Permalänk

(Hjälp) Köpråd budget 16K

Jag gjorde en budget på 12K innan men min budget har utökats till 16K. INGET högre. Datorn ska användas till gamling, streaming och redigering. Har redan allt annat. Bara burken behövs. Skulle uppskatta ett moderkort som har trådlöst internet inbyggt.
PS: Har redan hårddiskar.

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är vettigt att gå högre än såhär utan att satsa på ett GTX1080Ti:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-8700K (3 589 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: KFA2 GeForce GTX1080 EX OC 8GB (5 999 kr hos NetOnNet)
Chassi: Antec P8 (549 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS PRIME Z370-P (989 kr hos Komplett)
RAM: G.Skill Ripjaws V 16GB (2x8GB) (1 985 kr hos Inet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (949 kr hos Komplett)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (289 kr hos Inet)
Summa: 14 349 kr

Känner inte till något ATX-moderkort som har inbyggt Wifi som inte kostar skjortan men jag har inte kollat så mkt heller.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Vet inte om det är vettigt att gå högre än såhär utan att satsa på ett GTX1080Ti:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-8700K (3 589 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: KFA2 GeForce GTX1080 EX OC 8GB (5 999 kr hos NetOnNet)
Chassi: Antec P8 (549 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS PRIME Z370-P (989 kr hos Komplett)
RAM: G.Skill Ripjaws V 16GB (2x8GB) (1 985 kr hos Inet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (949 kr hos Komplett)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (289 kr hos Inet)
Summa: 14 349 kr

Känner inte till något ATX-moderkort som har inbyggt Wifi som inte kostar skjortan men jag har inte kollat så mkt heller.

Men hur kan ett GTX 1080 vara så billigt? Kan man gå till 1080 TI utan att bli ruinerad på den budgeten?

Permalänk
Medlem

Jo, det fanns lite 1080Ti-kort strax under 9k:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8600K (2 390 kr hos Komplett)
Grafikkort: PALIT VGA NV 8GB GTX1080TI JS 11GB 3xDP/H/DVI (8 790 kr hos Komplett)
Chassi: Antec P8 (549 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS PRIME Z370-P (989 kr hos Komplett)
RAM: G.Skill Ripjaws V 16GB (2x8GB) (1 985 kr hos Inet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (949 kr hos Komplett)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (289 kr hos Inet)
Summa: 15 941 kr

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Jo, det fanns lite 1080Ti-kort strax under 9k:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8600K (2 390 kr hos Komplett)
Grafikkort: PALIT VGA NV 8GB GTX1080TI JS 11GB 3xDP/H/DVI (8 790 kr hos Komplett)
Chassi: Antec P8 (549 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS PRIME Z370-P (989 kr hos Komplett)
RAM: G.Skill Ripjaws V 16GB (2x8GB) (1 985 kr hos Inet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (949 kr hos Komplett)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (289 kr hos Inet)
Summa: 15 941 kr

Tror du att processorn kommer klara VFX och vanlig redigering? Samt spela i 4K på spel som tex GTA 5 och ranbow six siege?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingkillen05:

Tror du att processorn kommer klara VFX och vanlig redigering? Samt spela i 4K på spel som tex GTA 5 och ranbow six siege?

Spel är vad 8600K är riktigt bra på. Vet inte vad vilka program du kör för redigering, men fungerar gör det alla gånger. En 2600X skulle kanske fungera bättre här med sina 12 trådar, men det beror på programmet. Kolla upp Sweclockers recension för 8600K, det finns en del tester på olika program. Även om det inte är dina program så kan de ge en fingervisning.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Spel är vad 8600K är riktigt bra på. Vet inte vad vilka program du kör för redigering, men fungerar gör det alla gånger. En 2600X skulle kanske fungera bättre här med sina 12 trådar, men det beror på programmet. Kolla upp Sweclockers recension för 8600K, det finns en del tester på olika program. Även om det inte är dina program så kan de ge en fingervisning.

Det är Hitfilm Express. Något resultat?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingkillen05:

Det är Hitfilm Express. Något resultat?

"HitFilm Express is multi-core and GPU accelerated.". Jag skulle gissa att ditt grafikkort kan hjälpa till och få det hela att flyta på bra också, så valet av CPU gör inte lika stor skillnad.
Hittade den här tråden som tar upp frågan också:
https://fxhome.com/forum/discussion/42370/hitfilm-and-cpu-cor...
Antar att du fick svaret på silverfat nu, det var rätt intressant att dyka in i det lite.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

"HitFilm Express is multi-core and GPU accelerated.". Jag skulle gissa att ditt grafikkort kan hjälpa till och få det hela att flyta på bra också, så valet av CPU gör inte lika stor skillnad.
Hittade den här tråden som tar upp frågan också:
https://fxhome.com/forum/discussion/42370/hitfilm-and-cpu-cor...
Antar att du fick svaret på silverfat nu, det var rätt intressant att dyka in i det lite.

Tack så mycket för hjälpen! Finns det någon hemsida som räknar ut på ett ungefär hur mycket FPS man får i ett spel?
Men tack för hjälpen! Kommer antagligen köpa den datorn som du länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingkillen05:

Tack så mycket för hjälpen! Finns det någon hemsida som räknar ut på ett ungefär hur mycket FPS man får i ett spel?
Men tack för hjälpen! Kommer antagligen köpa den datorn som du länkade.

Varsågod
Näe, inte vad jag vet. Det bästa är kolla recensioner för grafikkortet du har, då det brukar ge dig ett ganska bra bild vad du kan vänta dig?

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Varsågod
Näe, inte vad jag vet. Det bästa är kolla recensioner för grafikkortet du har, då det brukar ge dig ett ganska bra bild vad du kan vänta dig?

TJa.. Jag väntar mig att den ska kunna streama Rainbow Six SIege på ialla fall 100 fps utan lagg..?'

troru den orkar det?

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Jo, det fanns lite 1080Ti-kort strax under 9k:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8600K (2 390 kr hos Komplett)
Grafikkort: PALIT VGA NV 8GB GTX1080TI JS 11GB 3xDP/H/DVI (8 790 kr hos Komplett)
Chassi: Antec P8 (549 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS PRIME Z370-P (989 kr hos Komplett)
RAM: G.Skill Ripjaws V 16GB (2x8GB) (1 985 kr hos Inet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (949 kr hos Komplett)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (289 kr hos Inet)
Summa: 15 941 kr

Är TI så mycket bättre på tanke på att den är dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingkillen05:

TJa.. Jag väntar mig att den ska kunna streama Rainbow Six SIege på ialla fall 100 fps utan lagg..?'

troru den orkar det?

Jag vet faktiskt inte, är inte särskilt insatt i streaming. Gör en separat tråd för det, lättare att någon som faktiskt spelar det på en liknande dator ser det.

Skrivet av gamingkillen05:

Är TI så mycket bättre på tanke på att den är dyrare

Ja, Ti-varianten är betydligt bättre. Vid 1080p kan värdet vara osäkert, vid 1440p kan ett GTX1080 fungera bra om du inte jagar fps, men vid 4k är ett Ti närmast ett måste (köpte ett GTX1080 till en 4k skärm tidigare och det var mkt att balansera mellan 30 och 40 fps).