Permalänk
Medlem

Billig dator för 1080filmer

Behöver en billigt HTPC. Den ska bara spela filmer till TV och en Soundbar inkopplad. Kommer ej spela några filmer över 1080p. Antingen köra plex eller någon mediaserver tex mediaportal.

Allt från chassi, nätagg till innandöme.
Vad rekommenderas då det värsta absolut inte behövs utan hellre det prisvärdaste som klarar 1080p utan problem. Gärna liten som möligt och strömsnål och plats för 1-2 diskar.

Visa signatur

...

Permalänk

@Bugg: För bäst bang for the buck skulle jag köra med någon begagnad OEM historia, typ en Dell Optiplex. De finns nämligen i lite mindre varianter som kanske skulle passa som htpc

Permalänk
Medlem

tacka för tipset. Låter väldigt intressant. Tips på vilken processor man bör sikta på eller vilken man inte bör satsa på som kan bli för klen?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

@Bugg: För bäst bang for the buck skulle jag köra med någon begagnad OEM historia, typ en Dell Optiplex. De finns nämligen i lite mindre varianter som kanske skulle passa som htpc

Tittar även själv i en sådan lösning och hittade en Dell Optiplex 9010 DT Desktop till salu för runt 2000kr med en i5 3570 och kom med ett GT 1030 men hittade även likadan Optiplex 9010 DT en för 2300kr som hade samma processor men 12GB ram och saknade grafikkort. Skulle detta vara ett bra alternativ och vad skulle man helst sträva mot, mer ram eller en dedikerad GPU? Är DT Versionen ett bra val för den kan då ligga ner säkert på tv bänken men även då kunna installera ett Low-Profile grafikkort GT 1030 till ett GTX 1050 Ti?

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Avstängd

Kan vara värt att kolla på en Xbox One S. Finns ofta för under 2000 (även 1TB-versionen ibland) och stöder Plex, Netflix och så. Ingen SVT Play-app tyvärr men det funkar utmärkt att surfa dit i webbläsaren.

Permalänk
Medlem

En begagnad Nuc här från swec marknad har jag köpt till både föräldrar och svärföräldrar

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna för ca 1000kr. Är det ett bra köp tror ni? lägga under tv apparaten i vardagsrummet och låta vara en mediaspelare.

Dell OptiPlex 3010 SFF
8gb ram
i5 3.1ghz ( i5-3450 )
250gb
Win 10 pro

Vad tror ni om lagring då. Vad är bästa sättet att ha lite extra lagring tex 2 TB disk. Är det extern hårddisk eller finns det bättre alternativ?

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Bugg:

Jag hittade denna för ca 1000kr. Är det ett bra köp tror ni? lägga under tv apparaten i vardagsrummet och låta vara en mediaspelare.

Dell OptiPlex 3010 SFF
8gb ram
i5 3.1ghz ( i5-3450 )
250gb
Win 10 pro

Vad tror ni om lagring då. Vad är bästa sättet att ha lite extra lagring tex 2 TB disk. Är det extern hårddisk eller finns det bättre alternativ?

Ser bra ut!

Om det finns plats i chassit för en andra hårddisk skulle det vara ett bra alternativ. Eller så skulle du kunna byta ut hårddisken den kommer med. I värsta fall funkar ju självklart en extern historia.

Permalänk

@patrikf1: Jag skulle ha kört på den med GT 1030 kortet, om den kommer med typ 8gb ram. Om det är typ 4gb, och du ändå ska byta grafikkort, skulle jag ta den med 12gb.

DT varianten skulle absolut funka som htpc, dock är den inte lika liten som en SFF enhet, så om du har ont om utrymme kan en sådan vara bättre. Men ifall inte ska det nog fungera galant.

Permalänk
Medlem

En Raspberry Pi? Eller en Xiaomi Mi Box? Med extern hårddisk då.
Många routrar idag har USB vari du kan koppla en extern hårddisk, så är den tillgänglig för alla på nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

@patrikf1: Jag skulle ha kört på den med GT 1030 kortet, om den kommer med typ 8gb ram. Om det är typ 4gb, och du ändå ska byta grafikkort, skulle jag ta den med 12gb.

DT varianten skulle absolut funka som htpc, dock är den inte lika liten som en SFF enhet, så om du har ont om utrymme kan en sådan vara bättre. Men ifall inte ska det nog fungera galant.

Tänkte på att köra ett GTX 1050 Ti Low-Profile från Gigabyte eller MSI så då är det nog bättre med 12GB RAM. Vad är det för EVGA Low profile som kommer upp men existerar inte ens på EVGA:s hemsida? Det enda som jag inte vet än, Kommer ett 250w nätaggregat räcka eller kommer jag stöta på problem och kommer ens ett sånt kort få plats i DT desktop modellen av en Optiplex 9010?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem

Jag använder en Raspberry Pi 2 med LibreELEC på för att spela upp saker. Den drar sträcket vid 1080-upplöst material. 4K-videor får den att krascha

Det verkar omständligt att ha en dedikerad dator som både mediaspelare, server och lagringsstation. Enklare är väl att, som redan nämnts, ha central lagring på nätverket och sen strömma därifrån (hårddisk till router är som sagt enklast, en NAS är väl nästa nivå).

Det enklaste fallet med RPI 2 är väl att bara koppla den till en hårddisk via USB.

Permalänk

Rpi 2 el 3 samt rasplex

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield? Lagringen kan bli ett problem såklart, men om du har en NAS kopplad till den så är det inga problem. Stödjer också externa hårddiskar via USB.

Sen har Google en ny egen Android-TV enhet på gång, släpps nog inom ett år.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av patrikf1:

Tänkte på att köra ett GTX 1050 Ti Low-Profile från Gigabyte eller MSI så då är det nog bättre med 12GB RAM. Vad är det för EVGA Low profile som kommer upp men existerar inte ens på EVGA:s hemsida? Det enda som jag inte vet än, Kommer ett 250w nätaggregat räcka eller kommer jag stöta på problem och kommer ens ett sånt kort få plats i DT desktop modellen av en Optiplex 9010?

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle absolut få plats, däremot är 250 w precis på gränsen, ur den aspekten skulle jag nästan köra på ett 1030, då de drar mycket mindre ström, eller försöka hitta ett kraftigare nätaggregat, med det kan bli svårt pga icke standard formfaktor.

Permalänk
Medlem

1080p är en låg ribba att sätta idag om du tänkt bygga ihop något, duger gott med någon sticka alt raspberry pi samt share på nätverket. Men generellt svårt att hitta något som inte klarar 1080p då jag själv har en 7 år gammal AMD E350 som gör jobbet 1080p DTS-HD med ovan nämnt LibreElec.

Själv har jag sneglat på Ryzen 22/2400G för en liten 4k HTPC samt spel-burk/streamare. Dock är RAM-priserna fortfarande lite avtändande.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Ser bra ut!

Om det finns plats i chassit för en andra hårddisk skulle det vara ett bra alternativ. Eller så skulle du kunna byta ut hårddisken den kommer med. I värsta fall funkar ju självklart en extern historia.

Tror inte det finns plats. Det sitter en SSD och jag tror det kan vara bra med en SSD så den inte blir seg. Fundrar nog på att skaffa en 2TB extern USB hårddisk som jag kopplar in i Routern. Köpte nämligen en ny router då min gamla Dlink 655 börjar tappa internet lite random. Det blev en TP-Link Archer C9 och den har USB ingång. Vad tror ni om att Köra USB hårddisk som är igång 24/7.

Eller finns det något bättre alternativ.

Skrivet av tuomi:

1080p är en låg ribba att sätta idag om du tänkt bygga ihop något, duger gott med någon sticka alt raspberry pi samt share på nätverket. Men generellt svårt att hitta något som inte klarar 1080p då jag själv har en 7 år gammal AMD E350 som gör jobbet 1080p DTS-HD med ovan nämnt LibreElec.

Själv har jag sneglat på Ryzen 22/2400G för en liten 4k HTPC samt spel-burk/streamare. Dock är RAM-priserna fortfarande lite avtändande.

Ja fast för mig personligen är 4K långt borta. Kommer sitta på 1080p en bra tag och när dagen kommer för nästa steg köper jag en prisvärd dator för det ändamålet då. Det viktigaste är dock att ingen 1080p får datorn att gå på knäna.
HTPC jag söker är enbart för film på 1080p. Inga spel.

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Bugg:

Tror inte det finns plats. Det sitter en SSD och jag tror det kan vara bra med en SSD så den inte blir seg. Fundrar nog på att skaffa en 2TB extern USB hårddisk som jag kopplar in i Routern. Köpte nämligen en ny router då min gamla Dlink 655 börjar tappa internet lite random. Det blev en TP-Link Archer C9 och den har USB ingång. Vad tror ni om att Köra USB hårddisk som är igång 24/7.

Eller finns det något bättre alternativ.

Har själv inte mycket erfarenhet av att köra grejor 24/7, så där lämnar jag över till de som vet mer. Men att ha den ikopplad i routern låter väl inte helt tokigt, speciellt då du även kan använda den som nas för annat. Så länge hårddisken klarar det ska det nog inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Ang dessa företags datorer tex DELL Optilex. Den saknar HDMI för att koppla till TV:n.
De ingångar som finns är:

DVI, DisplayPort, VGA

Går det att lösa på något sätt? Är själv van att koppla ihop tv med hdmi.

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Bugg:

Ang dessa företags datorer tex DELL Optilex. Den saknar HDMI för att koppla till TV:n.
De ingångar som finns är:

DVI, DisplayPort, VGA

Går det att lösa på något sätt? Är själv van att koppla ihop tv med hdmi.

Det billigaste skulle ju vara en adapter från dvi till hdmi, finns kablar med en dvi-kontakt och en hdmi-kontakt.
Annars så skulle du kunna införskaffa ett low profile grafikkort, vilket skulle höja prestandan ytterligare. För filmvisning och liknande räcker ett GT 730 eller liknande, men om du har lite mer att lägga skulle ett GT 1030 vara ännu bättre.