Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Den nedre skiktgränsen är 455 300kr av beskattningsbar förvärvsinkomst år 2018. 468 700 kr är vad du kan ha i inkomst innan grundavdraget alltså. Vad har det här med föräldrapenning att göra?

Själv ligger jag på 41k i lön som IT-konsult.

Max ersättningen för föräldrapenning ligger där eller ungefär. Lön kan man ju som jag sa upp till 468 700 innan du behöver betala statlig inkomstskatt.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen
Efter 37 917 kr påverkas inte ersättningen för föräldrapenning.
37 917*12 = 455004

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanliga...

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Det andra är väl att jobb utan utbildning ofta beskrivs med "övertid, extratid" här innan man skriver ut lönen. Det blir rätt felaktigt när någon har 45000 i månaden, men jobbar 50 timmar i veckan för att komma dit. Jobbar man inte 40 timmar borde man skriva vad snittveckorna ligger på också.

Första jobbet, it-konsult, efter färdigställd systemvetarutbildning ger ungefär 42000 beroende på en liten rörlig del som kan slå lägre eller högre. 7 veckors semester och allt annat som ingår, mobil, dator, 6000 friskvård osv. Dags för ett nytt samtal snart, då med tanke på vad vi fakturerar, inte ligger där man bör.

Skall ta och rätta mitt inlägg då 35000kr är min lön med 160 timmar i veckan som jag räknar på 4 veckors lön, sedan en gång i kvartalet får jag 5 veckors lön istället.

Att ta med vad man får när man tar med sina extra timmar är ju väldigt fel visande då man lätt kan ha dålig grund lön men jobba livet ur sig och göra 80 timmars veckor och få ut en riktigt hög lön.

Så du har absolut rätt I att man bara skall säga sin grund lön och inte allt lullul runt omkring som man istället kan sätta in som en parantes i sin lön, så som du skrev med mobil, dator och annat trevligt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av MystiX:

Första jobbet, it-konsult, efter färdigställd systemvetarutbildning ger ungefär 42000 beroende på en liten rörlig del som kan slå lägre eller högre. 7 veckors semester och allt annat som ingår, mobil, dator, 6000 friskvård osv. Dags för ett nytt samtal snart, då med tanke på vad vi fakturerar, inte ligger där man bör.

Du är alltså nyexad och inte nöjd med 42k i månaden med de där förmånerna?
Det är nog dags för en annan att diskutera lön känner jag isf.

Får man fråga var du bor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Lön kan man ju som jag sa upp till 468 700 innan du behöver betala statlig inkomstskatt.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen
Efter 37 917 kr påverkas inte ersättningen för föräldrapenning.
37 917*12 = 455004

468 750kr/år, d.v.s. 50kr till så har man även maxat pensionavsättningarna,
över det är det inte värt att ha lön längre, enda man får tänka på är ränteavdrag, kapitalförluster o.s.v. som sänker den beskattade inkomsten. Har själv 41-42kkr i månadslön just för att kompensera så jag får maximal pension.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

468 750kr/år, d.v.s. 50kr till så har man även maxat pensionavsättningarna,
över det är det inte värt att ha lön längre, enda man får tänka på är ränteavdrag, kapitalförluster o.s.v. som sänker den beskattade inkomsten. Har själv 41-42kkr i månadslön just för att kompensera så jag får maximal pension.

Vad menar du med "värt att ha lön"? Pratar du om lönen man ska ta ut som egen företagare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Vad menar du med "värt att ha lön"? Pratar du om lönen man ska ta ut som egen företagare?

Skulle gissa det, för som anställd är alltid högre lön bättre men som företagare är det utdelning som är det första att ta ut sålänge man inte behöver hög sgi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du är alltså nyexad och inte nöjd med 42k i månaden med de där förmånerna?
Det är nog dags för en annan att diskutera lön känner jag isf.

Får man fråga var du bor?

Skillnad på nyexad och nyexad. Jag är inte direkt 23, med viss erfarenhet av it i tidigare jobb(helt annat område och inte konsult dock) samt ett rejält intresse.

Oavsett ålder osv blir det rätt tydligt när du är konsult och kan se vad du kostar mot kund. Kostar jag 1100kr timmen är 42000 rätt lite oavsett bakgrund, då dom säljer dig som en högre kompetensgrad än vad man placerar sig själv som.

Stockholm är orten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tjänar 19 400kr (brutto) i månaden som soldat. Lönen suger, men oftast får jag någon slant extra tack vare övertid och dylikt. Har jobbat i ett år som soldat.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av MystiX:

Skillnad på nyexad och nyexad. Jag är inte direkt 23, med viss erfarenhet av it i tidigare jobb(helt annat område och inte konsult dock) samt ett rejält intresse.

Oavsett ålder osv blir det rätt tydligt när du är konsult och kan se vad du kostar mot kund. Kostar jag 1100kr timmen är 42000 rätt lite oavsett bakgrund, då dom säljer dig som en högre kompetensgrad än vad man placerar sig själv som.

Stockholm är orten.

Skickades från m.sweclockers.com

Kändes som det bara är Stockholm sånt händer i, då förstår jag.
Men kudos till dig/den som lyckas sälja in dig för 1100kr i timmen som nyexad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Skillnad på nyexad och nyexad. Jag är inte direkt 23, med viss erfarenhet av it i tidigare jobb(helt annat område och inte konsult dock) samt ett rejält intresse.

Oavsett ålder osv blir det rätt tydligt när du är konsult och kan se vad du kostar mot kund. Kostar jag 1100kr timmen är 42000 rätt lite oavsett bakgrund, då dom säljer dig som en högre kompetensgrad än vad man placerar sig själv som.

Stockholm är orten.

Skickades från m.sweclockers.com

42” är ju inte dåligt beroende på debiteringsgrad och hur mycket företaget gör för att fixa uppdrag. Är det så att kunderna vill ha just dig och du har >90% debiteringsgrad borde du kunna få mer alternativt starta eget. Men får företaget fixa fram uppdrag och du ligger runt 80% debitering så får ni ca hälften var vilket får räknas som ok.

Jag valde att starta eget då jag ändå fixar mina egna uppdrag, har långt uppdrag med 100% beläggning och de tog bra mycket mer än hälften av det jag drog in.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kändes som det bara är Stockholm sånt händer i, då förstår jag.
Men kudos till dig/den som lyckas sälja in dig för 1100kr i timmen som nyexad!

Våra juniorkonsulter ligger där också medan seniorkonsulterna kostar 1700kr/h.
Nyexad är inte allt som även gäller i den andres fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Vad menar du med "värt att ha lön"? Pratar du om lönen man ska ta ut som egen företagare?

Både och, du får inte mycket därefter, den skatt som dras går till någon annan enbart, blir 0kr avsatt till pension, höjer inte sjukpenningnivå och du betalar dessutom ytterligare 20% statlig skatt. Så utdelning eller som anställd mer ledighet ger mest valuta för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Både och, du får inte mycket därefter, den skatt som dras går till någon annan enbart, blir 0kr avsatt till pension, höjer inte sjukpenningnivå och du betalar dessutom ytterligare 20% statlig skatt. Så utdelning eller som anställd mer ledighet ger mest valuta för pengarna.

Det är inte helt sant för den stora majoriteten av anställda. Det är sant att man inte får mer pension från staten, men tjänar du bra står den delen ändå antaligen för mindre än hälften av vad du får ut i pension sen. Du får tjänstepension inbetald som i stort sett alltid är baserad på din totala lön. Beroende på avtal kan det vara olika, jag tror 30% av din lön över ett visst tak som avsätts till pension är ganska vanligt (så en höjning på 1k i lön ger 300 in i tjänstepensionen). Sen går det ofta göra bruttolöneavdrag som går rätt in i tjänstepensionen som också är fördelaktigt, och kräver att du har tillräckligt hög lön för att det inte ska gå under gränsnivåerna efter avdraget.

Sen kan jag hålla med om att mer ledighet är att föredra, men det har inte så mycket med pension att göra.

Ursäkta om det var lite off topic!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

42” är ju inte dåligt beroende på debiteringsgrad och hur mycket företaget gör för att fixa uppdrag. Är det så att kunderna vill ha just dig och du har >90% debiteringsgrad borde du kunna få mer alternativt starta eget. Men får företaget fixa fram uppdrag och du ligger runt 80% debitering så får ni ca hälften var vilket får räknas som ok.

Jag valde att starta eget då jag ändå fixar mina egna uppdrag, har långt uppdrag med 100% beläggning och de tog bra mycket mer än hälften av det jag drog in.

Alla konsulter med teknisk kunskap ligger på 100-120%, även jag sedan dag ett i princip. Uppdragen fixar alltid bolaget, det är lite för stora projekt för att ro hem själv. Kunderna vi har accepterar sällan folk som kör själva om du inte går via en mellanhand som hanterar allt det administriva, så ska man köra själv bör man vara ett par stycken ihop för att landa lite större implementationer, annars hamnar man i någon förvaltning, vilket inte är något jag är sugen på iaf. Dock är jag lite för ny för att hoppa på egen kula redan nu, men det är helt klart ett alternativ framöver när man har fått lite bättre pejl på marknaden, och kan gå ihop med några andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Både och, du får inte mycket därefter, den skatt som dras går till någon annan enbart, blir 0kr avsatt till pension, höjer inte sjukpenningnivå och du betalar dessutom ytterligare 20% statlig skatt. Så utdelning eller som anställd mer ledighet ger mest valuta för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har redan 7 veckor semester, känns som det räcker. Har ären en riktigt bra sjukvårdsförsäkring som företaget betalar. Jag tjänar 80 i månaden i min anställning (driver även eget) och har en riktigt bra pensionslösning. Så för mig är det värt att få ut ca 47 tusen efter skatt.

Vad skulle jag annars göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Jag har redan 7 veckor semester, känns som det räcker. Har ären en riktigt bra sjukvårdsförsäkring som företaget betalar. Jag tjänar 80 i månaden i min anställning (driver även eget) och har en riktigt bra pensionslösning. Så för mig är det värt att få ut ca 47 tusen efter skatt.

Vad skulle jag annars göra?

Som anställd har man inte mycket val men som egen är ju utdelning, pension, spara i bolaget alternativ, fördelen med egen är ju även att tar du ut högre lön får du även ta ut mer utdelning vilket gör att skatten blir procentuellt lägre än när vanliga anställa får mer lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahljevel:

31.9k brutto tandläkare (upp från 30.3k förra året).

28 år (jobbat strax över 1 år)

Utbildning: 5år med masterexamen.

Uppdatering:

34.1k brutto, dvs +2200kr i löneökning.
Börjar bli dags att byta till privat.

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Uppdatering:

34.1k brutto, dvs +2200kr i löneökning.
Börjar bli dags att byta till privat.

Vilket landsting?

34500 är ingångslön i Värmland. Plus extra mutor för den som har lust att bo i glesbygden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

@Rattnalle:

Skåne, väldigt dålig ingångslön tyvärr

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

@Rattnalle:

Skåne, väldigt dålig ingångslön tyvärr

Det är väl samma I VG där det också finns en skola. Andra ställen utan skolor mycket högre löner. Har hört folk som lyckats få 37-38 som nya på platser som Säffle och Nora.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

40k netto, IW-svetsare. Gammal standard, 1,3 medelbetyg, ofullständigt.
140 timmar per månad, dagtid. Slutar 13 fredagar.
Afterwork slutet på varje månad, betalt av företaget.

Lördag tar jag två pizzor och en balja vin med tjejen.

Tur vi har ingenjörer och IT-proffs...vem skulle annars cadda Öresundsbron...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

40k netto, IW-svetsare. Gammal standard, 1,3 medelbetyg, ofullständigt.
140 timmar per månad, dagtid. Slutar 13 fredagar.
Afterwork slutet på varje månad, betalt av företaget.

Lördag tar jag två pizzor och en balja vin med tjejen.

Tur vi har ingenjörer och IT-proffs...vem skulle annars cadda Öresundsbron...

Det är säkert duktigt folk från Indien och Polen som caddar öresundsbron. Vi som jobbar här i Sverige går mest på möten och förmedlar information om projektet och lokala regler..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Vi som jobbar här i Sverige går mest på möten och förmedlar information om projektet och lokala regler..

Ja det gäller att hitta sin grej så man känner sig behövd och kanske utvecklas lite.
Möten kan ju vara en sådan givande uppgift, kul att du uppskattar ditt jobb också.

Permalänk
Medlem

@Falcon: Netto och arbetsgivare?
Jag menar, får du ut 40K så skulle jag tro att du antagligen svetsar under vatten eller så F-skattar du, för den bruttolönen du måste ha för att få ut 40K så funderar jag allvarligt på att skola om mig och om arbetsgivaren finns här i stan så ska jag söka omedelbart =D

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Föredetting

Även jag börjar ångra att jag inte gick den där svetsarutbildningen jag faktiskt blev antagen till, men sket i eftersom jag drog tillbaks till Taiwan.

Behöver iofs inte jobba ihjäl mig, har kanske i snitt 45 minuter jobb per dag, som jag kunnat sköta precis vart som helst, men konceptet att jobba på distans har inte nått hela vägen hit, så man kan inte ens plugga till svetsare samtidigt som man jobbar...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

ca 40k brutto kan variera lite pga lite övertid ibland

Fältsupport på rulltrappor i ett stort hissföretag

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Tog studenten i onsdags!
Skrev på mitt allra första jobbkontrakt idag som nätverkstekniker.
21.000 brutto

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StickanN:

Tog studenten i onsdags!
Skrev på mitt allra första jobbkontrakt idag som nätverkstekniker.
21.000 brutto

Dubbel-Grattis!

Permalänk
Medlem

30k Brutto, Instegs.
Maskinoperatör, natt.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Våra juniorkonsulter ligger där också medan seniorkonsulterna kostar 1700kr/h.
Nyexad är inte allt som även gäller i den andres fall

Med 100% beläggning per vecka/månad, dvs heltid?