Permalänk
Medlem

Köpa mer RAM - hur gör man?

Sorry, säkert en jättekorkad fråga men jag behöver mer ram. Är det bara att köpa en sticka och köra in den i någon av portarna eller måste man göra något mer än så? Något jag bör tänka på eller kan jag bara gå förbi en butik och köpa ett DDR4 2400MHz?

Såhär ser min burk ut;

Om jag minns rätt fanns det 4 platser och jag använder bara två av dom just nu.

Permalänk
Medlem

Inte alls någon korkad fråga.

Alla är vi nya någon gång

Kontakta din butik igen och beställ 2st lika minnen och sedan trycker du i dem i de lediga slots som finns.

Någon konfigurering behöver inte göras. Du kan titta taskmgr för att se om ditt OS har hittat dem efteråt.

Datorn måste vara avstängd när du gör detta!

Permalänk
Medlem

Om du köper likadan ram, samma kapacitet per sticka och samma hastighet - och dessutom två stickor. Då kommer det funka klockrent, så försök leta rätt på exakt samma RAM och stoppa i.

Permalänk
Medlem

Minnen bör inhandlas i par. Datorn kan använda dem mer effektivt än om du köper ett minne.

Jag hade handlat lika dana minnen som du redan har.
Stäng av datorn och dra ur strömkabeln.
Ta tag i chassit för att du skall få samma "jord" som datorn.
Stoppa i de två nya minnena.
Klart.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Gå in på din order på Inet.

Klicka på ram (botten), köp ett set, exakt likadant som du köpt innan.

Vänta tills posten levererar. Öppna paketet.

Stäng av datorn, även knappen på nätaggregat, bredvid där man stoppar in strömsladden..

Ta av sidopanelen på datorn. Lokalisera nuvarande RAM. Någonstans i mitten något till höger högt upp.

Kolla, Aaa där finns 2 platser lediga. Ta nu ut dina nyköpta stickor ur förpackning.

Ta dina nya stickor och bara klicka dit. Du kan behöva trycka på en liten plastgrej i botten på dim slotten på moderkortet. Om du kollar vart ram är så ser du att de sitter fast med en liten hasp typ på moderkortet. De två slotsen du SKA använda, dra tillbaka haspen.

Tryck dit dina nya stickor.

BOOM, awesome. Kolla så de sitter o du tryckt ner de hela vägen. Kan behöva ta i mer än vad du kanske är van vid. Men inget går sönder, man måste ta i för o få ner dem hela vägen.

Sätt på sidopanelen.

Tryck tillbaka strömknappen på nätaggregatet.

Starta datorn.

BOOM du har nu 32gb ram istället för 16, du kan nu köra 72 flikar Google Chrome istället för 43!

Om du ej lyckats följa denna instruktion, kontakta Inet o lämna in datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Minnen bör inhandlas i par. Datorn kan använda dem mer effektivt än om du köper ett minne.

Jag hade handlat lika dana minnen som du redan har.
Stäng av datorn och dra ur strömkabeln.
Ta tag i chassit för att du skall få samma "jord" som datorn.
Stoppa i de två nya minnena.
Klart.

Jag brukar trycka ett par gånger på on/off efter att strömkontakten är urdragen också för att få ur det sista. Det kanske inte behövs(?) men känns som en liten extra säkerhet och tar bara en sekund att göra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag brukar trycka ett par gånger på on/off efter att strömkontakten är urdragen också för att få ur det sista. Det kanske inte behövs(?) men känns som en liten extra säkerhet och tar bara en sekund att göra.

Tror det där har noll effekt. Man brukar göra det vid återställning av Bios när man drar ut klockbatteriet på moderkortet annars spelar det ingen roll alls

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren allihopa! Ska kontakta INET imorgon, hoppas att de har kvar samma RAM. Hade ingen aning om att man ska köpa exakt likadana, bra att jag skapade en tråd!

Permalänk
Medlem

Hmm, köpte datorn för över ett år sedan och då kostade 16GB RAM (2x8) 1249kr, nu kostar exakt samma RAM 1990kr, hur går det till?

https://www.inet.se/produkt/6110134/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-2...

Permalänk
Medlem

@LeBron: Det har blivit dyrare, daah. Nej, men det stämmer tyvärr, det har något med DDR4-tillverkningen att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeBron:

Hmm, köpte datorn för över ett år sedan och då kostade 16GB RAM (2x8) 1249kr, nu kostar exakt samma RAM 1990kr, hur går det till?

https://www.inet.se/produkt/6110134/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-2...

För de bara är så haha! Dumt svar kanske, men de har ju blivit "plötsliga" översvämningar taktiskt nära fabrik osv som gjort att de blivit dyrare... Tänkte med köpa mer ram men det kostar ju en förmögenhet jämfört med innan...

Statistik på DDR4 priser genom året (DDR4 2133mhz 4x4gb)

Jag köpte minnena precis när de släpptes och som du ser så är det mer än dubbla priset just nu.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag brukar trycka ett par gånger på on/off efter att strömkontakten är urdragen också för att få ur det sista. Det kanske inte behövs(?) men känns som en liten extra säkerhet och tar bara en sekund att göra.

Risken är att din powerknapp kommer gå sönder redan efter 19 år istället för 25.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Risken är att din powerknapp kommer gå sönder redan efter 19 år istället för 25.

Då får jag nog överväga att sluta med den vanan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

En grej som jag inte sett tagits upp, är att RAM-stickorna bara går i åt ett håll. Är för trött nu för att förklara rätt... Men det är en urgröpning på RAM-stickan och motsvarande i slot:en på moderkortet.
Så kolla att den är på rätt håll, innan du trycker ner och mosar stickan...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeBron:

Hade ingen aning om att man ska köpa exakt likadana, bra att jag skapade en tråd!

Man måste inte köpa exakt likadana, men det minskar risken för strul och är därför att föredra. Oftast kan man dock blanda lite hur som helst, bara så att du inte tror att det är helt kört om man nu inte kan få tag på likadana minnen.

Permalänk
Hedersmedlem

En dum följdfråga: Behöver du mer minne eller är det för det ser "häftigt ut"?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

En dum följdfråga: Behöver du mer minne eller är det för det ser "häftigt ut"?

Behöver mer minne, ligger runt 90-100% nästan hela tiden och allting går/blir segt. Neonljus hade jag köpt ifall jag var ute efter något häftigt

Permalänk
Skrivet av LeBron:

Behöver mer minne, ligger runt 90-100% nästan hela tiden och allting går/blir segt. Neonljus hade jag köpt ifall jag var ute efter något häftigt

har du 16gb minne och är i full load är det något annat knas skulle jag säga...
har själv 16gb minne och är inte ens närheten av att nudda 50% (gaming PC)

men visst sitter du med video redigering och photoshop och liknande samt skapar filer osv osv så käkas 16gb lätt bort.

mvh a

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Man måste inte köpa exakt likadana, men det minskar risken för strul och är därför att föredra. Oftast kan man dock blanda lite hur som helst, bara så att du inte tror att det är helt kört om man nu inte kan få tag på likadana minnen.

Ja, precis så. Har de bara samma hastighet/spec så brukar det gå bra, i värsta fall får man dra ner de snabbare till de långsammare minnenas hastighet. Exakt likadan modell så är det ju nästan omöjligt att nånting ens behöver ställas in.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Skulle verkliga rekommendera minst 3000mhz till Ryzen. Varför köpte du gamla 1700 ^^?

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Avstängd

Kör nu med 8 gb ram och har dator i profil. Maxar aldrig minnet

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeBron:

Behöver mer minne, ligger runt 90-100% nästan hela tiden och allting går/blir segt. Neonljus hade jag köpt ifall jag var ute efter något häftigt

RGB finns ju att få även på minen....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ladda ner Speccy (gratisprogram) som analyserar vad du har för prylar i datorn. Sen köper du bara den typen av minne och installerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

har du 16gb minne och är i full load är det något annat knas skulle jag säga...
har själv 16gb minne och är inte ens närheten av att nudda 50% (gaming PC)

men visst sitter du med video redigering och photoshop och liknande samt skapar filer osv osv så käkas 16gb lätt bort.

mvh a

Ingenting är knas, jag vet vad det är som käkar minne, vill kunna göra det lite effektivare och samtidigt kunna använda datorn utan att det går i snigelhastighet, därav mer ram

Skrivet av SE_Larsson:

Skulle verkliga rekommendera minst 3000mhz till Ryzen. Varför köpte du gamla 1700 ^^?

Köpte detta i mars förra året, 1700 var ny då

Skrivet av Spicebeast:

Ladda ner Speccy (gratisprogram) som analyserar vad du har för prylar i datorn. Sen köper du bara den typen av minne och installerar.

Tack!