Speldator till 11-åring för Fortnite

Permalänk

Speldator till 11-åring för Fortnite

Jag är egentligen tämligen ointresserad av datorer men eftersom sonens bärbara tydligen inte längre duger att spela Scrap mechanic och Fortnite på så vänder jag mig hit och hoppas att nån kan tipsa mig om vad som egentligen behövs så jag slipper köpa en ny dator igen om nåt år.

Hittade dator med följande spec på blocket för strax under 5000 kr men kan inte bedöma om den är helt värdelös eller mer än väl funkar för ändamålet. Är ex vis grafikkortet för dåligt?

Processor : Intel Core i7 / Hyperthreading - 8 Trådar
RAM Minne : 12 GB [12,288 MB]
Grafikkort : Nvidia Gigabyte GeForce GTX 660 WindForce OC 2GB
Hårddisk 1 : Western Digital 1000 GB [1 TB]
Hårddisk 2 : Western Digital Raptor 80 GB 10000 RPM
Hårddiskutrymme Totalt : 1080 GB
CPU Kylare : Tornkylare Med 3x Koppar Ledningar
Operativsystem : Windows 10 Pro - 64 Bit Svenska Äkta
< < Övrigt >>
* Inbyggd Högtalare
* Integrerad HD Ljud
* Integrerad Gigabit Ethernet Nätverk
* 9x USB Uttag
* Multi Minneskortsläsare
* Bluray Brännare / Läsare
* Skärm Anslutningar : Dubbla DVI, HDMI & Displayport

Permalänk

Vad är det för modell på CPU:n? Att det bara står i7 hjälper tyvärr inte mycket alls.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Den kommer gå utmärkt att köra fortnite på.
Inte så krävande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle dock inte säga att den är värd 5000kr. Med tanke på grafikkortet gissar jag på att det är en i7 3770

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Absolut skräp för pengarna. När de undviker att nämna modell på processorn beror det på att den är dem äldre versionen från 7-8 år sen. En dator för 5000kr med en GTX 660 är ett skämt. Tror inte att du kan skapa en annons här då ditt konto är nytt men här skulle du skaffa en liknande dator för runt 2500kr.

Permalänk

Inte värt några 5000 kr.

Permalänk

Tack för alla goda råd. Var väl som jag misstänkte att låter det billigt så är det nog ändå en dålig affär i längden.

Men denna måste väl ändå klara uppgiften utan problem och funka några år?
https://www.komplett.se/product/11360/datorer/komplett-pc/kom...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte är insatt i hur mycket datordelar och datorer är värda så skulle jag rekommendera en klar dator från webhallen t.ex:
https://www.webhallen.com/se/product/286035-Webhallen-Config-...

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Cat 22:

Tack för alla goda råd. Var väl som jag misstänkte att låter det billigt så är det nog ändå en dålig affär i längden.

Men denna måste väl ändå klara uppgiften utan problem och funka några år?
https://www.komplett.se/product/11360/datorer/komplett-pc/kom...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Waup:

Eftersom du inte är insatt i hur mycket datordelar och datorer är värda så skulle jag rekommendera en klar dator från webhallen t.ex:
https://www.webhallen.com/se/product/286035-Webhallen-Config-...

Du kan strunta i mitt tidigare inlägg, om du kan tänka dig gå upp i högre pris så är datorn från komplett absolut att föredra. Den är bättre i längden också

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Cat 22:

Tack för alla goda råd. Var väl som jag misstänkte att låter det billigt så är det nog ändå en dålig affär i längden.

Men denna måste väl ändå klara uppgiften utan problem och funka några år?
https://www.komplett.se/product/11360/datorer/komplett-pc/kom...

Skickades från m.sweclockers.com

Grov overkill på processorn i relation till grafikkortet. Skulle även satsa på en riktig SSD över en hybrid SSHD. Du behöver inte lägga över 10k för att spela Fortnite.

Här eller här är ok färdigbyggda för runt 7000kr.

Hade inte rekommenderat att köra Windows på en HDD, oavsett 7200RPM eller inte.

Permalänk
Medlem

Den här är ju trevlig:
https://www.komplett.se/product/971154/gaming/gaming-pc/stati...
gtx 1060 och i5-8400
8500kr

Permalänk

Vilken himla djungel detta är. Tur att det finns folk med koll. Det enda sonen hakat upp sig på är att den ska ha i7-processor för det har minsann ALLA kompisars datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Crazy Cat 22: Man ska inte lyssna på kompisar, Man ska lyssna på fakta och konkreta tester

Fortnite skulle fungera utmärkt med senaste generationens i3 processorer tillsammans med ett 1050ti

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd

@Crazy Cat 22: i7 är ju inte alltid det bästa, men förstår ju honom :). Själv tycker jag mer om AMD

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk

Tack återigen för alla svar. En sista fråga... Hur ställer sig denna https://www.webhallen.com/se/product/274654-Webhallen-Config-... mot den från Komplett?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pruta ner den begagnade och spar pengarna tills grabben blir äldre.
Den kommer duga utmärkt till en 11åring!
Ena grabben här kör en Fx 6300 och den andra en 8100, de har då aldrig klagat på prestanda i något spel.
Många här har en benägenhet att ”skrämmas” tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Begagnat på SweClockers

Är det någon som tycker den här blir bra? Inte för dyr men det saknas grafikkort. Med ett exempelvis 1060, så ligger den runt 8000:- totalt, vilket är en ok siffra om ni frågar mig. Sedan om jag har rätt eller fel är ju en annan sak

https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-gaming?filters=%...

Med valfritt grafikkort från inet så landar det på allt från 7600-8200 för ett 3gb 1060.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Nyaste generationen i5:or har 6 kärnor istället för 4, ett rejält fall framåt för i5...

Permalänk
Skrivet av Joih1:

Pruta ner den begagnade och spar pengarna tills grabben blir äldre.
Den kommer duga utmärkt till en 11åring!
Ena grabben här kör en Fx 6300 och den andra en 8100, de har då aldrig klagat på prestanda i något spel.
Många här har en benägenhet att ”skrämmas” tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Sonen har en i5:a idag men kanske en sämre modell och skyller på den för att det laggar med Fortnite och Scrap mechanic. Jag vet inte om det egentligen är den som är problemet. Kanske beror på att ssd-disken är för liten och börjar bli full. Det har ju nämligen inte laggat från början i dessa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Cat 22:

Sonen har en i5:a idag men kanske en sämre modell och skyller på den för att det laggar med Fortnite och Scrap mechanic. Jag vet inte om det egentligen är den som är problemet. Kanske beror på att ssd-disken är för liten och börjar bli full. Det har ju nämligen inte laggat från början i dessa spel.

Vissa i5 på bärbara är tvåkärniga, medan nyare i5 på stationära PCs har 6 kärnor, så det kan vara rätt stor skillnad beroende på modell. Det gör ju att nyare i5 kan matcha äldre i7 (4 kärnor, men 8 trådar) i spel oftast också.

Men troligtvis är det grafikkretsen i den bärbara som inte hänger med lika bra längre. Går ju att ändra om en del i inställningar på kvalitet m.m. för att snabba upp det också.

Byggde ihop en Fortnite/Hob-dator till syrrans son för någon månad sen. Använde sambons gamla AMD FX-8120 med 16GB RAM och SSD och köpte till ett GTX 1050 Ti och det flöt på fint iaf. Blev några tusen i nya delar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Cat 22:

Sonen har en i5:a idag men kanske en sämre modell och skyller på den för att det laggar med Fortnite och Scrap mechanic. Jag vet inte om det egentligen är den som är problemet. Kanske beror på att ssd-disken är för liten och börjar bli full. Det har ju nämligen inte laggat från början i dessa spel.

Om du kan skrapa ihop lite uppgifter om den nuvarande datorn kanske det hjälper oss att se vad som rekommenderas?
Sen kanske det är dags ändå, en bärbar kommer ju aldrig vara lika lätt att uppgradera som ett stationär hemmabygge

T.ex. (för Win7)
- Minnesmängd (sök "system" under startmenyn, kika på RAM).
- Processor (samma som ovan, men under processor
- Grafikkort (sök "device manager" under startmenyn, du hittar ditt kort under "display adapters").
- När du ändu är i device manager, kika så du inte har massa röda eller gula markeringar (så en felaktig drivrutin sabbar för t.ex. grafikkortet).
- Diskstorlekar & ledigt utrymme, vilket du enklast hittar genom att högerklicka på en disk i utforskaren/windows explorer och kika på capacity samt free space).

Det är inte alltid man behöver nytt, vem vet, du kanske redan har en bättre dator än den du först kikade på för 5000.

Permalänk
Medlem

Köpte precis denna till min 10-åring. Bra pris för vad man får och täcker hans spelbehov i ett par år till.

http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-fx502vm-d...

Permalänk

Nu ska vi se... Sonens nuvarande dator har en i5-7200U, 2,5 GHz med Turbo boost till 3,10 GHz, 940MX med 2 GB dedikerat barn, 6GB DDR4 Minne samt en SSD på 128 GB (enda minnet). Så vad är det som inte hänger med? Allt eller nån viss komponent?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Crazy Cat 22:

Tyvärr så hänger datorn inte med dagens spel med tanke på att datorns specifikationer är gjord för enkla spel samt surf då de har strömsnåla delar. Även i5 är absolut inte samma som en stationär datorns i5 då U-varianten är gjord för att inte käka upp batteriet för snabbt.

Vart bor du? Om du kan hämta upp i Malmö så har jag en dator du kanske kan vara intresserad av.

Permalänk
Skrivet av Zapa:

@Crazy Cat 22:

Tyvärr så hänger datorn inte med dagens spel med tanke på att datorns specifikationer är gjord för enkla spel samt surf då de har strömsnåla delar. Även i5 är absolut inte samma som en stationär datorns i5 då U-varianten är gjord för att inte käka upp batteriet för snabbt.

Vart bor du? Om du kan hämta upp i Malmö så har jag en dator du kanske kan vara intresserad av.

Tack för infon. Då är det uppenbarligen dags för en ny burk i alla fall. Bor i Stockholm så att köpa en dator i Malmö är tyvärr inte aktuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skillnad på de datorer som rekommenderas i denna tråd?

Hej!
Min 11 åriga son vill också han en speldator så jag följer denna tråd med nyfikenhet. Vad är skillnaden mellan ovan nyköp tips:
- Komplett versus Webhallen versus Elgiganten tipsen ni har lagt in i tråden?

Jag läste PC för alla test där Net2World Puppis fick mkt bra kritik. Hur står sig dessa datorer i förhållande till denna?
/Lotta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Skulle dock inte säga att den är värd 5000kr. Med tanke på grafikkortet gissar jag på att det är en i7 3770

Skulle nästan säga att han har tur om det ens är så nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖLotta:

Hej!
Min 11 åriga son vill också han en speldator så jag följer denna tråd med nyfikenhet. Vad är skillnaden mellan ovan nyköp tips:
- Komplett versus Webhallen versus Elgiganten tipsen ni har lagt in i tråden?

Jag läste PC för alla test där Net2World Puppis fick mkt bra kritik. Hur står sig dessa datorer i förhållande till denna?
/Lotta

Kompletts dator är klar vinnare när det gäller att få valuta för pengarna. Vissa brukar ha obalancerade delar som blir onödig för användningsområdet vilket är spel här.

Det enda negativa med den är att det är endast ett RAM på 8GB istället för 2st 4GB men inget som man själv inte kan uppgradera senare.

https://www.komplett.se/product/971154/gaming/gaming-pc/stati...