Mitt första dator bygge - Följ med min resa och lämna dina synpunkter

Permalänk
Inaktiv

Mitt första dator bygge - Följ med min resa och lämna dina synpunkter

Hej alla Sweclockers.

Jag ska bygga min första dator - och har tänkt ta hjälp av Sveriges experter på Sweclockers för tips och undvika misstag, samt se vilka förbättringar jag kan göra.

Vad ska jag göra med datorn?
- Jag kommer inom kort driva E-handel och kommer arbeta med wordpress, Photoshop, Illustrator, Office, Dokument, Powerpoint, och många andra program. Jag har alltid över 20-30 fikar uppe på hemsidor, jag använder datorn varje dag flera timmar.

Spel

Jag kommer bara spela färdigt alla spel jag har missat de senaste 2-3 åren och sen är det bara CS som gäller för att stressa av från arbetet.

Jag sitter på en 60hz LG Ultra Wide 21:9. Inköpt 2018. Planerar att införskaffa en till då det underlättar jobb, och har då tänkt på 144hz.

Vad är viktigt för mig
Att datorn är snabb! Är så trött på sega datorer!

Pris

Just nu 15 000KR. Utan skärm.

Det Chassi jag vill ha är Thermaltake Core P3 Snow Edition. För bygginstruktioner har jag tänkte följa lite på Youtube och lära mig.

CPU
Jag är tveksam här och behöver hjälp!
- Tänkte I7 8700K eller AMD 7 2700X.......
Definitivt vattenkylning då jag vill överklocka.
Jag har AMD FreeSync på min nuvarande skärm, därför kanske AMD är bättre, men i prestanda för arbete vet jag inte....

GPU
Palit GeForce GTX 1080 Super JetStream
Ska vara 1080 8GB, då jag vill ha datorn länge och kommer ha två skärmar en 21:9 och en vanlig 144hz.

Varför det måste vara de grafikkortet är för att jag är regristrerad på en B2B sida där jag får bra priser. Se bild för vad jag kan få till det priset.

Musik

Jag har två Yamaha NS-333 kopplade till Förstärkare och till datorn. Ljud är ganska viktigt för mig då jag lyssnar mycket på musik när jag jobbar. Jag vet dock inte om jag borde köpa Ljudkort eller om jag ska nöja mig med Moderkortets ljudkort, vad tycker ni? Eller räcker det med en bra förstärkare?

SSD
Har inte tänkt köpa ett eftersom jag redan har en Samsung Evo 850 250GB SSD.
Men har hört att M.2 kostar 1200 och är riktigt bra.

RAM
24GB, för många program kommer vara uppe fast jag inte använder dem eftersom arbetet blev ej färdigt.
Tänkte ha 3600Mhz, eftersom jag såg en jämförelse på Youtube där personen fick fler fps med högre Mhz på ram minnen. Men som sagt, mitt första dator bygge, de nu du ska skryta om allt du vet.

Jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker, då ni har varit längre i gamet än jag när det gäller PC bygge.

Permalänk
Medlem

Moderkortet passar inte till CPUn, du behöver ett Z370-chipset för att köra med en I7 8700K. Förutom det, avsaknaden av ett bra ljudkort (då du använder ljud i arbetet) och det lite dyra nätagget för vad du får så ser det bra ut. Jag brukar dock inte handla på tyska sidor, så jag kan inte komplettera listan.