Grafikkort på väg att gå sönder, vilket kan jag köpa som ersättare?

Permalänk
Medlem

Grafikkort på väg att gå sönder, vilket kan jag köpa som ersättare?

Jag har en dator som har ett par år på nacken, i datorn sitter ett nvidia gtx660 som jag tror mer eller mindre har gått sönder. Jag har gjort en amatörmässig diagnos på den efter att ha surfat runt i några månader på internet.
Det som händer är att bilden blir svart i några sekunder, sedan får jag meddelandet att graffikkortet kraschat men återställt sig till funktionellt läge igen. Jag får då starta om spelet eller vad det nu är jag gör (händer även då jag tittar på allt för många videos/har uppe för många applikationer samtidigt och så fungerar det en liten stund igen om jag har tur. Som jag förstått har det gått sönder och det finns inget jag kan göra åt det.

Men nu till sakfrågan, jag är relativt okunnig på datorbyggen och har för det mesta fått hjälp med detta av vänner tidigare. Om jag nu skulle köpa ett nytt grafikkort och ersätta mitt nuvarande med, vilket prisvärt grafikkort kan jag då köpa? finns det risk att det inte passar i min dator? Det är lite oklart vad för information som är relevant för er för att kunna hjälpa mig så jag bidrar med det jag vet på rak arm och så får ni skälla på mig om jag inte har bidragit med tillräckligt mycket info.

Jag har en Intel i5-3570K 3,4GHz
8gb RAM
64-bits OS

Vill tillägga att jag inte är intresserad av att köpa en helt ny dator i nuläget. Jag trivs rätt bra med min dator och spelar sällan särskilt många nya spel, håller mig till de gamla klassikerna
Det enda jag begär är ett grafikkort som inte kraschar hela tiden.

Tack.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Det som kan göra att grafikkortet inte passar är om grafikkortet är för långt. Kolla begagnat på tradera efter typ 770 eller liknande, går inte för många hundralappar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Ett Nvidia 1050 kommer din prollen klara av utan att du blir rånad för priset och en prestanda ökning kommer du få.
Sen är väl det bästa om du väntar till nästa serie av grafikkort kommer ut på marknaden då priserna på dem gamla korten sjunker ner i pris

Permalänk

Satsa på ett 1060 istället

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, ska kolla runt lite på tradera

Permalänk

Hittade du något grafikkort som passade ?

Permalänk
Medlem

@Lars Mandel99: Jag har hittat ett par stycken på tradera som såg intressanta ut men jag funderar lite på hur stor vikt som ligger på minnet på grafikkortet. Räcker det med 4gb? duger det med 2gb?