Permalänk
Medlem

Klarar min dator av 2560x1440p 144~hz ?

Hej allesammans, det var ett tag sen jag postade sist men nu måste jag rådfråga forumet igen.

Jag har precis flyttat till en liten lägenhet och var tvungen att köpa säng och lite annat smått och gott pga att mina gamla möbler var för stora för lägenheten.
Detta medför att jag har en begränsad budget.

Till att börja med vill jag länka lite specs för min nuvarande stationära dator, here it goes.

A-Data 16GB (2x8GB) DDR3 1600Mhz/CL9/XPG
Gtx 970 asus strix 4gb
i7 4790k - ej överklockad
Asus z97-a moderkort

Jag tror att detta är det som kan vara relevant för frågan jag ställer, men om ni behöver mer information får ni gärna be om det.

Jag har för närvarande ingen skärm då den tragiskt nog gick sönder i flytten :(, så jag vill gärna göra min nästa investering i form av en bildskärm.
Jag är väldigt sugen på att köpa en 1440p 144-165hz skärm då detta känns mycket roligare än att köpa en 1080p skärm 2018-06.

Jag ska precis börja ett civilingenjörsprogram och vill ha datorn till skolarbete/filmer samt min stora passion som är dota2.

Jag känner att jag skrev ett väldigt långt inlägg för en kort fråga, men det är alltid bra att ge lite bakgrund.

Klarar min dator av att driva en skärm som denna, Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS i dota 2 ?
Jag förstår att jag inte kommer kunna spela nya svårdrivna spel.

Permalänk
Medlem

Köp en och uppgradera grafikkort senare har 970 och 1440 165hz, låga fps men funkar. Dota vet jag dock inte, bö väl inte vara tungt att driva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raappana:

Köp en och uppgradera grafikkort senare har 970 och 1440 165hz, låga fps men funkar. Dota vet jag dock inte, bö väl inte vara tungt att driva

Tack för svar!

Spelar du några lättdrivna spel som dota 2 ?

Får du låg fps i dessa spel också?

Permalänk
Medlem

@Gulanka: nä, men witcher 3 ultra hairworks men flyter helt ok. Köp är lätt värt, kan ju köpa ett bättre kort senare i värsta fall

Permalänk
Testpilot

Ska du spela DotA så kommer inte ett GTX 970 vara något problem att driva 1440p alls

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

min dator liknar din, spelar dock inte dota2 som kanske är tillräckligt lättdrivet för att klara dina krav. Men rent generellt skulle jag säga att ett 970 orkar med upplösningen (om ej med max inställningar) men oftast inte 144hz.

Vill minnas att jag får följande prestanda i dessa titlar, alla körs i 1440p:
Final fantasy 14, (ca 65-75fps, relativt höga inställningar)
battlefield 1 (~70, lägre inställngar)
pubg (~80fps)

För mig duger det och jag skulle inte frivilligt gå tillbaka till 1080p, det känns lågupplöst när man vant sig (framförallt vid arbete)

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är i en sådan här situation G-Sync kan hjälpa till en hel del. Jag har vid flera tillfällen kör 970-kort mot den här typen av skärm och det är fortfarande spelbart i 2560x1440. Beror som så mycket annat på vilket spel vi talar om. Men om man siktar på runt 60 fps med grafiktunga, nya AAA-speltitlar, driva dem i 2560x1440 och kan nöja sig med Medium till High-nivå bör det fungera tack vare G-Sync. Utan G-Sync får man sänka sin grafikambition ett par snäpp för att säkra 60 fps-nivån.