Grannar som firar högtid ( låter mycket )

Permalänk
Medlem

Men vad är det för lägenheter ni bor i om ni hör köksluckor? Jag tror också att våga prata kommer bli mycket bättre än att skriva lappar osv eller i värsta fall ta det vidare om det inte är andra störmoment såklart.
Annars kan du ge förslag att du vill vara med på middagen om dem ändå är uppe och håller dig vaken

Tur att jag inte bor ovanför dig med våra 2 små barn då jävlar hade du hört vad ljud är dock inte så sent men som tur är så bor det pensionärer runt oss som knappt hör nåt

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Ser anda sagt det med men i min brf så gäller tystnad efter 22:00 fram till 06:00. Efter 22 får man inte spela hög musik eller dammsuga osv.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk:

Jag är nästan helt säker på att i hela Lund gäller det 22:00 ska det vara tyst. Ring annars störningsjouren så kommer dom och knackar på deras dörr.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker avgjort att du skall rapportera skiten till hyresvärden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Man har rätt att leva ett vanligt liv även om klockan råkar vara efter 22.00, att det ska vara någon slags standardtid där oljud är förbjudet är mest en skröna. Det är inga problem att ta en dusch eller laga mat mitt i natten. Hyresvärdar och bostadsrättsföreningen kan bestämma sina egna riktlinjer men inte en chans att man blir vräkt för att man lagar mat eller tar en dusch efter jobbet vid 02.00.

Skrivet av Dassh:

@Swedish Berserk:

Jag är nästan helt säker på att i hela Lund gäller det 22:00 ska det vara tyst. Ring annars störningsjouren så kommer dom och knackar på deras dörr.

Självklart kan man ringa störningsjouren men det går oftast bra att bestrida eventuella fakturor från de, det är inte så att man automatiskt måste betala bara för att de kommer på besök.

Permalänk
Medlem

@Kakann: Klart du har rätt till att leva ett normalt liv. Det är okej att göra ljud av sig också. Men till en viss gräns.

Nejdå, har pratat med chefen på Lund största fastighetägare som tydligt sagt att vid 22:00 ska ljudet dämpas avsevärt. Du kan inte kolla på tv med hög volym eller stänga dörrar frekvent hårt. Helt enkelt föra oljud. Så det är ingen skröna.

Sen så är det såklart vad det gäller. Att ta en dusch sent ska man kunna göra eller laga mat.

EDIT: Såvitt jag vet så får man ingen böter hos oss. Utan de ger varning ifall de själva märker att oljudet är för högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

@Kakann: Klart du har rätt till att leva ett normalt liv. Det är okej att göra ljud av sig också. Men till en viss gräns.

Nejdå, har pratat med chefen på Lund största fastighetägare som tydligt sagt att vid 22:00 ska ljudet dämpas avsevärt. Du kan inte kolla på tv med hög volym eller stänga dörrar frekvent hårt. Helt enkelt föra oljud. Så det är ingen skröna.

Sen så är det såklart vad det gäller. Att ta en dusch sent ska man kunna göra eller laga mat.

EDIT: Såvitt jag vet så får man ingen böter hos oss. Utan de ger varning ifall de själva märker att oljudet är för högt.

Det jag menade med att det är en skröna är att det helt plötsligt skulle bli förbjudet att leva ett normalt liv efter kl. 22.00. Men det blir ju indirekt så att många ljud som är OK under dagen kan bli Icke-OK på nätter i och med att alla andra är så tysta men bor man i lägenhet måste man självklart tåla lite ljud dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Tror det är bäst att vara försiktig... Men om de har barn etc. så är det nog säkrare att våga knacka, lämna lapp och sist skicka till hyresvärden. Denne skall skicka varning och info brev till hyresgästen... blir det inte lugnare, påpeka det igen, så riskerar de en varning till, med skäl för uppsägning.

Permalänk
Medlem

Ja en del tar störande grannar lite väl hårt...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/L0G9d4/vetlandamord...

Permalänk
Medlem

Bästa jag gjort va att flytta till hus. De kostar ungefär 4k i lån och 3k drift per månad. Jag har valt att amortera 4k extra så jag landar på 11k. Tycker det är värt det. Jag kan sova som en kung och jag kan leva rövare mitt i natten. Fylleslag på utsidan med Polarna i spabadet mitt i natten stör ingen av mina grannar. Då har jag ändå grannar relativt nära. Huset ligger i centrum. Får ni chansen att köpa hus så ta den för allt i världen. De är en väldigt speciell känsla också att verkligen äga allt själv och kunna göra vad man vill med sitt hem. Livskvalitet som heter duga.

Jag hade ett litet helvete med en kärring som bodde under mig i lägenheten jag bodde tidigare i. Hon kom upp och vrålade att min fläkt i min dator lät för mycket vid flera tillfällen plus att hon klarade att frugan spelade lite musik mitt på lördagen vid kl 15. Alltså hon va sjukt jobbig.

Jag skiter i om villan går upp i värde eller inte. Jag trivs här och har inga planer på att flytta och "tjäna pengar" på huset. Men antagligen så ökar de väl lite kanske.

Men just att ha space och frihet att leva rövare eller sova i absolut tystnad är värt väldigt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Bästa jag gjort va att flytta till hus. De kostar ungefär 4k i lån och 3k drift per månad. Jag har valt att amortera 4k extra så jag landar på 11k. Tycker det är värt det. Jag kan sova som en kung och jag kan leva rövare mitt i natten. Fylleslag på utsidan med Polarna i spabadet mitt i natten stör ingen av mina grannar. Då har jag ändå grannar relativt nära. Huset ligger i centrum. Får ni chansen att köpa hus så ta den för allt i världen. De är en väldigt speciell känsla också att verkligen äga allt själv och kunna göra vad man vill med sitt hem. Livskvalitet som heter duga.

Att flytta till hus var även det bästa jag gjort, men jag känner att jag måste anmärka på några saker.

För det första är allt inte bättre med hus:
Vem ringer du när rören läcker? Rörmokaren och han är inte gratis...
Vad gör du när dräneringen måste fixas? Du ringer någon och ger dom ungefär en årskostnad för en mindre lägenhet.
Hur många gånger klipper du gräset i en lägenhet?
För de flesta husägare krävs det en eller två bilar. Kostnaden för bil ofta flera tusen i månaden.
Du måste själv köpa tvättmaskin, diskmaskin, kyl, frys, gräsklippare, varmvattenberedare m.m. De här är förstås inga gigantiska kostnader men många bäckar små...

Sen säger du att du bor hyfsat centralt med en räntekostnad på 4.000 kr. Det betyder att du antingen bor i Bjurfärs (påhittat by i norrland), hade en väldigt stor kontantinsats eller lyckades få en ränta lägre än vad vanligt dödliga kan få.

Har man poolparty så stör man sina grannar. Punkt. Sen kan det förstås vara så bra att dina grannar inte bryr sig men det är en annan femma.

Som sagt, att köpa hus är det bästa jag gjort i mitt liv men man ska inte inbilla sig att det är billigare än en lägenhet även om det vid en första anblick kan se ut som det.

Permalänk
Medlem

@radx: Ligger villan i centrum så säger det nog mer om centrum än om villan

Permalänk
Medlem

Ser att det är mycket olika åsikter kring detta..

Jag skulle be dig om att bara gå dit o säga till.
Att dem är muslimer, kristna, judar eller vad dem nu är spelar ingen roll, dem är ju fortfarande människor. Och oftast har dem själva jobb o gå till på morgonen.

Du går dit, knackar på eller ringer på dörren och ber om att få prata lite med en som har ansvar i huset, t.ex. en vuxen. Du säger åt dem att du fullt ut respekterar deras tro och att de dem gör är starkt o så, men sen säger du till att du måste sova om nätterna för jobbet du har är riktigt energikrävande och skulle uppskatta en dämpning ungefär efter 22-23. Du ber dem snällt och hoppas på det bästa, ifall dem inte skärper sig, så ringer du störningsjouren

Permalänk
Medlem

Tänk om alla människor som jobbar skift/nätter skulle behöva ge fan i att använda allt som du tar för givet under dagtid.
Visst, man sätter väl kanske inte igång och poppar musik nattetid men det är ju klart, det finns ju alltid undantag som bekräftar regeln.

Jag vågar nästan garantera att allt varje person har i sin direkta närhet har genomgått någon form av natt/skiftarbete.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Att flytta till hus var även det bästa jag gjort, men jag känner att jag måste anmärka på några saker.

För det första är allt inte bättre med hus:
Vem ringer du när rören läcker? Rörmokaren och han är inte gratis...
Vad gör du när dräneringen måste fixas? Du ringer någon och ger dom ungefär en årskostnad för en mindre lägenhet.
Hur många gånger klipper du gräset i en lägenhet?
För de flesta husägare krävs det en eller två bilar. Kostnaden för bil ofta flera tusen i månaden.
Du måste själv köpa tvättmaskin, diskmaskin, kyl, frys, gräsklippare, varmvattenberedare m.m. De här är förstås inga gigantiska kostnader men många bäckar små...

Sen säger du att du bor hyfsat centralt med en räntekostnad på 4.000 kr. Det betyder att du antingen bor i Bjurfärs (påhittat by i norrland), hade en väldigt stor kontantinsats eller lyckades få en ränta lägre än vad vanligt dödliga kan få.

Har man poolparty så stör man sina grannar. Punkt. Sen kan det förstås vara så bra att dina grannar inte bryr sig men det är en annan femma.

Som sagt, att köpa hus är det bästa jag gjort i mitt liv men man ska inte inbilla sig att det är billigare än en lägenhet även om det vid en första anblick kan se ut som det.

Visst är det övriga kostnader. Visst är det du själv som står för fiolerna. Fast tycker du har domedagshatten på lite väl hårt. Klart man måste ha en buffert. Men normalt sett så går inte sakerna sönder varje månad.

Skrivet av improwise:

@radx: Ligger villan i centrum så säger det nog mer om centrum än om villan

Inte centrum som i Stockholm utan Borås i mitt fall och jag matade in en större insats. Lånet är på ca 2,5M på de som är kvar. 1,31% ränta. Kostnad 2700krkr + 1000kr amortering (krav) + 4000kr (frivillig extra amortering). De är till och med något lägre än 2700kr för du har ränteavdraget också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Hyreslagen

25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de
som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad
kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras
bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet).
Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt
iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott
skick inom fastigheten.

---

Det kan vara värt att ha ovanstående i åtanke, om man har grannar som hela tiden för rövare.

För att förenkla: man får inte föra oväsen som stör grannarnas tillvaro, punkt. Anledningen till att folk får riktlinjen 22:00 är dels en påminnelse, dels en uppmaning att vissa ljudnivåer, som är acceptabla på dagtid, inte längre är tolererbara. Men samtidigt måste man förstå att det även är en tolkningsfråga, så att anmäla varje dammsugning kommer inte leda till mycket.

Permalänk
Medlem

Börja med en hövligt formulerad väl synlig lapp i trappen, hjälper inte det så kontakta värden och hjälper inte det, ring störningsjouren.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv

Oavsett anledningen till at de låter är det väl bara att prata med dem? Det är väl absolut bäst och enklast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Inte centrum som i Stockholm utan Borås i mitt fall och jag matade in en större insats. Lånet är på ca 2,5M på de som är kvar. 1,31% ränta. Kostnad 2700krkr + 1000kr amortering (krav) + 4000kr (frivillig extra amortering). De är till och med något lägre än 2700kr för du har ränteavdraget också.

Se där, tänkte ju precis fråga om ditt bolån men nu slipper jag

För att iaf snudda trådens egentliga tema, hur vet du att grannarna inte störs av ert, enligt din beskrivning, nattliga festande om det nu är så nära till dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Se där, tänkte ju precis fråga om ditt bolån men nu slipper jag

För att iaf snudda trådens egentliga tema, hur vet du att grannarna inte störs av ert, enligt din beskrivning, nattliga festande om det nu är så nära till dom?

Jag har fin relation med mina grannar. Jag har frågat dom såklart. Finns väl inget bättre sätt där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag jobbar skift.
06-14
14-22
22-06

6 dagar ledig 4.
Kan säga att 8 av 10 dagar (då jag jobbar förmiddag) så går jag runt i lägenheten efter 22.
Ingen har klagat än så länge! Händer ofta att jag duschar, lagar någon enkel måltid eller sitter vid datorn och pratar i TeamSpeak/Discord.

Brukar dock tänka på ljudnivån, duschar kortare tid, går runt med "lätt fot" och ja är tystare bara.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Rättelseanmodan är något man kan använda sig av och vad jag vet måste störningar ske minst tre gånger inom loppet av tre månader (vilket så är fallet gällande TS). Får den stökige tre sådana på raken så kan det bli tal om vräkning (rätta mig om jag har fel).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

tl;dr

Prata med dina grannar och förklara situationen, har du ett jobb där du ska upp tidigt så får de visa lite hänsyn, helt enkelt. Det brukar lösa sig bäst och enklast så.

I annat fall du titta på plan B...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv

** tråd grovrensad (i.e. rensad från off-topic(ot) och svar på ot) //mod**

**fixade Dum mod som uttryckte sig klumpigt //samma mod **
Permalänk
Medlem

**bort mod (då mod uttryckte sig klumpigt/otaktiskt tidigare i tråden!) //klumpig mod **

On topic, tänker jag att oavsett granne tycker jag att man ska försöka diskutera med grannen. Den vet kanske inte ens om att den stör.

**rättning av mod-trams/mod**
Permalänk
Inaktiv

**tråd rensad från mina klumpiga försök till humor (och de förvirrade svaren som blev en följd av dito), har ni ytterligare frågor om modereringen kontaktar ni lämpligen mig direkt via PM eller gör en anmälan på detta (eller annat) inlägg i tråden. //numera humorbefriad mod