Kolossalt felaktig stegräknare Huawei Watch

Permalänk
Medlem

Kolossalt felaktig stegräknare Huawei Watch

Köpte mig en begagnad Huawei Watch (första generationen) för någon vecka sedan. Tycker fortfarande det är en av få klockor som känns diskret nog. Jag gillar den verkligen på alla sätt och vis utom den främsta anledningen jag skaffade den öht, stegräknaren. Den mäter otroligt många steg. Idag har jag exempelvis gått ca 11500 steg enligt både min jobb-iphone samt privata OP5t, som jag burit med mig för att dubbelkolla. Klockan däremot har reggat 14000 steg. Hade det varit en marginell skillnad på några hundra så visst, men det är svårt att hålla koll om det kan diffa 2500 steg, det är ju 1-2km liksom.

Jag vet inte riktigt vart det går fel, det tycks inte vara när man faktiskt går den registrerar allt för fel, utan snarare på något sätt däremellan. Jag har testat att gå en sväng, räknat stegen och sedan stannat för att kolla på klockan. Den visar kanske inte exakt rätt, men det brukar vara +-5-10 steg iallafall. Sen helt plötsligt kan det dyka upp 100 steg till bara en stund senare när jag inte rört mig från kontorsstolen. Vad händer där? Lyckas den regga tangentbordshammrande som steg?

Jag har läst om folk som har problem med att det blir dubbla steg vid användning av google fit eller huawei health, men jag använder ingen av dem. Använder enbart daily tracker på klockan. Har testat fit också men det är likvärdigt.

Går det på något vis att kalibrera? Är det helt enkelt så att klocka inte är en vettig stegräknare (tycker detta vore skumt eftersom väldigt många kör med sportarmband för ändamålet). Jag vore nöjd om den räknade ungefär lika mycket som telefonen.

Har beställt en Nokia Steel som förhoppningsvis kommer innan veckan är slut och ska testa om det är en liknande upplevelse, isåfall är det nog lika bra att bara använda telefonen istället.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Oavsett vad du använder för metod för att räkna steg så görs detta bästa vid höften eller fötterna.
Mäter du med klocka eller armband så kommer denna att räkna vissa rörelser du gör med armen/handen som ett steg medan vissa har en funktion för att inte räkna med dessa så kan de istället missa steg.

Sportarmband lider av exakt samma problem och ska de användas som rena stegmätare gör man bäst i att lägga dessa i byxfickan, knyta fast i skosnörena eller ha runt benet, vill man däremot få ut övriga funktioner från sportarmbanden och inte fäster så stor vikt vid just stegräknarfunktionen så används de med fördel runt handleden.

Är det bara stegräknarfunktionen du är ute efter funkar telefonen i princip lika bra som vilken annan stegräknare som helst så länge du har den i fickan och inte går runt och pillar på den medans du går.

Här har du ett test av klockan du beställt.
https://www.mobil.se/tester/produkttester/test-nokia-steel

Här är ett citat från just stegräknarfunktion i denna klocka

"Jag har faktiskt flera andra pålitliga stegmätare på mig under testperioden, och det är slående hur snål Nokia Activité Steel är på att dela ut steg. När de andra nått 10 000 steg ligger Steel normalt fortfarande på 8000.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@TiasE: Japp. Upplevde samma sak efter en dag med steel. Jag ger helt enkelt upp att använda klockan som räknare och kör telefon istället. Det jag ville undvika var att gå runt med dubblar telefoner hela dagarna. Använder jag den privata telefonen så måste jag ha med mig den hela dagen på jobbet, använder jag jobbtelefonen måste den också följa med hem. Om jag inte växlar mellan dem. Eventuellt att exempelvis Nokias hälsoapp (har deras våg också) synkar så att det går att växla sömlöst mellan telefonerna så länge jag ser till att bara ha en med åt gången.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450