Permalänk
Medlem

Yoga 720 laptop, applicera liquid metal

Hej!

Jag tänkte våga mig på att byta kylpasta. Datoen blir väldigt varm (93+ grader CPU tempo) när jag spelar PUBG, men jag har fått ner tempen lite genom att köra -0.11 v på CPU:n. Men fläkten går lite hela tiden så fort man börjar ha mer än 1 program öppet utan att göra något.

Men det slog mig att man skulle kunna lägga på liquid metal som kylpasta så jag har nu beställt det från Webhallen.

Har någon annan här på forumet erfarenhet av detta? Jag såg Linus tech tips göra en episod av det och det verkade fungera bra.

Jag såg en tråd där någon använde nagellack som skydd till resistorerna kring processorn. Är det att rekommendera eller bör man köpa något vettigare.

Datorspecs.
I7-7700hq
16 GB minne
512 GB SSD
GeForce 1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Hej!

Jag tänkte våga mig på att byta kylpasta. Datoen blir väldigt varm (93+ grader CPU tempo) när jag spelar PUBG, men jag har fått ner tempen lite genom att köra -0.11 v på CPU:n. Men fläkten går lite hela tiden så fort man börjar ha mer än 1 program öppet utan att göra något.

Men det slog mig att man skulle kunna lägga på liquid metal som kylpasta så jag har nu beställt det från Webhallen.

Har någon annan här på forumet erfarenhet av detta? Jag såg Linus tech tips göra en episod av det och det verkade fungera bra.

Jag såg en tråd där någon använde nagellack som skydd till resistorerna kring processorn. Är det att rekommendera eller bör man köpa något vettigare.

Datorspecs.
I7-7700hq
16 GB minne
512 GB SSD
GeForce 1050

Jag hade undvikt det som pesten i en Laptop. Jag kan köpa konceptet i en stationär dator men att ha en flytande metall som leder ström i en laptop som man flyttar runt och mycket lättare stöter till är att be om problem. Även om du gör en bra conformal coating runt cpun och gpun är chansen för att något läcker ut stor och därmed kortsluter något. Laptopen du har är ingen speldator och är därmed inte byggd för att kunna hantera den värmeutvecklingen under längre perioder utan att skruva upp fläktarna. Jag hade bytt kylpasta till något bättre och nöjt mig där eller skaffat en burk som är ändamålsenlig.

Permalänk
Medlem

Värt att kolla hur kylaren är gjord i maskinen också. Om det är koppar som kontaktyta mellan processor och kylare så ska du inte använda flytande metal.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@SaltyLiquorice:

Vilken kylpasta rekommenderar du isf?

Jag har sett rek på artic mx-4 och krynaught (ursäkta stavningen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

@Android98Geek:

Vilken kylpasta rekommenderar du isf?

Jag har sett rek på artic mx-4 och krynaught (ursäkta stavningen)

Jag har personligen alltid kört Arctic Silver 5, den inehåller silver vilket gör den konduktiv. Appliceringen är därför viktigt att den blir rätt, annars tycker jag att den håller prestandan bra över tid och torkar inte ut på kort tid.

Annars kan du läsa detta testet och försöka komma fram till vad som passar dig bäst.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen personal erfarenhet av att använda liquid metal, men jag tänkte tips på den här repair/teardown, så att du kan se hur man borde ta isär allting å så.
://www.ifixit.com/Guide/Lenovo+Yoga+720+SSD+Replacement/102470
Kan ocksa tillägga att jag använder Artic silver 5 och har ingen problem med den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aradove:

Hej!

Jag tänkte våga mig på att byta kylpasta. Datoen blir väldigt varm (93+ grader CPU tempo) när jag spelar PUBG, men jag har fått ner tempen lite genom att köra -0.11 v på CPU:n. Men fläkten går lite hela tiden så fort man börjar ha mer än 1 program öppet utan att göra något.

Men det slog mig att man skulle kunna lägga på liquid metal som kylpasta så jag har nu beställt det från Webhallen.

Har någon annan här på forumet erfarenhet av detta? Jag såg Linus tech tips göra en episod av det och det verkade fungera bra.

Jag såg en tråd där någon använde nagellack som skydd till resistorerna kring processorn. Är det att rekommendera eller bör man köpa något vettigare.

Datorspecs.
I7-7700hq
16 GB minne
512 GB SSD
GeForce 1050

Jag har funderat på att prova samma sak, för att få min maskin lite tystare. Ska göra lite mer research och se om det blir av i sommar.

Skrivet av Elghinnarisa:

Värt att kolla hur kylaren är gjord i maskinen också. Om det är koppar som kontaktyta mellan processor och kylare så ska du inte använda flytande metal.

? Är det inte aluminium du tänker på? Reaktionen mellan gallium och koppar går så långsamt att det tar över ett år innan du (kanske) märker av den. Aluminium får du absolut inte använda tillsammans med gallium.

Skrivet av SaltyLiquorice:

Jag har personligen alltid kört Arctic Silver 5, den inehåller silver vilket gör den konduktiv. Appliceringen är därför viktigt att den blir rätt, annars tycker jag att den håller prestandan bra över tid och torkar inte ut på kort tid.

Annars kan du läsa detta testet och försöka komma fram till vad som passar dig bäst.

Liten korrigering: AS5 är inte konduktivt men däremot väldigt lätt kapacitivt så du vill ändå inte spilla det någonstans. Det är vad jag personligen alltid har använt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Jag har ingen personal erfarenhet av att använda liquid metal, men jag tänkte tips på den här repair/teardown, så att du kan se hur man borde ta isär allting å så.
://www.ifixit.com/Guide/Lenovo+Yoga+720+SSD+Replacement/102470
Kan ocksa tillägga att jag använder Artic silver 5 och har ingen problem med den.

Tack! Det kommer komma till användning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag har funderat på att prova samma sak, för att få min maskin lite tystare. Ska göra lite mer research och se om det blir av i sommar.
? Är det inte aluminium du tänker på? Reaktionen mellan gallium och koppar går så långsamt att det tar över ett år innan du (kanske) märker av den. Aluminium får du absolut inte använda tillsammans med gallium.
Liten korrigering: AS5 är inte konduktivt men däremot väldigt lätt kapacitivt så du vill ändå inte spilla det någonstans. Det är vad jag personligen alltid har använt också.

Som jag förstod det så är det aluminium man ska akta sig för. Men jag läste också att det fanns olika liquid metal pastor för olika metaller.

Vet du hur ofta man måste byta flytande metall? Torkar det på ett år så kanske det är lite för kort tid för mig. Skulle gärna få hålla i två år.
Jag läste också att det är viktigt att det inte kommer in någon luft mellan kylare och processor, men det känns ju svårt att få till då det inte är speciellt högt tryck ner på processorn från kylaren, samt att det kanske är svårt att få en perfekt anliggsyta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjena, före du ger dig på detta alls så är första frågan du ska ställa dig, "Har jag råd med ny dator?" Då en del har poängterat ut risker med flytande metall och aluminium (Gallium då i detta fall) men de har missat att en conformal coating kan i många fall inte räcka då du inte kommer åt under chip hur enkelt som helst och dessa lödninger reagerar med gallium ganska elakt. Det finns då risk att du kommer ha VIKTIGA chip och kondingar och andra SMD komponenter som lossnar för att lödningen äts upp av galliumet.

Gallium förorening i kretskort är nästan omöjligt att rengöra helt då det även löser upp guld (Delvis och sedan reagerar det och formar en legering efter mättnad), Detta resulterar i att OM du missat minsta big på ditt kort och du får gallium dära så har du nästan garanterat förstört kortet. Som ensam fix till en varm laptop kommer du ändå bli besviken i gämnförelse med BRA kylpasta.

Den pastan som laptop tilverkare kör är oftast billigare varianter som inte inehåller metaller. Arctic silver 5 är en guld-standard och kommer sänka dina temperaturer drastiskt med antagandet att din kylare kan radiera bort värmen snabbt nog. Gämnför du arctic silver 5 med gallium så får du kanske 2-5 grader bättre på redan bra resultat. Och detta ENDAST om du har en riktigt bra kyllösning, en sådan lösning du ej får platts med i en laptop (Utom vissa vätskekylda laptops med dockor ) All in all, i en laptop som du brukar dagligen är det inte värt det för den risken du utsätter dig för.

Permalänk

Det är aluminium man inte ska använda flytande metall på. Löser helt enkelt upp metallen.. Testa själv på folie, är lite intressant faktiskt för går fort

Att flytande metall ska påverka koppar har jag aldrig hört talas om.

Annars har du thermal grizzly kryonaut. Glöm alla andra kylpastor om du ska köpa nytt.
Förstår inte varför folk envisas med arctic silver 5. Är ju långt ifrån bästa (visst, är ju inte väldigt många grader, men köper man ny pasta hade jag inte ens funderat på annat än thermal grizzly kryonaut, eller metall om man vill)

https://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-comparison...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxxxor:

Tjena, före du ger dig på detta alls så är första frågan du ska ställa dig, "Har jag råd med ny dator?" Då en del har poängterat ut risker med flytande metall och aluminium (Gallium då i detta fall) men de har missat att en conformal coating kan i många fall inte räcka då du inte kommer åt under chip hur enkelt som helst och dessa lödninger reagerar med gallium ganska elakt. Det finns då risk att du kommer ha VIKTIGA chip och kondingar och andra SMD komponenter som lossnar för att lödningen äts upp av galliumet.

Gallium förorening i kretskort är nästan omöjligt att rengöra helt då det även löser upp guld (Delvis och sedan reagerar det och formar en legering efter mättnad), Detta resulterar i att OM du missat minsta big på ditt kort och du får gallium dära så har du nästan garanterat förstört kortet. Som ensam fix till en varm laptop kommer du ändå bli besviken i gämnförelse med BRA kylpasta.

Den pastan som laptop tilverkare kör är oftast billigare varianter som inte inehåller metaller. Arctic silver 5 är en guld-standard och kommer sänka dina temperaturer drastiskt med antagandet att din kylare kan radiera bort värmen snabbt nog. Gämnför du arctic silver 5 med gallium så får du kanske 2-5 grader bättre på redan bra resultat. Och detta ENDAST om du har en riktigt bra kyllösning, en sådan lösning du ej får platts med i en laptop (Utom vissa vätskekylda laptops med dockor ) All in all, i en laptop som du brukar dagligen är det inte värt det för den risken du utsätter dig för.

Okej! Du har lyckats övertala mig med dina väl formulerade argument! Det får bli vanlig pasta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Det är aluminium man inte ska använda flytande metall på. Löser helt enkelt upp metallen.. Testa själv på folie, är lite intressant faktiskt för går fort

Att flytande metall ska påverka koppar har jag aldrig hört talas om.

Annars har du thermal grizzly kryonaut. Glöm alla andra kylpastor om du ska köpa nytt.
Förstår inte varför folk envisas med arctic silver 5. Är ju långt ifrån bästa (visst, är ju inte väldigt många grader, men köper man ny pasta hade jag inte ens funderat på annat än thermal grizzly kryonaut, eller metall om man vill)

https://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-comparison...

Jag får försöka hitta något ställe som söker denna plats och prova att applicera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Det är aluminium man inte ska använda flytande metall på. Löser helt enkelt upp metallen.. Testa själv på folie, är lite intressant faktiskt för går fort

Att flytande metall ska påverka koppar har jag aldrig hört talas om.

Annars har du thermal grizzly kryonaut. Glöm alla andra kylpastor om du ska köpa nytt.
Förstår inte varför folk envisas med arctic silver 5. Är ju långt ifrån bästa (visst, är ju inte väldigt många grader, men köper man ny pasta hade jag inte ens funderat på annat än thermal grizzly kryonaut, eller metall om man vill)

https://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-comparison...

Kanske inte något jag envisas med men jämfört med tillverkarens egna är det bra mycket bättre. Dessutom sa jag bara att det är vad jag brukar använda utan lägga någon värdering i hur bra det är. Därav länkades testet för att låta TS skaffa sig en egen uppfattning. Största anledningen till att jag använder AS5 är för att jag köpte 5 tuber här på marknaden och de verkar aldrig ta slut

Permalänk
Medlem

Körde liquid metal på en msi laptop utan problem. Sätt bara inte för mycket eller för lite. Kolla att kontaktyta inte är aluminium också. På msi satte jag kryonaut pasta på cpu (som var aluminium) och conductonaut liquid metal på gpu (som var koppar). Var mycket bättre temps sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Aorus Master z390
CPU: i9-9900K 5,1ghz
GPU: 1080 SLI
RAM: 16Gb Trident Z RGB 3200CL14
Skärm: ASUS MG2790Q 1440p 144hz IPS