Missnöjd Noctua-ingenjör gör bordsfläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Härligt med lite friska fläktar inom detta område där det varit vindstilla alldeles för länge.

Ba dum tss!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Eller så köper man en vanlig fläkt istället!

Men, det vart ju "vanliga fläktar" som ingenjören var kraftigt missnöjd med!
Står i klartext att han tyckte "vanliga fläktar" är av låg kvalitet med dålig prestanda och därför han skapade ramen

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag håller med Noctua-ingenjören, jag har inte heller hittat någon riktigt bra mindre bordsfläkt. Inuti datorlådan får fläktarna gärna fortsatt vara brun-beiga, men för denna som ju kommer synas ser jag helst ett annat färgtema. Kanske helvitt, om det inte anses för extremt av Noctua.

Permalänk
Medlem

Så där kom den, årets bästa produkt, sista dan på Computex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Jantelagen är stark hos dig. Hoppas du mår bra.
Du vet att dom gör den här fläkten bara för skoj.
Ditt argument är ju så torrt det finns. Uppenbarligen är det en vanlig dag på jobbet också dom vara visar upp det på en mässa.
Lugna dig. Gå ut och träna och lev livet lite gladare. Det ska jag. Ciao

Perfekt produkt för hästhandlare att kränga till de utan kunskap ;=) För nyskapande är det inte.

Resterande del av ditt inlägg kan jag bara konstatera att det troligen fick dig att känna som att du är en bättre människa vilket glädjer mig att du får ta del av den känslan idag..
Hoppas du hittar den imorgon med.
Trevlig helg.

Permalänk
Medlem

Men den stora frågan är ju om den kommer med RGB-belysning? Annars går det ju inte att sälja den som den ultimata spelfläkten för långa och svettiga spelsessioner

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Känns som en galet lätt produkt att bara 3D printa

Permalänk

Den är säkert tystare än den bästa hushållsfläkt. Mig veterligen har inte en tanke ägnats åt komfort och ljudnivå hos dessa utan det verkar mer vara ett race för att få ut billigaste plastsaken som slutar funka efter ett par år. Jag har en bordsfläkt, men det får nog blir 38 grader i rummet innan jag placerar den här.

Intressant hållare, fick lite idéer från den inte bara för att hålla fläktar

Inget större fel på den om man vill ha en riktad fläkt. Borde funka hyfsat vid lödbordet.

Nej, en takfläkt är nog fortfarande det bästa. Ljudlös och fläktar halva rummet, tar gärna tips på lätta såna som kan hängas upp i akustiktak om någon vet!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Om Noctua börjar bygga takfläktar går jag till banken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Perfekt produkt för hästhandlare att kränga till de utan kunskap ;=) För nyskapande är det inte.

Kanske det, kanske det.
Men faktum är ju att denna teknik inte alls används till bordsfläktar, förens nu. Så lite cred förtjänar noctua snubben som tänkte till lite och lyckades göra en produkt av deras existerande fläktar, som trots allt presterar bra sett till deras storlek och dessutom är så tysta det bara går att få dom.
Personligen så använder jag inte "vanliga" fläktar pga att dom för ett jäkla oväsen. så detta skulle kunna vara något användbart för mig iallafall.

Permalänk
Medlem

DYSON AM06 bord-fläkt på en av gubb-ladorna nyttjar också impuls-fläkt tekniken med icke synliga fläktblad - men man skall nog vara lite halv-välbärgad för att tycka att de skall vara prisvärda (huga...), har för mig att flera andra märken har liknande principer för sina fläktbladslösa bords och golvfläktar, med det gemensamma att de också tar i ganska ordentligt med prislappen...

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här inför ett lan för några år sen:

https://www.inet.se/produkt/6607046/nordic-home-bordsflakt-me...

Mycket nöjd med den, används även hemma ibland.
Två lägen, lägsta fläktar ändå lite utan att låta som ett jetplan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Kanske det, kanske det.
Men faktum är ju att denna teknik inte alls används till bordsfläktar, förens nu. Så lite cred förtjänar noctua snubben som tänkte till lite och lyckades göra en produkt av deras existerande fläktar, som trots allt presterar bra sett till deras storlek och dessutom är så tysta det bara går att få dom.
Personligen så använder jag inte "vanliga" fläktar pga att dom för ett jäkla oväsen. så detta skulle kunna vara något användbart för mig iallafall.

En extremt snabb googling visar att företaget Dyson redan har bordsfläktar som funnits i flera år som nyttjar samma princip ute på marknaden som Nocuta visar upp.
Det finns också när jag hittade dem högvis med DYI trådar om hur de bygger egna sådana fläktar med vanliga chassifläktar.
Tittar man lite mer ser man också att dessa lösningar inte alls är direkt mer effektiva än de traditionella varianterna, inte ens ljudnivån är bättre vid samma totalluftflöde.
Det du kommer att uppnå med en sådan design är högre lufthastigheter på ett mindre område mot en tradition fläkt som bäst. Ljudet kommer sedan att stå i proportion till hur mycket luft som transporteras samt hur mycket tryckfall som krävs över dysan för att skapa "luftstrålen" som sedan kommer hjälpa till med mededjekteringen av luften runtomkring.
Summa summarum. Nocuta har bland de bästa 12v fläktarna till att transportera icke aggressiv gas in och ut ur mindre apparater på marknaden vid en låg ljudnivå och bra livslängd. De är alltså tyst i proportion till dess luftflöde vid extremt låga tryckfall.
Jag ser detta mer som en rolig grej som säkert folk skulle köpa pga okunskap om märke och mördande reklam. Men så värst mycket bättre än någon idag existerande produkt, NEJ.

Om den sedan kommer ut på markanden får ni gärna köpa en, skicka den och lite andra liknande fläktar till mig så kan jag mäta upp hur den faktiska prestandan är i relation till andra är.

Permalänk

Ja tack!

De borde sälja den, det skulle öka deras försäljning av fläktarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Hade lätt köpt den pga ljudnivån

Permalänk
Medlem

klockrent köp

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt köpt den då den var jättenördig och passar in i min datorsnickerihörna perfekt!

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad att det inte finns bra alternativ på detta, köpte en "USB to 3pin" på ebay för något år sedan och satte på en fläktkontroller. Det är stor skillnad i ljudnivå på de flesta bordsfläktar och dessa lösningar, åtminstone om man kikar i samma prisklass.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Köper två direkt när/om det går!

Har Arctics gamla bordsfläkt med usb-hubb både hemma och på jobbet, och nog fungerar de men luftflödet är lite väl svagt och jag råkar köra in näven i fläkten alldeles för ofta när jag ska justera hastigheten.

Har avverkat flera andra usb-bordsfläktar, de har alla varit av usel kvalité och antingen gått sönder eller börjat vibrera kraftigt. Skulle gärna köpa något av god kvalité om det bara fanns. Visst finns det vanliga stora bordsfläktar av god kvalité, men jag vill ha små som inte sticker upp ovanför nedre bildskärmskanten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

För nyskapande är det inte.

Fast ingen har påstått att det är nyskapande. Noctuas ingenjör tröttnade på att befintliga alternativ inte använder sig av den teknik som finns för att skapa effektiva lösningar, med lång hållbarhet.

Och smällde ihop en 3D printad huv med venturi-effekt på ett laminärt luftflöde. Vilket är ganska smart, då det ger lång räckvidd trots relativt liten luftkapacitet.

Skrivet av Triton242:

En extremt snabb googling visar att företaget Dyson redan har bordsfläktar som funnits i flera år som nyttjar samma princip ute på marknaden som Nocuta visar upp.

Uh... Dyson säljer så vitt jag kan se bara "vanliga" bordsfläktar, och sin helt fläktlösa design. Du får gärna länka till de fläktarna du menar, för jag har aldrig sett något som tar känd teknik, och kombinerar den på samma sätt som den här produkten gör.

Med det sagt, är jag helt övertygad om att det inte blir en fläkt av det här slaget hemma hos mig i alla fall. Kapaciteten är helt enkelt för låg. Jag behöver stora fläktar som skickar ut den varma luften ur lägenheten, så att takfläkten kan vispa runt svalare luft i rummet.
Men i dag är det åtminstone riktigt behagligt, med bara 28 grader inomhus, och 22 ute.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast ingen har påstått att det är nyskapande. Noctuas ingenjör tröttnade på att befintliga alternativ inte använder sig av den teknik som finns för att skapa effektiva lösningar, med lång hållbarhet.

Och smällde ihop en 3D printad huv med venturi-effekt på ett laminärt luftflöde. Vilket är ganska smart, då det ger lång räckvidd trots relativt liten luftkapacitet.

Uh... Dyson säljer så vitt jag kan se bara "vanliga" bordsfläktar, och sin helt fläktlösa design. Du får gärna länka till de fläktarna du menar, för jag har aldrig sett något som tar känd teknik, och kombinerar den på samma sätt som den här produkten gör.

Med det sagt, är jag helt övertygad om att det inte blir en fläkt av det här slaget hemma hos mig i alla fall. Kapaciteten är helt enkelt för låg. Jag behöver stora fläktar som skickar ut den varma luften ur lägenheten, så att takfläkten kan vispa runt svalare luft i rummet.
Men i dag är det åtminstone riktigt behagligt, med bara 28 grader inomhus, och 22 ute.

Dyson som jag tog som exempel är absolut inte en fläktlös design. De har bara gömt fläkten i foten och leder luften upp och sedan ut genom munstycken på sidan i en cirkel med hög hastighet men med lågt flöde vilket skapar medjektering av luft runt omkring precis som deras munstycke gör. Den höga hastigheten lurar för övrigt också oss människor att tro att det det är mycket mer luft som träffar kroppen än vad det egentligen är.

Sedan som gratis tips kan jag bara tillägga att om du skall kyla ut din hus/lägenhet vad du än sitter i utan att aktivt tillföra nedkyld luft kommer luftomsättningsmängden behöva vara enorm. Det är typ korsdrag som krävs för att effektivt kyla ner rum när ΔT värdet är så lågt som 6 grader. Men det har du ju såklart redan koll på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Dyson som jag tog som exempel är absolut inte en fläktlös design.

KLart det är en fläktlös design. Hela vitsen med deras koncept är att man inte ser fläkten. Att det inte är jondriven luftförflyttning, eller magi, tror jag alla var på det klara med.

Skrivet av Triton242:

Sedan som gratis tips kan jag bara tillägga att om du skall kyla ut din hus/lägenhet vad du än sitter i utan att aktivt tillföra nedkyld luft kommer luftomsättningsmängden behöva vara enorm. Det är typ korsdrag som krävs för att effektivt kyla ner rum när ΔT värdet är så lågt som 6 grader. Men det har du ju såklart redan koll på...

Eftersom utetemperaturen är mellan 5, och 20+ grader lägre än den inne, så är det kylning med "nedkyld" luft, som sker, bara man får ut lite av den varma från bostaden. Det som däremot aldrig sker, är att det är värmare ute än inne, så jag tror nog det löser sig... Det är i dag 22 grader ute. Sedan förra inlägget har inne temperaturen, trots fönster och dörrar på vid gavel gått upp till 32. 4 grader på 2 timmar, då jag inte ens varit hemma. Strålande...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ohh. Så bild på Fry från futurama med vanliga citatet.
Eller släpp en bra ritning så man kan printa en egen

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk

3D-Model

Bumpar denna.
Har nu beställt två av dessa fläktar lagom till att kontoret bli lite för varmt, och har tänkt att 3D-printa ut denna konstruktion. Nu verkar min googleFu har svikit mig och jag hittar inte inte ritningarna/filerna för detta. Är rimligt säker på att jag har stött på det förut. Någon som vet var de kan finnas?

Stavning/Syftning
Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem

Tänker bumpa denna för att rekommendera Xiaomis Smartfan 2S, var extremt trött på att det enda golvfläktar som fanns var lågprisskräp i plast, tycker detta känns som första gången det faktiskt finns nåt nytt på marknaden. Fläkten har i alla fall 100st separata hastighetslägen som kan kontrolleras med mobilen eller på knapp på fläkten, extremt tyst, går att sova med i samma rum på lägsta hastigheten. Har också ett inbyggt batteri som ska kunna ge upp till 20 timmars batteritid trådlöst vilket från mina tester är ganska nära av vad jag lyckats få från den. Nu är ju inte det här en skrivbordsfläkt, men tyckte ändå det kändes väldigt relevant till den här historien och har nog aldrig sett en fläkt med sån bra kvalité, som jag ändå tycker har en väldigt rimlig prislapp för vad man får, kan inget annat än rekommendera. (Finns även en version, Smartfan "2" som är utan batteri och någon hundring billigare)

Den fick väldigt bra recensioner på Inet som ni kan läsa https://www.inet.se/produkt/6601215/xiaomi-smartmi-smartfan-2... dem verkar tyvärr inte sälja den där längre, men finns fortfarande på ett antal butiker på prisjakt
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5163742