Windows hittar inte nätverksenhet

Permalänk
Medlem

Windows hittar inte nätverksenhet

Hej,

Ett litet problem har dykt upp, min HTPC hittar inte längre min server!
I bostaden finns åtta enheter som alla använder Windows 10, var av servern och HTPCn är två. Alla datorer kan se alla - servern kan se HTPCn och även ha tillgång till utdelade mappar från HTPCn. Övriga datorer har tillgång till de utdelade enheterna på server medan HTPCn inte längre har det. Servern dyker upp i Utforskaren på HTPCn men när man ansluter så står den bara och tuggar och sedan säger den att den blir nekad. Remote Desktop från HTPC till server fungerar inte heller, men fungerar från övriga datorer. Har just nu stängt av brandväggen på servern för att testa men ingen framgång. Så här ser det ut:

Trycker man på felsök så kommer detta, något kryptiska, svar:

Servern, Marge, svarar visst- bara inte till HTPC...
Några idéer?

Permalänk
Vila i frid

Vad är det för server? Vad kör servern för version på SMB (1, 2, 2 med large MTU eller 3)? Workgroup eller Homegroup? Är servern satt att vara Master Browser eller kör den AD eller LDAP? Vad säger Wireshark körd på HTPC om trafiken till servern?

Permalänk
Medlem

Vad säger rdp? Kan du pinga servern från HTPC och vice versa? Kan andra enheter pinga htpc och server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad är det för server? Vad kör servern för version på SMB (1, 2, 2 med large MTU eller 3)? Workgroup eller Homegroup? Är servern satt att vara Master Browser eller kör den AD eller LDAP? Vad säger Wireshark körd på HTPC om trafiken till servern?

Får titta på det här till helgen - lite grekiska för mig. Workgroup vet jag, samma nätverk och inställningar på alla datorer. Resten får jag som sagt återkomma om.

Skrivet av jocke92:

Vad säger rdp? Kan du pinga servern från HTPC och vice versa? Kan andra enheter pinga htpc och server?

RDP funkar inte, session timeout (servern svarar inte) från HTPC. Däremot åt andra hållet är det inga problem. Andra datorer kan också ansluta via RDP utan problem. Allt fungerar utom just kommunikationen från HTPC till server. Från Server till HTPC fungerar det som det ska. Men får pilla med detta senare, är bortrest över helgen.

Permalänk

Hade ett liknande problem, var ett jäkla träsk att få datorerna att samarbeta. Allt detta började efter April uppdateringen för Windows 10. Microsoft tog väl bort Homegroup i och med uppdateringen. Fick googla som satan för att få det att fungera...nu fungerar det nästan lika bra som innan. Kan inte säga exakt vad som rättade till det, då jag tog lite tips här och var. Bla, SMB som jag klickade i, då det var avinstallerat.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@tattis: NEJ detta är en farlig lösning, läs om wannacry här

Permalänk
Medlem

Till alla: Det har löst sig.

Vad som var fel? Högst osäkert men följande gjordes:

1. Nollställde nätverkskortet - hjälpte ej
2. Testade då att på HTPCn i Start skriva \\192.168.1.75 vilket är Serverns IP nummer. Då fann den allt det utdelade precis som vanligt. Även Remote Desktop med IP istället för Serverns namn gick bra.

Så istället för att krångla med sådant så lade jag till allt på detta vis, så just nu finns både Marge (serverns namn) och 192.168.1.75 var av den tidigare inte svarar på anrop medan IP gör det. Ingen aning om vad problemet är - men detta var lösningen.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MsSmith:

Vad som var fel?

Det låter som att din dator eller din router kan vara DNS-kapad.

På din dator, prova först: ipconfig /flushdns

Funkar inte det, reset'a och flasha om routern, inte bara starta om den. Eländet VPNFilter kan stöka till det.

Är din router MasterBrowser? Om du har en Apple-dator ansluten kan den få för sig att vara MB-kung.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Tänker du på HTPCn då?
Menar mest att övriga system fungerar med både namn och IP. Ingen Appledator i närheten däremot måste jag googla på Master Browser