Intel halverar strömförbrukningen i bärbara datorer med ny skärmteknik

Permalänk
Melding Plague

Intel halverar strömförbrukningen i bärbara datorer med ny skärmteknik

För bärbara datorer och mobiltelefoner är skärmen en av de största strömslukande komponenterna. På Computex 2018 avtäcker Intel en teknik som kan öka batteritiden markant.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När det kommer till mobiltelefoner vore det intressant att se vad som egentligen eftersträvas av köparna om följande gjorts.

En ny flaggskeppstelefon lanseras med all lull lull det innebär. Den lanseras i två versioner.

1. En med precis allt vi förväntar oss.

2. En optimerad för just batteritid, tex "sämre" skärm med lägre upplösning osv om det gör skillnad. Använd er fantasi.

Vilken säljer mest?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:
Precis en med det man använder, i mitt fall. Wifi. Harald, NFC, 3GB minne då jag nästan alltid får slut på 2GB, Ett halvdant grafikkort och ca 20GB ledigt minne efter OS äter ca 11 nu så 32 med dagens Android.

Så 802.11n och g. Blåtand minst 4, NFC 3-4GB RAM 32GB Minne. Ett halvdant grafikkort och en cpu en cpu som har en turbo bost som en galning och en companion core. MEN DEN MÅSTE PRATA SAMMA SPRÅK.

När jag börjar räkna upp så blir det dyrt känner jag.

Edit:
Det roliga är ju att det är som med TV apparater. Samsung vs LG vi säljer detta... för att våra kunder vill ha det.

De kanske förlorade mig som kund då de inte hade något som jag ville ha så då är det rätt.
Men en telefon är jag ändå tvungen att ha samt bankid, så då får det bli något vettigt eller det minns dåliga. Men det betyder ju inte att jag som kund tycker att de har gjort rätt va i sin design. Jag är ju tvingad att välja mellan pest eller kolera om inte andra alternativ finns.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Undra om det bygger vidare på deras teknik där skärmens uppdateringsfrekvens halveras? Kan tänka mig att dessa "vissa scenarion" är office arbetande etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

När det kommer till mobiltelefoner vore det intressant att se vad som egentligen eftersträvas av köparna om följande gjorts.

En ny flaggskeppstelefon lanseras med all lull lull det innebär. Den lanseras i två versioner.

1. En med precis allt vi förväntar oss.

2. En optimerad för just batteritid, tex "sämre" skärm med lägre upplösning osv om det gör skillnad. Använd er fantasi.

Vilken säljer mest?

Jag har personligen inget problem med batteritiderna nu för tiden och då använder jag det senaste i flaggskeppsväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Undra om det bygger vidare på deras teknik där skärmens uppdateringsfrekvens halveras?

Eftersom de vägrar säga hur så blir det ju bara spekulationer. Dock kan man ju betänka att nästan all strömförbrukning för en skärmpanel kommer från bakgrundsbelysningen (och särskilt vid hög ljusstyrka), så hur de menar på att halvera strömförbrukningen för en hel laptop kräver ju något slags revolutionerande genombrott...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Undra om det bygger vidare på deras teknik där skärmens uppdateringsfrekvens halveras? Kan tänka mig att dessa "vissa scenarion" är office arbetande etc.

Eftersom det krävs grafikchip från intel så, skulle jag tro att det något i den stilen.
En typ av G-sync, som drar ner uppdateringsfrekvensen och minskar tiden varje frame blir belyst. typ som PWM styrning av bakgrundsbelysningen. Jag skulle gissa att tekniken förlitar sig på "persistence of vision" och att den kommer att se flimmrig ut i vissa scenarion.

Permalänk
Medlem

Kanske drar ner på bakgrundsbelysningen samtidigt som alla pixlar släpper igenom mer ljus. Funkar bara så länge ingen pixel ska lysa med full styrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

När det kommer till mobiltelefoner vore det intressant att se vad som egentligen eftersträvas av köparna om följande gjorts.

En ny flaggskeppstelefon lanseras med all lull lull det innebär. Den lanseras i två versioner.

1. En med precis allt vi förväntar oss.

2. En optimerad för just batteritid, tex "sämre" skärm med lägre upplösning osv om det gör skillnad. Använd er fantasi.

Vilken säljer mest?

Min Galaxy S8+ har två energilägen som sänker upplösningen bl.a. för bättre batteritid de gånger man behöver det. Fulladdad så uppskattar min telefon batteritiden just nu till 38 tim i normalläge, 47 tim i mid-sparläge och 125 tim max-sparläge. Räcker rätt långt.

Men visst jag förstår hur du menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Därmed kommer den batteribesparande funktionen inte kunna användas för redan befintliga enheter. Dessutom finns enbart stöd med Intels egna grafikkretsar."

Varför är man inte förvånad...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

"Därmed kommer den batteribesparande funktionen inte kunna användas för redan befintliga enheter. Dessutom finns enbart stöd med Intels egna grafikkretsar."

Varför är man inte förvånad...

Hur hade du tänkt att den ska kunna användas på befintliga enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Hur hade du tänkt att den ska kunna användas på befintliga enheter?

Genom firmware uppgraderingar. Men det var mer den andra meningen jag syftade på: att intel inte vill dela med sig av den här tekniken till t.ex. AMD och ARM-lösningar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies