Permalänk
Medlem

Dags för en ny speldator!

Jag är på jakt efter en ny speldator.

Fick tipset av en polare som jobbar på Elgiganten att denna var prisvärd: Dator från giggen

Själv tänker jag ju att jag får en bättre dator från inet med bättre prestanda för samma peng.
Budgeten ligger väl runt 10-13k.

Spelar inte så jättekrävande spel just nu, Dota & Pubg.
Men vill ju även kunna lira nya spel som kommer inom det närmaste.

Så jag vänder mig till er Sweclockers finest att guida mig till min nya pärla

Fastnade för detta chassit från inet, men eftersom jag inte har någon koll på vilka grejer som får och inte får plats i den så behöver jag hjälp!

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt inte att det blir bättre om du räknar ren prestanda för priset (13,5k för den är ett bra pris). Som jämförelse så försökte jag bygga ett hyfsat paket men går ganska snabbt över budget:
https://www.inet.se/produkt/b1010937/datorbygge

Det blir lätt dyrt med montering + Windows med dagens hårdvarupriser medans märkesdatorerna inte har ökat motsvarande mycket. Däremot är det som vanligt med dem...det står inte ens om moderkortet stödjer överklockning samtidigt som dom lägger ihop den med en 8600K...

Permalänk
Medlem

Visst, 1070, 8600k, 16 GB RAM, 256 GB SSD för <14k är sjyst men alla komponenter kommer vara den sämsta variationen av möjligt.

Hell, du får vara glad om du får ett moderkort i ATX familjen och en stock Intel cooler.

Permalänk
Medlem

för en gång skull så är en färdig dator prisvärd. Intel kräver nytt moderkort varje gång du vill byta cpu så att tänka framtida uppgraderingar är meningslöst även om du bygger själv.

Icecrystal alternativ är ok men med endast 250GB som lagring så är det inte en speldator. Med en vanlig HD så ökar priset med ca 800-1000kr och då är ditt val bättre.

Så tacka din kompis för tipset och beställ från elgiganten

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjucken:

Jag är på jakt efter en ny speldator.

Fick tipset av en polare som jobbar på Elgiganten att denna var prisvärd: Dator från giggen

Själv tänker jag ju att jag får en bättre dator från inet med bättre prestanda för samma peng.
Budgeten ligger väl runt 10-13k.

Spelar inte så jättekrävande spel just nu, Dota & Pubg.
Men vill ju även kunna lira nya spel som kommer inom det närmaste.

Så jag vänder mig till er Sweclockers finest att guida mig till min nya pärla

Fastnade för detta chassit från inet, men eftersom jag inte har någon koll på vilka grejer som får och inte får plats i den så behöver jag hjälp!

Det är helt klart mycket oomph i datorn från elgiganten, men jag skulle vilja argumentera för att satsa på ett högkvalitativt nätagg och ett lättbyggt chassi. På det området får man räkna med kompromisser när man köper märkesdatorer.

Jag såg chassit du hade valt, och valde ett annat i ungefär samma stil. Det är lite dyrare men också bättre kvalitet.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11567554/amd-12k-v2

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Tack för samtliga svar

Jag har en vän som är van vid att montera datorer och hjälper mig gärna med det, sen har jag även windows 7 på skiva som jag kanske kan flytta över på en USB så jag slipper fixa en DVD-läsare.

Mina tidigare datorer har varit Intel, och undrar lite hur AMD Ryzen 5 2600X 3.6 GHz 19MB står sig mot t.ex. Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB ?

Så kundvagnen kan bantas lite på operativsystem och montering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjucken:

Tack för samtliga svar

Jag har en vän som är van vid att montera datorer och hjälper mig gärna med det, sen har jag även windows 7 på skiva som jag kanske kan flytta över på en USB så jag slipper fixa en DVD-läsare.

Mina tidigare datorer har varit Intel, och undrar lite hur AMD Ryzen 5 2600X 3.6 GHz 19MB står sig mot t.ex. Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB ?

Så kundvagnen kan bantas lite på operativsystem och montering.

Du kan säkert hitta fler tester på nätet, swec testade 2600X och 2700X, rimligtvis presterar 2600 lite sämre än 2600x iom snäppet lägre frekvenser, men i övrigt är de lika.

AMD vinner i flertrådade applikationer men tappar i spel och singeltråd.

I 1080P verkar alla cpu:er dra jämnt då det är grafikkortet (GTX 1080) som flaskar. Med andra ord kommer du behöva väldigt mycket GPU power för att märka av prestandaförlust med en Ryzenprolle.

Sedan tycker jag inte alls det är någon mening med att spara in på operativsystemet, Windows 7 är jättegammalt idag. Det går att få W10 under 13K med min kundvagn så det rekommenderar jag absolut. Sen är det bra att du kan få hjälp att bygga, det sparar man en del pengar på. Dessutom är det roligt att göra själv. Särskilt i ett så fint chassi som jag valt åt dig

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Ändrade om lite i min kundvagn och tänkte bara höra om synpunkter, hur står denna sig mot Birkus vagn med Ryzen t.ex?

Kör nog helst med intel då jag alltid kört på de.

Valde också att uppa grafikkortet till 6gb istället för 3 efter jag läst på lite.

Edit: Funderar på att skrota grafikkortet och köpa Nvidia GTX 1070i för 1000kr mer direkt från deras hemsida.
Men vet inte riktigt hur stor skillnaden är och om det är värt 1000kr mer?

Permalänk
Medlem

GTX 1070 ti:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11569111/

Permalänk
Medlem

Tankar kring den sämre processorn och borttagen kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjucken:

Tankar kring den sämre processorn och borttagen kylare?

Känns som du inte tänker överklocka och då är det bättre lägga krutet på GPU.
Medföljer kylare till CPU som fungerar. Men estetiskt är det snyggare med Pure rock eftersom
du vill ha fönster.

Permalänk
Medlem

Tycker denna är ganska najs

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Godammit. Såg precis att graffekortet hade rea och den var precis slut. Aja NoN säljer ändå ett kfa2 gtx 1080 för typ 6000
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MnMFisk:

Klart bästa alternativet hittills i mitt tycke. Jag skulle påstå att det är lite dumsnålt att köpa ett 1060 6gb för närmare 4k i dagsläget som en del av paketen innehåller. Spelar du i 1080p har du förvisso inte stort behov av något kraftigare än så, men samtidigt är kostnadssteget upp till de mycket kraftigare korten inte särskilt stort då.