Gigabyte visar nytt värstingkort för AMD:s 32-kärniga Ryzen Threadripper 2

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte visar nytt värstingkort för AMD:s 32-kärniga Ryzen Threadripper 2

Årets vistelse hos taiwaneiska Gigabyte på Computex 2018 innebar en tidig titt på deras kommande moderkort för nyannonserade Threadripper 2 med extra fokus på strömtillförsel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

640K Ought to be Enough for Anyone
4 core Ought to be Enough for Anyone

Är 2st felaktiga citat som dock folk lära skratta åt länge.

Nå det blir en mycket intressant höst/vår att se fram emot. Men jag är lite skeptisk till det totala priserna, bygga en dator för kanske 100 00kr ger en mycket respekt och beundran. Fast när man där ett halvår efter står i Tv3 lyxfällan och ska förklara ens datorköp så kanske man ångrar sig...

Nå utveclingen behövs, jag ser hur många nya tjänster som helst som kan skpas nu när folket får mer datorkraft.

3st ethernet var för övrigt schysst, många inklusive mig använder detta men många skulle vilja se 5/10 GBit lan,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

640K Ought to be Enough for Anyone
4 core Ought to be Enough for Anyone

Är 2st felaktiga citat som dock folk lära skratta åt länge.

Nå det blir en mycket intressant höst/vår att se fram emot. Men jag är lite skeptisk till det totala priserna, bygga en dator för kanske 100 00kr ger en mycket respekt och beundran. Fast när man där ett halvår efter står i Tv3 lyxfällan och ska förklara ens datorköp så kanske man ångrar sig...

Nå utveclingen behövs, jag ser hur många nya tjänster som helst som kan skpas nu när folket får mer datorkraft.

3st ethernet var för övrigt schysst, många inklusive mig använder detta men många skulle vilja se 5/10 GBit lan,

Vad använder du 3stk etherenet till?

en wan en lan och en?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

Vad använder du 3stk etherenet till?

en wan en lan och en?

Kommunikation mot olika prylar och nätverk.
1st ethernet till den vanliga anslutningen.
1st emot en annan mer speciell mellan mina datorer.
1st just för labb, jag kopplar varje vecka in nya saker och behöver ha en ledig. Jag ser denna port lite som folk vill ha en usb port ledig på sin dator.

Men som sagt jag hade hellre föredragit någon 10Gbit än 3st vanliga, 2st ethernt är nog mer rimligt för den stora skaran. Men det är moderkort för high end users och slöa ethernet är nästan gratis, slänga på en till är ett enkelt sätt att få sålt mer moderkort.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Vad använder du 3stk etherenet till?

en wan en lan och en?

Man brukar ha det tredje NIC för att styra och kontrollera funktioner på moderkortet via annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men som sagt jag hade hellre föredragit någon 10Gbit än 3st vanliga, 2st ethernt är nog mer rimligt för den stora skaran.

Enligt videon är en av portarna 10Gbit, och på en av bilderna kan man se att den tredje porten betecknas annorlunda (bör stå "10G" men är väldigt suddigt).

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kuufukuji:

Enligt videon är en av portarna 10Gbit, och på en av bilderna kan man se att den tredje porten betecknas annorlunda (bör stå "10G" men är väldigt suddigt).

Grymt.. Blivit ett köp direkt om inte alla sms-utlånare ställer så höga krav nu för tiden.
Som jag har sagt flera gånger, nu har det äntligen kommit brutal datakraft för vanligt folk med feta plånböcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Enligt videon är en av portarna 10Gbit, och på en av bilderna kan man se att den tredje porten betecknas annorlunda (bör stå "10G" men är väldigt suddigt).

Nog står det 10G alltid.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Vart är alla som klagar på att AMD släpper en ny CPU som inte stöds av äldre moderkort?

ahh nää just vänta..... glömde bort att när AMD gör det så är det för man måste, medans intel bara gör det för att sälja moderkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vart är alla som klagar på att AMD släpper en ny CPU som inte stöds av äldre moderkort?

ahh nää just vänta..... glömde bort att när AMD gör det så är det för man måste, medans intel bara gör det för att sälja moderkort.

det går nog bra att köra 16 kärnors varianten på gamla kort, kanske till och med 32 kärnor om dom klockar ner dom för att kortet ska orka leverera ström.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Kommunikation mot olika prylar och nätverk.
1st ethernet till den vanliga anslutningen.
1st emot en annan mer speciell mellan mina datorer.
1st just för labb, jag kopplar varje vecka in nya saker och behöver ha en ledig. Jag ser denna port lite som folk vill ha en usb port ledig på sin dator.

Men som sagt jag hade hellre föredragit någon 10Gbit än 3st vanliga, 2st ethernt är nog mer rimligt för den stora skaran. Men det är moderkort för high end users och slöa ethernet är nästan gratis, slänga på en till är ett enkelt sätt att få sålt mer moderkort.

Bara tre Ethernet portar? Fått intrycket att du har lite större krav...

Vad sägs om denna, tio stycken 10 Gbit/s samt fyra 1 Gbit/s portar (räcker för att köra en SSH sessioner eller liknande ). Som socker på toppen sitter två kryptoacceleratorer (kapacitet ~50 Gbit/s var), en per NUMA-zon.

Perfekt till att surfa på Aftonbladet och andra krävande saker

Dator vi haft i ett projekt som undersökte om det är tekniskt möjligt att bygga back-bone routers samt VPN-gateways med extrem kapacitet (för den som undrar vad svaret blev, jo det är möjligt och bl.a. Cisco har produkter byggda på detta sätt numera).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Bara tre Ethernet portar? Fått intrycket att du har lite större krav...

Vad sägs om denna, tio stycken 10 Gbit/s samt fyra 1 Gbit/s portar (räcker för att köra en SSH sessioner eller liknande ). Som socker på toppen sitter två kryptoacceleratorer (kapacitet ~50 Gbit/s var), en per NUMA-zon.

Perfekt till att surfa på Aftonbladet och andra krävande saker

Dator vi haft i ett projekt som undersökte om det är tekniskt möjligt att bygga back-bone routers samt VPN-gateways med extrem kapacitet (för den som undrar vad svaret blev, jo det är möjligt och bl.a. Cisco har produkter byggda på detta sätt numera).

Schysst hemdator, på jobbet kommer jag i kontakt med schyssta. Där de trots 10Gbit går supersegt för att så många drivrutiner använder sig av broadcast och det kan vara tiotusentals enheter som är med i detta nätverk och broadcastar.
-Är det en idiot som har kodat kommunikationen så kvittar det var man har för nätverk. hehe

Nå i hemmet räcker 2st ethernet åt mig, 3st är bara gött. 1st bör vara 10Gbit den dagen jag har fått någon annan 10Gbit enhet att prata om.

*edit*
Till drivutvecklarna försvar så är det öppna standarder som ska fungera emot miljontals olika hårdvaror och det går lite trögt, men denna broadcast kommunikation minskas i rasande fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vart är alla som klagar på att AMD släpper en ny CPU som inte stöds av äldre moderkort?

ahh nää just vänta..... glömde bort att när AMD gör det så är det för man måste, medans intel bara gör det för att sälja moderkort.

För folk har ju verkligen inte klagat på Intel för att de tvingat fram Chipsetändringar artificiellt (Z270, Z370 och nu Z390) trots att man kunnat köra på samma chipset.. Och det är absolut jämförbart med AMD som tvingas ändra Chipset för att strömtillförseln inte klarar av att ge nog mycket ström. Det är det absolut...

Något säger mig att du bara suttit och väntat på att kunna använda "Men AMD då..."ett bra tag nu.

Skrivet av Yoshman:

Bara tre Ethernet portar? Fått intrycket att du har lite större krav...

Vad sägs om denna, tio stycken 10 Gbit/s samt fyra 1 Gbit/s portar (räcker för att köra en SSH sessioner eller liknande ). Som socker på toppen sitter två kryptoacceleratorer (kapacitet ~50 Gbit/s var), en per NUMA-zon.

Perfekt till att surfa på Aftonbladet och andra krävande saker

Dator vi haft i ett projekt som undersökte om det är tekniskt möjligt att bygga back-bone routers samt VPN-gateways med extrem kapacitet (för den som undrar vad svaret blev, jo det är möjligt och bl.a. Cisco har produkter byggda på detta sätt numera).

Does it run crysis though?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

32 cores! WOW!!!!

Vi har kommit låååångt från 4-core på workstation sidan nu. Nice!

Också nyfiken på om mitt "gamla" X399 ASRock Fatal1ty klarar köra den nya proppen. Den har redan nice dubbelmatning från varsin sida så jag hoppas det bara det behövs en ny FW????

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

För folk har ju verkligen inte klagat på Intel för att de tvingat fram Chipsetändringar artificiellt (Z270, Z370 och nu Z390) trots att man kunnat köra på samma chipset.. Och det är absolut jämförbart med AMD som tvingas ändra Chipset för att strömtillförseln inte klarar av att ge nog mycket ström. Det är det absolut...

Något säger mig att du bara suttit och väntat på att kunna använda "Men AMD då..."ett bra tag nu.

Does it run crysis though?

Är ju ström i intels fall också? Dom har väl bara lyckats få cpuer som drar mindre ström att fungera på äldre modeller?

Visa signatur