Missnöjd Noctua-ingenjör gör bordsfläkt

Permalänk
Melding Plague

Missnöjd Noctua-ingenjör gör bordsfläkt

Allmänt missnöje med marknaden för bordsfläktar får Noctua att utveckla en specialram som omvandlar företagets flaggskeppsfläkt NF-A12x25 till just en sådan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hög vill-ha-faktor, speciellt om den blir USB-powered.

Permalänk
Medlem

Lätt köp!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte faktiskt några år sedan att det var synd att bordsfläktar inte är lika välutvecklade som datorfläktar. Bra att Noctua äntligen håller med

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Snusfri

Härligt med lite friska fläktar inom detta område där det varit vindstilla alldeles för länge.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Den här vill jag ha

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Haha ja, det är en sån man velat ha i många år och funderat på att hobbyhaxxa ihop...

Problemet med stora bordsfläktar är att dom verkar ha 2 eller 3 nivåer på ljud och lufttryck - hög, hög som fan och jetmotor.

Om den här kör steglös PWM så är det perfekt. Bonus om det bara är en ram med 120 eller 140mm fäste där man kan plugga in vilken fläkt som helst.

Permalänk

Yes!

Köper direkt om den kommer till marknad i svart och 140mm, har en extra NF-A14 3000 RPM som skulle blåsa bra!

Permalänk
Medlem

Får smälla dit ett fläktfilter också, en vill ju inte ha damm i ansiktet!

Permalänk

Var ska jag sätta in pengarna?

Permalänk

Kommer nog snart ut filer på nätet så det bara är att skriva ut om man har en 3d skrivare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Blir köp när den kommer till marknad.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Inget slår en rejäl takfläkt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Härligt med lite friska fläktar inom detta område där det varit vindstilla alldeles för länge.

Hittade göteborgaren!

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett dåligt meme postat på Reddit, vem tusan vill ha en liten datorfläkt som bordsfläkt? Jag själv kör med en "stor" portabel-ac, inte fan hjälper den där lilla saken något.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

Är det redan första april igen ...?

Permalänk
Avstängd

fläkten är lite liten.
kanske en 200mm version vore bättre

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

Man vill ju gärna ha ett mjukt flöde över större yta och en allmän luftcirkulation med en bordsfläkt. En starkare och mer riktad stråle svalkar ju över mindre yta men lär ju kunna ge mer huvudvärk och irritation i ögonen. Det är ju därför man hellre har en lågvarvig större fläkt än en ettrigare mer fokuserad mindre fläkt.

Permalänk
Medlem

En sådan vill jag också ha! Särskilt om den kommer i noctuas signum-färger. (men vitt är ju snyggt det med)

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerophax:

Får smälla dit ett fläktfilter också, en vill ju inte ha damm i ansiktet!

Det är ansiktet dammet kommer ifrån

Permalänk
Medlem

Hah, cool

Meckade ihop något liknande för några somrar sedan, när det var förjäkla varmt, dock utan dysan bakpå:

Recept:

- En överbliven 120mm-fläkt
- En bit 4mm svetstråd tillbockad och gängad i ändarna
- Några M4-mutter
- Ett par M4-skruv
- En Zalman Fanmate II
- En liten vippströmställare
- Ett par fläktraster
- En 12V-adapter
- Lite annat smått och gott, typ sladdtåtar, krympslang, buntband, etc.

Funkar faktiskt riktigt bra

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

Har bra många be quiet liggandes... kanske man skulle ta o göra sig en stor variant med fyra stycken

Permalänk
Medlem

Såhär i högsommartider så märks det ju verkligen hur dåliga fläjtar för avkylning är. Jag skulle gärna ersätta mina bords-och golvfläktar med Noctuas varianter om det gick

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Det är ansiktet dammet kommer ifrån

Därför borde alla datortillverkare skicka med en sån här istället för filter i datorlådan. Och som bonus behöver man städa mindre hemma.

Permalänk
Medlem

Oj vad mitt ha begär och köpa nu på direkten dök upp.
Hoppas dom släpper den och den inte blir för dyr.
Går säkert driva med ett 9 volts batteri med så den går att få portabel om man skulle behöva.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tänk om skärmtillverkare kunde fixa skärmar med integrerad ventilation, hade lätt spenderat en tusenlapp extra för att få en skärm med ventilation inbyggd i typ nedre och övre kanten av skärmen istället för massa RGB-mumbojumbo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller så köper man en vanlig fläkt istället!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Vilken ”wow” faktor. Man pressar samma luft och skapar en ”starkare” luftstråle och kallar det en nyhet.
Jag som konfigurerar ventilationsflöden och lösningar kring luftdistribution som jobb kallar det en vanlig dag på jobbet...
Man ökar lufttryck för att höja lufthastigheten samtidigt som den sammanlagda luftmängden minskar till följd av ett högre statiskt tryck. Viss Mededjektering får man dock som bonus på köpet.
Resultat är dock föga upphetsande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tekniken med dysorna baki är att omvandla tryck till fart på luften och den vägen mata in rörelsemängd även i omgivande luft så att den börja cirkulera. De stora versionerna man ser i tåg och vägtunnlar kallas impuls-fläkt för samma syfte - att riva med sig en massa luft omkring också...

frågan är hur ljudlig denna är då man vill ofta ha hög lufthastighet ur dysorna, vilket sällan är ljudlöst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vilken ”wow” faktor. Man pressar samma luft och skapar en ”starkare” luftstråle och kallar det en nyhet.
Jag som konfigurerar ventilationsflöden och lösningar kring luftdistribution som jobb kallar det en vanlig dag på jobbet...
Man ökar lufttryck för att höja lufthastigheten samtidigt som den sammanlagda luftmängden minskar till följd av ett högre statiskt tryck. Viss Mededjektering får man dock som bonus på köpet.
Resultat är dock föga upphetsande.

Skickades från m.sweclockers.com

Jantelagen är stark hos dig. Hoppas du mår bra.
Du vet att dom gör den här fläkten bara för skoj.
Ditt argument är ju så torrt det finns. Uppenbarligen är det en vanlig dag på jobbet också dom vara visar upp det på en mässa.
Lugna dig. Gå ut och träna och lev livet lite gladare. Det ska jag. Ciao