biligaste grafikkortet för surf, spotify, film, youtube.

Permalänk
Medlem

biligaste grafikkortet för surf, spotify, film, youtube.

Hej!

Har i nuläget denna setup,

CPU
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P8P67 DELUXE (LGA1155)
Graphics
1023MB NVIDIA GeForce GTX 560 Ti
Storage
150GB Seagate ST3160811AS ATA Device (SATA)
750GB Seagate ST9750420AS ATA Device (SATA)
120GB Samsung SSD 840 EVO 120G SCSI Disk Device (SSD)
Optical Drives
Optiarc DVD RW AD-7260S ATA Device
PSU
Corsair 650W

Den fungerar lyssande för mina ändamål då det inte blir någon gaming. Problemet är nu att mitt grafikkort har gett upp helt, ingen tydlig bild ljudet kommer och går etc etc.

Min fråga till er nu är kan jag köpa vilket skitkort som helst på netonnet och få det att fungera trotts mina gamla komponenter?

Permalänk
Medlem

För det där ändamålet bör den inbygga grafiken i 2500k fungera.

Permalänk
Medlem

Ja, de användningsområdena kräver inget särskilt. Det integrerade grafikkortet i processorn hade troligtvis fungerat utmärkt om moderkortet bara hade haft någon bildutgång.

För film kan det dock vara trevligt att ha hårdvaruavkodning för de nyaste formaten, du kommer annars få det kämpigt om du t.ex. vill spela upp H.265-video som börjar bli ganska populärt. Jag skulle rekommendera något NVIDIA GT 1030 i så fall, som finns från ~900 kr. Det finns billigare kort som t.ex. GT 710, men de är då oftast baserade på rätt gammal teknik (GT 710 är t.ex. baserad på NVIDIAs arkitektur från 2012).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, de användningsområdena kräver inget särskilt. Det integrerade grafikkortet i processorn hade troligtvis fungerat utmärkt om moderkortet bara hade haft någon bildutgång.

För film kan det dock vara trevligt att ha hårdvaruavkodning för de nyaste formaten, du kommer annars få det kämpigt om du t.ex. vill spela upp H.265-video som börjar bli ganska populärt. Jag skulle rekommendera något NVIDIA GT 1030 i så fall, som finns från ~900 kr. Det finns billigare kort som t.ex. GT 710, men de är då oftast baserade på rätt gammal teknik (GT 710 är t.ex. baserad på NVIDIAs arkitektur från 2012).

kommer ett 1030 fungera utan problem med mitt moderkort etc?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo040:

kommer ett 1030 fungera utan problem med mitt moderkort etc?

Ja, det borde inte vara något problem. Men nu när du säger det så glömde jag säga att du bör uppdatera BIOS på ditt moderkort till det senaste om du inte gjort det, äldre moderkort kan annars ha problem med moderna grafikkort om man inte gör det.

Permalänk
Medlem

Jag hade en del problem med 1070 när jag körde med min 2600K, hade senaste BIOS, men fanns inget som hade gjort åtgärd för 1000-serien.

Skulle tipsa om att köpa ett begagnat kort här på marknaden så kommer du undan billigare och kan få bättre (högre prestanda och tystare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

För det där ändamålet bör den inbygga grafiken i 2500k fungera.

Tyvärr har inte P67 chgipset stöd för detta så det blir svårt då nytt moderkort skulle behövas och då är det lättare att fixa ett billigt grafikkort.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

För det där ändamålet bör den inbygga grafiken i 2500k fungera.

Skrivet av TiasE:

Tyvärr har inte P67 chgipset stöd för detta så det blir svårt då nytt moderkort skulle behövas och då är det lättare att fixa ett billigt grafikkort.

ja dels det, samt att 2500k inte har någon inbyggd grafikdel...

skulle också tippa att ett 1030 är lagom till det du beskriver.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4329357

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja dels det, samt att 2500k inte har någon inbyggd grafikdel...

2500K har Intel HD Graphics 3000, se spec.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja dels det, samt att 2500k inte har någon inbyggd grafikdel...

2500k har visst inbyggd grafikdel.. Intel® HD Graphics 3000

Permalänk
Skrivet av WhiteOnyx:

2500k har visst inbyggd grafikdel.. Intel® HD Graphics 3000

å fan... där ser man trodde det inte började skickas med förrän 3xxx eller 4xxx serien. har själv en 2500k på ett z77 mobo i en dator med stöd för inbyggd grafik men aldrig lyckats få igång någon grafik med min 2500k därför ja trodde den inte innehöll någon fick istället hota i mitt gammla 460 kort gör grafik.

och ja jag har ändrat i bios att det ska använda den inbyggda om tillgänglig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

å fan... där ser man trodde det inte började skickas med förrän 3xxx eller 4xxx serien. har själv en 2500k på ett z77 mobo i en dator med stöd för inbyggd grafik men aldrig lyckats få igång någon grafik med min 2500k därför ja trodde den inte innehöll någon fick istället hota i mitt gammla 460 kort gör grafik.

och ja jag har ändrat i bios att det ska använda den inbyggda om tillgänglig.

Det finns i Sandy Bridge, däremot finns det inga drivrutiner som fungerar för Windows 10 sist jag kollade, osäker på 8/8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

å fan... där ser man trodde det inte började skickas med förrän 3xxx eller 4xxx serien

Sandy Bridge var faktiskt den andra generationen processorer med iGPU, Clarkdale var den första.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Det finns i Sandy Bridge, däremot finns det inga drivrutiner som fungerar för Windows 10 sist jag kollade, osäker på 8/8.1.

kör win 7 på den burken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja dels det, samt att 2500k inte har någon inbyggd grafikdel...

skulle också tippa att ett 1030 är lagom till det du beskriver.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4329357

My bad I guess. Såg inte moderkortet. Men har alltid trott att 2500k har inbyggd grafik.

Det säger åtminstone deras egen sida: https://ark.intel.com/products/52210/Intel-Core-i5-2500K-Proc....

Eller missar jag något helt uppenbart? =D

Edit: Såg att fler hade svarat dig så blev onödigt spam, sorry för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja dels det, samt att 2500k inte har någon inbyggd grafikdel...

skulle också tippa att ett 1030 är lagom till det du beskriver.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4329357

då kör jag på ett sånt kort. är bara lite rädd att det inte kommer funka med nuvarande moderkort etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Det fanns en CPU med namnet i5 2550k som hade interngrafiken avstängd har jag för mig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)