MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Om det är en helt ny hoj kan det vara registeravgift.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Man kan ju även vara lite våghalsig och köpa på sig då och då om man inte känner för att öppnat plånboken så mycket, när jag köpte min första hoj köpte jag bara till en jacka och en hjälm haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@kozmos: Kanske inte. Gjorde bara en snabb image googling för att se vad det var för något och den ser sportigare ut än något jag normal tittar på.

Banditen är en bekväm touringhoj, kom igen nu.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Halogen:

Banditen är en bekväm touringhoj, kom igen nu.

Den funkar att åka med nästan var som helst. Snö gillar den mindre än grus.

Permalänk
Medlem

Har nån lite tips på bra (och billiga ) 125cc motorckylar för en nybörjare? Jag är sugen på en A1 körkort och tänkte nu börjar kika runt för en höj (på blocket).
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Har nån lite tips på bra (och billiga ) 125cc motorckylar för en nybörjare? Jag är sugen på en A1 körkort och tänkte nu börjar kika runt för en höj (på blocket).
mvh

honda msx 125 (grom)

inte testat själv men verkar riktigt kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Oj vilket drag det vart här, undrar vart mina notifieringar tog vägen :/

Det måste inte bli dyrt, men som du säger så drar det lätt iväg i tillbehör och utrustning. Kör man på begagnad hoj så minskar det drastiskt. Kör man privat har man en enorm fördel och kommer förmodligen undan med ca 16k för kortet. Jag som inte kör privat har nog redan överskridit 20k-gränsen.

Om någon är intresserad:
Note: Jag tittar väldigt sällan, om alls, på prislappen, ta inte dessa siffror som riktlinjer/fakta på något vis

Kläder samt tillbehör landade på ca 12 lappar med 15% rabatt, då var det handskar, stövlar, jacka + skydd, byxor + skydd, larmlås + vanligt lås och sedan utomhusöverdrag.

Hjälmen gick på ytterligare ca 6 lappar (valde bland de tystaste med möjlighet till integrerad com). Sena SRL kommunikation ytterligare ca 3 lappar.

MC: 92 500 inkl frakt samt framruta/vindavvisare (ej monterad)

Sedan lite annat smått som kedjeolja/rengöring/borste, depåställ, huvor, ryggsäck, utilitybälte, mobilhållare går väl på några hundringar.

Dock måste jag inhandla nått tunnare (jacka/hoodie) att ha på sommaren, likaså reflexväst när det är kolsvart.

Ligger nog på ca 135 lappar totalt, hittills.

Försäkring har jag redan nämnt, för just min modell: 6 969 kr
Skatt: ca 240 kr första gången, förmodligen någon startavgift

Jag håller också på att ta kortet, fick ett infall i höstas efter kanske 10-15år av velande. Några kompisar hade skaffat MC igen och var hjälpsam när jag sökte hoj. Tänkte bara dra en jämförelse för skoj då på vad det kostat för mig hitills.

MC: Yamaha FZ6 S2 ABS (2009), en ägare, knappt 1000mil på mätaren. 48.000kr

Risk1+2: 4000kr, det här kommer man inte undan men måste ju också läggas in i kalkylen.

Teoriprov: 390kr (?)

Körprov: 1650kr.

Utrustning: Köpte Hjälm (AGV k5) för underpris (2200kr, ordinarie: 4500kr) i butiksrensning, samt ett par TCX boots (1500kr, ordinarie: ??) som också var rejält nedsatt. SKinställ beggat på Blocket för 3000kr (Arlen Ness), två-delat. Handskar för typ 300kr på xl-moto. (2200+1500+3000+300=7000kr)

Har inte fått någon tid på körskolan under våren utan har bara kört själv med mina 3 kompisar, jag har fått en körtid dagen innan min uppkörning i slutet på Juni så då får jag väl höra vad jag gör för fel. År av bilkörning och en sund respekt för att jag inte kört hoj tidigare gör ju att jag är extra uppmärksam när jag kör, visa vart jag tittar, jobbar med blicken. Allt sånt där som alla pratar om men som man ändå måste lära sig göra och sätta i system också. Krypkörningen är väl den som tagit mest tid. Högfartsbanan känns som att jag har koll på, samma med inbromsning. Jag försöker köra 2-4 gånger i veckan, även om det bara blir 1 timme så är det bättre med 1 timme än ingen timme i sadeln.

Så totalt har jag lagt: 62,540kr.

EDIT: Och lycka till! Får uppdatera tråden när jag väl har kört. 28/6 är det dags.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Inte orkat skumma igenom alla sidorna så den har säkerligen kommit upp förut. Men kolla på Kawasaki ER6N/F (beroende på om du vill ha kåpa eller inte)

Började själv på en ER6N när jag tog mitt kort 2015 och den är verkligen en bra avvägning mellan pris/prestand/nybörjarvänlighet. Vet att det garanterat kommer finnas folk som säger att man "växer ur" den men jag har kvar min fortfarande och har personligen minst lika kul när jag kör den som när jag kört polares tusenkubikare enbart för att den är körglad och betydligt mycket mer förlåtande än något som har 120+ HK på bakhjulet.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

@deegan: Trevligt! Någon lektion är nog smart, det är många saker dom tittar på när man kör upp, placering, ekokörning och galen avsökning som man kanske inte direkt följer på pricken annars. Har också B-kort sedan tidigare så det sitter, det som trilskas lite är lågfartsbanan, annars hade jag nog redan kört upp.

Permalänk
Medlem

Lågfarten är ju det som är lättast att öva själv, kräver inte en stor yta.
Bara åk och handla koner på jula eller något och nöta på lämplig plats förutsatt att man har något att köra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kozmos: beror på om du svarar på mitt inlägg eller inte, då jag inte kan köra privat så hjälper det inte hur många koner jag än inhandlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det jag kuggade på när jag körde upp första gången var inbromsningen.
Tänk verkligen på att spänna kroppen när du bromsar så du inte åker framåt eller böjer något på kroppen.
De är stenhårda på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@kozmos: beror på om du svarar på mitt inlägg eller inte, då jag inte kan köra privat så hjälper det inte hur många koner jag än inhandlar

Aha nej då blir det lite värre men det går nog bra ändå
Alternativ är ju om man har någon inhägnad att vara på, tex på jobbet.
Jag brukade va ensam på mitt jobb och köra lågfarten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Det jag kuggade på när jag körde upp första gången var inbromsningen.
Tänk verkligen på att spänna kroppen när du bromsar så du inte åker framåt eller böjer något på kroppen.
De är stenhårda på det.

Samt att höja och fästa blicken rakt fram, min lärare sa de är hårda med det också på körprovet.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@deegan: Trevligt! Någon lektion är nog smart, det är många saker dom tittar på när man kör upp, placering, ekokörning och galen avsökning som man kanske inte direkt följer på pricken annars. Har också B-kort sedan tidigare så det sitter, det som trilskas lite är lågfartsbanan, annars hade jag nog redan kört upp.

Jag underskattade nog hur jäkla svårt det skulle vara att få en tid. Jag bor i en lite mindre stad och körskolan här har ingen MC utbildning alls, närmaste större stad (Sundsvall) har också väldigt få som kör, och dom jag kollat med hade fullbokat fram tills Augusti, och alla dom bokningarna var tydligen gjorda i Februari-Mars-April. Så man skulle kanske legat på lite mer, men det är lätt att vara efterklok. Nu är det som det är och man får gilla läget, har kompisar som tagit kortet och bara tagit 1-2 lektioner på skolan. Man får ju inte hänga upp sig för mycket på hela jargongen om att "oj oj oj, minst 15 lektioner annars GÅR det bara inte.". Är helt övertygad om att 99% av trafikinspektörern är mer intresserad av hur du kör än hur många lektioner du tagit.

Men med det sagt, ja man får ju vara oerhört självkritisk i sitt körande. Jag skaffade en actionkamera (Drift Ghost-S) som jag alltid har på när jag kör, sedan sätter jag mig och kollar på hur det ser ut efteråt. Då kan jag ju se om jag inte kollade i korsningar, vart huvudet/hjälmen pekar när jag kör konbana osv. och sedan förbättra det nästa gång. För det här med att vrida på huvudet hela tiden är ju inte något man kanske gör i bilen, jag kollar speglarna i bilen ofta men då behöver jag ju inte vrida huvudet så det nästan snurrar loss varje gång, men trafikinspektören kan ju bara se såna rörelser så ja... Du förstår kanske vart jag är påväg, man måste vara övertydlig och kameran är faktiskt bra på det sättet att jag kan efteråt rent objektivt tittat på en körning och se "jaha där vred jag inte på huvudet, men jag vet att jag tittade i korsningen.". Återstår att se om jag verkligen kan allt, men dom jag kör med är om också snabb på att säga till om jag gör något fel. Exempelvis det här med att ha foten på bromsen vid inbromsning, händer att jag glömmer bort det - då kommer en av dom fram "Du kan åka hem, blir inget kort idag."

jaja, ska sluta svamla. kör så det ryker, och nån tipsade ju om att köra själv. Om du har möjlighet, kör lite 8:or där du bor. Endera uppfarten eller på vägen om det är hyffsat avskilt. Det brukar råda bot på obalansen i lågfarten, funkar iaf för mig. Innan jag blir upphämtad hemma hos mig så kör jag 8:or på vägen så är jag "uppvärmd" innan vi ska köra på riktigt. Jag bor mitt i villaområde så jag vill inte vara den som håller alla vakna på kvällen, men 5-10min innan instruktören kommer det kan dom få leva med.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Skulle aldrig reka någon att köpa en 1-L racehoj som första cykel. En 600 räcker mer än väl. Polaren uppgraderade nyligen till en 1000cc från en 600cc och han säger själv det är på gränsen trots han kör på väldigt bra under bandagar.

Är inte huvudet med så lägger man hojen under gaspådrag på påfarten på motorvägen.

Nu har jag själv ingen erfarenhet av asfalt men jag vet att det inte är roligt med för mycket kubik på grus heller. Visst, det funkar när man kör rakt fram på plan mark men det straffar sig jävligt fort vid minsta lilla misstag och det är inte roligt känna hur det går åt helvete och man inte är kapabel att stoppa det.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Skulle aldrig reka någon att köpa en 1-L racehoj som första cykel. En 600 räcker mer än väl. Polaren uppgraderade nyligen till en 1000cc från en 600cc och han säger själv det är på gränsen trots han kör på väldigt bra under bandagar.

Är inte huvudet med så lägger man hojen under gaspådrag på påfarten på motorvägen.

Nu har jag själv ingen erfarenhet av asfalt men jag vet att det inte är roligt med för mycket kubik på grus heller. Visst, det funkar när man kör rakt fram på plan mark men det straffar sig jävligt fort vid minsta lilla misstag och det är inte roligt känna hur det går åt helvete och man inte är kapabel att stoppa det.

En annan sak man kan tänka på är att ta en relativt "lätt" hoj att köra upp med. Vad jag menar med det är, ta inte en Gixxer 1000 till lågfarten, ingen tackar dig för att du kan göra cirkuskonster på en sporthoj. Ta något som du sitter bekvämt på, lätt att manövrera och något som inte är alldeles för hetlevrat. Min FZ6 är ju som en traktor, jag behöver inte ens ge den gas för att den ska glida iväg på kopplingen. En av dom jag kör med har en Ducati Streetfighter, det är ju kamp mot motorstop så fort det går långsammare än 40km/h på den alltså. Tvåtaktare och tempramentsfull.

När man har kortet i hand så kan man sedan prova allt möjligt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

En annan sak man kan tänka på är att ta en relativt "lätt" hoj att köra upp med. Vad jag menar med det är, ta inte en Gixxer 1000 till lågfarten, ingen tackar dig för att du kan göra cirkuskonster på en sporthoj. Ta något som du sitter bekvämt på, lätt att manövrera och något som inte är alldeles för hetlevrat. Min FZ6 är ju som en traktor, jag behöver inte ens ge den gas för att den ska glida iväg på kopplingen. En av dom jag kör med har en Ducati Streetfighter, det är ju kamp mot motorstop så fort det går långsammare än 40km/h på den alltså. Tvåtaktare och tempramentsfull.

När man har kortet i hand så kan man sedan prova allt möjligt.

tvåtaktare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Skulle aldrig reka någon att köpa en 1-L racehoj som första cykel. En 600 räcker mer än väl. Polaren uppgraderade nyligen till en 1000cc från en 600cc och han säger själv det är på gränsen trots han kör på väldigt bra under bandagar.

Är inte huvudet med så lägger man hojen under gaspådrag på påfarten på motorvägen.

Nu har jag själv ingen erfarenhet av asfalt men jag vet att det inte är roligt med för mycket kubik på grus heller. Visst, det funkar när man kör rakt fram på plan mark men det straffar sig jävligt fort vid minsta lilla misstag och det är inte roligt känna hur det går åt helvete och man inte är kapabel att stoppa det.

Allt är relativt, det är absolut inga problem att klota med en 600a heller, du har många modeller idag som ger bra effekt på högre varvtal vilket kan inspirera många till att köra fort och hjulsläpp är garanterat inga problem att råka få när ketchupeffekten kommer, en 600cc sporthoj med rad 4a är inte rolig överhuvudtaget på 3-4 000 varv, gäller även många nakenhojjar.
Då är det bättre att köpa något med en vtwin om man vill ha roligt och har en lugnare körstil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Jag håller också på att ta kortet, fick ett infall i höstas efter kanske 10-15år av velande. Några kompisar hade skaffat MC igen och var hjälpsam när jag sökte hoj. Tänkte bara dra en jämförelse för skoj då på vad det kostat för mig hitills.

MC: Yamaha FZ6 S2 ABS (2009), en ägare, knappt 1000mil på mätaren. 48.000kr

Risk1+2: 4000kr, det här kommer man inte undan men måste ju också läggas in i kalkylen.

Teoriprov: 390kr (?)

Körprov: 1650kr.

Utrustning: Köpte Hjälm (AGV k5) för underpris (2200kr, ordinarie: 4500kr) i butiksrensning, samt ett par TCX boots (1500kr, ordinarie: ??) som också var rejält nedsatt. SKinställ beggat på Blocket för 3000kr (Arlen Ness), två-delat. Handskar för typ 300kr på xl-moto. (2200+1500+3000+300=7000kr)

Har inte fått någon tid på körskolan under våren utan har bara kört själv med mina 3 kompisar, jag har fått en körtid dagen innan min uppkörning i slutet på Juni så då får jag väl höra vad jag gör för fel. År av bilkörning och en sund respekt för att jag inte kört hoj tidigare gör ju att jag är extra uppmärksam när jag kör, visa vart jag tittar, jobbar med blicken. Allt sånt där som alla pratar om men som man ändå måste lära sig göra och sätta i system också. Krypkörningen är väl den som tagit mest tid. Högfartsbanan känns som att jag har koll på, samma med inbromsning. Jag försöker köra 2-4 gånger i veckan, även om det bara blir 1 timme så är det bättre med 1 timme än ingen timme i sadeln.

Så totalt har jag lagt: 62,540kr.

EDIT: Och lycka till! Får uppdatera tråden när jag väl har kört. 28/6 är det dags.

Jag behövde inte köpa hoj men kan ju dra min prislista, tog kortet nu i slutet av maj.

16 lektioner på körskola, teriopaket, höghastighetsbana, risk ettan: 17340:-
Risk tvåan: 2450 kr
Hjälm, jacka, byxor, skor, handskar, skydd: 9548:-
Teoriprov: 325:-
Uppkörning + lån av båge samt två timmar prep: 3650:-
Headset till hjälmen: 2290:-
Foto för körtkort: 80:-
Tillverkning: 250:-

Totalt: 35933:-

Avsides men iaf fixa bågen jag har "ärvt":
Nya däck + utrustning att byta själv: 4980:-
Nya oljor, samt verktyg, besiktning etc: 6500:-

Totalt: 11480:-

Helhetskostnad att ge mig ut på vägarna ~47500:-

Edit:
Går ju att göra betydligt billigare, speciellt om man har tillgång till egen båge och någon att övningsköra med. Fördelen med skola är ju att min lärare t.ex. kände alla som jobba på trafikverket och de vet att han inte åker dit med elever han inte är säker på etc så det kan ge en fördel. En av de andra jag körde upp med var där för tredje gången. Sedan har jag inte hållt det billigt på grejerna jag köpt utan tagit det jag velat ha ur säkerhetssynpunkt och utseende trots något högre kostnad, sedan inte billigt att fixa upp en hoj som stått länge heller, lagt en ganska stort antal timmar på att både skruva och lära mig bågen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Igår var det dags. Allt gick som en dans på rosor. Vi hade en mycket trevlig kvinna från Trafikverket som hade hand om oss under dagen och bara hur hon agerade och pratade gjorde ju att man kunde känna sig lugn och fokuserad. Jag fick göra manöverbanan sist (7:a) och köra trafik först av alla. Jag kände mig lite skakis alldeles precis innan jag kände draget i motorn när jag släppte på kopplingen i början av lågfarten, men sedan rann allting av mig och jag körde precis som om det var ett vanligt övningspass nere på industrin som vi kört på om kvällarna. Jag tänkte "Jag har ju kört dom här banorna 100 gånger, jag kan det här.". Körde högfarten, fick en klapp på axeln att det såg perfekt ut, bromsning har aldrig varit ett problem och var inte det nu heller.

I trafik så hade jag lite svårt att höra henne för min hjälm sitter som ett korvskin ovanpå en alldeles för stor korv, så jag hade lite problem att peta in hörluren. Så jag missade en instruktion, men då bad hon mig stanna vid vägkanten, jag våldade in luren mot örat så jag hörde lite bättre och så gick det från instruktioner som "ta höger vid det gula huset i korsningen." till "nästa vänster." "nästa höger". osv. Fick också göra en tämligen kort inbromsning för en gångtrafikant, hela situationen var lite laddad med olika element. Köbildning på ena sidan, någon som försökte slinka igenom ändå, en dam som tänkte ignorera utfartsregeln från en parkering men såg mig och började backa, och så kom fotgängaren. Så när vi kom tillbaka till startplatsen hade hon bara en sak att påpeka på och det var att jag kunde försöka hålla lite mer säkerhetsavstånd generellt sett, och hon tyckte jag hanterade situationen så gott jag kunde och att hon inte klankade ner på mitt agerande utan mer en "du ser ju själv hur fort det kan gå, och du syns ju sämre än en bil i det där läget.".

All in all en bra dag, tog en omväg till jobbet imorse.

Gårdagens "WTF?!" var snubben som aldrig hade kört manöverbanorna, inte tagit en enda lektion och kom dit på ett custom bygge. Lågfarten gick väl sådär, högfarten däremot... oi vei.. han brassade rakt fram i 50km/h på 1:an och plöjde ner 4-5 konor innan han drog pallnit med frambromsen så det skrek och rök om hela hojen. Han fick åka hem, och Trafikinspektören hade något att säga som jag ska hälsa alla andra som tänker ta körtkort.

"Att komma hit utan att ens ha kört banorna det går aldrig vägen. Helst inte när man knappt verkar ha kört alls, vilket var fallet för den där personen som jag skickade hem." Fake it til you make it, njaaa kanske inte en sån här gång.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Många bra tips här angående hoj-val. Eftersom det ändå verkar vara en del nya på hojar så vill jag också tipsa om att ta er till banan. Det kommer att ta er körning till en ny nivå som kommer att göra er betydligt säkrare på att hantera hojen och därmed också säkrare och tryggare i trafiken. Börja med att titta in på SMC, testa knix och sedan storbana - det är skitkul.

Sen vill jag också slå ett slag för KTM 690 Duke (gärna R-modellen). Lägg på crash-bars och handguards så är den odödlig. Har lagt min 3 ggr på bana och den går som att inget hänt. Billig i drift och dessutom svin-rolig på både gata och bana! Min hoj-karriär i ordning sedan körkortet: Superduke 990, 690 Duke, CBR600RR, 690 Duke R -16.

Permalänk
Medlem

@deegan: Grattis och välkommen till mc-världen :). Vilken hoj blev det till slut? Själv kör jag en Kawasaki 1400GTR.

Permalänk
Medlem

@deegan: Grattis grattis!

Kör försiktigt, nu är det dags att skaffa erfarenhet!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Fan va gött och grattis till körkortet, det är en speciell känsla, mycket bättre än när man tog bil kort 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

@deegan: Grattis och välkommen till mc-världen :). Vilken hoj blev det till slut? Själv kör jag en Kawasaki 1400GTR.

Jag körde upp på min Yamaha FZ6N S2 2009 årsmodell.

Skrivet av Bebben:

@deegan: Grattis grattis!

Kör försiktigt, nu är det dags att skaffa erfarenhet!

Exakt, bara ut och åka lite sköna vägar och ta det lugnt. Tänkte ta en knix kurs senare i sommar, känns som att det är klokt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Jävligt snygg färgsättning på hojen!

Du får fixa slip-on till den om du inte redan gjort det. Rekommenderar Akrapovic, jäkligt bra kvalitet! http://www.akrapovic.com/#!/motorcycle/products?brandId=37&mo...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Uppkörningen bokad till början av juli

Tänkte höra vad ni kör i på sommaren?
Inser nu att min skinnjacka kommer att bli ganska varv och kommer nog att satsa på en hoodie eller tunnare jacka.

(saxat från xlmoto)
Typ sådan modell fast med mindre blingbling
https://pierceimages.imgix.net/ProdImages/prod_78692/p78692.jpg?ver=1527458400&auto=format&lossless=false&q=50&sharp=0&h=509&fit=crop

eller kanske sådan
https://pierceimages.imgix.net/ProdImages/prod_71420/p71420.jpg?ver=1527458400&auto=format&lossless=false&q=50&sharp=0&h=509&fit=crop

eller sådan
https://pierceimages.imgix.net/CommonImages/img_243394/img_243394.jpg?ver=1527458400&auto=format&lossless=false&q=50&sharp=0&h=509&fit=crop

Minns inte direkt vilken jag har (hänger på landet), den påminner mycket om detta (saxad från sulas)
https://sulas.se/wp-content/uploads/product/m/a/madison_1.jpg

Jag skulle inte köra i hoodie då risken är att den åker upp vid ev marksyning.

Jag har två olika uppsättningar. Ett raceskinnställ perforerat ej delbart med racestövlar och hela tjosanfräsan när jag bara är ute och nöjeskör ensam. Sen även en uppsättning med Kevlarjeans, MC-skor, Skinnjacka då jag kör till och från jobb framför allt. Det är dock inte lika bekvämt som skinnstället när jag väl kör, men det fungerar fasen så mycket bättre att gå omkring i, även om det är VARMT hahah!

Gratulerar till bra val av hoj förresten, roligare motor än en 600cc men ändå mer lättkörd än en 1000cc, och då betydligt billigare försäkring! Kör själv Ducati på 849cc, pumpar ur sig rätt bra med vrid och hästar ändå.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av deegan:

All in all en bra dag, tog en omväg till jobbet imorse.

Grattis! Ha i bakhuvudet att en yster-kosläpps-händelse är vanligast första månaden. Jobb? 4 veckors semester + 4 veckors tjänstledighet! Idag bär det iväg från dalälven genom norra upplands krokvägar ned till en flottig pizza i Furusund och sen tillbaks.

Permalänk
Medlem

Grattis till körkortet!

Har just köpt en egen hoj för övningskörning, men precis när vi ska börja övningsköra fick min handledare sin hoj stulen... kommer dröja ett tag innan han fått köpa ny

Någon i Göteborg som skulle vilja övningsköra med mig? Ersätter såklart soppa osv