Permalänk
Medlem

Filhantering mellan kontor

Är på jakt efter bättre filhantering mellan två kontor.

Som det är nu använder vi t.ex. mail, wetransfer och Adobe Creative Cloud, men det är ganska bökigt att behöva göra ett extra moment för att kollegan skall få filen. Drömmen vore ju att filen finns hos kollegan några minuter efter man sparat. Lite som olika cloud-tjänster fungerar.

Men vi skulle vilja ha hand om vår data själva, samt att vi vill ha en det på nätverket i/på varje kontor så att flera användare kan komma åt. Det handlar om totalt ca 2 TB data, men normalt kanske bara 0-1 GB skapas/ändras per dag. Båda behöver kunna skapa och ta bort filer.
(Detta är givetvis inte tänkt som backup, det synkas redan till annan server för backup.)

På ett av kontoren har vi en Synology DiskStation DS414, men på det andra är det bara på en dator + portabel hårddisk (för att server flyttades).

Är det en bra idé att skaffa en till Synology DiskStation och synka dem? Eller bör man titta på andra alternativ? Har läst att det kan gå trögt att synka på det sättet?

Åsikter/erfarenheter kring detta?

Edit: Det är viktigt att det går snabbt att jobba mot lösningen, det handlar ganska ofta om större filer som bilder och Indesign-dokument med flera hundra (över 1000 ganska ofta också) länkade bilder.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Kan inte mycket om varken Synology eller sakfrågan, men instinktivt tänker jag; VPN?

Visa signatur

---

Permalänk
Vila i frid

Har ni provat att köra via WebDav? Man länkar upp enheter via https precis som vilken annan smb-tjänst om helst. Kräver att man exponerar port 5006 för omvärlden men Synology NAS'en har där en auto-block av IP som misstänks för intrångsförsök.

net use z: https://mycompany.nas:5006/myshare /user:Nisse Hult!

T.ex. min privata skivsamling når jag via WebDav från var som helst i världen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@kidd1329: Kan en Remote desktop lösning som ni båda jobbar mot vara en lösning?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hej!

varför kör ni inte bara synology cloud? sätter upp eran egna cloud på synology. Sen har båda klienterna på datorn. Så fort ni lägger en fil i cloud mappen så synkas det för er bägge.

kör själv synology cloud, superbra! enkelt o fungerar alltid.

ps: mina största filer ligger väll på en 2-3gb som ska synkas.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kan inte mycket om varken Synology eller sakfrågan, men instinktivt tänker jag; VPN?

Kanske missförstår hur du tänker nu men.
Vi sitter redan över VPN, men att jobba över/mot det känns inte som en lösning. (Gjorde ett litet tillägg om det i mitt inlägg)
Eller menar du synka över VPN?

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har ni provat att köra via WebDav? Man länkar upp enheter via https precis som vilken annan smb-tjänst om helst. Kräver att man exponerar port 5006 för omvärlden men Synology NAS'en har där en auto-block av IP som misstänks för intrångsförsök.

net use z: https://mycompany.nas:5006/myshare /user:Nisse Hult!

T.ex. min privata skivsamling når jag via WebDav från var som helst i världen.

Skall ta och titta på detta.

Skrivet av Xyborg:

@kidd1329: Kan en Remote desktop lösning som ni båda jobbar mot vara en lösning?

Nja, vi jobbar redan en del mot det, men att jobba med marknadsföring på det sättet är inget vidare, 2-3 skärmar, prestanda osv.

Skrivet av OceanK:

Hej!

varför kör ni inte bara synology cloud? sätter upp eran egna cloud på synology. Sen har båda klienterna på datorn. Så fort ni lägger en fil i cloud mappen så synkas det för er bägge.

kör själv synology cloud, superbra! enkelt o fungerar alltid.

ps: mina största filer ligger väll på en 2-3gb som ska synkas.

Kan man göra egna cloud eller köper man tjänsten?
Men då blir det också så att användarna har "alla" filerna på egen dator också?

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

@kidd1329: Nej inte riktigt så det fungerar.

1. Det är erat egna moln, inga extra tjänster som kostar pengar. Synology handhaver denna tjänst så bara dra ner o kör igång serverdelen. Sedan så laddar ni ner klienterna på datorerna och väljer vilken mapp som ska vara "cloud mappen" ENDAST den mappen syns i molnet inget annat.

det är sant att filerna ligger på den datorn lokalt också. Men det kan man ju välja i inställningarna. Dvs vad ska hända om man tar bort filen på den datorn, ska den tas bort enbart på datorn eller på synology oxo. Ni kan styra detta väldigt mycket samt även tilldela användarna, vilka som ska läsa/skriva eller vilka som bara ska läsa från mappen osv,...

bara dra o släppa filer till mappen så uppdateras det för alla klienter som har tillgång till cloud mappen.

jag använder både datorer, ipads, Iphone osv. På detta sättet kan jag få alla filer jag behöver till alla enheter hela tiden vare sig det är på telefonen eller datorn.

ps: Verkar som 10gb per fil är taket.(iaf när jag kollar dscloud på min Iphone)

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@kidd1329: Jag tänkte att om ni kör över SMB på plats så bör ni kunna göra samma sak över VPN. Det borde också ge hög throughput, samt medföra minimal förändring i arbetssätt. Men jag kanske missförstår upplägget. ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

synology drive, som det heter nu för tiden, kan antigen fungera som Dropbox, Onedrive mfl. Där alla har en mapp "Min mapp" där allt laddas upp till molnet, och användaren kan då komma åt filerna via webben eller annan dator med programmet.

Användarna kan sen dela en mapp "Arbetslaget" med valfritt antal personer, då får dom den mappen i sin Dropbox/onedrive mapp.

Synology Drive erbjuder precis detta, fast du slipper abonnemangskostnader och har lättare koll på mängden data som lagras.

Synology erbjuder DESSUTOM bra synklösning. Då kan du ha en synology på varje plats, sen koppla ihop dom med "share sync", där en mapp synkas mellan A och B. Så när personer på plats 1 lägger filer i deras "mediamapp" så kommer detta synkas till plats 2, i samma mapp.

Detta är bättre om man har stora filer eller mycke data, då varje klient slipper lagra en lokal kopia av datan. Så istället för en kopia per användare, så blir det max 2 kopior.

Lokalt funkar det via utforskaren och nätverksmappar, så det funkar med alla program.

Personligen har jag detta för offsitebackup, jag kör en lokal backup till min NAS \\nas\backup och denna backupmapp synkas automatiskt mot en annan nas 45 mil bort över internet. Så om min server + nas brinner upp så har jag offsitebackupen kvar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns som att jag provar med att skaffa en till DiskStation och synkar dem. Sedan kanske man ändå gör konton på någon av dem för att öka tillgängligheten, men det är inte det viktigaste.

Kan de synka sig när man sparar? Eller är det tidsperioder som gäller? (Pratar om när man använder dem som nätverksdisk på vanligt vis alltså)

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<