Amd r9 390x strix överhettning

Permalänk
Avstängd

Amd r9 390x strix överhettning

Hej! Jag har lite problem med mitt AMD r9 390x strix. På idle går den på 66 grader celsius och i load går den upp till 90 grader celsius. Har bytt kylpasta men det verkar inte heller hjälpa. Är detta normalt för detta kort eller går det att återgärda på något sätt?

Jag uppskattar all hjälp.

Mvh/Afarski

Permalänk
Medlem

Dom korten går lite varmt och nu med vädret ut så blir det inte bättre. Jag hade undervoltat och klockat ner det något.

Bra tråd om ämnet => http://www.overclock.net/forum/67-amd-ati/1561372-hawaii-bios...

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av afarski:

Hej! Jag har lite problem med mitt AMD r9 390x strix. På idle går den på 66 grader celsius och i load går den upp till 90 grader celsius. Har bytt kylpasta men det verkar inte heller hjälpa. Är detta normalt för detta kort eller går det att återgärda på något sätt?

Jag uppskattar all hjälp.

Mvh/Afarski

Kortet är inte varmt utan beter sig som det bör.
Fläktarna startar inte förrän efter 60-62 °C varför du har en "idle" temperatur på över 60 °C.
Måltemperaturen på Hawaii (290(x) och 390(x)) är 95 °C i last.

Vill du ha lägre temperaturer bör du sätta en lägre måltemperatur för boost i t ex MSI Afterburner. Detta kommer troligen ge sämre prestanda. Att flasha nytt bios eller sänka spänningen är krångligare och mer riskabelt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Kortet är inte varmt utan beter sig som det bör.
Fläktarna startar inte förrän efter 60-62 °C varför du har en "idle" temperatur på över 60 °C.
Måltemperaturen på Hawaii (290(x) och 390(x)) är 95 °C i last.

Vill du ha lägre temperaturer bör du sätta en lägre måltemperatur för boost i t ex MSI Afterburner. Detta kommer troligen ge sämre prestanda. Att flasha nytt bios eller sänka spänningen är krångligare och mer riskabelt.

Hej!

Tack för inlägget. Med andra ord behöver jag inte oroa mig? Påverkar inte värmen livslängden på kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av afarski:

Hej!

Tack för inlägget. Med andra ord behöver jag inte oroa mig? Påverkar inte värmen livslängden på kortet?

Dessa kort är gjorda för att gå väldigt varmt, så du behöver inte oroa dig Jag har själv fyra stycken AMD 290 körandes 24/7 i över 90 grader utan problem i min mining-rigg. Det har gått flera månader och det rullar fortfarande på utan problem. Dock så är det ju ändå bättre om du kan få det att gå svalare. Har du ett kort med tredjepartskylare (flera fläktar) eller originalkylaren? Har du en tredjepartskylare så borde du kunna få det att gå lite svalare om du använder dig utav t.ex. MSI Afterburner och sänker core voltage och sätter en mer aggressiv fläktkurva.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av afarski:

Hej!

Tack för inlägget. Med andra ord behöver jag inte oroa mig? Påverkar inte värmen livslängden på kortet?

Nej, du bör inte oroa dig inte.

Temperaturer påverkar alltid livslängden på kort, men 60 °C i idle påverkar inte nämnvärt.
Load-temperaturen har större påverkan men då kortet är designat för just 95 °C finns det inte mycket du kan göra.
Potentiellt kan du köra kortet vid lägre spänning, men det mycket högre chans att du lyckas paja kortet under processen att applicera och modifiera bios om du inte gjort det tidigare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin