Bethesda tillkännager Skyrim: Very Special Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag kommenterade Skyrim SE uppdateringen, den innehåller den nya spelmotorn, men innehållet är detsamma som vanliga "old scool" skyrim.

Dock fungerar inte alla moddar med SE men det har bättre potential att modda.

Nej det är samma motor dom använt sedan Oblivion (2006).

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

Nej det är samma motor dom använt sedan Oblivion (2006).

Ok, jag måste kolla upp detdär igen... Nu när du säger det så verkar detdär bara vara ett rykte (jag misstänkte att det var samma... ), men (det går bra att svara i skyrim mods tråden) vet någon varför vissa renderings är inkompatibla med SE från old scool skyrim? Eller är det bara ett rykte?
(Jag har inte begripit mig på varför viss (grafik)rendering inte går i SE men fungerar väl i old scool om det nu är så? Jag har inte haft möjlighet att testa ännu... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, jag måste kolla upp detdär igen... Nu när du säger det så verkar detdär bara vara ett rykte (jag misstänkte att det var samma... ), men (det går bra att svara i skyrim mods tråden) vet någon varför vissa renderings är inkompatibla med SE från old scool skyrim? Eller är det bara ett rykte?
(Jag har inte begripit mig på varför viss (grafik)rendering inte går i SE men fungerar väl i old scool om det nu är så? Jag har inte haft möjlighet att testa ännu... )

Skall man vara mer specifik så är det creation engine (2011) men den är baserad på gamebryo som blandannat användes till Oblivion och Fallout 3.
Skyrim SE fick en del uppdateringar till motorn och om någon har skapat en mod efter en viss förutsättning och den har ändrats eller försvunnit så blir dennes kod inkompatibel. Inte svårare än så.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

Skall man vara mer specifik så är det creation engine (2011) men den är baserad på gamebryo som blandannat användes till Oblivion och Fallout 3.
Skyrim SE fick en del uppdateringar till motorn och om någon har skapat en mod efter en viss förutsättning och den har ändrats eller försvunnit så blir dennes kod inkompatibel. Inte svårare än så.

Tackar för svar, då föll bitarna på plats.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tackar för svar, då föll bitarna på plats.

När jag höll på att modda sönder spelet sist (tog en hel kväll/natt) så hade "Special Edition" precis anlänt och det var inte aktuellt att byta från vanilla då det i stort sett inte existerade några kompatibla moddar.
Vid det här laget har nog många av dom skrivits om men det kan vara värt att kolla upp innan.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

När jag höll på att modda sönder spelet sist (tog en hel kväll/natt) så hade "Special Edition" precis anlänt och det var inte aktuellt att byta från vanilla då det i stort sett inte existerade några kompatibla moddar.
Vid det här laget har nog många av dom skrivits om men det kan vara värt att kolla upp innan.

Perfekt!
Har inte haft tid att modda så mycket som jag velat sista tiden på grund av jobb, så har mest läst om det på forum, troligen därför det blev fel, men jag har länge haft en dröm om att importera riktigt gamla grejer, typ modifierade morrowind byggen och liknande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Haha, detta var ju skitkul!

Seriöst dock så finns ju den modden till Skyrim VR... Har dock inte testat den själv än. Även om man bor själv så känns det lite konstigt att skrika FUUUS ROOOH DAAAAH!!!! helt plötsligt

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

1) Uppdatera spelmotorn

This.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Skall man vara mer specifik så är det creation engine (2011) men den är baserad på gamebryo som blandannat användes till Oblivion och Fallout 3.
Skyrim SE fick en del uppdateringar till motorn och om någon har skapat en mod efter en viss förutsättning och den har ändrats eller försvunnit så blir dennes kod inkompatibel. Inte svårare än så.

Nja, de fick liknande version som Fallout 4 (då de använt skyrim som utvecklingstest med den motorn så det var minimalt arbete att fixa en release) med stöd för 64-bit och en del saker tillagda / borttagna / modifierade. Folk verkar tro att spelmotorer är något som byggs från grunden varje gång, det är ytterst sällan detta sker då det är extremt mycket av motorerna som är samma oavsett hur ny/gammal den är så det återanvänds och utvecklas löpande. Så att de har samma grund är inte samma sak som att det är samma motor, det är som att säga att bilar alltid är samma för de är ju mycket i grunden som är likadant.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Roligt alla i den här tråden som trodde att det var ett skämt och så har det släppts på riktigt

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Och dubbel-tippel-super-duper-haha på alla i tråden som tror att tho-unp-moddet är samma som det Bethesda skämtade om på E3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nja, de fick liknande version som Fallout 4 (då de använt skyrim som utvecklingstest med den motorn så det var minimalt arbete att fixa en release) med stöd för 64-bit och en del saker tillagda / borttagna / modifierade. Folk verkar tro att spelmotorer är något som byggs från grunden varje gång, det är ytterst sällan detta sker då det är extremt mycket av motorerna som är samma oavsett hur ny/gammal den är så det återanvänds och utvecklas löpande. Så att de har samma grund är inte samma sak som att det är samma motor, det är som att säga att bilar alltid är samma för de är ju mycket i grunden som är likadant.

Ja det är en uppdaterad motor och jag har inte påstått något annat.
Jag tror nog dom flesta vet att motorer brukar hänga med ett antal år. I dagens läge i alla fall en konsolgeneration.
Jag har heller inget emot det men jag har aldrig varit imponerad av "steget" från gamebryo till creation.
Man kan inte lappa i all evighet. Skyrim var ett reskinnat Oblivion upplevelsemässigt.

Om jag inte missminner mig så utvecklades id tech 5 mer eller mindre från grunden och utvecklingstiden var ungefär 5 år?
Det skall enligt utsago (John Carmack) vara anledningen till att Rage i slutändan hastades ut. Det blev dyrt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Folk verkar tro att spelmotorer är något som byggs från grunden varje gång

Problemet är att gamebryo/creation engine suger gigantiska elefantballar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av g146:

Okej men är det seriöst? Röststyrt rpg skulle inte vara alltför tråkigt

Ehrm, det är så rollspelen började. Med röst, papper och penna. ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI