Monsterlabo visar The First – kompakt chassi för fläktlös kylning

Permalänk
Melding Plague

Monsterlabo visar The First – kompakt chassi för fläktlös kylning

För en knäpptyst dator är det passiv kylning som gäller och Monsterlabo avtäcker en kompakt datorlåda för ändamålet, som utrustats med en kylfläns på 3 kg och namnet The First.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Äsh då... idén var riktigt cool. Men "budgeten" för hur pass törstiga komponenter man får ha begränsar en ju ganska hårt.. 350W utan fläkt hade varit riktigt trevlig. Det hade ju räckt till en i5 8400 och ett GTX 1080

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Får hoppas att man kan få bukt på spoltjut, ifall man skulle få det hade en sån här lösning vart perfekt. Tills dess tror jag att ett sånt här chassi inte är särskilt praktiskt, tycker själv att det är värre att höra spoltjut än fläktljud. Drömmen hade ju vart en helt ljudlös dator.

Permalänk
Medlem

Fick mig genast att tänka på min gammla Scythe Orochi som jag kylde min gamla LGA 1366 I7 920@ 4,5Ghz OC PASSIVT med.

Antar att man nu får gå från att välja kylare för att passa till komponenterna I ett chassi till att välja komponenter som passar på kylaren ( Chassit ).

Och jag som trodde att Scythe Orochi va as big as they was gonna get...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

Får hoppas att man kan få bukt på spoltjut, ifall man skulle få det hade en sån här lösning vart perfekt. Tills dess tror jag att ett sånt här chassi inte är särskilt praktiskt, tycker själv att det är värre att höra spoltjut än fläktljud. Drömmen hade ju vart en helt ljudlös dator.

Instämmer.

Permalänk
Medlem

Underbart men för stort. 20x20x20 med 150W kylning hade varit helt perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Lite tråkig utsida tycker jag, den här är mer i min smak https://youtu.be/qxHPdoHNRDM

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om de släpper en version utan GPU-stöd och därmed lite mindre så köper jag direkt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Glada nyheter för den som är spekulant, chassit gick nyligen till förserieproduktion (utan omvägen via crowdfunding @JonasT) enligt en Facebook-uppdatering de gjorde den 13:e augusti!
https://www.facebook.com/monsterlaboPC/photos/a.1641951615926...

Jonas-recension mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Observera att kylprestandan antagligen är felaktigt angiven (av Seasonic som verkade hålla i montern?) på skylten vid chassit. En annan YT-video hade andra uppgifter. Monster Labo's egen webbsida [tolkar jag som att de] anger att man ska klara av att köra ett 1080 (180W TDP*) + 8700K (95W TDP*) passivt, vilket borde innebära att det har uppåt 300W passiv kylförmåga, snarare än 200W.

*Sedvanlig brasklapp om att TDP inte fullt ut avspeglar kylbehoven i alla situationer.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sveklockarn:

Observera att kylprestandan antagligen är felaktigt angiven (av Seasonic som verkade hålla i montern?) på skylten vid chassit. En annan YT-video hade andra uppgifter. Monster Labo's egen webbsida [tolkar jag som att de] anger att man ska klara av att köra ett 1080 (180W TDP*) + 8700K (95W TDP*) passivt, vilket borde innebära att det har uppåt 300W passiv kylförmåga, snarare än 200W.

*Sedvanlig brasklapp om att TDP inte fullt ut avspeglar kylbehoven i alla situationer.

I artikeln skriver Swec "Kylningen specificeras till maximalt 200 watt för processor och grafikkort sammantaget, och detta om systemet körs helt fläktlöst. Om kylflänsen istället sällskapas av en 120- eller 140-millimetersfläkt ökar denna siffra med 50 procent och landar på 300 watt." Då klarar man både 1080 och 8700K

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

I artikeln skriver Swec "Kylningen specificeras till maximalt 200 watt för processor och grafikkort sammantaget, och detta om systemet körs helt fläktlöst. Om kylflänsen istället sällskapas av en 120- eller 140-millimetersfläkt ökar denna siffra med 50 procent och landar på 300 watt." Då klarar man både 1080 och 8700K

Från Monster Labo's hemsida:

CPU passively cooled
Up to i8700k
GPU passively cooled
Up to GTX 1080

Det finns en annan YT-video, där ser man skylten bredvid chassit som anger helt andra komponenter, och den andra video nämner andra värden, så någonstans har det nog blivit fel. Min hypotes är att någon fuckat upp med skylten på mässan, helt enkelt. Det kommer säkert visa sig ganska omgående vid recension, hoppas bara att Sweclockers får möjlighet att testa det tidigt.

Jonas är som sagt i en klass för sig när det gäller bra chassirecensioner. <3

Permalänk
Medlem

En hel del info tycks finnas på den här sidan

https://www.monsterlabo.com/09-11-firsts-bench-tests-available/

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se tester mellan Zalman TNN300 och Monsterlabos lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Skulle vara kul att se tester mellan Zalman TNN300 och Monsterlabos lösning.

https://www.quietpc.com/images/products/tnn300.jpg

Det kommer säkert så småningom

Edit: eller kanske inte, zalman chassiet är väl utgånget och Monsterlabos har inte släppts än

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Zalman chassit lanserades för 15 år sedan, det intressanta är hur mycket bättre dem nyare lösningarna är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

@FlashTec: Zalman chassit lanserades för 15 år sedan, det intressanta är hur mycket bättre dem nyare lösningarna är.

Sant

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Nu går det att köpa, för 429€ inkl. fri frakt. Svart samt vitt utförande.

https://www.monsterlabo.com/boutique/