Söker billig filmkamera för 1080P...

Permalänk
Avstängd

Söker billig filmkamera för 1080P...

Budget max ca 2000-2500:- (begagnat?)

Önskemål,

Vattentät till så stort djup som min budget medger.
(Skulle vilja filma medan man dyker)

Måste tåla vinterklimat i norra Sverige vid normal användning.

Bör tåla att man tappar den i backen och liknande, den behöver inte tåla jordbävningen i San fransico, mest säkerhet fall olyckan är framme när man är ute i skogen eller liknande och springer bland stenar.

Gärna intag för extern microfon, detta är dock ej krav.
(Förslag på lösningar för att synka in till exempel en röde NTG2?)

Ej låst till vidvinkel, jag använder nästan aldrig vidvinkel.

Mest fält och stativfotografering.

Klar och tydlig bild även när man går och rör sig om detta går att få till med min budget?

Hyggligt bra funktion i relativt mörker.

Kameran kommer dock mest att stå på ett stativ och filma saker jag gör, djur ute i skogen, osv.

Bör ha bra fokus båda på nära håll och på hyggligt avstånd.

Vore roligt om det går att göra typ kortare ultra rapid foto tex över händelser och sekvenser som är tagna med litet högre FPS som man kan spela upp i normalt tempo sedan om förstås vad jag menar.

Var inne på Nicon tidigare, vad säger ni som vet?

Hade mest tänkt filma händelser som utspelar sig på en och samma plats (tex djur som betar i skogen) eller när man går vissa sträckor och filmar landskapet och liknande.

Edit, samt närbilder på insekter och annat.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag skulle som sagt vilja kunna synka en Röde NTG2 mot filmerna på något sätt utan glapp, föslag?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

GoPro?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pan.Pan:

Mmm... Skulle kanske kunna vara något...
Var litet inne på den också.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag låter detta ligga ute någon dag till, svårt sugen på HDR versionen, dock var den avsevärt dyrare.

Är gopro bästa kortet här?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Frågor:

1. Den verkar inte ha eller kunna synka någon typ av blixt, hur lösa detta?

2. Hur synkar man ljud från en extern mick bäst (dvs vad behövs mer...)?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Behöver man specialfäste till GoPro, eller går den att skruva direkt på ett vanligt stativ på normalt sätt?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag har för närvarande kört fast på mickfrågan, gp 6 och 5 verkar gå med en extern USB adapter, men GoPro som endast är märkt GoPro, utan siffra (dvs den enklare modellen) hittar jag ingen info i manualen på hemsidan, men vad det verkar så faller det på att den inte kan hantera ett äkta fristående ljudspår?

De andra modellerna är dock nära dubbelt så dyra.
Signalsynkar man fortfarande om man behöver använda fristående ljudupptagningsutrustning, eller hur fungerar det idag?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

tänkte också säga gopro

blixt vet jag inte om det existerar till gopro dock.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Lutar åt att det blir basversionen av GoPro för test, jag tror att den duger till det jag tänkt, valet stod mellan den och Nikon varianterna på samma tema, skiljer typ 200:- mellan dem.

(En "riktig" kamera kostar ju typ 100x denna budget i vilket fall menar jag...)

Kommer ändå inte att köra högre än 1080p det närmsta året tror jag.
så får bli en HDR kamera i framtiden i så fall.

60 frames/sek. duger för mina behov i nuläget i kortare sekvenser, typ max fem minuter i stöten, resten räcker med 25 eller tom 12 bilder/sekund resterande tid (12 är dock ett minimumkrav).
Verkar som att GoPro också uppfyller det.

Såg att det fanns hus till dem som skall göra att de klarar ett större dykdjup, men 10 meter är en bra start...

Blir nog en för test nästa vecka medan jag filar på ljudlösningen för att ansluta eller synka studiomicken...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Fast nu är ju Gopro väldigt vidvinkligt. Fick en, visserligen gammal (hero 2), men den är inte mycket till allt filma, allting blir nästan rund. Tror den filmar i 160 grader eller nåt sånt. Funkar möjligen om man filmar sig själv.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Avstängd

@zosma:
...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Men, längre fram om man lägger på litet på denna budget och kan tänka sig begagnat, vad bör man satsa på då?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh
Du har alltid ångerrätt annars om du beställt på nätet (14 dagar), ett bra tips är att kolla på videor på t.ex. Youtube på GoPro:n du beställt och kolla om du gillar hur utseendet ser ut där. Mycket går såklart att ställa in.

Har hört mycket gott om Xiaomi Yi's action kameror. Snäppet vassare än GoPro för ett mycket bättre pris. Kolla och jämför på Youtube. Har inte personligen prövat dem tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Mizzarrogh
Du har alltid ångerrätt annars om du beställt på nätet (14 dagar), ett bra tips är att kolla på videor på t.ex. Youtube på GoPro:n du beställt och kolla om du gillar hur utseendet ser ut där. Mycket går såklart att ställa in.

Har hört mycket gott om Xiaomi Yi's action kameror. Snäppet vassare än GoPro för ett mycket bättre pris. Kolla och jämför på Youtube. Har inte personligen prövat dem tyvärr.

Även den är väl vidvinklig?

De flesta (alla?) actionkameror är väl vidvinkliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag skall prova den i allafall, mitt fel om jag inte läste på ordentligt... (Stod ingenting om det på tillverkarens hemsida vad jag såg...) Men vad jag sett på Youtube och liknande nu så verkar den fungera för det jag tänkt, hade tänkt mig någonting man kan doppa ned i vattnet och sådant ibland. Skall testa den i allafall, om inte annat så kanske den fungerar som komplement till en bättre kamera längre fram. Var ju ok pris på den jämfört med en "riktig" kamera som kostar 10-20x mer om man söker en bra kamera menar jag så sett i det ljuset är det ju kaffepengar... Det är ju bra om man faktiskt vågar ha med den ut också för att testa och experimentera utan att vara för rädd att ha sönder den tänkte jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number