Apple kommer att ta bort OpenGL från framtida MacOS versioner (>= 10.15)

Permalänk
Inaktiv

Apple kommer att ta bort OpenGL från framtida MacOS versioner (>= 10.15)

Apples What's New sida säger att Apple kommer att ta bort OpenGL från framtida MacOS-utgåvor.

Så för er som kör MacOS och spelar spel, kör emulatorer eller annat som förlitar sig på OpenGL innebär detta att MoltenVK (Vulkan) or Metal är det som gäller framöver tyvärr.

Citat:

Deprecation of OpenGL and OpenCL

Apps built using OpenGL and OpenCL will continue to run in macOS 10.14, but these legacy technologies are deprecated in macOS 10.14. Games and graphics-intensive apps that use OpenGL should now adopt Metal. Similarly, apps that use OpenCL for computational tasks should now adopt Metal and Metal Performance Shaders.

Metal is designed from the ground up to provide the best access to the modern GPUs on iOS, macOS, and tvOS devices. Metal avoids the overhead inherent in legacy technologies and exposes the latest graphics processing functionality. Unified support for graphics and compute in Metal lets your apps efficiently utilize the latest rendering techniques. For information about developing apps and games using Metal, see the developer documentation for Metal, Metal Performance Shaders, and MetalKit. For information about migrating OpenGL code to Metal, see Mixing Metal and OpenGL Rendering in a View.

Permalänk
Medlem

@anon183825: Står tydligare i stycket just över det du citerat att OpenGL-stöd kommer finnas kvar men inte vara rekommenderat för att i framtiden tas bort, inte i och med 10.15

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Spelar OpenGL så stor roll för Apple då? Det är ju inte så att de stödjer fler och fler programspråk, snarare färre.

OpenGL är väl främst för spel?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Sötast

Detta ser jag som något positivt.

En fördel med Apple är att när de väl tar beslut så brukar flertalet följa.

Om Vulkan kan ta fart så kan det vara en positiv kraft för utvecklingen på alla os.

Permalänk
Medlem

@hockexx: OpenGL har även använts flitigt till CAD/CAM, men det är kanske inte Apple-produkter kända för att användas till å andra sidan.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om Vulkan kan ta fart så kan det vara en positiv kraft för utvecklingen på alla os.

Apple har ju inte ens officiellt Vulkan stöd utan de vill att man kör deras egna properitära Metal API. MoltenVK är ju en blandning utav transpiler och mapper från Vulkan till Metal, men synd att det ens ska behövas.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

@hockexx: OpenGL har även använts flitigt till CAD/CAM, men det är kanske inte Apple-produkter kända för att användas till å andra sidan.

Inte, trodde ju det om något var en bisak i alla fall.

Skrivet av philipborg:

Apple har ju inte ens officiellt Vulkan stöd utan de vill att man kör deras egna properitära Metal API. MoltenVK är ju en blandning utav transpiler och mapper från Vulkan till Metal, men synd att det ens ska behövas.

Säger mig inte mycket, men a la som vanligt. Uppfinna hjulet igen.

Skrivet av Allexz:

Detta ser jag som något positivt.

En fördel med Apple är att när de väl tar beslut så brukar flertalet följa.

Om Vulkan kan ta fart så kan det vara en positiv kraft för utvecklingen på alla os.

Skulle snarare kalla det en nackdel att ens Apple anses märkvärd vad gäller standarder.

Vad jag minns och erfarit har inte Apple bidragit med en enda god sak i min livstid. Räknad 2005+ Då. Får dra av 15 år i alla fall.
De har även drivit på hetsen vad gäller tunna laptops vilket medför överhettning inom väldigt kort, ja det gäller Apple med.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F