Samsung C32HG70QQ – 32-tums VA-panel med Freesync 2 i 144 Hz och HDR

Permalänk
Medlem

Köpte denna skärmen ENBART för att köra XBOX one X. Mig veterligen finns det ingen annan 32' monitor som uppfyller de egenskaper X'en erbjuder, HDR, Freesync, 4k (1440 i detta läget)
Har inte haft några som helst problem med min monitor. Freesync håller jag dock med om att i Ultimate Engine "ghostar". Kör därför Standard Engine och fungerar klockrent. Stativet passade inte mitt skrivbord heller men har monterat upp den på väggen. Håller med om att stativet inte faller alla skrivbord i smaken då det tar väldigt stor plats.
Hur som helst är jag oerhört nöjd med denna skärm till Xboxen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock RX 7900XTX 24GB Phantom Gaming DDR6 | DeepCool CK500 | be quiet! Pure Loop 280mm | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 | ASUS Prime B650-Plus | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Razer Vper Ultimate | Logitech G915 | Astro A50 | Alienware aw3223dw

Permalänk
Bildexpert 📺

@Grinnall: Intressant! Finns så många aspekter hos en modern skärm, än fler när man baserat det på kombinationen med andra prylar.

Får du ut de 80-100 fps från one X som Freesync i Standard Engine använder?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Inga spel till One X kör fps högre än 60

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock RX 7900XTX 24GB Phantom Gaming DDR6 | DeepCool CK500 | be quiet! Pure Loop 280mm | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 | ASUS Prime B650-Plus | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Razer Vper Ultimate | Logitech G915 | Astro A50 | Alienware aw3223dw

Permalänk
Bildexpert 📺

@Grinnall: Ah - då har Freesync noll effekt. Dock kan det fortfarande eventuellt fungera bättre i fråga om latens, förutsatt att det finns Freesync-metadata från one X. Jag har dock inte koll på om detta är något som finns idag i xbox one x eller något som har lovats i framtiden.

Kör du 60 Hz-signal till skärmen och Refresh Rate inte matchar detta ökar input lag till 40 ms och det blir ojämn repetition. Du bör stänga av Freesync i skärmen och istället köra skärmen i 120 Hz eftersom du annars får just latensen och även en ryckigare bild när 60 fps repeteras till de 100 Hz som är max när Freesync-läget är aktivt.

Men testa dig fram - jag endast extrapolerar här.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tro mig, jag har testat mig fram med olika inställningar och det som känns och ser bäst ut med xboxen är helt klart Freesync påslaget. Märker tydlig, positiv skillnad i flytet när Freesync är på (Standard Engine då dvs)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock RX 7900XTX 24GB Phantom Gaming DDR6 | DeepCool CK500 | be quiet! Pure Loop 280mm | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 | ASUS Prime B650-Plus | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Razer Vper Ultimate | Logitech G915 | Astro A50 | Alienware aw3223dw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En del G-Sync-skärmar har visat upp flimmerfenomen i olika situationer, likt väldigt låga (under 30 fps) frekvenser vid G-Sync eller specifika situationer som tycks variera med mjukvaran, samt fenomen kopplade till inversionen. Senaste testpiloten tar upp detta:
https://www.sweclockers.com/testpilot/25558-testpilot-aoc-ago...

Jag har dock inte sett någon G-Sync-skärm som konstant flimrar så tydligt som Samsung C32HG70QQ gör redan vid 80 fps. Även de andra Freesync-skärmarna där kameran åkt fram för att dokumentera släp har varit flimmerfria.

Kan det vara så att för 48-144hz intervallet så försöker den byta uppdateringsfrekvens med LFC om liknande saker uppstår med G-sync under 30 FPS? Bara en tanke.

Begränsades FPS på något sätt (t.ex med rivatuner , FRTC, Chill) och vilket grafikkort kördes?

En annan sak som jag hade velat se är hur freesync2 fungerar med Radeon Chill under CPU begränsade scenarion där Chill_Min=Chill_Max=Uppdateringsfrekvens och FRTC av. Jag har aldrig sett ett sådant test för input lag förut med Chill.

Skrivet av Laxpudding:

@Grinnall: Ah - då har Freesync noll effekt. Dock kan det fortfarande eventuellt fungera bättre i fråga om latens, förutsatt att det finns Freesync-metadata från one X. Jag har dock inte koll på om detta är något som finns idag i xbox one x eller något som har lovats i framtiden.

Finns tidiga test av freesync till Xbox one X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Haft 6x PG278Q och inga av dom hade problem.
PG348Q inte använt.

Haft 4 olika PG278Q, alla hade samma fel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av muSashi:

Haft 4 olika PG278Q, alla hade samma fel.

Vilka spel och vilken FPS får du problem i?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vilka spel och vilken FPS får du problem i?

Främst WoW, minns inte vilka andra spel jag testade i eller vilken fps, men hade störst problem i WoW och där har man ju rätt så låg FPS när man spelar i 3440x1440.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av muSashi:

Främst WoW, minns inte vilka andra spel jag testade i eller vilken fps, men hade störst problem i WoW och där har man ju rätt så låg FPS när man spelar i 3440x1440.

Aldrig någonsin haft problem i WoW.
Antar du sätter FPS cap runt 3-4 FPS under Hz du har på skärmen?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Aldrig någonsin haft problem i WoW.
Antar du sätter FPS cap runt 3-4 FPS under Hz du har på skärmen?

Kör inte överhuvudtaget med G-sync för det flimrar för mycket. Kör i Windows mode, men såhär ser mina inställningar ut:

https://gyazo.com/1ca577993481a0174a714a3ea3f9e972
https://gyazo.com/d935a93f9aa68bb001a3993d6b3ecf5c

Skärmen är satt i 100hz.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av muSashi:

Kör inte överhuvudtaget med G-sync för det flimrar för mycket. Kör i Windows mode, men såhär ser mina inställningar ut:

https://gyazo.com/1ca577993481a0174a714a3ea3f9e972
https://gyazo.com/d935a93f9aa68bb001a3993d6b3ecf5c

Skärmen är satt i 100hz.

Jag pratar om FPS cap ... du har felinställt om du hade haft G-SYNC inte konstigt du har problem.
Antar du sätter rätt G-SYNC Windowmode när du kör det och ser att G-SYNC lampan är igång?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Skulle vara skönt med textning på videon!

Permalänk
Medlem

Extremt bra recension! Du borde rulla ihop den och slå chefen på fingrarna med den på nästa lönesamtal

PS
Är det möjligt att bjuda in en skärmingenjör från AMD så får vi höra lite synpunkter från deras sida?

PS2
Nu vet jag inte om man frågade Samsung och att de avböjde att skicka en skärm eller ej. Men om de fick förfrågan och sa nej: Kan det vara för att de själva kände till problemen och inte ville riskera? Eller överanalyserar jag det hela?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Grinnall:

@Laxpudding: Tro mig, jag har testat mig fram med olika inställningar och det som känns och ser bäst ut med xboxen är helt klart Freesync påslaget. Märker tydlig, positiv skillnad i flytet när Freesync är på (Standard Engine då dvs)

Det låter ju jättekonstigt eftersom du är långt under intervallet där Free Sync är aktiverat. Free Sync är ju inte på i egentlig mening för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag pratar om FPS cap ... du har felinställt om du hade haft G-SYNC inte konstigt du har problem.
Antar du sätter rätt G-SYNC Windowmode när du kör det och ser att G-SYNC lampan är igång?

Självklart, vad är det för felinställningar jag har i WoW?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av muSashi:

Självklart, vad är det för felinställningar jag har i WoW?

Sätt på reduce input lagg och sätt fps cap på 98 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Radolov:

Kan det vara så att för 48-144hz intervallet så försöker den byta uppdateringsfrekvens med LFC om liknande saker uppstår med G-sync under 30 FPS? Bara en tanke.

Begränsades FPS på något sätt (t.ex med rivatuner , FRTC, Chill) och vilket grafikkort kördes?

En annan sak som jag hade velat se är hur freesync2 fungerar med Radeon Chill under CPU begränsade scenarion där Chill_Min=Chill_Max=Uppdateringsfrekvens och FRTC av. Jag har aldrig sett ett sådant test för input lag förut med Chill.

Tack för Freesync på Xbox-länken!

Ingen fps-begränsing på något sätt utan vad jag kollar efter är hur skärmen beter sig när det börjar krypa ned kring 60 fps och den nedre gränsen. Så jag varierar inställningarna i spelen istället för att se vad som händer. Främst Far Cry 4 för att jag är så van med det och vet var jag ska leta. Körde med Vega 64 här.

Att det är ljusa kantskuggor vid 80 fps och lägre syns även på testufo-bilderna som är tagna utan att Freesync är inblandat (faktiskt en Titan X pascal som driver här) på något sätt. Det börjar anas vid 100 Hz och är tydligt vid 60 Hz:

Jag skulle säga att det helt enkelt är Samsungs VA-panel som inte kan regleras lika exakt vid olika frekvenser och det är vad som slår igenom. Hade Samsung haft full kontroll över panelen i alla frekvenser hade de troligtvis aldrig behövt två Freesync "Engine"-lägen till att börja med.

Är inte riktigt med på det andra. Men blandar generellt inte in Chill och CPU-laster i skärmtester. Skärmen visar den signal den får och om CPU-last och Chill påverkar renderingsfrekvensen har det normalt inget med skärmen att göra.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Alotiat: Vi drar i AMD-kontakter runt detta med Freesync för att få tag på någon som kan säga något konkret.

Samsung i norden har av någon anledning totalt ignorerat oss de senaste åren i fråga om just skärmtester. Mängder av intressanta produkter, många frågor i forumet (och PM till mig) men noll respons när vi frågar om testexemplar. Vi kan ju inte tvinga dem att skicka in testexemplar. Finns en (dubbel) ironi att AMD:s europakontor lyckas skicka en Samsungskärm från UK i syfta att demonstrera Freesync 2. När Samsung och PR-byrå befinner sig på tunnelbaneavstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sätt på reduce input lagg och sätt fps cap på 98 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Max foreground FPS eller Max Background FPS? Satte båda på 97, men ingen aning om det är rätt, eller om det kommer göra någon skillnad.

Vad gör reduce input lagg?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av muSashi:

Max foreground FPS eller Max Background FPS? Satte båda på 97, men ingen aning om det är rätt, eller om det kommer göra någon skillnad.

Vad gör reduce input lagg?

Reduce inputlagg får du mer respons i musen.

Max forground och Backround till 97 ja.

Och sen testa G-SYNC på i windowmode och fullscreen se om det funkar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att det är ljusa kantskuggor vid 80 fps och lägre syns även på testufo-bilderna som är tagna utan att Freesync är inblandat (faktiskt en Titan X pascal som driver här) på något sätt. Det börjar anas vid 100 Hz och är tydligt vid 60 Hz:

Jag skulle säga att det helt enkelt är Samsungs VA-panel som inte kan regleras lika exakt vid olika frekvenser och det är vad som slår igenom. Hade Samsung haft full kontroll över panelen i alla frekvenser hade de troligtvis aldrig behövt två Freesync "Engine"-lägen till att börja med.

Tack för svaret!

Jag blir lite förvirrad faktiskt, och att döma av videon och artikeln så uppstod problem exklusivt med Freesync aktiverat?

Citat:

Men Freesync avstängt inträffar inget av dessa fenomen. Med Freesync: Standard Engine är också de negativa effekterna försvinnande små. Försvinnande små är även de positiva fördelarna med Freesync. Ultimate Engine-läget ger helt klart ett flyt och mjukhet runt 50 till 80 fps där adaptiv synk också ger som mest effekt.

Vid det tillfället då du panorerar så kommer FPS att fluktuera och LFC/freesync kanske hoppar mellan olika Hz på skärmen.
För standard engine så kan den anta [120hz, 144hz] medan för ultimate så kan den anta [60,100,120,144]hz. Så om den varierar runt 60 FPS så känns det som att skärmen hoppar mellan 60 och 100hz. Om den får problem i 60 och 100Hz utan freesync, så får den även problem med freesync då den antar de uppdateringsfrekvenserna.

Det skulle vara intressant och veta om samma spelsekvenser som du testade med hade samma problem utan freesync och uppdateringsfrekvens på skärmen låst till 60Hz. Då kan man veta om det är ett problem med freesync implementationen eller med skärmen i lägre uppdateringsfrekvenser.

Skrivet av Laxpudding:

Är inte riktigt med på det andra. Men blandar generellt inte in Chill och CPU-laster i skärmtester. Skärmen visar den signal den får och om CPU-last och Chill påverkar renderingsfrekvensen har det normalt inget med skärmen att göra.

Action ---- Input lag ---> visible response , brukar vara de vanligast förekommande testerna som jag sett på input lag i spel. Om nu AMD säger att Freesync 2 ska ge låga input lag tider i spel så bör man rimligtvis utföra test på ett sådant vis att input lag är minimalt. Om spelen kräver speciellt stöd för att denna reducering ska appliceras kommer jag inte ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Haft 6x PG278Q och inga av dom hade problem.
PG348Q inte använt.

Asus PG278Q hade definitivt G-sync flimmer problemet, men jag undrar om inte Nvidia har fått bort det i drivrutinen för jag har inte sett det på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Reduce inputlagg får du mer respons i musen.

Max forground och Backround till 97 ja.

Och sen testa G-SYNC på i windowmode och fullscreen se om det funkar.

Tack, ska prova allt det, återkomma sen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fulci:

Asus PG278Q hade definitivt G-sync flimmer problemet, men jag undrar om inte Nvidia har fått bort det i drivrutinen för jag har inte sett det på länge.

Hade det aldrig under tiden sedan jag köpte dom på release dagen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Radolov:

Jag blir lite förvirrad faktiskt, och att döma av videon och artikeln så uppstod problem exklusivt med Freesync aktiverat?

[...]

Det skulle vara intressant och veta om samma spelsekvenser som du testade med hade samma problem utan freesync och uppdateringsfrekvens på skärmen låst till 60Hz. Då kan man veta om det är ett problem med freesync implementationen eller med skärmen i lägre uppdateringsfrekvenser.

Det uppstår samma sorts vita kantskuggor (dock inte Freesync-panelflimret) när man kör 60 Hz-signal och skärmens Refresh Rate-reglage står på 60 Hz. Men den situationen är inget man normalt använder från en dator och är ju en märklig strategi om man köper en skärm för dess 144 Hz-kapacitet. Överlag är skärmen alldeles gräslig när RR står på 60 Hz, särskilt med sänkt ljusstyrka. Vita kantskuggor försvinner när man kör 60 Hz-signal och RR står på 120 Hz, vilket är den lösning jag rekommenderar ifall man måste köra 60 Hz-signaler.

Det står i artikeln om detta, men jag är med på att man missar den informationen. Att testa C32HG70QQ är som ett beta-test av en ofärdig produkt, en lång lista över fel som jag försöker göra till någorlunda trevlig läsning.

Angående Freesync 2 och påstodd lägre latens - detta är en Freesync-fråga och inte en Samsung C32HG70QQ-fråga. Men länkarna (tack igen!) är typiskt på den rätt icke-konkreta och diffusa information AMD delar med sig. Att det "i vissa situationer" via Chill kan ges lägre input lag (vad han förklarar är egentligen kortare väntan på enstaka frames) är inte samma sak som input lag alltid är bättre, vilket är vad man vill uppnå.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Radolov:

Vid det tillfället då du panorerar så kommer FPS att fluktuera och LFC/freesync kanske hoppar mellan olika Hz på skärmen.
För standard engine så kan den anta [120hz, 144hz] medan för ultimate så kan den anta [60,100,120,144]hz. Så om den varierar runt 60 FPS så känns det som att skärmen hoppar mellan 60 och 100hz. Om den får problem i 60 och 100Hz utan freesync, så får den även problem med freesync då den antar de uppdateringsfrekvenserna.

LFC inträffar under Freesync-spannet, alltså vid lägre bildfrekvens än 48 fps på Samsung-skärmen

Tanken är då vid exempelvis 45 fps repetera bildrutan till så att skärmen kan drivas i 90 Hz och därmed minska problem som flimmer och skuggor. LFC kan inte användas under Standard Engine. Kravet är för LFC är 2,5x-omfång på spannet. Standard är 1,2x-omfång och Ultimate Engine är 3x-omfång. De testsekvenser jag visar är vid 60 och 80 fps, så LFC är inte inblandat på något sätt i det jag visar.

Som adaptiv synk fungerar är det inom spannet, 48-144 Hz en flytande nivå frame-by-frame, därav det mjuka flytet. Flytet är inte ett problem här, utan skuggor och flimmer. Det är inte hopp mellan fasta nivåer 60, 100, 120 eller 144 Hz, vilket skulle ge en del hackande. Även om det kanske finns någon som löst den adaptiva synken på det sättet - det är ju fritt fram för alla att implementera VESA Adaptive-tekniken som de vill.

Först när Freesync 2-loggan är på plats har AMD godkänt något. Oklart vad dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hade det aldrig under tiden sedan jag köpte dom på release dagen.

Jag köpte min på releasedagen. Problemet fanns i ett flertal spel.

Du kan googla på det om du vill det finns hundratusentals träffar.

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Jag lider för dom som har AMD grafikkort, dom förtjänar egentligen samma upplevelse som vi NVIDIA.

Tycker det är så bökigt med olika scenarion man måste gå in och fippla med ändra, det bör man aldrig med G-Sync.

AMD har minst 48Hz och alla kan inte klara av min 48 FPS.

Flesta TN paneler med adaptive sync kör ju 30Hz som lägsta (även vissa VA paneler). Oavsett så är det dumt med skärmar som har 48hz som lägsta tyvärr.

G-sync är inte helt fri från fipplande, tydligen ska man sätta på FPS cap också (något jag trodde inte behövdes).

Väntar på IPS 144Hz på 32 tum (platt skärm) 4k hade varit nice

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det uppstår samma sorts vita kantskuggor (dock inte Freesync-panelflimret) när man kör 60 Hz-signal och skärmens Refresh Rate-reglage står på 60 Hz. Men den situationen är inget man normalt använder från en dator och är ju en märklig strategi om man köper en skärm för dess 144 Hz-kapacitet. Överlag är skärmen alldeles gräslig när RR står på 60 Hz, särskilt med sänkt ljusstyrka. Vita kantskuggor försvinner när man kör 60 Hz-signal och RR står på 120 Hz, vilket är den lösning jag rekommenderar ifall man måste köra 60 Hz-signaler.

Det står i artikeln om detta, men jag är med på att man missar den informationen. Att testa C32HG70QQ är som ett beta-test av en ofärdig produkt, en lång lista över fel som jag försöker göra till någorlunda trevlig läsning.

Det låter som alla sorters adaptiv synk skulle ha samma problem med skärmen. Inklusive G-sync. AMD får helt enkelt vara försiktigare med att ge ut en Freesync-certifiering i framtiden. Man får helt enkelt hoppas att Samsung lyckas lösa problemen. 60Hz är ju ingen lösning, det är en orsak till varför dessa fel uppstår.