Asus ROG Swift PG27UQ: Local dimming och skärmpanel

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Swift PG27UQ: Local dimming och skärmpanel

Med 384 zoner local dimming är PG27UQ i klass med flaggskeppsmodellerna bland TV-apparaterna. Något som också visar sig stämma i praktiken. SweClockers tittar på Variable Backlight-funktionen

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Än så läge verka skärmen as grym.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Än så läge verka skärmen as grym.

Något annat vore bedrövligt för en skärm i 25k klassen.

Permalänk
Medlem

@laxpudding Mätte du 200ms delay på dimming i youtube?
Kan du testa i något 3drenderat fullscreen-spel tex (och se till att det är displayport för säkerhets skull)? Jag tycker jag sett videos med mer eller mindre ingen delay på dimming när någon fläppade fram och tillbaks med musen i destiny2 över en mörk yta (dvs rimligen <25ms, annars hade man sett det).

Jag menar att nvidia påstått att det inte skal vara märkbar extra delay också (vilket är fullt möjligt om drivern via displayport-paketdata sänder med vilken dimming-nivå varje frame skall ha).

Permalänk
Medlem

jag vill gärna se display lag jämfört mot vanliga 144hz TN skärmar. helst med gsync på och av

Permalänk

Jag kan förstå att det är mycket att gå igenom med denna skärm, men jag tycker inte om upplägget att dela upp testet på detta sätt. Svårt att få en helhetsbild, ett intryck från ett deltest sätter spår inför nästa..

Ja man kan spara allt till en läsning, men det är inte så det funkar.. =P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av StuntmanMike:

Jag kan förstå att det är mycket att gå igenom med denna skärm, men jag tycker inte om upplägget att dela upp testet på detta sätt. Svårt att få en helhetsbild, ett intryck från ett deltest sätter spår inför nästa..

Ja man kan spara allt till en läsning, men det är inte så det funkar.. =P

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är den mest efterlängtade skärmen sedan Nvidia och AMD kom med G-Sync respektive Freesync och precis som du skriver är det mycket att gå igenom. Vi valde därför efter diskussion att Thomas går igenom enskilda egenskaper hos skärmen och släppa en del när den är färdig för att kunna ge er information så snabbt som möjligt, istället för att samla allt till ett mastodonttest som skulle komma ut vid ett "senare tillfälle".

Förstår vad du säger om att det blir svårt att få en helhetsbild och tar till oss av det. För Asus ROG Swift PG27UQ har vi valt att göra så här och vi får se hur det utfaller samt om vi kan fila på upplägget om det blir en nästa gång. Sen utesluter vi så klart inte heller att göra en sammanfattande artikel av allt mot slutet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Video från en som gjorde ett snabbtest av Acers variant, fick tydligen väldiga problem när han monterade den på ett VESA stativ, med Acers fästplatta som följde med skärmen, eftersom skärmen har en kylfläkt. Tydligen blockerade det luftintagen vilket fick fläkten att gå i högvarv vilket gav väldigt mycket oväsen, värt att testa även på Asus skärm tycker jag (om Asus skärm har en fläkt). Börjar vid 5:48 i videon.

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Det här är den mest efterlängtade skärmen sedan Nvidia och AMD kom med G-Sync respektive Freesync och precis som du skriver är det mycket att gå igenom. Vi valde därför efter diskussion att Thomas går igenom enskilda egenskaper hos skärmen och släppa en del när den är färdig för att kunna ge er information så snabbt som möjligt, istället för att samla allt till ett mastodonttest som skulle komma ut vid ett "senare tillfälle".

Förstår vad du säger om att det blir svårt att få en helhetsbild och tar till oss av det. För Asus ROG Swift PG27UQ har vi valt att göra så här och vi får se hur det utfaller samt om vi kan fila på upplägget om det blir en nästa gång. Sen utesluter vi så klart inte heller att göra en sammanfattande artikel av allt mot slutet.

Ett sätt skulle ju ha varit att testa den på samma sätt som andra skärmar för att kunna göra direkta referenser och sedan komma med en mer djupgående analys.. Men men, jag förstår fast ogillart.. ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Video från en som gjorde ett snabbtest av Acers variant, fick tydligen väldiga problem när han monterade den på ett VESA stativ, med Acers fästplatta som följde med skärmen, eftersom skärmen har en kylfläkt. Tydligen blockerade det luftintagen vilket fick fläkten att gå i högvarv vilket gav väldigt mycket oväsen, värt att testa även på Asus skärm tycker jag (om Asus skärm har en fläkt). Börjar vid 5:48 i videon.

https://www.youtube.com/watch?v=3YCldvmZ6QA

Inte för att jag hängt med MEN VARFÖR är det en fläkt på skärmen?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag har gillat dina tidigare videos.

Men jag gillar att denna video var mer rakt på sak (den om local dimming alltså).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte för att jag hängt med MEN VARFÖR är det en fläkt på skärmen?

Troligtvis för att HDR kräver en massa ljus och då blir det varmt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte för att jag hängt med MEN VARFÖR är det en fläkt på skärmen?

All elektronik avger värme, för mycket värme och det blir störningar/fel, tydligen blir den här skärmen lite för varm så Acer beslutade att sätta i en fläkt.
Vet inte om Asus har en eller löst kylning på ett annat sätt men skulle väldigt gärna vilja veta så jag får väl se om Thomas ger ett svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

All elektronik avger värme, för mycket värme och det blir störningar/fel, tydligen blir den här skärmen lite för varm så Acer beslutade att sätta i en fläkt.
Vet inte om Asus har en eller löst kylning på ett annat sätt men skulle väldigt gärna vilja veta så jag får väl se om Thomas ger ett svar.

Vanligtvis brukar inte skärmar generera en sådan värme att den måste aktivt kylas. En skärm brukar väl dra någonstans mellan 10-40W beroende på ålder vilket inte är omöjligt att kyla passivt. Min skärm (BenQ XL2411Z) drar ungefär 22-25W vid bruk t.ex. Låter som Acer kastat det konceptet ut rakt genom fönstret..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Jovisst är det så, de skärmar vi är vana vid blir inte speciellt varma. De här skärmarna är ju lite mer speciella med hög ljusstyrka, hög uppdatering, g-sync allt i väldigt hög upplösning i ett ganska litet format. Det kan mycket väl vara så att vissa områden blir väldigt varma och kan behöva lite luftflöde. G-sync modulen i sig är ju inte direkt känd för att vara sval och hamnar den i en olycklig position så kan det nog bli lite toasty.

Har inte använt någon av skärmarna själv än så det här är ju bara mina gissningar men jag tror nog att jag hamnar rätt nära.
Tiden innan vi hade lysdioder för bakbelysning var det inte direkt ovanligt med en fläkt i skärmen.

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se local dimming i olika filmscener, både från streamingtjänster och från en "riktig" bluray HDR material, samt även i ett par olika spel både lugna strategi spel och snabba fps.

Permalänk
Medlem

Om man ser till det pris de försöker ta ut för denna skärm och de problem som tekniken har kan man svårligen rekommendera den till någon.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Om man ser till det pris de försöker ta ut för denna skärm och de problem som tekniken har kan man svårligen rekommendera den till någon.

Vilka problem är det du pratar om, mer specifikt?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Uselt att man ska behöva stå ut med backlight bleeding i den här prisklassen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vilka problem är det du pratar om, mer specifikt?

De problem som denna teknik alltid har.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Bildexpert 📺

Skärmen har en fläkt. Dels är 1000-nits-kapabel belysning på 27-tum krävande i fråga om hur det måste kylas. Dels är elektroniken som reglerar allt omfattande och troligtvis också första generationen av sitt slag. Tittar vi på specialfallen ena änden, likt Dolby pulsar, förekommer det vätskekylda varianter och även varianter där man bygger separat kylrum för skärmarna.

En vanlig 24-tums 144 Hz-basgamingskärm kör i grunden och botten många år gammal teknik som genomgått många iterationer av nu standardiserade och strömsnålare komponenter. Samt förstås inte ens är i närheten till att likna PG27UQ i fråga om specifikationer.

EU-Energi-märkningen sätter PG27UQ som C-klassad.

@Wolfkin: Ska definitivt kolla detta med VESA-fästet och blockage!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Uselt att man ska behöva stå ut med backlight bleeding i den här prisklassen.

Ja det verkar som att det inte går attt få spelskärmar utan blb idag. Jag skulle nöja mig med sämre specifikationer om jag bara kunde få en skärm som var bra nog och helt saknade blb.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HappyPie:

Jag hade velat se local dimming i olika filmscener, både från streamingtjänster och från en "riktig" bluray HDR material, samt även i ett par olika spel både lugna strategi spel och snabba fps.

Me too! (hint, hint...)

Jag valde testmönster i första hand för det säger mer hur det fungerar. Då blir det lättare att titta i spel efter de verkliga effekterna. Men kör man något retrospel med en ljus sprite mot en mörk bakgrund kan det komma att se ut som sekvenserna här.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av adzer:

Ja det verkar som att det inte går attt få spelskärmar utan blb idag. Jag skulle nöja mig med sämre specifikationer om jag bara kunde få en skärm som var bra nog och helt saknade blb.

Lägger du runt 30 kkr på exempelvis NEC:s och Eizos 4K-yrkesskärmar för foto- och filmproduktion får du helt uniform bild. Men inte det minsta av gaming-egenskaper då förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Me too! (hint, hint...)

Jag valde testmönster i första hand för det säger mer hur det fungerar. Då blir det lättare att titta i spel efter de verkliga effekterna. Men kör man något retrospel med en ljus sprite mot en mörk bakgrund kan det komma att se ut som sekvenserna här.

Tack för en bra info video. Ser fram emot nästa.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Avstängd

Jag använder blåljusfilter så att skärmen blir röd på kvällen.
Men ljuset är ju fortfarande starkt.
Jag skulle vilja ha så att man kunde sänka ljusstyrkan på skärmen via mjukvara, så det blir mysigare på kvällen.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jo jag vet, men jag har behov av en skärm som klarar både spel, film och arbete.

Det jag skulle vilja ha är en ok spelskärm med ok bild. 144Hz, 1440p och uniform bild. Verkar dock inte finnas även om du köper skärmar i dyraste spelsegmentet.

Högre upplösning eller HDR ger mig personligen väldigt lite om jag stör mig på blb. Att betala för högre kvalite verkar inte vara ett alternativ bland spelskärmarna; där är det bara mer eller mindre funktioner man kan välja mellan. Lite synd tycker jag.

Permalänk
Bildexpert 📺

@StuntmanMike: Den här skärmen är så omfattande i funktioner och finesser att jag nog var alldeles för optimistisk med att bli klar till midsommar. Och knappt ens det, förutsatt att allt fungerar felfritt förstås. Än så länge är det ingen Samsung C32HG70QQ i alla fall...

Att fokusera på specifika områden och släppa dessa mindre men detaljerade artiklar innebär också att jag kan gå på djupet där det faktiskt behövs. Nu kan jag fokusera på det som är nytt och bortom det vanliga med skärmen samt ta det ordentligt i detalj. Sedan en snabbare och ytligare genomgång som avslut. Med bauta-testerna måste jag bli ganska ytlig och avgränsande runt varje funktion.

Det här sättet öppnar alltså för mer djup där det behövs djup. Men också för feedback från er i takt med att testet pågår. Vad ska jag kolla extra på? Vilka frågeställningar finns det som jag kanske missat? Och så vidare. När bauta-testerna är publicerade är skärmen vanligtvis nedpackad och tillbakaskickad.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av adzer:

@Laxpudding: Jo jag vet, men jag har behov av en skärm som klarar både spel, film och arbete.

Hear, hear! Men det är också skärm som är någon slags allomfattande produkt som är ledande på alla områden. Hur många sådana produkter finner man i andra sammanhang?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JBE:

@laxpudding Mätte du 200ms delay på dimming i youtube?

Ska se om det går att mäta med kamera och räkna frames. Det är Fast-läget som är det intressanta för spel.