Speldator för 25.000, är den här bra?

Permalänk
Medlem

Speldator för 25.000, är den här bra?

Det är nu ungefär 5 år sedan jag skaffade min dator, och nu är det lite dags att lägga pengar på en ny. Efter en del letande så hittade jag en som har det jag vill ha:

https://www.komplett.se/product/11347/datorer/komplett-pc/kom...

Det ser ut som ett perfekt köp för mig, men jag blir orolig över de recensionerna som den har fått, och eftersom jag inte kan något om datorer hoppas jag på att det finns någon annan som kan?

Just nu vill jag bara ha en dator som kan köra Final Fantasy 15 Windows Edition på hög prestanda utan att säcka ihop. Jag använder ingen VR eller något sånt flumm, och att ha en hårddisk på 512 GB och en annan på 2 TB är också något som lockar. Är det här ett bra köp, eller ser det ut som något med den som är fel?

Permalänk
Medlem

@menorak: Jag hinner inte själv just nu men någon kommer snart att slänga ihop ett bra paket till dig som är mer prisvärt

Om ingen har gjort det innan jag är tillbaks så gör jag det själv så tryck inte på beställ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av menorak:

Det är nu ungefär 5 år sedan jag skaffade min dator, och nu är det lite dags att lägga pengar på en ny. Efter en del letande så hittade jag en som har det jag vill ha:

https://www.komplett.se/product/11347/datorer/komplett-pc/kom...

Det ser ut som ett perfekt köp för mig, men jag blir orolig över de recensionerna som den har fått, och eftersom jag inte kan något om datorer hoppas jag på att det finns någon annan som kan?

Just nu vill jag bara ha en dator som kan köra Final Fantasy 15 Windows Edition på hög prestanda utan att säcka ihop. Jag använder ingen VR eller något sånt flumm, och att ha en hårddisk på 512 GB och en annan på 2 TB är också något som lockar. Är det här ett bra köp, eller ser det ut som något med den som är fel?

Du får en bättre och mer prisvärd dator ifall du plockar ihop delar själv. Särskilt prisvärd blir datorn ifall du dessutom kan bygga ihop själv, då man kan använda prisjakt eller liknande.

Såhär skulle ett bygge kunna se ut ifall du inte vill bygga själv:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11565098/

2300kr billigare med bättre grafikkort, bättre nätaggregat, bättre chassi, bättre kylare och snabbare RAM. Dock så är det mindre RAM, samt långsammare SSD. Detta är däremot ingenting du märker av i spel. Datorn i korgen saknar Windows, så detta får du antingen köpa via Inet för 1000kr ytterligare eller 250kr via t.ex Kinguin och installera själv.

Ifall du inte bryr dig om så mycket om utseende så går det att komma ned ungefär 1000kr i pris.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att grafikkortet är bättre om båda är 1080 Ti? Förstår mig inte på såna här grejer.

Men så fall, kommer datorn jag valde ut klara av de nyare spelen utan problem, och de här delarna du valde ut kommer klara av samma prestanda men billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av menorak:

Hur kommer det sig att grafikkortet är bättre om båda är 1080 Ti? Förstår mig inte på såna här grejer.

Men så fall, kommer datorn jag valde ut klara av de nyare spelen utan problem, och de här delarna du valde ut kommer klara av samma prestanda men billigare?

Bättre kylare.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av menorak:

Hur kommer det sig att grafikkortet är bättre om båda är 1080 Ti? Förstår mig inte på såna här grejer.

Men så fall, kommer datorn jag valde ut klara av de nyare spelen utan problem, och de här delarna du valde ut kommer klara av samma prestanda men billigare?

Precis som redan sagts så är det bättre kylare, vilket gör att grafikkortet kan hålla högre klockfrekvens (samt även överklockas mer om man skulle villa göra det) och är därmed också något snabbare/bättre. Detsamma gäller för processorn. Det är också snabbare RAM, vilket du kan ge en ganska hög prestandaboost i vissa spel. Därtill så kommer den också vara betydligt tystare (då framförallt grafikkortet som sitter i Komplettdatorn låter väldigt mycket).

Så för att sammanfatta .. bättre prestanda, tystare och billigare.

(citera gärna så jag ser svar)

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Glöm inte köpa några 140 mm fläktar att sätta i fronten också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Precis som redan sagts så är det bättre kylare, vilket gör att grafikkortet kan hålla högre klockfrekvens (samt även överklockas mer om man skulle villa göra det) och är därmed också något snabbare/bättre. Detsamma gäller för processorn. Det är också snabbare RAM, vilket du kan ge en ganska hög prestandaboost i vissa spel. Därtill så kommer den också vara betydligt tystare (då framförallt grafikkortet som sitter i Komplettdatorn låter väldigt mycket).

Så för att sammanfatta .. bättre prestanda, tystare och billigare.

(citera gärna så jag ser svar)

Okej, så om jag får ställa en till fråga, är kylaren något som sitter i grafikkortet, eller menar du 'Fractal Design Celcius S24 240mm' vilket jag antar är fläkten? Och är de där 16 GB RAM snabbare än de 32 GB i den andra datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av menorak:

Okej, så om jag får ställa en till fråga, är kylaren något som sitter i grafikkortet, eller menar du 'Fractal Design Celcius S24 240mm' vilket jag antar är fläkten? Och är de där 16 GB RAM snabbare än de 32 GB i den andra datorn?

Kylare sitter på grafikkortet, olika märken har olika eftermarknadskylare. Fractal D S24 är processorkylaren.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av menorak:

Okej, så om jag får ställa en till fråga, är kylaren något som sitter i grafikkortet, eller menar du 'Fractal Design Celcius S24 240mm' vilket jag antar är fläkten? Och är de där 16 GB RAM snabbare än de 32 GB i den andra datorn?

Grafikkorten som köps av konsumenter har en kylare monterat på den, (utan kylare är koren inte tjockare än moderkortet, dvs några mm)

Hur bra kylaren är beror på vem som har designat den, MSI och Asus brukar få rätt höga betyg på grafikkort kylare.

Kylaren i sin tur ser till att hålla kortet under dess max temperatur.
Säg att kortets max är 80 grader för enkelhet, vid ca upp till kanske 75 grader kommer kortet jobba till 100% av möjliga effekt, men desto närmare 80 grader det kommer ju mer saktar det ner sig självt för att minska värmeutvecklingen på kortet (jobbar saktare skapar mindre värme)

En bra kylare ser till att hålla kortet under eller tom långt under 75 grader så att kortet alltid ger 100%.

Detsamma gäller din CPU vilket är vad Fractal Design Celcius S24 240mm är, den ser till att din processor hålls under sin max temperatur och därmed också kan jobba 100%.

utan bra kylare kan du lika gärna köpa en hälften så bra dator för hälften av pengarna och du får likvärdig prestanda (skit)

Vad gäller 16 vs 32 Gb ram spelar det noll roll i spel över 16 Gb i dagens läge

Färdiga datorer brukar stoppa in högre mängd före snabbare minnen då de flesta ser mer och tänker att det måste vara bättre.
I dom flesta fallen är hastighet bättre än bara mer, men hastigheten på ram spelar också mycket liten roll i prestanda överlag om man kommer över bas hastigheten i DDR4 (vilket båda ram gör)

I dagens läge kommer du aldrig använda 16 Gb i ett spel om du inte multitaskar sjukt mycket i bakgrunden eller har 300 chrome filkar öppna (men då har du andra bekymmer)

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Du får en bättre och mer prisvärd dator ifall du plockar ihop delar själv. Särskilt prisvärd blir datorn ifall du dessutom kan bygga ihop själv, då man kan använda prisjakt eller liknande.

Såhär skulle ett bygge kunna se ut ifall du inte vill bygga själv:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11565098/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11565098/

2300kr billigare med bättre grafikkort, bättre nätaggregat, bättre chassi, bättre kylare och snabbare RAM. Dock så är det mindre RAM, samt långsammare SSD. Detta är däremot ingenting du märker av i spel. Datorn i korgen saknar Windows, så detta får du antingen köpa via Inet för 1000kr ytterligare eller 250kr via t.ex Kinguin och installera själv.

Ifall du inte bryr dig om så mycket om utseende så går det att komma ned ungefär 1000kr i pris.

Köp en bra luftkylare istället, förmodligen mycket tystare och kyler likvärdigt.
Välj ett ljuddämpat chassie.

Permalänk
Medlem

Mitt strå till stacken, dock för det priset så får man montera själv, sedan la jag inte till något chassi. Tycker att det är så pass personligt på hur man vill att det ska se ut, så det är bättre att leta upp ett själv som man tycker om.

Dock så är det där nog ett KÖP NU PÅ EN GÅNG FFS!!! pris, då dustin har ett ruggigt bra pris på det där 32GB 3000MHz minnes kittet.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Mitt strå till stacken, dock för det priset så får man montera själv, sedan la jag inte till något chassi. Tycker att det är så pass personligt på hur man vill att det ska se ut, så det är bättre att leta upp ett själv som man tycker om.

https://komponentkoll.se/bild/KYyNy.png

Dock så är det där nog ett KÖP NU PÅ EN GÅNG FFS!!! pris, då dustin har ett ruggigt bra pris på det där 32GB 3000MHz minnes kittet.

Du har missat CPU kylare..

K processorerna har ingen egen

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Avstängd

@{SWEC}Rool82:

Det är dock 16gb och inte 32gb,

Total RAM kapacitet
16 GB
Minnesmoduler
2 st
Kapacitet hos enskild modul
8 GB

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Du har missat CPU kylare..

K processorerna har ingen egen

Ahh ja just, där får man för att man är trött

Skrivet av Fraction_91:

@{SWEC}Rool82:

Det är dock 16gb och inte 32gb,

Total RAM kapacitet
16 GB
Minnesmoduler
2 st
Kapacitet hos enskild modul
8 GB

Huhh?
Hmm, komponentkoll listade det som 32GB >.<
Ja inte så konstigt att det var så jävla billigt då

Så lite editerad.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Avstängd

@{SWEC}Rool82:

Ah lite skumt, blev själv sugen på o köpa
Sedan länkades man till 16gb och sökning så finns det inget 32gb för det priset, så komponentkoll har lite missvisande info där ^^

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

@Fraction_91: Ja jag satt själv och funderade på att köpa dom. Tur att impuls bromsen för en gångs skull fungerade...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Köp en bra luftkylare istället, förmodligen mycket tystare och kyler likvärdigt.
Välj ett ljuddämpat chassie.

Problemet är att Inet inte monterar tyngre luftkylare - därav föll valet på vattenkylning. Ska man köra på luftkylning får man antingen köra på en budgetvariant eller montera den själv.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Okej, jag har hört en del olika grejer, och eftersom jag inte är insatt alls i det här så blir det lite krångligt.
De här Inet & Komponentkoll, bygger de ihop datorn åt en också som komplett gör?
Och såhär i närmare eftertanke borde jag ha en röstning eller nåt på vad jag borde skaffa. Fått flera alternativ nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Du får en bättre och mer prisvärd dator ifall du plockar ihop delar själv. Särskilt prisvärd blir datorn ifall du dessutom kan bygga ihop själv, då man kan använda prisjakt eller liknande.

Såhär skulle ett bygge kunna se ut ifall du inte vill bygga själv:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11565098/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11565098/

2300kr billigare med bättre grafikkort, bättre nätaggregat, bättre chassi, bättre kylare och snabbare RAM. Dock så är det mindre RAM, samt långsammare SSD. Detta är däremot ingenting du märker av i spel. Datorn i korgen saknar Windows, så detta får du antingen köpa via Inet för 1000kr ytterligare eller 250kr via t.ex Kinguin och installera själv.

Ifall du inte bryr dig om så mycket om utseende så går det att komma ned ungefär 1000kr i pris.

Så jag har pillat tunt lite, och jag valde till slut den korgen du gjorde, fast med en 'Low Blue Power 3TB' hårddisk istället för 2TB samt en windows 10. Av någon anledning så fanns inte det grafikkortet du valde på 'datorbygge', så jag var tvungen att lägga den i inköpskorgen separat, deras kundservice sa att de kommer bygga in den ändå, fast den är vald separat, utanför 'datorbygge'.

Ser allt det bra ut? Jag hamnar på 24.403 kronor, vilket verkar rimligt, och jag hoppas allt blir ihopbyggt och så. Och att valet av hårddisk inte skapar något trubbel med datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av menorak:

Så jag har pillat tunt lite, och jag valde till slut den korgen du gjorde, fast med en 'Low Blue Power 3TB' hårddisk istället för 2TB samt en windows 10. Av någon anledning så fanns inte det grafikkortet du valde på 'datorbygge', så jag var tvungen att lägga den i inköpskorgen separat, deras kundservice sa att de kommer bygga in den ändå, fast den är vald separat, utanför 'datorbygge'.

Ser allt det bra ut? Jag hamnar på 24.403 kronor, vilket verkar rimligt, och jag hoppas allt blir ihopbyggt och så. Och att valet av hårddisk inte skapar något trubbel med datorn

Det blir kanon! Det fungerar förstås bra med den hårddisken också - det är ju samma, bara att den har lite mer utrymme. "Komponentkoll.se" är som prisjakt, så det är endast en sida som jämför priserna - så du hade då behövt bygga ihop den själv, till skillnad från t.ex som nu via Inet.

Nu kanske det är försent, men du får gratis frakt via Sweclockers här.

Grattis till en bra dator!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Det blir kanon! Det fungerar förstås bra med den hårddisken också - det är ju samma, bara att den har lite mer utrymme. "Komponentkoll.se" är som prisjakt, så det är endast en sida som jämför priserna - så du hade då behövt bygga ihop den själv, till skillnad från t.ex som nu via Inet.

Nu kanske det är försent, men du får gratis frakt via Sweclockers här.

Grattis till en bra dator!

Inte försent alls, tack så mycket.

JAg har en sista fråga dock... Och den bevisar nog hur rudis jag är på datorer, men men.

Jag lägger till lite extra och köper https://www.inet.se/produkt/2212932/acer-27-predator-xf270huc... den där bildskärmen. Jag vet inte om min gamla kabel funkar längre, så jag passar på och tar en HDMI 2.0 kabel också.

https://www.inet.se/produkt/8906019/hdmi-kabel-2-0-ha-ha-svar...

Såvitt jag förstår ska den där funka bra, 3 meter räcker gott och väl...
Men, den klarar av 60Hz, och skärmen är 144Hz. Vad innebär det? Logiskt sett så tycker jag att det inte ska vara något problem, men om jag kollar på siffrorna så kan kabeln bara klara av hälften av vad skärmen visar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av menorak:

Inte försent alls, tack så mycket.

JAg har en sista fråga dock... Och den bevisar nog hur rudis jag är på datorer, men men.

Jag lägger till lite extra och köper https://www.inet.se/produkt/2212932/acer-27-predator-xf270huc... den där bildskärmen. Jag vet inte om min gamla kabel funkar längre, så jag passar på och tar en HDMI 2.0 kabel också.

https://www.inet.se/produkt/8906019/hdmi-kabel-2-0-ha-ha-svar...

Såvitt jag förstår ska den där funka bra, 3 meter räcker gott och väl...
Men, den klarar av 60Hz, och skärmen är 144Hz. Vad innebär det? Logiskt sett så tycker jag att det inte ska vara något problem, men om jag kollar på siffrorna så kan kabeln bara klara av hälften av vad skärmen visar?

Du får med både HDMI och DispayPortkabel med skärmen så du behöver inte köpa någon

Medföljande tillbehör: Strömkabel, DisplayPortkabel och HDMI-kabel

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av menorak:

Inte försent alls, tack så mycket.

JAg har en sista fråga dock... Och den bevisar nog hur rudis jag är på datorer, men men.

Jag lägger till lite extra och köper https://www.inet.se/produkt/2212932/acer-27-predator-xf270huc... den där bildskärmen. Jag vet inte om min gamla kabel funkar längre, så jag passar på och tar en HDMI 2.0 kabel också.

https://www.inet.se/produkt/8906019/hdmi-kabel-2-0-ha-ha-svar...

Såvitt jag förstår ska den där funka bra, 3 meter räcker gott och väl...
Men, den klarar av 60Hz, och skärmen är 144Hz. Vad innebär det? Logiskt sett så tycker jag att det inte ska vara något problem, men om jag kollar på siffrorna så kan kabeln bara klara av hälften av vad skärmen visar?

Du behöver ingen extra kabel (såvida du inte behöver en lite längre).

Det är vid upplösningen 3840x2160 (4K) som den endast klarar 60Hz, men det är inte egentligen kabeln som är felet utan HDMI klarar inte högre frekvens än 60Hz i 4K. I upplösningen 2560x1440 (som också kallas 1440p eller 2K) är det inga problem med 144Hz. Du verkar däremot få med en displayport kabel, så jag hade använt den.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Ooh, tack så mycket allihopa.
(Jag VET att jag sa sista frågan senaste gången, men bara en till xD)
Du hade föredragit att använda displayport? Är den bättre?

Permalänk
Avstängd

Köp aldrig windows HOME, någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

Köp aldrig windows HOME, någonsin.

Tja, enda andra valet är Windows Pro, så... Vilket gör vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av menorak:

Tja, enda andra valet är Windows Pro, så... Vilket gör vad?

https://www.techadvisor.co.uk/feature/windows/windows-10-home...
Vet inte om @menorak använder något speciellt som Home inte har, men jag har aldrig saknat något med Home-varianten.

Permalänk
Avstängd

@menorak: Finns många anledningar. Home är som ett barnsäkrat windows för idioter.
Man är helt låst och det saknar massa funktioner som man kan behöva.
lägg en extra 10:a och skaffa pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av menorak:

Tja, enda andra valet är Windows Pro, så... Vilket gör vad?

Har du någon student i din umgängeskrets är det möjligt att de kan skaffa en windows-nyckel gratis via universitet, då blir det Windows 10 education, men det har fungerat bra för mig i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P