Corsair H115i fläktar går upp och ner i RPM nonstop

Permalänk
Medlem

Corsair H115i fläktar går upp och ner i RPM nonstop

Jag har satt fläktkurvan i BIOS att 40 grader ska vara 20% och 75 grader 100 i försök att få det att sluta, men nej. Av nån anledning så händer det här fortfarande. Inte bara att den går upp och ner utan anledning (öppnade eller stängde ej några program, och jag hade ingenting som kördes, CPU load i bilden är på 30-40% och temperaturen runt 45). Men att det också går upp och ner typ varannan sekund, det låter så sjukt irriterande, precis som man hade nån däckbrännare nedanför fönstret.

Jag har en misstanke att det är Corsair iCUE (hatar det programmet med hela mitt hjärta) men jag kan inte precis avinstallera det. Fast det slutar inte om jag stänger av programmet, så det verkar inte bero på det heller.

Vad kan orsaka att det gör såhär?

Permalänk
Medlem

är långt ifrån expert men känner igen ditt problem.
köpte och installerade 2 st h110gt i 2 olika datorer och löste problemet du beskriver med att installera corsairs programvara och välja silent mode. allt basic och gjorde inte heller någon större skillnad i temp(fläktarna drar bara på i startup och vid hög temp)

lycka till // Magnus

edit ; -det jag menar att det inte gjorde någon märkbar skilland i temp var om jag valde silent eller performence mode i corsairs programvara. bara ett väldans oljud till priset av någon ynka grad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blommen75:

är långt ifrån expert men känner igen ditt problem.
köpte och installerade 2 st h110gt i 2 oliga datorer och löste problemet du beskriver med att installera corsairs programvara och välja silent mode. allt basic och gjorde inte heller någon större skillnad i temp(fläktarna drar bara på i startup och vid hög temp)

lycka till // Magnus

Det är exakt det jag gjort. Det finns 3 lägen man kan välja. Quiet, Balanced och Extreme. Jag har satt pump och fläktar på Quiet, hjälper inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Det är exakt det jag gjort. Det finns 3 lägen man kan välja. Quiet, Balanced och Extreme. Jag har satt pump och fläktar på Quiet, hjälper inte.

Custom? Jag kör på Custom i Corsair link.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Custom? Jag kör på Custom i Corsair link.

https://i.imgur.com/LUVJ0Dm.png

Jag får testa det, se om det funkar. Kommer denna överskrida det jag satt i BIOS/iCUE? Det hade varit ideellt. Innan jag kan göra det dock så måste jag avaktivera H115i i iCUE, hur gör jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag får testa det, se om det funkar. Kommer denna överskrida det jag satt i BIOS/iCUE? Det hade varit ideellt.

Inte det blekaste, då jag inte ändrat något i BIOS på min. Fläktarna är ju inte kopplade till moderkortet hur som, utan till H115i'n själv.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Inte det blekaste, då jag inte ändrat något i BIOS på min. Fläktarna är ju inte kopplade till moderkortet hur som, utan till H115i'n själv.

Jag uppdaterade inlägget efter jag lade ut det, bumpar här.

Hur tar jag bort H115i från iCUE? Har aldrig använt programmet innan, har ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag uppdaterade inlägget efter jag lade ut det, bumpar här.

Hur tar jag bort H115i från iCUE? Har aldrig använt programmet innan, har ingen aning.

Finns ju i iCUE också.
iCUE -> H115i -> Performance -> Klicka det lilla '+' vid texten "Performance", custom curve.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

men har du provat att "bara" använda quiet mode i corsairs programvara och inte några andra intällningar. Jag höll på i bios och efter det i asus Al suite och fick aldrig till det. Sen valde jag default i bios och quiet i medföljande programvara och då funkade det för mig.

har i tillägg samma cpu som dig och asus z97-a

hoppas det löser sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Finns ju i iCUE också.
iCUE -> H115i -> Performance -> Klicka det lilla '+' vid texten "Performance", custom curve.

Gjorde en custom där, får se om det hjälper!

Permalänk
Medlem

Har du LINK installerat, när första versionen av iCUE kom ut var man tvungen att ha senaste versionen av LINK installerad. Vet dock ej om det behövs nu i iCUE version 3.3.103 som är den senaste men kan vara värt ett försök. Eftersom det står så i iCUE förmodar jag att du kopplat in den interna USB-kabeln till moderkortet och även sata-ström till H115i pumpen.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100