Streacom och Maverick gör magnetbestyckad chassitavla för komponenter

Permalänk
Melding Plague

Streacom och Maverick gör magnetbestyckad chassitavla för komponenter

Nykomlingen Maverick tänker utanför ramarna på årets Computex-mässa med sitt koncept Canvas – en chassitavla vilken komponenter monteras på med hjälp av starka magneter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmobbare

Min mekaniska hårddisk är rätt tung, kan jag köpa en jättemagnet till den? Något för datacenter.

Permalänk
Medlem

Kabeldragningen lämnade ju en del att önska samt att när ett grafikkort är på plats så måste det hållas upp på något sätt. Häftig idé på pappret men kanske inte lika häftigt när det väl står färdigt.

Permalänk
Inaktiv

Förutom att jag är skeptisk emot hur magnetism kan påverka hårdvaran så hade jag köpt en sådan direkt. Jag var inne i ett datacenter och där var det t.o.m. mobilförbjud för att skydda sig emot störningar, en faradays bur var det också runt datorerna.

Nå jag avvaktar och ser vad andra gör, kanske någon gång. Jag tycker det är väldigt smidigt, fast samtidigt hur ofta ändrar jag något i maskinerna.

Permalänk
Inaktiv

Härligt med lite innovation, alla ideer är bra förutom de dåliga

Permalänk
Medlem

Mekanisk hårddisk fäst med starka magneter? Känns inte som någon lyckad kombination.

Permalänk
Medlem

Som testbänk kanske, men lär inte vara något man har på skrivbordet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Förutom att jag är skeptisk emot hur magnetism kan påverka hårdvaran så hade jag köpt en sådan direkt. Jag var inne i ett datacenter och där var det t.o.m. mobilförbjud för att skydda sig emot störningar, en faradays bur var det också runt datorerna.

Ser inga problem med magneter så länge man inte använder hårddisk med magnetmedia.

Haft en HTPC direkt bredvid en mega fet subwoofer i flera år utan problem.

När de skyddar sina datacenter med förbud av mobil och faradays bur så är det mot radiovågor inte magnetism.

Om du råkar ha material på din hem PC som kan utsättas för t ex industrispionage bör du nog också bura in din dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Mekaniska hårddisk fäst med starka magneter? Känns inte som någon lyckad kombination.

Kan nog vara en bra idé att använda SSD istället. (livslängd på skivorna? och läsarmen lär ju påverkas.)

Borde dock inte vara några problem i övrigt, då magnetfältet är konstant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minimupp:

Mekaniska hårddisk fäst med starka magneter? Känns inte som någon lyckad kombination.

Bara o skippa magnetmedia o hoppa direkt in i framtiden o dränera dit bankkonto med köp av en fet SSD på 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Mekanisk hårddisk fäst med starka magneter? Känns inte som någon lyckad kombination.

Det sitter ju redan ett antal starka magneter i hårddisken redan så några till utanför gör väl varken till eller ifrån.
Sen så är det ju byggda ur ett material som har ett högt Mu-värde vilket skyddar mot magnetiska fält. https://en.wikipedia.org/wiki/Mu-metal

Kul koncept dock.

Permalänk
Avstängd

Snart kan man sätta upp dator i taket.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jävla kul grej tycker jag! Kul med tillverkare som vågar pröva nytt istället för varianter på samma chassin som vanligt.

Permalänk
Medlem

Fan ett sånt här har jag velat haft hur långe som helst med möjligheten att sätta upp det på vägen, och angånde tunga grafikort så köper man bara en PCIE förlängningssladd:D

Permalänk
Medlem

Jisses, detta "chassi" vill jag ha. Hänga den på väggen med eventuellt en liten glasskiva framför. Får bara hoppas dom släpper det

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG