Dålig uppladdningshastighet bakom vissa routrar, Windows-inställningar?

Permalänk

Dålig uppladdningshastighet bakom vissa routrar, Windows-inställningar?

Är svårt att sätta en passande rubrik utan att framstå som ett fån men stött på ett problem som jag efter diverse felsökning själv endast kan härleda till att det skulle bero på några inställningar I Windows eller problem med drivrutiner.

Upptäckte för ca 2 veckor sedan då jag uppdaterade min gamla pfsense-box som jag kört troget som min router/brandvägg i 10+ år, att jag tappat mer än hälften av min upload. Får ut omkring 30 Mbit/s uppströms enligt b la bredbandskollen och även tester med iperf etc. Testade direkt att koppla en sladd direkt mellan nätverkskortet och bredbandsuttaget för att utesluta att felet låg hos min ISP, vilket jag snabbt kunde konstatera att det inte gjorde då jag direkt hamnade runt 96 Mbit om jag körde via bredbandsuttaget. Då jag inte vill köra på den äldre versionen av pfsense p ga diverse säkerhetsuppdateringar till b la openvpn så testade jag slänga i en linuxdistro (ipfire) så länge, och även denna lösning fungerade smärtfritt att köra min speldator igenom, runt 96 Mbit uppströms bakom ipfire med alltså.

Då jag inte var helt nöjd med ipfire så tog jag tillfället i akt och beställde en “vanlig” router i samma veva, något jag tänkt göra de senaste 2 åren för att slippa ha en extra burk stående i hörnet, och slippa min gamla linksys g-accesspunkt för wifi, det har liksom inte blivit av bara liksom Nåväl – sagt och gjort, jag får hem min nya router (Synology rt2600 ac) och drar igång allt, in på bredbandskollen igen och döm av min förvåning när det visar omkring 30 Mbit/s uppströms igen på speldatorn, på telefonen och laptopen får jag ett testresultat på omkring 96 över wifi. Trodde vid dethär laget att det helt enkelt måste vara en tpkabel som spökar då jag använt olika kablar när jag testat koppla förbi routern, testar swappa kablar, samma resultat. Kollar laptopen via ethernet och får 96…

I detta skede provar jag installera om drivrutiner till nätverkskortet, återställa alla nätverksinställningar till windows default genom sc tcp optimizer etc men utan resultat. I och med att jag får ut 96 Mbit uppströms om jag kör direkt från nätverksuttaget (och även innan via ipfire) så kan vi ju egentligen utesluta redan här att felet skulle vara relaterat till hårdvara (NIC) men för säkerhets skull testar jag även köra ett bredbandstest genom en linux live-usb och även därigenom så får jag önskvärt resultat.

Har slut på idéer, aldrig varit med om något liknande innan, tänkte hoppas på att någon här kanske har någon idé innan jag ger mig på att installera om Windows/slänga i en halvårs-gammal diskimage.

Tackar på förhand!
//Tuborgarn

Permalänk
Vila i frid

Vad säger SpeedTest.net om din hastighet? Bredbandskollen har meckat rätt rejält senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuborgarn:

Är svårt att sätta en passande rubrik utan att framstå som ett fån men stött på ett problem som jag efter diverse felsökning själv endast kan härleda till att det skulle bero på några inställningar I Windows eller problem med drivrutiner.

Upptäckte för ca 2 veckor sedan då jag uppdaterade min gamla pfsense-box som jag kört troget som min router/brandvägg i 10+ år, att jag tappat mer än hälften av min upload. Får ut omkring 30 Mbit/s uppströms enligt b la bredbandskollen och även tester med iperf etc. Testade direkt att koppla en sladd direkt mellan nätverkskortet och bredbandsuttaget för att utesluta att felet låg hos min ISP, vilket jag snabbt kunde konstatera att det inte gjorde då jag direkt hamnade runt 96 Mbit om jag körde via bredbandsuttaget. Då jag inte vill köra på den äldre versionen av pfsense p ga diverse säkerhetsuppdateringar till b la openvpn så testade jag slänga i en linuxdistro (ipfire) så länge, och även denna lösning fungerade smärtfritt att köra min speldator igenom, runt 96 Mbit uppströms bakom ipfire med alltså.

Då jag inte var helt nöjd med ipfire så tog jag tillfället i akt och beställde en “vanlig” router i samma veva, något jag tänkt göra de senaste 2 åren för att slippa ha en extra burk stående i hörnet, och slippa min gamla linksys g-accesspunkt för wifi, det har liksom inte blivit av bara liksom Nåväl – sagt och gjort, jag får hem min nya router (Synology rt2600 ac) och drar igång allt, in på bredbandskollen igen och döm av min förvåning när det visar omkring 30 Mbit/s uppströms igen på speldatorn, på telefonen och laptopen får jag ett testresultat på omkring 96 över wifi. Trodde vid dethär laget att det helt enkelt måste vara en tpkabel som spökar då jag använt olika kablar när jag testat koppla förbi routern, testar swappa kablar, samma resultat. Kollar laptopen via ethernet och får 96…

I detta skede provar jag installera om drivrutiner till nätverkskortet, återställa alla nätverksinställningar till windows default genom sc tcp optimizer etc men utan resultat. I och med att jag får ut 96 Mbit uppströms om jag kör direkt från nätverksuttaget (och även innan via ipfire) så kan vi ju egentligen utesluta redan här att felet skulle vara relaterat till hårdvara (NIC) men för säkerhets skull testar jag även köra ett bredbandstest genom en linux live-usb och även därigenom så får jag önskvärt resultat.

Har slut på idéer, aldrig varit med om något liknande innan, tänkte hoppas på att någon här kanske har någon idé innan jag ger mig på att installera om Windows/slänga i en halvårs-gammal diskimage.

Tackar på förhand!
//Tuborgarn

Vad får du för MTU satt på nätverksinterfacet i både dator o router?

Ska normalt vara 1500.

In win10 kan man kolla/ändra enligt:
Once the Command Prompt window is open follow the steps below to change the MTU size:

Type netsh interface ipv4 show subinterface.
Press Enter.
You will see a list of network interfaces.
Type netsh interface ipv4 set subinterface “Local Area Connection” mtu=1458 store=persistent. ...
Press Enter

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Vad säger SpeedTest.net om din hastighet? Bredbandskollen har meckat rätt rejält senaste tiden.

Jag är medveten om att bredbandskollen inte är det bästa alternativet för att komma så nära verkligheten som möjligt, jag har även kollat med iperf som jag nämnde i TS, men bredbandskollen kör jag mest för att ha något att jämföra mot, i och med att jag ligger runt 96 enl. bredbandskollen och sen droppas ner till 30 när jag ligger bakom en router så är det en uppenbar förlust, men jag har även testat speedtest som du föreslog och får (givetvis) samma resultat där, men tackar för förslaget iaf

Skrivet av SAFA:

Vad får du för MTU satt på nätverksinterfacet i både dator o router?

Ska normalt vara 1500.

In win10 kan man kolla/ändra enligt:
Once the Command Prompt window is open follow the steps below to change the MTU size:

Type netsh interface ipv4 show subinterface.
Press Enter.
You will see a list of network interfaces.
Type netsh interface ipv4 set subinterface “Local Area Connection” mtu=1458 store=persistent. ...
Press Enter

Kikade precis så alla mina nic ligger på 1500 som du sa (utom loopback då), enligt vad jag kunde läsa mig till om MTU-problem verkade det handla om att vissa webbsidor inte kunde ladda ordentligt och att felmeddelanden som "The connection to the server was reset" är återkommande, detta är dock inget jag märkt av, endast uppladdningshastigheten på speldatorn alltså. Men gjorde ändå ett försök att ändra MTU till 1458 som du skrev ovan och märker ingen större skillnad. Möjligen att jag maxar runt 10 Mbit högre än innan men det kan lika gärna vara något annat som påverkar, alltid legat väldigt stabilt mellan 94-96 innan, som jag gör även nu från andra enheter. Är dock inte säker på hur jag kollar MTU i min router då jag inte kör en opensource-router nu, men tvivlar faktiskt på att det skulle vara några problem med routern då den fungerar utmärkt till mina övriga enheter. Tackar för svar

Permalänk
Vila i frid

Via routern, om du får 96 Mbit med trådlöst men bara 30 Mbit med trådat, prova en annan enhet via trådat. Är din dator proxykapad? Vad får din dator för hastighet via USB-WiFi sticka?

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Via routern, om du får 96 Mbit med trådlöst men bara 30 Mbit med trådat, prova en annan enhet via trådat. Är din dator proxykapad? Vad får din dator för hastighet via USB-WiFi sticka?

Provat andra enheter trådat redan - får ut 96 då med som förväntat. Kör inte genom någon proxy, knappast omedvetet heller då jag får ut rätt hastighet om jag kopplar mig förbi routern, det gäller dessutom inte bara webbtrafik. Att testa en usb-wifi i speldatorn var en bra idé, ska testa det när jag kommer hem från jobbet tror jag har nån över från en gammal raspberry pi liggandes. Tackar för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tuborgarn:

Jag är medveten om att bredbandskollen inte är det bästa alternativet för att komma så nära verkligheten som möjligt, jag har även kollat med iperf som jag nämnde i TS, men bredbandskollen kör jag mest för att ha något att jämföra mot, i och med att jag ligger runt 96 enl. bredbandskollen och sen droppas ner till 30 när jag ligger bakom en router så är det en uppenbar förlust, men jag har även testat speedtest som du föreslog och får (givetvis) samma resultat där, men tackar för förslaget iaf

Kikade precis så alla mina nic ligger på 1500 som du sa (utom loopback då), enligt vad jag kunde läsa mig till om MTU-problem verkade det handla om att vissa webbsidor inte kunde ladda ordentligt och att felmeddelanden som "The connection to the server was reset" är återkommande, detta är dock inget jag märkt av, endast uppladdningshastigheten på speldatorn alltså. Men gjorde ändå ett försök att ändra MTU till 1458 som du skrev ovan och märker ingen större skillnad. Möjligen att jag maxar runt 10 Mbit högre än innan men det kan lika gärna vara något annat som påverkar, alltid legat väldigt stabilt mellan 94-96 innan, som jag gör även nu från andra enheter. Är dock inte säker på hur jag kollar MTU i min router då jag inte kör en opensource-router nu, men tvivlar faktiskt på att det skulle vara några problem med routern då den fungerar utmärkt till mina övriga enheter. Tackar för svar

Du pingar med vald storlek (+ headern).
Att pinga med 28 byte är totalt värdelöst bortsett från att se om pingen funkar. Skall du testa så testa med full storlek på paketet.

För att kolla din MTU så pingar du bara tills du får fragmenterade paket. Det normala är ju en MTU på totalt 1500 byte.
Headern är 28 byte så du kan bara pinga med 1472 byte (+ headerns egna storlek, dvs 1472 + 28 = 1500). Här får du exempel på att MTU är 1500.

C:\Users\NN>ping sunet.se -f -l 1472

Pinging sunet.se [192.36.171.231] with 1472 bytes of data:
Reply from 192.36.171.231: bytes=1472 time=32ms TTL=53
Reply from 192.36.171.231: bytes=1472 time=26ms TTL=53
Reply from 192.36.171.231: bytes=1472 time=24ms TTL=53
Reply from 192.36.171.231: bytes=1472 time=24ms TTL=53

Ping statistics for 192.36.171.231:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 24ms, Maximum = 32ms, Average = 26ms

C:\Users\NN>ping sunet.se -f -l 1473

Pinging sunet.se [192.36.171.231] with 1473 bytes of data:
Packet needs to be fragmented but DF set.
Packet needs to be fragmented but DF set.
Packet needs to be fragmented but DF set.
Packet needs to be fragmented but DF set.

Ping statistics for 192.36.171.231:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

Alltså, när man ökar paketet till MTU 1501 så blir det fragmenterat (1473 + 28) men kör man med 1472 så blir det inte fragmenterat och då vet du att 1472 + 28 = MTU 1500.

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Du pingar med vald storlek (+ headern).
Att pinga med 28 byte är totalt värdelöst bortsett från att se om pingen funkar. Skall du testa så testa med full storlek på paketet.

För att kolla din MTU så pingar du bara tills du får fragmenterade paket. Det normala är ju en MTU på totalt 1500 byte.
Headern är 28 byte så du kan bara pinga med 1472 byte (+ headerns egna storlek, dvs 1472 + 28 = 1500). Här får du exempel på att MTU är 1500.

C:\Users\NN>ping sunet.se -f -l 1472

Pinging sunet.se [192.36.171.231] with 1472 bytes of data:
Reply from 192.36.171.231: bytes=1472 time=32ms TTL=53
Reply from 192.36.171.231: bytes=1472 time=26ms TTL=53
Reply from 192.36.171.231: bytes=1472 time=24ms TTL=53
Reply from 192.36.171.231: bytes=1472 time=24ms TTL=53

Ping statistics for 192.36.171.231:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 24ms, Maximum = 32ms, Average = 26ms

C:\Users\NN>ping sunet.se -f -l 1473

Pinging sunet.se [192.36.171.231] with 1473 bytes of data:
Packet needs to be fragmented but DF set.
Packet needs to be fragmented but DF set.
Packet needs to be fragmented but DF set.
Packet needs to be fragmented but DF set.

Ping statistics for 192.36.171.231:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

Alltså, när man ökar paketet till MTU 1501 så blir det fragmenterat (1473 + 28) men kör man med 1472 så blir det inte fragmenterat och då vet du att 1472 + 28 = MTU 1500.

Hittade inte min wifi-adapter så testade detta du skrev om, och det verkar ju helt klart vara något som är väldigt fel(?), testade från 1473 och neråt för att se när jag slutligen fick svar, och det var inte förrän jag kom ner i 1430, så nu är jag lite osäker på vad nästa steg är, det enda vi kan konstatera är att min setup är helt värdelös?

>ping google.se -n 1 -f -l 1431 Pinging google.se [172.217.22.163] with 1431 bytes of data: Packet needs to be fragmented but DF set. Ping statistics for 172.217.22.163: Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss), >ping google.se -n 1 -f -l 1430 Pinging google.se [172.217.22.163] with 1430 bytes of data: Reply from 172.217.22.163: bytes=64 (sent 1430) time=8ms TTL=54 Ping statistics for 172.217.22.163: Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 8ms, Maximum = 8ms, Average = 8ms

Testade ändra mina MTU-inställningar för nätverkskortet från default 1500 till 1430 bara för att testa men det blir ingen skillnad på resultatet. Det knepiga är ju att jag får ut rätt hastighet om jag kör på standardinställningarna och kopplar in nätverkskortet direkt i bredbandsuttaget, eller om jag kopplar in t ex min laptop i routern (som kör på standardinställningar). Tack för hjälpen iallafall, även om jag inte känner mig ett dugg klokare nu än innan

Permalänk
Skrivet av Tuborgarn:

Hittade inte min wifi-adapter så testade detta du skrev om, och det verkar ju helt klart vara något som är väldigt fel(?), testade från 1473 och neråt för att se när jag slutligen fick svar, och det var inte förrän jag kom ner i 1430, så nu är jag lite osäker på vad nästa steg är, det enda vi kan konstatera är att min setup är helt värdelös?

>ping google.se -n 1 -f -l 1431 Pinging google.se [172.217.22.163] with 1431 bytes of data: Packet needs to be fragmented but DF set. Ping statistics for 172.217.22.163: Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss), >ping google.se -n 1 -f -l 1430 Pinging google.se [172.217.22.163] with 1430 bytes of data: Reply from 172.217.22.163: bytes=64 (sent 1430) time=8ms TTL=54 Ping statistics for 172.217.22.163: Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 8ms, Maximum = 8ms, Average = 8ms

Testade ändra mina MTU-inställningar för nätverkskortet från default 1500 till 1430 bara för att testa men det blir ingen skillnad på resultatet. Det knepiga är ju att jag får ut rätt hastighet om jag kör på standardinställningarna och kopplar in nätverkskortet direkt i bredbandsuttaget, eller om jag kopplar in t ex min laptop i routern (som kör på standardinställningar). Tack för hjälpen iallafall, även om jag inte känner mig ett dugg klokare nu än innan

Vet inte om du har Windows 10 men antar så. Windows 10 har per default automatisk MTU om jag inte missminner mig totalt nu. Sen så kollar Windows 10 vilken som är optimal inställning och ställer in efter det.

Du fick 1430 manuellt värde + headern = 1458. En vild gissning är att du kör med VPN?, för många VPN har MTU 1460 (men jag kör med 1500 och det funkar prima). Varför du får 1458 oavsett om du har VPN eller inte, vet jag inte. Här kan du kolla vilken MTU du får mot den här sidan. Rent generellt sett för hemmaanvändare så har det ingen roll om du har MTU på 1460 eller 1500 i alldaglig användning.

Har inte tillgång till bärbar dator nu med trådlöst, så jag kan ej se vilka inställningar som finns för nätverkskortet, men gissningsvis så har det nätverkskortet bestämt att du skall ha lite mindre MTU för stabilare uppkoppling. Låter långsökt men kolla så du inte har nån strömsparfunktion på som kanske drar ned MTU för att spara batteri på din bärbara.

http://www.letmecheck.it/mtu-test.php

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Vet inte om du har Windows 10 men antar så. Windows 10 har per default automatisk MTU om jag inte missminner mig totalt nu. Sen så kollar Windows 10 vilken som är optimal inställning och ställer in efter det.

Du fick 1430 manuellt värde + headern = 1458. En vild gissning är att du kör med VPN?, för många VPN har MTU 1460 (men jag kör med 1500 och det funkar prima). Varför du får 1458 oavsett om du har VPN eller inte, vet jag inte. Här kan du kolla vilken MTU du får mot den här sidan. Rent generellt sett för hemmaanvändare så har det ingen roll om du har MTU på 1460 eller 1500 i alldaglig användning.

Har inte tillgång till bärbar dator nu med trådlöst, så jag kan ej se vilka inställningar som finns för nätverkskortet, men gissningsvis så har det nätverkskortet bestämt att du skall ha lite mindre MTU för stabilare uppkoppling. Låter långsökt men kolla så du inte har nån strömsparfunktion på som kanske drar ned MTU för att spara batteri på din bärbara.

http://www.letmecheck.it/mtu-test.php

Körde en vpnserver i den gamla pfsenseburken visserligen och har tillhörande klient installerad i speldatorn men den är inte aktiverad automatiskt. Använder den bara för att fjärrstyra mina datorer när jag är borta på lan t ex. Men jag kör ingen vpn på regelbunden basis. Windows 10 i bägge datorer ja, dock är det stationära och inte laptopen jag upplever detta problem på. Allt som har med strömspar att göra är avstängt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tuborgarn:

Körde en vpnserver i den gamla pfsenseburken visserligen och har tillhörande klient installerad i speldatorn men den är inte aktiverad automatiskt. Använder den bara för att fjärrstyra mina datorer när jag är borta på lan t ex. Men jag kör ingen vpn på regelbunden basis. Windows 10 i bägge datorer ja, dock är det stationära och inte laptopen jag upplever detta problem på. Allt som har med strömspar att göra är avstängt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju prova avinstallera denna klient bara för att se. Även om klienten inte är aktiv så kan den ändra värden för ditt NIC.
Tänkte mest om du va intresserad av att felsöka. Spelmässigt så tror jag du tjänar på lite mindre MTU än 1500. Går fortare att ladda om utifall du får lagg/warp (beroende på spel).

Kolla i enhetshanteraren under nätverkskort så har du nog en hel radda där nu som kan ställa till det.

Permalänk

Har nu haft tid att göra lite mer grundläggande felsökning och även provat koppla in fler enheter i nätverket, både trådat och över wifi. Startat om och bytt ut switchar/cat6-kablar längs vägen och givetvis även testat köra enbart genom routerns inbyggda switch till övriga enheter osv, men det jag kan konstatera är att vissa enheter märker av problemet mer än andra. Den senaste enheten jag kopplade in över wifi, en telefon, får samma resultat som min speldator jag skrev om ovan, dvs normal hastighet nedströms men bara runt 30 Mbit/s uppströms. Jämfört mot en annan telefon av exakt samma märke och modell där jag utan problem når runt 96 Mbit/s även uppströms på samma avstånd till routern.

Började leka runt lite med inställningar för nätverkskort och jämföra mina ping-värden hit och dit och blir mer och mer gråhårig ju mer jag upptäckte, får det inte att gå ihop överhuvudtaget. Som jag nämnde så märker jag av detta problem på vissa enheter i nätverket och andra inte. Noterade på min speldator att om jag manuellt ändrar inställningar för "Hastighet och duplex" på mitt nätverkskort till "100 Mbit Full Duplex", då får jag helt plötsligt förväntat resultat i bägge riktningar, vilket jag tycker borde tyda på att det blivit något galet på vägen då jag alltid kört på "automatisk förhandling" innan utan att uppleva detta problem.

Skrev ett ingående mail till Telia där jag beskrev mina problem, fick bara till svar att jag måste höra av mig till kundtjänsten då de inte kan hjälpa mig över mail, så får bita i det sura äpplet och ringa dit på måndag. Problemet är bara att om jag lägger fram min förklaring på problemet så kommer de med all säkerhet säga att det är min router problemet beror på då problemet inte uppstår om jag kopplar en tpkabel direkt mellan nätverkskortet och bredbandsuttaget. Var ju helt säker på detta själv med till en början innan jag gjort alla mina tester, men det låter allt för osannolikt att både min pfsense-burk som fungerat felfritt många många år, samt en ny router som med lätthet ska klara upp till gigabit-wan skulle fela, så jag tror snarare att felet ligger bortom min kontroll men frågan är hur jag ska lägga fram det, då det även om de skickar ut en tekniker kommer hjälpa föga om de kör ett hastighetstest direkt från bredbandsuttaget

Det är isåfall om jag kan påvisa att mitt MTU-värde ligger alldeles för lågt? Testade ping enligt ovan förut igen och fick fragmenterade paket om jag försökte skicka paket på så lite som 1403 bytes. Testat en annan teliaanslutning i närheten där jag kunde ha en paketstorlek på 1472 bytes vilket ligger lite närmare vad jag kan anse som normalt(?), ska kolla om jag kan få fram vad nån granne som är inkopplad i samma switch i källaren får för värde - om grannen oxå ligger väligt lågt här, så kanske det är ett bevis för att felet ligger i deras ände ändå?

Blir så dumt när ett fel ser ut att bero på utrustning såsom router men alldeles uppenbarligen inte är det

Permalänk
Medlem

Kör du testerna med bredbandskollen etc?

Det du istället borde göra är att köra iperf först lokalt, sen via routerns WAN interface (fast fortfarande mot saker hemma, gärna trådade).

Fragmentering kan vara ett problem därför man inte ska börja mecka med MTU men 1400 är ofta standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuborgarn:

Den senaste enheten jag kopplade in över wifi, en telefon, får samma resultat som min speldator jag skrev om ovan, dvs normal hastighet nedströms men bara runt 30 Mbit/s uppströms. Jämfört mot en annan telefon av exakt samma märke och modell där jag utan problem når runt 96 Mbit/s även uppströms på samma avstånd till routern.

Har du mer än en accesspunkt? I så fall körde mot samma i båda fallen?

Skrivet av Tuborgarn:

Noterade på min speldator att om jag manuellt ändrar inställningar för "Hastighet och duplex" på mitt nätverkskort till "100 Mbit Full Duplex", då får jag helt plötsligt förväntat resultat i bägge riktningar, vilket jag tycker borde tyda på att det blivit något galet på vägen då jag alltid kört på "automatisk förhandling" innan utan att uppleva detta problem.

Detta låter ju som det är nåt marginellt med ditt nät så att du kan råka ut för omsändningar vid 1 Gbit/s men det funkar ok vid 100Mbit/s.

Kan vara läge att rita en nätverkskarta och pricka av vad du provat.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Kör du testerna med bredbandskollen etc?

Det du istället borde göra är att köra iperf först lokalt, sen via routerns WAN interface (fast fortfarande mot saker hemma, gärna trådade).

Fragmentering kan vara ett problem därför man inte ska börja mecka med MTU men 1400 är ofta standard.

Jag har testat iperf med, dock endast över wan men det är den biten som är det intressanta i detta fall då jag inte tycks ha några problem alls med att få ut 1 Gbps lokalt, och i de tester jag gjort visade det sig stämma rätt bra att jag numer får ut omkring 30 Mbit/s uppströms plus minus 10-15 Mbit beroende på testtillfälle osv, från att ha legat stabilt på 96 Mbit/s innan mer eller mindre konstant. Det intressanta här är egentligen inte hurpass trovärdigt resultat man kan anse att bredbandskollen ger, är mycket väl medveten om att i princip alla isp prioriterar trafik mot den sidan, samt att webbläsare mm kan göra att man får lite olika resultat, men det duger mer än väl som ett referensvärde att jämföra mot, då jag exempelvis direkt märker skillnad om jag är ansluten via routern eller om jag är direktkopplad till nätverksuttaget (30 resp 96 Mbit uppströms).

Vad gäller MTU har jag inte börjat kolla det förrän jag fick tips om det i denna tråd men där verkar det som att det bara är min speldator som är den stora felaren. Testade som jag skrev innan en annan telia-anslutning där jag kunde skicka pingpaket med storleken 1472 bytes innan jag fick fragmenterade paket tillbaka, testade det även hos min granne som alltså har samma lina som jag (och bör vara inkopplad i samma switch) och där var siffran identisk. Men tror jag kan släppa att detta skulle ha med något att göra egentligen då jag även enligt andra datorer på detta nätverk får samma siffra, dock ej speldatorn, över både wifi och kabel.

Skrivet av SAFA:

Har du mer än en accesspunkt? I så fall körde mot samma i båda fallen?

Detta låter ju som det är nåt marginellt med ditt nät så att du kan råka ut för omsändningar vid 1 Gbit/s men det funkar ok vid 100Mbit/s.

Kan vara läge att rita en nätverkskarta och pricka av vad du provat.

Ja självklart kör jag mot samma accesspunkt, den inbyggda i den nya routern jag köpt. Har även en gammal accesspunkt jag kört innan bakom pfsensebrandväggen men då det är en gammal AP med g-standard så är det givetvis inget jag kan använda för att testa detta.

Inte riktigt med på vad du menar? De enda lägen jag växlat mellan är "automatisk" och "100 Mbit full duplex" där den senare är den inställning för nätverkskortet som ger "rätt" resultat vid ett speedtest, men det tycker jag bara påvisar att det är något fel på duplexinställningarna längs vägen så att säga(?)