Linux på äldre iMac (2011), möjligt?

Permalänk
Inaktiv

Linux på äldre iMac (2011), möjligt?

Föräldrarna har en iMac från 2011 som börjar komma upp sig i åren och OSX Lion känns uråldrat och förlegat sedan länge och det börjar märkas när man inte längre kan uppdatera Firefox och liknande.

Jag kör Linux (Ubuntu 18.04 LTS) på min laptop och älskar det, är väl den distron jag hade tänkt installera på iMacen.

Innan jag börjar arbetet vill jag bara veta om det är möjligt att köra Linux rent på iMacen eller om man måste dualboota systemet?

Sedan är ju det med Magic Mouse och Magic Keyboard om dessa fungerar efteråt.

Har någon av er erfarenhet av Linux på iMac?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Innan jag ens har börjat har jag redan stött på patrull då jag nu har sparat allt som skall göras backup på i en mapp i OSX men kan inte kopiera över den till min externa hårddisk på grund av att den är formaterad i NTFS.

Hade jättegärna formaterat om den till annat som stöds av OSX men det finns för mycket känslig data på den redan så det är uteslutet.

Jag har läst otaliga artiklar om detta redan och tycker att det är korkat att man inte ens kan koppla in en externa hårddisk och göra backup på det man vill.

Dum fråga, kan man använda Ubuntus Live mode för att komma åt backup mappen på OSX partionen och kopiera den därifrån inuti Ubuntu?

Permalänk
Medlem

@anon183825: Utan att kolla upp vad OSX använder för filsystem så kan jag med stor övertygelse gissa att det går.

Permalänk
Inaktiv

Tack för svar, jag ska prova och se om det fungerar.

Är rädd att det ska skita sig och data försvinner men jag tror inte att Live mode ska sabotera något.

Permalänk
Medlem

Dela ut den externa hårddisken från en annan dator och kopiera filerna över nätverket

Sen så ska det bara vara att formatera och lägga in Ubuntu.

Info från Ubuntu och iMac
Om MagicMouse

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Jag har själv inte kört Linux på Mac, men jag vet att det går. Finns en hel del guider - den här är väl kanske lite gammal (din Mac är ju också gammal) men kan ju vara en start: https://help.ubuntu.com/community/Intel_iMac

Om du har problem med extern enhet till Macen så skulle jag rekommendera att föra över informationen till en annan enhet via nätverket eller nätet.
Det är inga problem att läsa från NTFS-diskar i OSX, men det går inte att skriva. Kör FAT32 istället om du behöver ha disken läsbar från en annan maskin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Jag provade att sätta in min Ubuntu 18.04 LTS DVD men OSX vägrar läsa den och spottar ut den och jag kan inte ens boota den.

Börjar ana ugglor i mossen att detta kan bli mer problematiskt än vad jag först hade tänkt mig.

Permalänk
Medlem

@anon183825:

Varför inte bara uppgradera datorn och behålla alla filerna?

Först uppgraderar du till 10.8 sen kan du gå hela vägen till 10.13 High Sierra

https://support.apple.com/sv-se/HT206886

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joeldeluxe:

@Black Zero:

Varför inte bara uppgradera datorn och behålla alla filerna?

Först uppgraderar du till 10.8 sen kan du gå hela vägen till 10.13 High Sierra

https://support.apple.com/sv-se/HT206886

Tack för tipset men det kräver mer tålamod än vad jag orkar och ärligt talat börjar jag bli trött på Apple och dess mjukvaror.

Jag har lyckats boota till Ubuntu Live mode nu och håller på att kopierar filerna för fullt.

Allt verkar fungera än så länge men det ända jag ska klura ut är att få Magic Keyboard och Mouse fungera som dem ska då jag fick koppla in mitt Logitech set tillfälligt.

Antar att det är bluetooth eller något på dessa och att man måste para dem precis som Wiimotes till Dolphin i Windows 10.

Det kanske kan bli något av detta ändå...

Permalänk
Inaktiv

Allt färdigt och funkar prima, nu är jag redo för riktig installation!

Tack allihopa!

Permalänk
Inaktiv

Nu är datorn klar och ytterligare en enhet har räddats från Apple och Microsoft.

Länge leve Linux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Föräldrarna har en iMac från 2011 som börjar komma upp sig i åren och OSX Lion känns uråldrat och förlegat sedan länge och det börjar märkas när man inte längre kan uppdatera Firefox och liknande.

Jag kör Linux (Ubuntu 18.04 LTS) på min laptop och älskar det, är väl den distron jag hade tänkt installera på iMacen.

Innan jag börjar arbetet vill jag bara veta om det är möjligt att köra Linux rent på iMacen eller om man måste dualboota systemet?

Sedan är ju det med Magic Mouse och Magic Keyboard om dessa fungerar efteråt.

Har någon av er erfarenhet av Linux på iMac?

Tack på förhand!

Varför inte köra in High Sierra ?
Om päronen redan kan OSX kan det ju vara lite drygt för dom att lära sig ett nytt OS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Varför inte köra in High Sierra ?
Om päronen redan kan OSX kan det ju vara lite drygt för dom att lära sig ett nytt OS.

Även om jag skulle kunna göra det så har tåget redan gått, jag har raderat allt som har med Apple att göra på datorn och det skulle krävas en mängd tid och energi för att gå tillbaka.

Päronen förlorar inget, allt som dem kunde göra innan kan dem göra nu fast smidigare.
Dessutom tar det inte mer än en halvtimme att visa det som är nytt och resten får vi ta allt eftersom.

Dem har nu ett lättskött operativsystem där allt är up to date utan en massa Apple skräp, Ubuntu är nog bland det enklaste operativsystem jag har jobbat med och som alla människor oavsett ålder kan kan lära sig utan huvudbry.

Uppskattar verkligen omtanken men nu är Linux det som är valt och så kommer det också förbli till denna iMac pensioneras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Även om jag skulle kunna göra det så har tåget redan gått, jag har raderat allt som har med Apple att göra på datorn och det skulle krävas en mängd tid och energi för att gå tillbaka.

Päronen förlorar inget, allt som dem kunde göra innan kan dem göra nu fast smidigare.
Dessutom tar det inte mer än en halvtimme att visa det som är nytt och resten får vi ta allt eftersom.

Dem har nu ett lättskött operativsystem där allt är up to date utan en massa Apple skräp, Ubuntu är nog bland det enklaste operativsystem jag har jobbat med och som alla människor oavsett ålder kan kan lära sig utan huvudbry.

Uppskattar verkligen omtanken men nu är Linux det som är valt och så kommer det också förbli till denna iMac pensioneras.

Äsch, det stämmer helt enkelt inte. Minns att Gnome-skaparen gick över till macos pga supportat UNIX för desktop.

X är till exempel ett härke att ha att göra med, anrikt och till och med Google skrev sin egen surfaceflinger.

De och dem är ju lingvistisk open source man bör ha koll på.

"In August 2012, de Icaza criticized the Linux desktop as "killed by Apple". De Icaza specifically criticized a generally developer-focused culture, lack of backward compatibility and fragmentation among the various Linux distributions.[22][23] In March 2013, de Icaza announced on his personal blog that he regularly used Mac OS X instead of Linux for desktop computing.[24]"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Renrakad:

Äsch, det stämmer helt enkelt inte. Minns att Gnome-skaparen gick över till macos pga supportat UNIX för desktop.

X är till exempel ett härke att ha att göra med, anrikt och till och med Google skrev sin egen surfaceflinger.

De och dem är ju lingvistisk open source man bör ha koll på.

"In August 2012, de Icaza criticized the Linux desktop as "killed by Apple". De Icaza specifically criticized a generally developer-focused culture, lack of backward compatibility and fragmentation among the various Linux distributions.[22][23] In March 2013, de Icaza announced on his personal blog that he regularly used Mac OS X instead of Linux for desktop computing.[24]"

Skickades från m.sweclockers.com

Är osäker på vilken del av mitt inlägg du syftar på men om du menar den med att det krävs arbete för att återgå till OSX så läste jag det att om man tar bort allt som hade med Apple att göra på datorn när man rensade hårddisken så krävs det en del arbete för att kunna återgå till ursprunget då man tar bort recovery partitioner och liknande under ren installation av Ubuntu.

Tyvärr har jag inte tålamod eller tid för detta och päronen har använt datorn obehindrat nu på kvällen och med lite meck kunde jag få skrivbordet att se ut som det som dem hade på OSX Lion.

Dem är nöjda då datorn inte blivit uppdaterad sedan 2013 jag senast installerade OSX Lion på den och jag är nöjd då det är enklare att hålla datorn i trim fortsättningsvis.

Win win för bägge parter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

De och dem är ju lingvistisk open source man bör ha koll på.

Vad är lingvistisk open source? Och vilka är "de" och "dem" i sammanhanget?

Skrivet av Renrakad:

"In August 2012, de Icaza criticized the Linux desktop as "killed by Apple". De Icaza specifically criticized a generally developer-focused culture, lack of backward compatibility and fragmentation among the various Linux distributions.
In March 2013, de Icaza announced on his personal blog that he regularly used Mac OS X instead of Linux for desktop computing."

Och numera är han anställd på Microsoft, Intressant resa: open source -> Mac OS X -> Microsoft
men fullt logisk i ljuset av att han enligt ditt citat (taget från wikipedia) inte gillar att det finns så många olika linux-distributioner.

Dessutom hävdar han ju att "Microsoft Is Now Open Source by Default"

@black+zero: Tycker du gjort rätt rakt igenom. Har själv installerat olika Linux åt folk i min ålder (pensionär) på allehanda gamla PC och Mac och alla har varit nöjda. Många gamla datorer har så fått förlängt liv med Linux

Permalänk

Linux iMac

Skrivet av serafim:

Vad är lingvistisk open source? Och vilka är "de" och "dem" i sammanhanget?

Och numera är han anställd på Microsoft, Intressant resa: open source -> Mac OS X -> Microsoft
men fullt logisk i ljuset av att han enligt ditt citat (taget från wikipedia) inte gillar att det finns så många olika linux-distributioner.

Dessutom hävdar han ju att "Microsoft Is Now Open Source by Default"

@black+zero: Tycker du gjort rätt rakt igenom. Har själv installerat olika Linux åt folk i min ålder (pensionär) på allehanda gamla PC och Mac och alla har varit nöjda. Många gamla datorer har så fått förlängt liv med Linux

Om jag förstått det rätt är 3D-acceleration under Linux på Mac-burkar lite lurigare?
Nvidia/AMD har ju inte direkt "Linux/Mac" i sina drivrutin-menyer.
Tror det är någon form av "frame buffer"-lösning?
Inte en bra användarupplevelse!
Men med riktiga Nvidia- AMD-kort i en Mac Pro med Linux, pratar vi lite råprestanda!

Vill man ha en utmaning testar man att få igång Windows 10 på iMacen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammonder:

Om jag förstått det rätt är 3D-acceleration under Linux på Mac-burkar lite lurigare?
Nvidia/AMD har ju inte direkt "Linux/Mac" i sina drivrutin-menyer.
Tror det är någon form av "frame buffer"-lösning?
Inte en bra användarupplevelse!
Men med riktiga Nvidia- AMD-kort i en Mac Pro med Linux, pratar vi lite råprestanda!

Vill man ha en utmaning testar man att få igång Windows 10 på iMacen!

Inte säker på att det spelar någon roll i sammanhanget. De flesta av mina "kunder" är äldre folk som inte vill investera i ny hårdvara men fortsätta surfa, ha kontakt med barnen och deras familjer, betala räkningar, osv. Grafisk prestanda för spel brukar vara en icke-fråga för dem. Det går säkert att lösa om det behövs men lite klurigare.

Jag har fått igång windows 10 på Imac men det brukar vara tvärtom. Folk vill bort från MacOS och windows för att de annars inte kan behålla datorn.

Permalänk
Medlem

Gött att du löste de.
Skulle föräldrarna däremot önska OS X igen så verkar iMac 2011 ha stöd för internet recovery vilket gör det otroligt lätt att installera det igen. Skulle det mot förmodan inte fungera fanns en här för att uppdatera EFI.
Då är det bara att vi boot hålla inne cmd + alt + R så kommer du till installationsverktyget och allt kommer ske över internet istället för återställningspartitionen.

Ha de gött

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.