Asus bestyckar nya Zenbook Pro med sex kärnor och skärmbaserad pekplatta

Permalänk
Melding Plague

Asus bestyckar nya Zenbook Pro med sex kärnor och skärmbaserad pekplatta

Asus introducerar två nya bärbara Zenbook Pro-modeller på årets Computex-mässa, där båda kommer med hårdvarumässiga uppgraderingar samt en unik pekplatta med inbyggd bildskärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför går det inte att bli av med skärmkanten helt och hållet? Det går ju finfint på mobiler...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Varför går det inte att bli av med skärmkanten helt och hållet? Det går ju finfint på mobiler...

.

Eller göra något liknande som Dell med sina XPS 13 laptops?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Intressant sånt här vill jag se mer emot..

Jag skulle köpa en sådan här dator direkt bara det att alla sms-utlånare nu säger nej till mig..
Datorn lär liksom bli riktigt dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Varför går det inte att bli av med skärmkanten helt och hållet? Det går ju finfint på mobiler...

.

Har för mig det har lite (eller mycket?) att göra med mobilerna kör OLED-bestyckade skärmar, vad jag vet så finns det inga skärmar i bred produktion som ligger över ca 6,5 tum och under 55 tum. Varför det verkar svårt med skärmar i storlekar för laptops och skrivbordsskärmar har jag inte den blekaste aning om, det får någon klokare svara på.

Permalänk
Avstängd

Värdelös gimmick! Ytterligare någonting jag inte behöver.

Jag behöver lättare vikt och längre batteritid.

Permalänk
Medlem

Tror ni man kan köra Crysis på pekplattan?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Tror ni man kan köra Crysis på pekplattan?

Jag tyckte också den där var rolig en gång i tiden, but then I took an arrow to the knee...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Verkar lite meningslöst med skärm i pekplattan. Har man nånting uppe på den kan man ju inte använda den som pekplatta... Vi har ju någonting som heter Windows, "fönster", som innebär att man kan ha mer än en sak uppe på den vanliga skärmen samtidigt...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tycker det där med mini skärmen verkar nice, ha discord eller spotify där verkar soft, kan man typ få upp aftonbladets eller ngn annans mål service där en bättre.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av UncleDirty:

Tycker det där med mini skärmen verkar nice, ha discord eller spotify där verkar soft, kan man typ få upp aftonbladets eller ngn annans mål service där en bättre.

Där sa du något! Musplatteskärmen skulle mycket väl kunna vara användbar när man har någonting i fullskärm på den stora skärmen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Har för mig det har lite (eller mycket?) att göra med mobilerna kör OLED-bestyckade skärmar, vad jag vet så finns det inga skärmar i bred produktion som ligger över ca 6,5 tum och under 55 tum. Varför det verkar svårt med skärmar i storlekar för laptops och skrivbordsskärmar har jag inte den blekaste aning om, det får någon klokare svara på.

Som jag förstått det så är det svårt att göra OLED utan fel på massa ställen. (döda pixlar, etc) vilket i sin tur innebär att det är svårt att hitta ett område på .. uh "wafer",, där dom kan skära ut en typ 27 tummare. vilket i sin tur innebär att dom skärmarna blir dyra.
Dock kan dom skära ut ett gäng med småskärmar, så OLED i mindre format finns det ju gott om.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag ser många användningsområden för en sådan här teknik. Kan med enkelhet se hur jag skulle använda touchpadden för att välja olika verktyg i adobe suiten, byta färger on the fly i photoshop (men då ska skärmen också helst erbjuda pen-input) eller reglera pitch, modulering etc i musikprogram. hålla koll på chat-klienter och liknande.

Vilket fall som helst blir dessa maskiner tråkigt nog alltid väldigt nischade, de har i princip aldrig någon betydande genomslagskraft på marknaden. Och efter de initiala smekmånaderna av asus så uteblir all form av stöd och funktionen slutar som en ganska illa fungerande gimmick, vilket är synd. för det skulle utan tvekan kunna möjliggöra avancerad analog input. Men då gäller det att det blir branschstandard och att företag faktiskt supporterar tekniken.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Tror det är roligt och användbart i typ 5 minuter, dessutom går det väl inte att använda touchpaden som en mus om skärmen är igång eller? Då är man ju tvn tvungen att antingen använda en extern mus eller slå på och stänga av skärmen hela tiden och växla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som kommer tänka på den extern mini display funktion som ingen använde där kom med Win Vista? Själv har jag väl set max 3 datorer som hade ett sån display och de som hade datorn brydde sig inte om det.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.