Asus och MSI lanserar superbreda skärmar med 144 Hz och AMD Freesync

Permalänk
Melding Plague

Asus och MSI lanserar superbreda skärmar med 144 Hz och AMD Freesync

Trenden med breda skärmar fortsätter på Computex 2018, där Asus och MSI visar varsin ny 49-tumsmodell med stöd för adaptiv bildsynkronisering och hög uppdateringsfrekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jävligt tråkigt att det är så dålig upplösning bara

Permalänk
Avstängd

Antagligen samma panel som i Samsung skärmen. Dvs PWM, eftersläp och dylikt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar 3840x1600 formatet bättre (37.5"). 144Hz sådana kommer till våren 2019.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Jag gillar 3840x1600 formatet bättre (37.5"). 144Hz sådana kommer till våren 2019.

Jag håller fullständigt med. 1080 pixlar vertikalt är horribelt.

Permalänk
Medlem

Nah väntar hellre in 1337:9 Aspect Ratio.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Vangen: Curved eller inte curved, det borde göra viss skillnad?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Hmm.. enligt siffrorna i artikeln blir det omräknat: 81.4 PPI och en vertikal höjd på ca 33.5 cm.
Ungefär lika hög som de flesta 34"-skärmar med 21:9-ratio, men de brukar annars ha 3440×1440 i den storleken för 110 PPI vilket är mycket trevligare för skrivbordet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Jag bryr mig inte om skärmar.

Dom skryter om att den är HDR, men den är DisplayHDR 400 inte DisplayHDR 1000.
Dom skryter om att den är FreeSync eller G-Sync men det är mellan frekvensen 90-144 Hz.

Permalänk
Medlem

Jag har en 21:9 skärm, men detta känns bara för mycket och endast 1080 känns begränsat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunefred:

@Sebastian V: Curved eller inte curved, det borde göra viss skillnad?

På den bredden ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Hmm.. enligt siffrorna i artikeln blir det omräknat: 81.4 PPI och en vertikal höjd på ca 33.5 cm.
Ungefär lika hög som de flesta 34"-skärmar med 21:9-ratio, men de brukar annars ha 3440×1440 i den storleken för 110 PPI vilket är mycket trevligare för skrivbordet.

Håller med den skulle nog behöva 5120x1440 för att funka till annat än spel. Blir ungefär samma mängd pixlar som 4k, eller t o m lite mindre så borde ju inte vara omöjligt att lösa

Permalänk
Inofficiell ambassadör

För låg pixeltäthet. Onödigt bred. 21:9 i 3440x1440p - där ligger sweet spoten enligt undertecknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

32:9 är på tok för brett tycker jag. Har spelat på 21:9 och tyckt det var snudd på för brett det också. Skum trend att det ska vara så otroligt brett. Ögats form är ju inte så mycket bredare än vad det är högt så att 32:9 skulle fylla någon funktion.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg skärm!, men håller nog inte standarden för fps gaming tyvärr :/
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill ha nya 16:10 skärmar :/

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Vi kanske är olika men jag ser väldigt mycket mer horisontellt än vertikalt. Bara att kolla ditt periferiseende med fingrarna och så gör du samma sak ovan och nedanför huvudet. Jag skulle nog säga att ett 32:9 speglar vårt synfält bra och kanske därför tycker jag att det var en grym upplevelse att se ett speldemo på en sådan bred skärm. Kände att jag befann mig i spelet men vet inte om den passar alla typer av spel som vissa FPS.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Håller med den skulle nog behöva 5120x1440 för att funka till annat än spel. Blir ungefär samma mängd pixlar som 4k, eller t o m lite mindre så borde ju inte vara omöjligt att lösa

Såna skärmar är på gång från Samsung enligt tftcentral.com! (120hz)
http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/39.htm#panels_samsun...

Fast för mig räcker vanlig 16:9 långt, åtminstone upp till en storlek på ca 40 tum eller så. (har 32 tummare nu)
Vill man ha ännu mer bildyta, så kan jag se behov av bredare skärm... Men bredare än 21:9 upplever jag inte speciellt praktiskt egentligen, för en spelskärm.

En 50tums 21:9 skärm är typ lika hög som en 40tums 16:9 - det skulle jag gärna prova

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

32:9 är på tok för brett tycker jag. Har spelat på 21:9 och tyckt det var snudd på för brett det också. Skum trend att det ska vara så otroligt brett. Ögats form är ju inte så mycket bredare än vad det är högt så att 32:9 skulle fylla någon funktion.

Fast vi ser väldigt mycket mer horizontellt än vi ser vertikalt, därav är dessa skärmarna breda (och därför är det 16:9 eller rent av 4:3, vi vill ha mer bredd än vi vill ha höjd).

Jag älskar 32:9 och hade rent av kunnat tänka mig 48:9 i curved format, hade varit naaajs! 21:9 ger mig bara två skärmytor, som utvecklare vill jag väldigt gärna ha tre men det är fult med bezel och bökigt att behöva fixa 3x ström + 3x bildsladdar å 3x väggfästen osv. Mycket smidigare om man hade kunnat ha en skärm med en sladd vardera som gjorde samma som mina tre i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Är jag bara gammal eller är det fler som inte gillar de nya breda formaten?

Jag är rädd för att det blir problem med upplösningar i spel/windows, tycker även att skärmarna ser mindre ut.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Fast vi ser väldigt mycket mer horizontellt än vi ser vertikalt, därav är dessa skärmarna breda (och därför är det 16:9 eller rent av 4:3, vi vill ha mer bredd än vi vill ha höjd).

Jag älskar 32:9 och hade rent av kunnat tänka mig 48:9 i curved format, hade varit naaajs! 21:9 ger mig bara två skärmytor, som utvecklare vill jag väldigt gärna ha tre men det är fult med bezel och bökigt att behöva fixa 3x ström + 3x bildsladdar å 3x väggfästen osv. Mycket smidigare om man hade kunnat ha en skärm med en sladd vardera som gjorde samma som mina tre i dagsläget.

Visst ser vi mer horisontellt än vertikalt men inte så mycket mer så att 32:9 blir relevant. 16:9 gillar jag, det känns lagom.

Skrivet av pskjonte:

Är jag bara gammal eller är det fler som inte gillar de nya breda formaten?

Jag är rädd för att det blir problem med upplösningar i spel/windows, tycker även att skärmarna ser mindre ut.

Jag håller helt med dig, de nya ultrabreda skärmarna är helt enkelt för breda. Vill själv inte ha något bredare än 16:9. Tycker det blir helt oproportionerligt annars. Man kan ju inte sitta nära en 21:9 heller utan att behöva vrida på huvudet.

Nytt, eller det som är trendigt är inte alltid bäst!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW