1700X bygge kan bara nyttja 16GB samt körs i låg hastighet...

Permalänk
Livsnjutare 😎

1700X bygge kan bara nyttja 16GB samt körs i låg hastighet...

Jag har precis byggt ihop min första Ryzen dator.

Körde på en 1700X cpu samt 32GB DDR4 ram (4x8GB 3000Mhz)
Problemet är bara att dels kan jag bara utnyttja 16GB (?) utav de 32GB som finns installerade, och datorn ser alla 32GB - men tillåter mig bara att utnyttja 16GB...

Sedan är körs de även i 2100mhz istället för sina 3000Mhz, och jag har även provat lägre hastigheter såsom 2400mhz, 2766mhz osv - men ingenting ger mig korrekt hastighet eller den totala tillgängliga summan ram...

Några ideér här?

Delarna är alltså;

MSI B350 Tomahawk
Corsair Dominator Platinum DDR4 PC24000/3000MHz CL15 4x8GB
AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz Socket AM4

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Stack ut lite i ögonen att det står 16GB som maskinvarureserverat på minne, kan det vara där det ligger?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har precis byggt ihop min första Ryzen dator.

Körde på en 1700X cpu samt 32GB DDR4 ram (4x8GB 3000Mhz)
Problemet är bara att dels kan jag bara utnyttja 16GB (?) utav de 32GB som finns installerade, och datorn ser alla 32GB - men tillåter mig bara att utnyttja 16GB...
http://adock.se/users/upload/files2017/ryzen1700x_minnesproblem.png
Sedan är körs de även i 2100mhz istället för sina 3000Mhz, och jag har även provat lägre hastigheter såsom 2400mhz, 2766mhz osv - men ingenting ger mig korrekt hastighet eller den totala tillgängliga summan ram...

Några ideér här?

Delarna är alltså;

MSI B350 Tomahawk
Corsair Dominator Platinum DDR4 PC24000/3000MHz CL15 4x8GB
AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz Socket AM4

Är datorn stabil? Har du senaste bios/UEFI installerat?
Det kan vara rätt mycket som spökar, men testa ditt minne ett och ett i olika socklar, och om alla socklar fungerar med alla stickorna så borde det fungera i windows också.
Är dina minnesstickor i listan över rekommenderade minnen till ditt moderkort?
Det är alltid en del pill med att fylla ut alla minnesplatser och det gäller inte enbart AMD.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Stack ut lite i ögonen att det står 16GB som maskinvarureserverat på minne, kan det vara där det ligger?

Kan ju vara att 16 GB är reserverat till grafik tex.

Permalänk
Medlem

som SAFA skriver tror du måste ändra i bios något som reserverar för inbyggd grafik eller liknande skulle jag med gissa på.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Masyve:

Stack ut lite i ögonen att det står 16GB som maskinvarureserverat på minne, kan det vara där det ligger?

Skrivet av SAFA:

Kan ju vara att 16 GB är reserverat till grafik tex.

Skrivet av vinylens:

som SAFA skriver tror du måste ändra i bios något som reserverar för inbyggd grafik eller liknande skulle jag med gissa på.

Skall kika på detta!
Låter ju helt klart troligt, men samtisigt är 16GB inte dåligt för inbyggd grafik etc..
Speciellt när Ryzen inte har någon inbyggd gpu-del alls ?

Finns ju vissa modeller såklart, men en 1700X saknar väl det helt ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Jalle64:

Är datorn stabil? Har du senaste bios/UEFI installerat?
Det kan vara rätt mycket som spökar, men testa ditt minne ett och ett i olika socklar, och om alla socklar fungerar med alla stickorna så borde det fungera i windows också.
Är dina minnesstickor i listan över rekommenderade minnen till ditt moderkort?
Det är alltid en del pill med att fylla ut alla minnesplatser och det gäller inte enbart AMD.

Uppdaterade till senaste BIOS innan jag skrev denna tråden, så det hjälpte tyvärr inte..

Med tanke på att moderkortet hittar alla stickorna och kan visa detaljerad info om dem i varje sockel så tror jag inte felet ligger där... men jag hör vad du säger
Skall testa lite till...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Uppdaterade till senaste BIOS innan jag skrev denna tråden, så det hjälpte tyvärr inte..

Med tanke på att moderkortet hittar alla stickorna och kan visa detaljerad info om dem i varje sockel så tror jag inte felet ligger där... men jag hör vad du säger
Skall testa lite till...

Du kan ju prova boota en linux live-cd / usb-pinne och se om det är samma sak där.

Kan tydligen hända om det är nåt fel på moderkortet, kolla:
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=285834.0

Permalänk
Medlem

Dom kanske inte är 100% kompatibla med ditt moderkort?

Enligt Corsair's hemsida:

"Compatibility: Intel 100 Series, Intel 200 Series, Intel 300 Series, Intel X99, Intel X299"

https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Memory/DOMI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Uppdaterade till senaste BIOS innan jag skrev denna tråden, så det hjälpte tyvärr inte..

Med tanke på att moderkortet hittar alla stickorna och kan visa detaljerad info om dem i varje sockel så tror jag inte felet ligger där... men jag hör vad du säger
Skall testa lite till...

Körs minnena i XMP hastighet eller ställer du dom manuellt?

Permalänk
Medlem

vä händer om du plockar ut hälften ? Så du har 16gb.. Hur mycket blir hårdvarureserverat då?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Hjälpsam

@andreas_dock:
Misstänker att det är fel på minnena.
Testa att bara köra en åt gången och se om den bootar, testa även olika platser, för att testa om det är där felet är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan vara att moderkortet har körts med Fastboot på och 16GB ram förut. Fastboot gör att minnet inte initieras, andra saker som skippas helt är SAS-kontrollers etc. För att spara en bråkdel av en sekund från att man trycker på startknappen till att Windows börjar laddas.

UMA Frame Buffer Size - heter alternativet som allokerar ram-minne för integrerad grafik, sätt den till 0/avstängd om det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Dom kanske inte är 100% kompatibla med ditt moderkort?

Enligt Corsair's hemsida:

"Compatibility: Intel 100 Series, Intel 200 Series, Intel 300 Series, Intel X99, Intel X299"

https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Memory/DOMI...

Kör exakt samma minnen till min 1800x och de funkar till 100% dock med ett Gigabyte moderkort.
Så är väl som de ovan skriver ,att det kan va fel på stickorna eller så är det moderkortet/inställningar i bios

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tackar för inputen, blir att åka hem och testa då... speciellt med tanke på hur kul vädret är...

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av thomson:

Körs minnena i XMP hastighet eller ställer du dom manuellt?

Kör dem i "auto" utan att röra dem, XMP spelar ingen roll och inte heller när jag startar med specifik hastighet, datorn fastnar som i en boot-loop och sedan kommer den till slut in i Windows efter 4-5 reboots och då är det 2166mhz...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Du kommer inte kunna få det att gå i 3000 Mhz tyvärr.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=283351.0

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Du kommer inte kunna få det att gå i 3000 Mhz tyvärr.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=283351.0

På forumet där stod det att:
1866 MHz for 4 DIMMs in dual channel and dual rank.

Så antar att han ska testa att ställa ner dem till 1866MHz från 2133MHz

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av XPerion:

Du kommer inte kunna få det att gå i 3000 Mhz tyvärr.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=283351.0

Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

På forumet där stod det att:
1866 MHz for 4 DIMMs in dual channel and dual rank.

Så antar att han ska testa att ställa ner dem till 1866MHz från 2133MHz

Tack för detta...
Blir till att kolla upp närmare också!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Updatering...
Har fått hela 32GB tillgängligt för systemet nu, vet inte om det berodde på glappkontakt eller vad - men detta är vad jag gjorde som till slut gjorde samtliga stickor tillgänliga för OS'et.

1. Ta ut alla minnen
2. Sätta i 2st stickor i plats 2 och 4 (för dual channel) + boot/kontroll - OK.
3. Flytta de två stickorna från steg 2 till plats 1 och 2 (single channel), får varning vid uppstart att det inte är optimalt - men boot/kontroll är OK.
4. Sätter i alla stickorna och vipps - alla fungerar / visar rätt info i bios.
5. Bootar in till Windows och efter boot/kontroll så fungerar samtliga 32GB ram...

Något är väldigt skumt med detta moderkort alltså
Kan inte heller klocka / ändra DRAM-hastighet utan att den fastnar i boot-loop och sedan nollställer till 2133 mhz.
För att få höja hastigheten nu användade jag Ryzen Master -programvaran och kunde därigenom ändra processorn ratio + även DRAM-hastigheten... MSI's egna programvara gjorde noll effekt även i Windows.

Så, jag stannar nog här.
Processorn maxar vid 3,9ghz på alla kärnor så jag kommer maximalt köra den i 3,85ghz och minnet vill verkligen inte högre än 2400mhz.
Kommer troligtvis byta ut moderkortet, då det lämnar en del att önska i form utav funktioner och känns väldigt ostabilt/buggigt... Men just nu låter jag det vara så jag kan få lira lite Far Cry 5.

Case closed.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hjälpsam

@andreas_dock: Bra att du trots allt fick dina 32 GB.
MSI hade inget vidare ryckte, sedan sades det att de skärpt sig, vet tusan om det stämmer.
Men håll utkik efter nytt UEFI, det kanske hjälper.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ratatosk:

@andreas_dock: Bra att du trots allt fick dina 32 GB.
MSI hade inget vidare ryckte, sedan sades det att de skärpt sig, vet tusan om det stämmer.
Men håll utkik efter nytt UEFI, det kanske hjälper.

Yes... det blir lite "Rör inte det som fungerar" nu

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock:

Vanliga problem med första generationens Ryzen moderkort, tunna kopparledningar till minnes-slottarna etc. Oftast är de väldigt styva/på alla märken/tillverkare första gången man installerar ram, de kan klicka i låst Utan! att ha ordentlig kontakt. Brukar vara ett vanligt fel med vid nybyggen, där folk inte trycker ned minnena ordentligt.

Skulle rekommendera ett X470 moderkort som är baserat på högre krav från AMD med tjockare koppar, eller vänta på nya B450 moderkort som kommer snart.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av str8forthakill:

@andreas_dock:

Vanliga problem med första generationens Ryzen moderkort, tunna kopparledningar till minnes-slottarna etc. Oftast är de väldigt styva/på alla märken/tillverkare första gången man installerar ram, de kan klicka i låst Utan! att ha ordentlig kontakt. Brukar vara ett vanligt fel med vid nybyggen, där folk inte trycker ned minnena ordentligt.

Skulle rekommendera ett X470 moderkort som är baserat på högre krav från AMD med tjockare koppar, eller vänta på nya B450 moderkort som kommer snart.

Tack för input, skall helt klart hålla utkik
Kollade på X370 brädor innan idag, men väntar lite till med tanke på B450 som du säger.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte på några MSI X370/B350 moderkort som är godkända med dina minnen när man använder alla 4 slots, du får gå upp till X470 modellerna för att ha officiellt stöd och då är det "bara" 2933mhz.

Och det verkar vara liknande scenario hos ASUS där X470 moderkorten har stöd för dessa i 3000mhz när man använder 4 slots, Kikade på några få X370/B350 modeller och dom hade inte stöd för dessa minnen iaf.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Hedersmedlem

Det har alltid varit problem till och från med antalet minnesmoduler, iaf sedan minneskontrollern byggdes in i CPUn. AMD var först med det och jag minns när jag byggde första generationen Sempron (budget av Athlon) för socket 754 runt 2005. Den klarade bara av en minnesmodul som jag minns det vid full hastighet, fler moduler och hastigheten gick ner.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro