Nätverkstekniker distansutbildning?

Permalänk
Medlem

Nätverkstekniker distansutbildning?

Tjena

Sitter just nu med ett 8-17 jobb(IT-tekniker/help desk) och har jobbat här i nästan 1 år. Trivs bra men vill ha betydligt högre lön inom några år(28 brutto just nu) och funderar på om man kanske kan kombinera dagens jobb med att utbilda sig till nätverkstekniker och sedan ta någon/några schyssta certf inom cisco. Men finns det någon vettig utbildning som man kan läsa på distans eller det krävs i princip att man går till en skola och utbildar sig där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Tjena

Sitter just nu med ett 8-17 jobb(IT-tekniker/help desk) och har jobbat här i nästan 1 år. Trivs bra men vill ha betydligt högre lön inom några år(28 brutto just nu) och funderar på om man kanske kan kombinera dagens jobb med att utbilda sig till nätverkstekniker och sedan ta någon/några schyssta certf inom cisco. Men finns det någon vettig utbildning som man kan läsa på distans eller det krävs i princip att man går till en skola och utbildar sig där?

Tar du certen själv så är det ju lugnt, men du kommer behöva köpa hem utrustning.
Sitter som nätverkstekniker själv, har inte bytt jobb så mycket dock, är kvar på samma efter snart 4 år, så ligger på strax över 30 brutto, dock med beredskap så blir det minst 35 brutto varje månad.

Hur som helst, om du vill plugga hemma och ta cert själv, så har du två val.
Tex Cornerstone, har så att du kan läsa både kurser till certifieringen samt certifikat, det blir rätt dyrt dock.
Jag hade nog kikat på CBTnuggets, ett konto kostar en del (1000kr/månad var det förut iaf), men om du är driven och drar igenom kurserna relativt fort så är det bra mycket billigare. Har själv använt dom rätt mycket och vet många andra som gillar dom.
Sen "måste" du ändå ta cert.

Ang certen har du också två alternativ, om du kan prata för dig och har praktisk kunskap från nuggets och det lab du får införskaffa, så kan du utan problem skaffa dig ett jobb i Stockholm, bristen på drivna och duktiga nätverkstekniker är tydligen stor.
Då brukar förtagen betala certen för dig, då CCNA ändå kostar 5000kr/prov, CCNP mer och CCIE kostar ca 100k per cert.
Det kan vara så du måste ta några CCNA själv, men högre än så skulle nog inte jag gå iaf, vet inte exakt vad CCNP ligger på, men gissar runt 20 kanske.

Svårigheten med att inte ha en utbildning är att få intervjuer, har du kunskap och vill utvecklas så spelar inte din bakgrund någon roll när du kommer på intervju. Åtminstone om det är en seriös arbetsgivare.
Når du så långt att du börjar söka jobb, var inte rädd för jobben, sök allt som du är intresserad av, ofta står det 2 års erfarenhet för att arbetsgivaren vill slippa alla som söker precis allt som kommer ut. Det är ändå deras val och uppgift att avgöra om du är rätt för rollen, ofta så föredrar arbetsgivaren om du är öppen för många områden och kanske är lite nyare, så de kan forma dig till den dom behöver.

Lycka till.

Off-topic: Vart jobbar du nåstans som betalar så bra för help-desk efter bara 1 år??

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Kör inte cornerstone. Jag har ingen bra erfarenheter av dom.
Efter några miss där, så kör jag enbart globalknowledge.

CCNA och CCNP spåret kan du ta själv (network).
Packetracer borde ta dig igenom CCNA för labbing,
För CCNP så klarar du dig med GNS3 ganska långt, men du måste nästan ha en fysisk switch eller två, eftersom det går inte att emulera asic i switchen.

CCIE skriftlig kan du läsa på själv, lab, rekommenderar en ILC, dom går tyvärr sällan i Sverige, så 2 veckor någonstans i europa måste du räkna med.

Cisco IOU är bra, men betydlig svårare att konfigurera.

För instructor led kurs, så kostar det ca 25000 per del.
För själva tester, priserna kan du hitta här : http://www.vue.com/vouchers/pricelist/cisco.asp#prices

CBT nuggets är mycket bra material, jag klarade ccna och ccnp enbart på det, och finns lite överallt INE har mycket bra grejer också.

Ut från min personliga erfarenhet, dörrarna öppnas när du har tagit din CCNP, även om CCNA har blivit mycket bättre, mera fokuserat på routing, switching och IPV6. Men till slut och sist, så är det erfarenhet det kommer ner på. Det krävs några år med hands on erfarenhet, innan du kan tänka dig att börja med CCIE.

Men i dag, så skulle jag nog rekommendera säkerhetsspåret rakt av. Cisco säger själv att dom har vänt sin fokus från att vara en nätverksleverantör, till att vara en säkerhetsleverantör med en nätverks avdelning. Wireless är också en mycket bra spår, och tittar på detta själv.

Själv har jag CCNP nät, CCDP, och har påbörjat CCIE och klarat av skriftliga provet, skall se om kör hela vägen, känns lite onödigt just nu.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Tack för infon, ska ta en titt på allt men det ser ut som det kan bli rätt dyrt om man betalar för det själv.

Jobbar på ett litet företag i Skåne, under 20 anställda. Visst, klarar jag av att ta någon bra cert så kanske jag kan försöka förhandla upp min lön någon tusenlapp till här då jag pysslar en hel del internt med servrar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

@Purrfected: Tack för infon, ska ta en titt på allt men det ser ut som det kan bli rätt dyrt om man betalar för det själv.

Jobbar på ett litet företag i Skåne, under 20 anställda. Visst, klarar jag av att ta någon bra cert så kanske jag kan försöka förhandla upp min lön någon tusenlapp till här då jag pysslar en hel del internt med servrar också.

Jo, det är ju en klar fördel om jobbet du har nu skulle kunna tänka sig att betala för din cert!
CCNA är verkligen inte svårt, det har blivit lite mer avancerat i senaste utgåvan, men o andra sidan så slipper du frame relay!
Det är även som @zeleni skriver, närmare CCNP än tidigare. Nu har du lite BGP, IPv6, IP-telefoni och wireless inbakat i ccna. Du kan även dela upp det och ta CCENT1 och 2 vilket blir CCNA om du vill ta det lugnt, CCENT1 har tidigare iaf varit extremt lätt och tycker att det varit ett stort hopp till CCENT 2, lite osäker hur det ser ut nu senast dock!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

€268 kostade det när jag tog CCNA 2013, men de har kanske höjt priserna sedan dess?
Beträffande studiematerial behöver det inte kosta något för CCNA. Finns massor på nätet, både "lagligt" och inte, beroende på hur nogräknad du är.

Jag tror inte du behöver någon fysisk hårdvara för CCNA, men annars kan man nog få tag på gamla Cisco routrar/switchar från företag som ändå tänkt kassera dem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@zeleni: Jag jar laddat ner GNS3, har du tips på "Uppgifter/övningar" till programmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

@zeleni: Jag jar laddat ner GNS3, har du tips på "Uppgifter/övningar" till programmet?

Googla. Finns en sida som håller på med labbat för gns. Jag kan förse dig med stabila ios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Googla. Finns en sida som håller på med labbat för gns. Jag kan förse dig med stabila ios.

Skickades från m.sweclockers.com

fick precis reda på programmet i tråden så jag har inte hundra koll på begreppen, mina google skills har kommit till användning utan direkt tydliga riktpunkter på vad jag ska in och "öva".

Permalänk
Medlem

@007onex:

Alltså utan att veta mer, hur mycket kött på benet här ni när det gäller cisco. Det fungerar dåligt att bara börja labba, utan att veta grunder. Kolla efter CBT nuggets med Jeremy Cioara.

Skicka mig meddelande om ni vill ha image, jag är osäker om delning av dom går emot forumets regler.
3745 borde duga för det mesta.

Labbar för GNS3 kan ni hitta här https://gns3vault.com/ccna-rs/eigrp-for-ccna-1/

Men som sagt, utan att ni vet vad ni gör, så blir det lite svårt.
Som sagt, best att ni följer en utbildning typ den jag nämnde övanför. Jeremy är jätte bra på att förklara begrepp som behövs, och han använder gns3 för att labba fram det han pratar om.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Inaktiv

Jag fick CCNA genom utbildningen på högskolan år 2004-2005 nått, gäller certifikatet nu eller är det begränsat till 10år?
Läste CCNP också men våran amerikanska lärare fick familjeproblem så vi fick en som inte var certifierad cisco utbildare, så inget CCNP certifikat därav..

Permalänk
Medlem

Cisco cert gäller i 3 år. Ccie 2 år.
Men ccna här ändrats många gånger nu, och det du hade i 2004 är uttdaterad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Inaktiv

@zeleni: Ja, ipv6 vore ju najs få till, funderar på detta spåret ännu en gång. Får se hur det blir, CCNA är alltså 2 kurser på CBT?

Permalänk
Medlem

@anon8870: Ja dom har delat upp det i CCND1 och CCND2, men du behöver båda för att certa CCNA Routing Switching.
Annars finns det en kompositprov som hanterar båda samtidigt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W