Permalänk
Medlem

Har datorn tagit semester?

Är relativt värdelös på mjukvara och försökt felsöka lite hejvilt utan framgång.
Watchdog timeout error som sker lite hip som hap efter ca 5-25 minuter. Inte lyckats hitta problemet så går ner på knä och ber om er expertis. Tack för all hjälp!

Följande speccs;

ASUS ROG STRIX X470-F GAMING ; 90MB0XH0-M0EAY0

AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB

Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Dominator ; CMD16GX4M2B3200C16

GTX 1080 FE

NZXT Kraken X52 240mm

Corsair RM850X 850W v2

Samsung 970 EVO 500GB

Samsung 850 PRO 512GB x4

Windows 10

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem

Edit: Nu kommer inte bluescreenen upp längre utan datorn bara fryser ungefär lika ofta som jag tidigare fick bluescreen

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem

Edit: Verkar som att problemet har varit att jag inte hade uppdaterat windows 10 fullt ut, nu är problemet istället att jag inte kan uppdatera windows 10 fullt ut... finns ett par uppdateringar som jag inte kan uppdatera till och den ena känns relativt vital (NVIDIA - Display - 10/27/2017 12:00:00 AM - 23.21.13.8813.)

Det som kommer upp är;

''Det uppstod problem under installationen av vissa uppdateringar, men vi försöker igen senare. Om problemen kvarstår och du vill söka på Internet eller kontakta supporten för att få mer information, kan följande vara till hjälp:''

Står inget under detta mer än att jag kan försöka igen.

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem

Testa avinstallera Nvidias drivrutiner med display driver uninstaller (före detta driver sweeper) och installera senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Testa avinstallera Nvidias drivrutiner med display driver uninstaller (före detta driver sweeper) och installera senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida.

Testade men gav tyvärr inte resultat. Problemet verkar vara att windows 10 inte är tillräckligt uppdaterat så tog antagligen en gammal iso-fil när jag installerade windows. Felsökningen fortsätter ;D

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem

@Sannen:
Kör diskrensning (som adminastratör) om det finns "remove old WindowsUpdates" bocka i den, när diskresningen är klar inaktivera och stoppa WU (WindowsUpdate) via tjänster, gå sedan hit C:\Windows\SoftwareDistribution\Download och ta bort allt som finns i den mappen, aktivera och starta sedan WU igen, och kontrollera efter uppdateringar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Sannen:
Kör diskrensning (som adminastratör) om det finns "remove old WindowsUpdates" bocka i den, när diskresningen är klar inaktivera och stoppa WU (WindowsUpdate) via tjänster, gå sedan hit C:\Windows\SoftwareDistribution\Download och ta bort allt som finns i den mappen, aktivera och starta sedan WU igen, och kontrollera efter uppdateringar.

Testade och kom tillbaks till samma uppgraderingar som inte kunde installeras tyvärr. :/

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannen:

Testade och kom tillbaks till samma uppgraderingar som inte kunde installeras tyvärr. :/

Har du installerat några nya usb enheter som krävt drivrutinsinstallation på sistone?

Permalänk
Medlem

@Sannen:
Om du provar att ladda ner ifrån här Windows 10 update history (välj den version av Win 10 du har till vänster, om du inte vet det skriv winver i kör) och installerar offline då.
Dessa uppdateringar är kumulativa, dvs. den senaste innhåller alla tidigare.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag fick problem med minnen från Corsair på ett ASUS mobo, hade fungerat tills en BIOS-uppdatering, då märker jag att ASUS specat en version av mina minnen (mig veterligen bara Corsair som har det problemet) och de avsade sig allt ansvar, fungerade utan problem med två av fyra stickor. Dina minnen finns inte ens med på ASUS QVL i någon version för andra generationens Ryzen så jag skulle gissa att problemet ligger där.

Permalänk
Medlem

Försöker mig på en ominstallation av datorn då inget av ovanstående funkat hittills. Annars lär det vara minnerna som spökar

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannen:

Försöker mig på en ominstallation av datorn då inget av ovanstående funkat hittills. Annars lär det vara minnerna som spökar

För att förenkla uppdatering efter det, hämta senaste uppdatering från länken som jag angav i mitt tidigare inlägg
Notera dock att man kan inte ladda ner något därifrån utan man måste bläddra ner till How to get this update och klicka på länken som finns där.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.