Permalänk
Medlem

Text är blurrig

Halloj!

Nu vart det så att internet inte fungerade så ominstallerade Windows 10. Nu efter restart så har jag märkt av att alla texter är mer "blurriga". Har sedan tidigare haft det problemet men fixat igenom att jag öppnat en fil som ändrar på något i datorn och då fixade det alltid sig. Nu när jag inte kunde spara alla filer på nasen så har jag förlorat den filen. Så jag undrar vad jag ska göra? Hade sedan tidigare 175% Custom Scaling i Display Settings fast med att det inte zoomade in något. När jag kollar på någon av mina skärmar och ska läsa någon text eller typ spela något spel blir jag nämligen ganska yr och det är ett ganska stort problem för mig.

Har testat med att ändra Win8DpiScaling och LogPixels i Registry Editor. Har även ClearType och jag tyckte att det hjälpte lite men det fixade inte allt. Har även kollat så att jag har 144hz

Så jag undrar vad jag kan göra för att fixa detta problemet? Har nämligen sökt runt under cirka en timme på internet utan resultat

Värt att nämna är att jag äger en 144HZ skärm utav märket ASUS MG248Q och en extra skärm som är 60hz.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk

att ska upp text till något ojämnt över 100% kommer göra texten grumlig pga avrundningsfel på pixlarna då de inte kan visa typ en halv pixel.

så antingen får du hålla dig på 100% dpi eller ändra till ett större typsnitt istället.

Ändra font win 10
https://www.windowscentral.com/how-change-default-system-font...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fixade problemet

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

Hur löste du problemet?

Permalänk
Medlem

@kf: Ändrade min LogPixels till 78 i Registry Editor och ändrade även Win8DpiScaling till 1. Sedan gick jag in i display settings och valde "Custom Scaling" och valde 100%. Då blev allt mycket klarare och som jag tidigare haft. Den var innan på 125%

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

Tack!
Bra info ifall att man stöter på samma problem i framtiden.

Permalänk
Skrivet av J4N50N:

@kf: Ändrade min LogPixels till 78 i Registry Editor och ändrade även Win8DpiScaling till 1. Sedan gick jag in i display settings och valde "Custom Scaling" och valde 100%. Då blev allt mycket klarare och som jag tidigare haft. Den var innan på 125%

Hej!
Har samma problem. Hur gör man för att ändra win8dpiscaling? Jag har dock win 7..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla den här video och se vad jag skrev vad som behövdes göra, kanske fungerar på windows 7 men har ingen aning. https://www.youtube.com/watch?v=3w6SaeuCJ_o&t=142s

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB