Win10S installera mjukv.

Permalänk

Win10S installera mjukv.

Har precis köpt en ny laptop. Den verkar ha win10S

Jag kan inte ladda ned saker från Internetex (Firefox.rar) och sen installera (ex Firefox.rar) på min dator. Det går bra när jag tankar tex Firefox.rar men när jag ska installera kommer jag bara fram till nån affär där man kan köpa diverse appar (-som google play typ).

Nån som vet hur jag ska göra?? Vill bara tanka, installera, köra lixom..

Permalänk
Medlem

.rar är ett arkiv som du behöver ha ett program att öppna (såsom Winrar eller 7zip).

Du kan istället ladda ner en exe fil för att installera Firefox utan att behöva ladda hem något av de programen.
https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/download/thanks/

Edit: Ah, missa att det var Windows 10S, tack till personen under som påpeka de

Permalänk
Avstängd

Hela grejen med W10S är att du inte kan installera något förutom det från Windows-butiken. Funkar inte det så kan du, i butiken, köpa en uppgradering till en vanlig Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needhelp448:

Har precis köpt en ny laptop. Den verkar ha win10S

Jag kan inte ladda ned saker från Internetex (Firefox.rar) och sen installera (ex Firefox.rar) på min dator. Det går bra när jag tankar tex Firefox.rar men när jag ska installera kommer jag bara fram till nån affär där man kan köpa diverse appar (-som google play typ).

Nån som vet hur jag ska göra?? Vill bara tanka, installera, köra lixom..

Du behöver köra vanliga Windows 10 för det, Windows 10s har inte support för win32 program, dvs vanliga Windowsprogram.
Den affär du kommer till är Microsoft Store och dessa program där är i Universal Windows Platform format UWP istället för win32.

Vad är det för laptop du har skaffat?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av snajk:

Hela grejen med W10S är att du inte kan installera något förutom det från Windows-butiken. Funkar inte det så kan du, i butiken, köpa en uppgradering till en vanlig Windows 10.

Ska kolla upp vanliga win10.

Faan att jag inte märkte detta.. läste ru t på inet, folk va glada och sa den va prisvärd osv... aja, fortsätt ös på förklaringar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har inte varit borta i W10S så rätta mig om jag har fel men borte du itne bara kunna köra en USB och install rent från den?

MvH

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Skrivet av Gnarf:

Jag har inte varit borta i W10S så rätta mig om jag har fel men borte du itne bara kunna köra en USB och install rent från den?

MvH

Hur menar du?? Installera win på usb och köra så?? Iofs smart..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Jag har inte varit borta i W10S så rätta mig om jag har fel men borte du itne bara kunna köra en USB och install rent från den?

MvH

Om laptopen uppfyller kraven för vanliga Windows 10 så funkar nog det, dock Windows kommer nog inte bli aktiverat.

Skrivet av Needhelp448:

Hur menar du?? Installera win på usb och köra så?? Iofs smart..

Skickades från m.sweclockers.com

Menas att man installerar vanliga Windows från en USB sticka, köra Windows direkt från en USB är ingen bra ide..

Frågan är KAN datorn köra Vanliga Windows? vad är det för Laptop?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag lyckades ändra mitt windows, nu har jag win10 pro. Kostar det inget? Är det nån demovariant jag har? Ska precis sätta upp en vpn och har tankat filer+installerat sen bytet.

Rekommenderas till er andra som har pissWin10s

Tack för alla svar )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needhelp448:

Är det nån demovariant jag har?

Om man inte anger någon nyckel under installationen, så kan man köra det i 30 dagar (har jag för mig), under denna tiden kommer man att få påminnelser att man ska aktivera/ange licens nyckel, det har varit så sedan WinXP.
Efter 30 dagar kommer det att bli begränsat, vilket har i tidigare Windows versioner inneburit att man te.x blir utloggad efter ~15 minuter.

Tryck på Winkey (den med en flagga på) + pausebreak, eller skriv detta i ett utförskare fönsters adressfält Control Panel\All Control Panel Items\System, under Windows activation ser du om ditt Windows har en licens nyckel och är aktiverat, om det inte har någon licens nyckel kommer det att stå dagar du har kvar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kolla i activate/aktivera windows. Står det att windows är aktiverat så är det bara tuta och köra. Annars är det som @Belzader säger
Edit: Märkte inte att jag i princip repeterade. aja

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Windows 10 kan du köra gratis i all evighet med vissa begränsningar om att inte kunna byta bakgrundsbild bild och något mer, men det kommer fungera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Det står en produktnyckel och inget om tidsbegränsat! Fan vad bra, tusen tack för hjälpen!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Win 10S är inte något eljest från Win 10 home eller Pro, annat än att programvara endast kan installeras från Store.

Däremot går det att uppgradera till 10 home för en kostnad, kolla store där så ser du priset. Finns också uppdateringar till Pro, men jag vet att en Home to Pro kostar 1200kr