär vi ju falla snabbare än Polen om dom ger sig tusan på att invadera. Dessutom borde det vara så att desto sämre dom behandlar lokalbefolkningen, desto större anledning kommer dom ha att göra uppror och destom mindre att förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skulle du bombas så gör några liter vatten stor skillnad, är inte riktigt meningen att du ska äta i skyddsrummen, men fungerar inte vattennätet så får du inget vatten dit förutom det du tar med dig. Ska du överleva instängd i ett skyddsrum några dagar behöver du vatten.

Med dagens vapenteknologi så känns massbombningar som något man bara gör ifall man verkligen vill utrota befolkningen i landet man invaderar, och isf lär dom väl skjuta folk så fort dom kommer upp ur skyddsrummen ändå. Det största invasionshotet mot Sverige kommer rimligtvis från Ryssland, och det lär väl knappst vara önskan om mer markyta eller naturresurser som ligger bakom det. Tror största risken att bli bombad, annat än om man heter Berit, är att bo på fel ställe, dvs vägg i vägg med nån försvarsanläggning eller liknande. Har svårt att se att en främmande makt skulle se ett par tusen hipsters på Söder som något större hot mot deras soldater

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@improwise
Troligen har många på landet redan lite extra mat hemma för att det är längre och omständligt att handla.
Medan många i lägenhet i stan knappt har en hårdmacka hemma för att frukost alltid köps på springande fot på väg till jobbet...

Skickades från m.sweclockers.com

Diskuterade det för några veckor sen, för mig som är uppväxt och bor på landet lät det vansinnigt att folk behöver rekommenderas ha saker för att klara sig tre dagar (som det var tal om förut).
Men tydligen är det rätt vanligt att folk lever som du beskriver och då behövs ju verkligen de här kampanjen.

Är det vinter skulle jag nog klara mig nån månad på det jag normalt har hemma.
Sommar blir värre med kylvaror men ett par veckor ska inte vara några problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Dessutom borde det vara så att desto sämre dom behandlar lokalbefolkningen, desto större anledning kommer dom ha att göra uppror och destom mindre att förlora.

Jo man kan ju lätt tro det men historien pekar på annat, 4 tyska vakter på 2000 judar
städer i Iran / Irak som varit belägrade av ISS i över 4år -där man stänger in människor i burar och tänder på.
Man kan ju tycka att detta borde räcka men flertalet människor tenderar att bli passiva

ja jag kan tyvärr fortsätta i evigheter..

Skulle Sverige få hjälp så tar man inte tillbaka landet på några dagar direkt.. Desto sämre den främmande nationen, klanen, sekten, Terrororganisationen får det - ju mer får människorna i dess närhet lida.. bevisas tyvärr dagligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Jo man kan ju lätt tro det men historien pekar på annat, 4 tyska vakter på 2000 judar
städer i Iran / Irak som varit belägrade av ISS i över 4år -där man stänger in människor i burar och tänder på.
Man kan ju tycka att detta borde räcka men flertalet människor tenderar att bli passiva

ja jag kan tyvärr fortsätta i evigheter..

Skulle Sverige få hjälp så tar man inte tillbaka landet på några dagar direkt.. Desto sämre den främmande nationen, klanen, sekten, Terrororganisationen får det - ju mer får människorna i dess närhet lida.. bevisas tyvärr dagligen

Ska man titta på historien så behöver vi väl även oroa oss för spjut och elefanter men jag känner mig ändå rätt säker på att så inte är fallet Inom en överskådlig framtid tror jag inte att WWII för 70 år sen eller IS härjningar i Irak/Syrien är speciellt relevanta för vår del. Jag tror helt enkelt att man får förlita sig på tanken att om det går tillräckligt mkt åt h-e så kvittar det om man har energidryck och renklämmor i mängder i källarförrådet, däremot om det händer, i sammanhanget, lite mer vardagliga katastofer, typ elen slås ut i en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Källa?

Vad jag kan se i flen så ligger 2/4 av matvarubutikerna väldigt bilvänligt och med väldigt få bostäder i närheten.

Bor du väster om sörmlandsgatan, öster om kungsgatan eller söder om järnvägen så är det nog inte så kul å handla utan bil...

Kollade dock bara lite snabbt på google maps, kan ha fel... Om vi nu ska ha något illustrativt exempel.

Nu är det ju skillnad att åka bil 1 km till affären och på att åka 5-10 km till närmsta stormarknad. Folk har heller inga större problem att gå 1-2 km till affären, eller cykla. Köpområden utanför/i utkanten av tätorterna är däremot inte vänliga för de som går eller cyklar och ligger ofta längre från bostäder än 500-2000 meter. Minsta dagligvarukonceptet i Flen är för övrigt en Netto, de två större är en ICA Kvantum och Coop Extra. I större kommuner måste du ofta ta dig till ett storköp långt ifrån var du bor, och det som ligger någon km från bostaden är någon närlivsbutik med dåligt utbud och höga priser. Folk åker inte direkt till ICA Maxi eller Hemköp för att småhandla. Bor du i Malmköping, Hälleforsnäs eller Sparreholm har du matbutik på orten också. Bettna har också en liten lanthandel. De flesta bor i tätorter även i små kommuner. I en större kommun så bor det fler i ett ödsligt bostadsområde helt utan riktig service än det bor i hela kommun här.

Permalänk
Medlem

Cykel, håller ofta länge, lätt att laga och behöver inget drivmedel.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu är det ju skillnad att åka bil 1 km till affären och på att åka 5-10 km till närmsta stormarknad. Folk har heller inga större problem att gå 1-2 km till affären, eller cykla. Köpområden utanför/i utkanten av tätorterna är däremot inte vänliga för de som går eller cyklar och ligger ofta längre från bostäder än 500-2000 meter. Minsta dagligvarukonceptet i Flen är för övrigt en Netto, de två större är en ICA Kvantum och Coop Extra. I större kommuner måste du ofta ta dig till ett storköp långt ifrån var du bor, och det som ligger någon km från bostaden är någon närlivsbutik med dåligt utbud och höga priser. Folk åker inte direkt till ICA Maxi eller Hemköp för att småhandla. Bor du i Malmköping, Hälleforsnäs eller Sparreholm har du matbutik på orten också. Bettna har också en liten lanthandel. De flesta bor i tätorter även i små kommuner. I en större kommun så bor det fler i ett ödsligt bostadsområde helt utan riktig service än det bor i hela kommun här.

Nja håller inte med.. Då får du nog ge lite exempel.

Själv har jag...
400 meter till Coop
750 meter till Hemköp
1,1 km till Willys
1,6 km till Stora Coop

Till Coop, Hemköp och Stora Coop går det en buss var tioende minut.

Utöver dessa så ligger inom 500 meter ett antal närlivs och två stycken pressbyrån. Utöver det givetvis en rad resturanger och dylikt.

---

Kan dock erkänna att enskilda exempel kanske inte ger så mycket. Vore väl trevligt om du kan presentera lite källor för ditt påstående.

Permalänk
Medlem

coolt

ingen el? har vi internet? om inte hur fixar man det? är ganska aktiv med mobilen & mobilspel =D

Permalänk
Medlem

Jodtabletter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är jag den enda som tycker det är lite feltänk redan från början att i större tätorter, typ Stockholm, så förväntas alla själv lagra mat, vatten osv för 2 veckor? På landet osv är det väl en annan sak, med stora områden, låg befolkningstäthet osv.

Håller helt med om bensin och till viss del vatten. Mat är dock relativt enkelt att lagra, med genomtänkt innehåll klarar man sig ganska långt på 1-2 banankartonger med torrvaror och konserver. Har man ett skafferiskåp över så räcker det långt bara att fylla det. Och som sagt, inte tänka så mkt på extrem hållbarhet utan satsa på vanlig mat som kan förnyas.

Skrivet av Petterk:

Oavsett om du bor ute på landet eller på Hötorget så kommer kommunen ordna med vatten från tankbilar vid avbrott i ledningsnätet/drift.

Centrala lösningar för vatten är nog bland det första som kommer på plats, så jag håller med om att det är mindre viktigt än mat. Å andra sidan är vatten ett mer akut problem... vatten finns det åtminstone gott om inom landets gränser, till skillnad från mat. Men dunkar att frakta vattnet i behövs, något som många inte heller har. En billig sak att lägga till listan @Simoneriksson.

Skrivet av improwise:

Vad är nästa steg, att alla har några handgranater och ett par maskingevär hemma så kan vi lägga ner försvaret?

Tidvis (mitten av 1900-talet) har värnpliktsförsvaret fungerat lite så, inte i städerna men på landsbygden. Granater hade ingen hemma men inte sällan AK-4an om ens krigsplacering inbegrep en sådan. Hur som helst så tror jag både preppers och andra gör misstaget att tänka för mycket på de extrema katastrofscenarierna (krig etc) och resonera utifrån dem, snarare än att planera för alla vardagliga problem som vi idag löser utan att reflektera över det.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Med dagens vapenteknologi så känns massbombningar som något man bara gör ifall man verkligen vill utrota befolkningen i landet man invaderar, och isf lär dom väl skjuta folk så fort dom kommer upp ur skyddsrummen ändå. Det största invasionshotet mot Sverige kommer rimligtvis från Ryssland, och det lär väl knappst vara önskan om mer markyta eller naturresurser som ligger bakom det. Tror största risken att bli bombad, annat än om man heter Berit, är att bo på fel ställe, dvs vägg i vägg med nån försvarsanläggning eller liknande. Har svårt att se att en främmande makt skulle se ett par tusen hipsters på Söder som något större hot mot deras soldater

Precisionsvapen kan i.o.f.s. slå fel på km-avstånd. Sen är det mesta som används i moderna krig vanliga ostyrda bomber. Vid en konflikt kommer de inte bara slå mot fast stationerade förband och baser, de kommer slå mot infrastruktur så att de inte kan röra sig. Och såklart mot rörliga mål. I Östermalm, Norra Djurgården och Gärdet har du militära mål i form av Högkvarteret, Försvarshögskolan och Försvarets materialverk. Så nog finns det mål i stan, sen kan man inte direkt förvänta sig att någon som startar krig förhåller sig till krigets lagar, då redan starten är ett brott mot dessa.

Permalänk
Medlem

Fick hem en broschyr förra veckan "Om Krisen Eller Kriget Kommer" vilket ger information om vad man ska göra under kriser. I broschyren står att mer information finns på https://www.dinsakerhet.se/ och https://www.krisinformation.se/

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Mycket bra tips uppe nu och många roliga diskussioner.

Lägger tex till dunkar för enkel transport av vatten, samt Jodtabletter i medicin skåpet.

Har försökt ta kontakt med sweclockers så jag kan redigera min starttext igen, verkar inte gå just nu.

Permalänk
Avstängd

@Simoneriksson:

Kondomer kan vara bra att ha så att man kan få lite njutning under kris säkerhet avkopplande med.

Grön te är bra att ha.

Lite gamla spelkonsoler som man kan spela utan internet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det du skriver är just min poäng. Dessutom är möjligheterna till att lagra extra mat och annat klart större om man bor i en stor villa på landet med ett par extra uthus än om typ 4 pers delar på en 2a i stan. Vad är nästa steg, att alla har några handgranater och ett par maskingevär hemma så kan vi lägga ner försvaret?

Det finns en mellanväg till att skafferiet är tomt och du har ett eget slakthus med tillhörande handgranater.

Har man inte plats för några kilo extra pasta, mjöl och konserver är köket felbyggt, även om du bor i en tvåa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja håller inte med.. Då får du nog ge lite exempel.

Själv har jag...
400 meter till Coop
750 meter till Hemköp
1,1 km till Willys
1,6 km till Stora Coop

Till Coop, Hemköp och Stora Coop går det en buss var tioende minut.

Utöver dessa så ligger inom 500 meter ett antal närlivs och två stycken pressbyrån. Utöver det givetvis en rad resturanger och dylikt.

---

Kan dock erkänna att enskilda exempel kanske inte ger så mycket. Vore väl trevligt om du kan presentera lite källor för ditt påstående.

Finns ingen källa som tar upp allt sånt. Själv har jag 900 meter till affären som ligger längst bort och har alla fyra mataffärer inom bekvämt gångavstånd.

Att det finns en mängd bostadsområden som har bristfällig service är däremot ingen stor hemlighet. Sen att folk i storstadskommuner åker längre i sina bilar än t.o.m. glesbygdskommuner kan du läsa i Trafikanalys statistik. Stockholms län är de som kör längst i sina bilar, som i längst körsträcka. Finns såklart många bilar (fler) i glesbygdskommuner, men de går inte onormalt långt räknat per bil. I Gotland går bilarna 257 mil mindre än i Stockholms län exempelvis. Det är inte så att bilen står still om du har en och bor i ett storstadsområde.

Just Älvsjö är 9,11 km² med 28 000 boende, så där kommer du inte hitta delar som har lång till något. Men det finns givetvis skräckexempel, typ Pershagen i Södertälje.

Hade givetvis varit intressant med statistik som beskriver hur många som veckohandlar eller hur ofta de handlar i olika områden, men det finns inte. Vänder man på det betyder det att det inte heller finns belägg för det jag argumentera emot. Det kommer helt enkelt skilja sig stort på olika håll, och det går därför inte att anta att folk i småkommuner skulle handla mer sällan än de i större kommuner eller storstadsområden för den delen. Tillväxtverket har dock några siffror på avstånd till närmaste livsmedelsbutik, men det är bara nedbrutet per kommun. "Vår kartläggning visar att tillgängligheten varierar stort mellan olika delar av landet och framför allt mellan täta miljöer och landsbygd. Totalt sett har 153 000 personer längre än tio minuters bilresa till den närmaste butiken." – borde räcka för att inte döma ut alla som bor utanför de tre storstadsregionerna som folk som har långt till affären osv iaf. I Norrbotten är det t.ex. bara 3233 personer som har mer än 20 minuter bilresa till affären, över 93 % i Norrbotten har närmaste livsmedelsaffären inom 10 minuters bilresa. Det är inte direkt tillräckligt för att prata om att de skulle ha andra vanor än folk i stort.

Permalänk
Medlem

Ska du barrikera dig i ditt hem eller kan du röra dig utomhus? Spontant tänker jag att det är bra med en torrtoalett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det finns en mellanväg till att skafferiet är tomt och du har ett eget slakthus med tillhörande handgranater.

Har man inte plats för några kilo extra pasta, mjöl och konserver är köket felbyggt, även om du bor i en tvåa.

Det är inga problem att bo i en etta och ha allt MSB rekommenderar, bor lite större själv men ettorna i det här huset är på 27-28 m² och förutom en mängd köksskåp och garderob har de ju förråd i källaren. Är inga problem att ha mycket mer än de rekommenderar. Det de rekommenderar i matväg är bara extra mat och matvaror som håller samt är lätta att laga, de flesta har redan extra mat hemma. Har lägenheten inga skåp/inget skafferi är den feltänkt och så smått bor inte folk i större städer.