Nvidia berättar mer om nästa generations grafikkort i augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzunamii:

Jag skulle då inte klassa 1080 som ett mid-range kort

Tja, förut så var ju x80 Topp kortet, gick inte att få bättre.
Men efter att dom börjat släppa Titan och Ti varianter, så har ju x80 halkat ner till (topp)midrange. Detta ser man ju inte minst på gpu modellnumret. (samtidigt som dom tar betalt för x80 som dom gjort förut)
Mao, det är ganska säkert att dom kommer släppa 1180 först, och sedan gå neråt, för att senare släppa Titan varianten, ännu senare kommer x80Ti varianten.
Enda frågetecknet just nu är väl om dom kommer släppa någon Titan variant, eller om dom delat upp arkitekturerna helt.

Augusti huh?
Verkar ju helt klart som att det är problem att få ut korten. frågan är väl om det är korten som strular eller minnestillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köp då ett 1080 ti eller något av de senaste titan de mycket yngre än 1080 och sämre.

9k+ för ett 1 år gammalt grafikkort lockar inte det minsta heller. Det är en tusing ifrån samma pengar man fick 2 topp kort för, för bara några generationer sedan..

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ignostic:

9k+ för ett 1 år gammalt grafikkort lockar inte det minsta heller. Det är en tusing ifrån samma pengar man fick 2 topp kort för, för bara några generationer sedan..

Det är också -sjukt nog- 2000 SEK mer än vad jag gav för mitt 1080Ti i augusti förra året...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tja, det är ju ett sätt att "tvinga" fram nya kort. Man avstår helt enkelt från att köpa de nuvarande då måste nvidia helt enkelt lägga ut något nytt för att öka vinsterna. Nu tror jag dock att marknaden för 10xx-serien börjar bli ganska mättad ändå med tanke på hur länge de har mjölkat den. Är personligen på jakt efter nytt men inte direkt desperat så då känns det lite småkorkat att gå och lägga ut för dagens kort som dessutom, i många fall, kostar MER än vad de gjorde då de först lanserades. En ganska skruvad situation man är i.

Permalänk
Medlem

@Lordsqueak: Titan korten är knappast något som borde räknas in som gamerkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

9k+ för ett 1 år gammalt grafikkort lockar inte det minsta heller. Det är en tusing ifrån samma pengar man fick 2 topp kort för, för bara några generationer sedan..

2014 (när 780 ti var aktuellt) låg dollarn på ca 6,4 sek. Idag är den uppe i runt 8,8/8,9. Det tillsammans med miningen höjer priset. 8800 ultra låg runt 8000kr på sin tid om jag inte minns helt fel så dessa priser är inte nya heller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

GF9800GX2

Skrivet av jOnÄTÄn:

2014 (när 780 ti var aktuellt) låg dollarn på ca 6,4 sek. Idag är den uppe i runt 8,8/8,9. Det tillsammans med miningen höjer priset. 8800 ultra låg runt 8000kr på sin tid om jag inte minns helt fel så dessa priser är inte nya heller.

Topkortet efter 8800 blev om jag inte minns fel GF9800GX2 detta gav jag 2617:- för 2008. Så det har hänt en del på priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibbo73:

Topkortet efter 8800 blev om jag inte minns fel GF9800GX2 detta gav jag 2617:- för 2008. Så det har hänt en del på priserna.

Var det verkligen ett gx2 du köpte ( två gpu kärnor) eller vanliga 9800gtx? Vanliga gtx låg runt 2000kr var det ett gx2 fick du en riktigt bra deal. Men ja det hände endel där när de gick från g80 kärnan som var dyr till g92 i de senare 8800 och 9800 serierna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Värt att köpa en äldre Nvidia gpu eller vänta på dem nya ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Tja, det är ju ett sätt att "tvinga" fram nya kort. Man avstår helt enkelt från att köpa de nuvarande då måste nvidia helt enkelt lägga ut något nytt för att öka vinsterna. Nu tror jag dock att marknaden för 10xx-serien börjar bli ganska mättad ändå med tanke på hur länge de har mjölkat den. Är personligen på jakt efter nytt men inte direkt desperat så då känns det lite småkorkat att gå och lägga ut för dagens kort som dessutom, i många fall, kostar MER än vad de gjorde då de först lanserades. En ganska skruvad situation man är i.

Ja det känns galet när det blir högre och högre priser för äldre och äldre grafikkort...

Nu känns det lite som att det finns en risk att man till slut tröttnar på att vänta och köper ett nytt GTX 1070 år 2020 för 9kkr och sen någon månad senare så släpps en ny generation med bättre pris/prestanda.

Om Nvidia lyckas mjölka 1000 serien 2 år till med fortsatt ökande priser så har de verkligen lyckats lönsamhetsmässigt...
Men känns osannolikt att de kan gå så länge utan att släppa något nytt.
Amd måste väl lyckas släppa något med bättre prestanda/watt och prestanda/pris än Vega 56 någon gång också...
...men känns som utvecklingen stått still länge nu.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja då fick du ett väldigt bra erbjudande för jag är ganska säker på att 9800gx2 låg runt 4500-5000kr när de var nya och att vanliga 9800gtx låg på runt 2000-2500kr i normala fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb