Någon mer än jag som läser seriös Sci-Fi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Läs gärna lite om dem först; de har lite olika karaktär. Och consider phlebas är tyvärr inte riktigt lika gripande som resten av serien (men först).

Fick en gratisbok igen av audible för att jag installerade appen. Det var snällt. Så jag testar Revelation Space för tillfället.
Spontant ett par timmar in i boken: Det var länge sedan jag lyssnade på engelska - tar tid att ställa om huvudet till berättarspråket han använder, trots att jag anser mig vara flytande på språket. Tuffare därtill med sci-fi-språk Relativt många personer redan nu att hålla reda på.

Börjar dock komma in i den såpass att jag kan jobba under tiden utan att tappa vare sig jobb eller bokinnehåll, vilket är skönt

Permalänk
Medlem

Jag har nu läst ut Redemption Ark av Alistair Reynolds. Den är uppföljaren till Revelation Space.
Den var bra, men inte lika bra som mitt minne av Revelation Space. Den vill jag passa på att puffa för.
En sak som jag funderat ett tag på om jag ska inkludera i puffningen är två av huvudpersonerna, som är kvinnor och som jag tycker rätt bra beskrivs av "tough as nails". Det görs aldrig någon särskild poäng i boken av att de är kvinnor, eller att de är spikhårda, de bara är det. Och det är ju bra. Det är två bra - hårda - karaktärer helt enkelt.
Och vad jag funderar på är: ska jag verkligen 2018 behöva påpeka i särskild ordning att en bok har kvinnliga karaktärer som inte är Kulla-Gulla eller Snövit?
Kanske inte. Det är ju inte - lyckligtvis inte - som om det bara är Reynolds som skivit science fiction så. Men jag verkar göra det ändå.

Man kan gott läsa Revelation Space oaktat detta. För att få den världens svar på Fermi-paradoxen, alltså varför det verkar vara så ont om liv i galaxen när det borde vara så gott om det.
För att det finns interstellära skepp som accelererar till nästan ljusets hastighet och därför kallas "lighthuggers".
För stämningen. Som jag hittade i en recension: "Reynolds' interests arise from the basic idea that the universe is a cold, scary place, full of dead things and barely-understood terrors."
Och
"but that darkness, that oppressiveness, is really at the heart of this novel's appeal. the back cover quaintly describes this novel as 'CyberGoth', which of course is a pretty stupid moniker... but it also makes some sense. imagine a gigantic spaceship crewed by five misanthropes, haunted by voices from outside of time, full of enslaved rats and unimaginably deadly weapons, captained by an unconscious individual whose plague symptoms include the transformation of all materials around him into a vaguely disgusting, tendril-y mess"

Så Revelation Space rekommenderas.
Redemption Ark, jo för all del, men den har rätt mycket karaktär av mellanbok. Jag kommer läsa nästa del också och se hur det knyter ihop saker och ting.

(Recensionen hittad här:
https://www.goodreads.com/book/show/89187.Revelation_Space)

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Lego Master
Skrivet av dovienya:

Börjar dock komma in i den såpass att jag kan jobba under tiden utan att tappa vare sig jobb eller bokinnehåll, vilket är skönt

Huuu... jag har absolut inget problem med förståelsen av talad engelska, även i ganska komplicerade termer. Men att jobba och lyssna samtidigt går bara inte. Inte ens när jag lyssnade på Harry Potter (som ju får anses vara relativt enkla böcker) var det antingen jobba eller lyssna som gällde, annars fick jag spola tillbaka ideligen. Nej, lyssna på ljudböcker gör jag bara när jag kan koncentrera mig på det, annars är det bortkastat.

Fast jag vet inte om det beror på vad man jobbar med? Att klippa gräset hemma går ju såklart bra om jag lyssnar, men att skriva invecklade mail för att förklara halvkonstiga koncept på jobbet går på röven.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Horvendile: Revelations space är en bra serie och ett intressant universum av Alistar.
Om du vill har mer gällande Fermi-paradoxen så är Terran armor Corp som jag skrev om i inlägg #17406332 högst intressant. Är på bok tre just nu.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Läst lite av rekommendationerna i tråden nu. Osäker på nästa val.

Hyperion bok 1&2. Riktigt bra, lite slow i bok ett men sen i bok två tar det fart och man får allt man kunde önska sig. Coolt att världen som beskrivs är så beroende av AI när boken är skriven 1989. Mycket nöjd med dessa två.

Three-body problem. Visst, cool story, men vilken slö bok. Vågar inte mig på bok två när den första var så. Någon som läst alla tre och har någon synpunkt?

Jag har ninefox gambit som jag inte påbörjat, ska man läsa den, ge sig på del 3&4 i hyperion serien eller fortsätta med bok 2&3 av three-body problem?

Tacksam för åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Bra tråd, kommer följas!

@Bascule666: Börjat med The Three-Body Problem, tack för tipset! Återkommer med åsikter

Vad tyckte du om denna? Läste du uppföljaren? Jag fann den lite väl seg.

Permalänk
Medlem

Har precis läst Red Rising, och "Golden Son" och precis börjat på bok 3 i denna serie.

Boken överlag är riktigt bra, dock känns det ibland lite stressat skrivet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

@cracko: Jodå, läste alla tre böckerna. Den första var nog den segaste imho, men jag tyckte samtliga vart riktigt bra

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk

Precis läst Jurassic Park av Michael Crichton, ojojoj vilken bok! Bättre än filmen, och då är det ingen dålig film. Science fiction på jorden. Kan inte rekommendera nog!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurkläsk:

Precis läst Jurassic Park av Michael Crichton, ojojoj vilken bok! Bättre än filmen, och då är det ingen dålig film. Science fiction på jorden. Kan inte rekommendera nog!

Han har skrivit många bra böcker, kan rekommenderas!

Permalänk

Jag har nu avslutat den 3:e boken i "The Expanse"-serien, "Abaddon's Gate". Även om jag gillar serien och tycker det är lagom lättläst sci-fi, så gav den senaste boken mig inte "mersmak" som de tidigare två böckerna i serien gjort. Vad säger ni andra som läst denna serie, är det "värt" att fortsätta. Såklart är det svårt att svara på då vi alla tycker olika. Men vore intressant med lite tankar och reflektioner vad ni som läst fortsättningen tycker.

Eller ska jag ge mig på någon helt ny bok/bokserie?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Jag har nu avslutat den 3:e boken i "The Expanse"-serien, "Abaddon's Gate". Även om jag gillar serien och tycker det är lagom lättläst sci-fi, så gav den senaste boken mig inte "mersmak" som de tidigare två böckerna i serien gjort. Vad säger ni andra som läst denna serie, är det "värt" att fortsätta. Såklart är det svårt att svara på då vi alla tycker olika. Men vore intressant med lite tankar och reflektioner vad ni som läst fortsättningen tycker.

Eller ska jag ge mig på någon helt ny bok/bokserie?

Det är värt att fortsätta, böckerna får en liten annorlunda karaktär när allt eftersom, dock fortfarande helt klart intressanta.

Permalänk
Skrivet av Larre77:

Det är värt att fortsätta, böckerna får en liten annorlunda karaktär när allt eftersom, dock fortfarande helt klart intressanta.

Tack för det. Då ska jag nog ta och införskaffa bok nr. 4 till semestern.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: Vill du ha bra och lättsam så testa Bobiverse eller Expeditionary force. Både finns som ljudböcker på Audible också.

Någon som slår mig på fingrarna med antalet Sci-fi ljudböcker?

Har nu 241st i mitt bibliotek.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

@Guybrush82: Vill du ha bra och lättsam så testa Bobiverse eller Expeditionary force. Både finns som ljudböcker på Audible också.

Någon som slår mig på fingrarna med antalet Sci-fi ljudböcker?

Har nu 241st i mitt bibliotek.

Tackar för tipset. Ska kolla upp dem.

Har du lyssnat igenom 241 ljudböcker?!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: ja. Vorkosigan saga har jag varvat alla böcker 5-6ggr. :).

Total tid lyssnad säger appen är 4 månader, 2 dagar och 17h :).

Har dock kört appen sedan 2011-2012 så tagit ett par år.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

@Implor: Det var inte illa!

Jag antar att "Vorkosigan Saga" är en bok-serie du kan rekommendera.

Dock så måste jag koncentrera mig om jag ska lyssna på någon mer "avancerad" ljudbok, så jag kan på min höjd promenera långsamt eller ev. köra bil längs en ödslig landsväg samtidigt. Annars får det bli i en avslappnad sittande/liggande position jag lyssnar på ljudböcker.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt förvånad över att Kim Stanley Robinsons mars-trilogi inte är mer omnämnd än vad den är. Beror det på att få har läst den (i så fall ett varmt tips till alla som tycker om Sci-Fi!) eller att de som läst den inte tycker den är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Implor: Det var inte illa!

Jag antar att "Vorkosigan Saga" är en bok-serie du kan rekommendera.

Dock så måste jag koncentrera mig om jag ska lyssna på någon mer "avancerad" ljudbok, så jag kan på min höjd promenera långsamt eller ev. köra bil längs en ödslig landsväg samtidigt. Annars får det bli i en avslappnad sittande/liggande position jag lyssnar på ljudböcker.

Jo vorkosigan saga en av de bästa serierna jag läst. Tog mig 2-3 försök att ta mig igenom första boken men sedan var man fast.

Kan rekommendera att du börjar med "Falling Free" som är i samma universum men utspelar sig 200år innan resten av böckerna. Den är helt fristående.

Bästa bokserien är Exodus: Empires at war. Vill du ha känslan av en riktigt episk kamp så är det den du ska ha.

Ibland så känner att mycket rymd sci-fi är för orealistisk. Typ mänskligheten har typ 40 krigskepp. Är ju störtlöjligt lite för en civilisation med 100 tals planet.

Exodus känns väldigt trovärdig, man har 1000tals planeter och 100 000tals krigskepp. Lika så känns det som saker och ting har avstånd. Även om man har viss FTL kommunikation så tar det ändå tid att flytta skepp och personer runt. Författaren viftar sällan med handen och helt plötsligt är alla framme.

Summering av storyn:
mänskligheten blir invaderad av extremt högteknologiska ailens och förlorar. I ett desperat försök att överleva flyr en drös skepp i hyperspace och cryo-sleep i 1000år för att hitta ett nytt hem. När dom hittar en ny plats så skapar dom ett massivt imperium och ca 1000år passerar (kanske är 10 000år). Då börjar den gamla fienden dyka upp igen.

Är varmt rekommenderad :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, jag fattar inte att jag har missat denna...

Orkade inte läsa alla inlägg, men jag gjorde ett par sökningar i tråden och en bok som tidigare inte är nämnd, men som i alla fall jag anser vara en av de bättre sci-fi böckerna jag någonsin läst är Schismatrix Plus av Bruce Sterling. Så vitt jag vet är den inte översatt till svenska, men den finns att köpa för 145:- i pocketform på Adlibris. Här är länken.

Boken, som egentligen är en samling av Bruce Sterlings noveller (om jag förstått rätt) beskriver människans väg ut i rymden mot ett posthumanistiskt samhälle, där vanliga människor mer eller mindre hålls fängslade på jorden medan "förbättrade" människor, s.k. Shapers, som med kemist förändring har skarpa sinnen, styrka och förmåga att överleva tävlar med Mechanists, som förstås i grunden är förbättrade med hjälp av teknik, om att befolka universum.

Jag upplevde engelskan till en början lite knepig att hänga med i, trots att min engelska i grunden är ganska bra. Men berättelsen, när man greppat lite av idéerna bakom de olika människosläktena landar, är i mina ögon otroligt spännande.

För egen del ska jag skumma igenom tråden och se om jag hittar några spännande böcker att ta mig an på semestern i Augusti

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

@Guybrush82: Vill du ha bra och lättsam så testa Bobiverse eller Expeditionary force. Både finns som ljudböcker på Audible också.

Någon som slår mig på fingrarna med antalet Sci-fi ljudböcker?

Har nu 241st i mitt bibliotek.

Har inte en enda ljudbok, skulle inte stå ut med att få en jobbig uppläsarröst i örat och inte själv få tolka miljön som boken skapar. Usch! Har många fler böcker än 241, men det är ju riktiga böcker

Permalänk
Medlem

@videopac: Jag kör ofta ljudböckerna när man är ute och går eller när man ska sova. De engelska talböckerna är ofta mycket bättre än svenska (och de har har 10-15000 sci-fi böcker på audible). Sedan har det ju hänt att man sabbat en bra bok med en dålig berättare/röst.

Audible har ju 5min ljud test av alla böcker och man kan lämna tillbaka böcker med bara anledningen att man inte gillar den (no questions asked).

EDIT: Fast du får ju tolka miljön själv. Dom läser normalt sett bara det som står i boken ordagrant. Kanske med lite inlevelse men det är allt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

@videopac: Jag kör ofta ljudböckerna när man är ute och går eller när man ska sova. De engelska talböckerna är ofta mycket bättre än svenska (och de har har 10-15000 sci-fi böcker på audible). Sedan har det ju hänt att man sabbat en bra bok med en dålig berättare/röst.

Audible har ju 5min ljud test av alla böcker och man kan lämna tillbaka böcker med bara anledningen att man inte gillar den (no questions asked).

EDIT: Fast du får ju tolka miljön själv. Dom läser normalt sett bara det som står i boken ordagrant. Kanske med lite inlevelse men det är allt.

Läser även jag nästan uteslutande på engelska nu för tiden, om det inte är en svensk författare men det är ju inte så många som är bra där (läser inte deckare). Sam Lundwall är ju bra... finns det fler?

Miljön... tja, för min del så blir det inte alls samma sak om intrycket kommer från öronen jämfört med ögonen. Kanske bara är jag men det blir inte bra

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av videopac:

Läser även jag nästan uteslutande på engelska nu för tiden, om det inte är en svensk författare men det är ju inte så många som är bra där (läser inte deckare). Sam Lundwall är ju bra... finns det fler?

Science fiction på svenska? Läst Aniara?

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Biberu:

Science fiction på svenska? Läst Aniara?

Na, inte min typ av litteratur Men tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Har nyligen lyssnat igenom alla böckerna i Ursula K Leguins "The Hanish Cycle", och letar nu efter rekomendationer på mer scifi som skulle passa mig. Är tacksam för alla förslag!

Detta är den första riktiga scifi jag läst/lyssnat på. Började med The Left Hand of Darkness, vilken jag gillade och plöjde igenom hela serien. Mina favoriter är troligen The Disspossesed, The Telling, och City of Illusions. Riktigt bra böcker imo.

Permalänk
Medlem

Neal Asher har hämtat sig från en svacka och nyligen släppt The Soldier som är en efterlängtad återgång till the Polity-universumet. Väldigt, väldigt bra!

https://www.amazon.com/Soldier-Rise-Jain-Book-One-ebook/dp/B0...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Har nyligen lyssnat igenom alla böckerna i Ursula K Leguins "The Hanish Cycle", och letar nu efter rekomendationer på mer scifi som skulle passa mig. Är tacksam för alla förslag!

Detta är den första riktiga scifi jag läst/lyssnat på. Började med The Left Hand of Darkness, vilken jag gillade och plöjde igenom hela serien. Mina favoriter är troligen The Disspossesed, The Telling, och City of Illusions. Riktigt bra böcker imo.

Jag har läst lite förslag från tråden, three body problem, hyperion 1+2 och nu inne på inne på ninefox gambit. Hyperion verkar vara klart bäst av de jag läst. Bok 1 lite slow men klart värt det när man kommer till bok 2, de finns att köpa som en volym vilket känns mer rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag är faktiskt förvånad över att Kim Stanley Robinsons mars-trilogi inte är mer omnämnd än vad den är. Beror det på att få har läst den (i så fall ett varmt tips till alla som tycker om Sci-Fi!) eller att de som läst den inte tycker den är bra?

Har läst den och uppriktigt sagt så är den så väldigt, väldigt långsam. Har läst andra böcker av honom som jag gillar bra mycket bättre. Och, ja, jag har köpt och läst alla tre delar och är inte imponerad.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Guybrush82: Vill du ha bra och lättsam så testa Bobiverse eller Expeditionary force. Både finns som ljudböcker på Audible också.

Någon som slår mig på fingrarna med antalet Sci-fi ljudböcker?

Har nu 241st i mitt bibliotek.

Ljudböcker? Jag kan läsa själv

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO