Intel bekräftar – släpper första dedikerade grafikkortet år 2020

Permalänk
Melding Plague

Intel bekräftar – släpper första dedikerade grafikkortet år 2020

Efter det uppmärksammade förvärvet av AMD:s grafikchef Raja Koduri bekräftar Intel att det första dedikerade grafikkortet sedan Intel 740 släpps år 2020.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan bli spännande att se vad de lyckas åstadkomma. Intel har väl i alla fall traditionellt varit rätt bra för open source-communityn att göra med?

I övrigt, egentligen är det ju fullständigt egalt, men grafikkortskodnamn på temat "sound"?!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Spännande.. inte första gången men lycka!

Permalänk
Medlem

Så Raja går från arctic Island till arctic sound...

Permalänk
Medlem

Mycket härligt och bra att få det bekräftat att de även tänker satsa på grafikkort för konsumenter. Det blir alltså som jag hela tiden trodde. Det hade varit mycket osmart av dem, och olyckligt för oss konsumenter, om de låtit dem marknaden domineras fritt av Nvidia.

Jag tror det kan bli bra. Intel bör kunna få ner priset då de kan ha "in house"-tillverkning på grafikkretsarna.

Förhoppningsvis så hoppar de på Freesync-täget också, så kan Nvidia stå där själva med sin G-sync.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vi får inte glömma att Intel har fel. Experter säger att Intel går igenom mödan med att göra grafikkapabla kort enbart för att ha dem till beräkning. Det är vad jag fått höra när jag sagt att jag tycker det är uppenbart att Intel ska använda sina GPUs som GPUs.

Permalänk
Inaktiv

När jag tittar på bilden på grafikkort så tänker jag.
Utvecklingskostnads budget säg 2 miljarder.
Kostnad ta fram ett hölje till grafikkortet 20kr.

Nå bortsett från detta positivt behovet av beräkningsenheter ökar lavinartat, där dessa till stor del delar hårdvara med grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Förhoppningsvis så hoppar de på Freesync-täget också, så kan Nvidia stå där själva med sin G-sync.

G-sync är ju oftast bättre dock. Vem vill ha Freesync i 75hz liksom.

Aja hoppas verkligen det kommer lite kort i den högre klassen så det blir tryck på Nvidia inte bra när någon part får dominera fritt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kan bli spännande att se vad de lyckas åstadkomma. Intel har väl i alla fall traditionellt varit rätt bra för open source-communityn att göra med?

I övrigt, egentligen är det ju fullständigt egalt, men grafikkortskodnamn på temat "sound"?!

Har visserligen fler betydelser. Kan ju betyda sund/frisk också. Men oavsett känns det aningen märkligt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mycket härligt och bra att få det bekräftat att de även tänker satsa på grafikkort för konsumenter. Det blir alltså som jag hela tiden trodde. Det hade varit mycket osmart av dem, och olyckligt för oss konsumenter, om de låtit dem marknaden domineras fritt av Nvidia.

Jag tror det kan bli bra. Intel bör kunna få ner priset då de kan ha "in house"-tillverkning på grafikkretsarna.

Förhoppningsvis så hoppar de på Freesync-täget också, så kan Nvidia stå där själva med sin G-sync.

Intel är väl redan på Freesync-tåget med sina intrigerade grafikkort? Det borde vara en no-brainer att lägga in de dedikerade också. Vore mycket bra för Freesync och sätta ytterligare press på Nvidia att stödja standarden.

Permalänk
Medlem

Snart kan man ha en komplett Intel-rigg! Iofs har ju amd redan haft det

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Nu måste NVIDIA komma in på konsument-marknaden med NVIDIA CPU:er så kan konkurrenskriget köra igång för fullt på alla fronter

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Då var det officiellt. Gtx 1180 släpps 2020...

Permalänk
Medlem

Om Intel fortsätter med det dom kört i flera år att ha drivrutiner som är helt open source så kommer det sätta stor blåslampa under AMD och Nvidias rövar på Linux-drivrutinfronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mycket härligt och bra att få det bekräftat att de även tänker satsa på grafikkort för konsumenter. Det blir alltså som jag hela tiden trodde. Det hade varit mycket osmart av dem, och olyckligt för oss konsumenter, om de låtit dem marknaden domineras fritt av Nvidia.

Jag tror det kan bli bra. Intel bör kunna få ner priset då de kan ha "in house"-tillverkning på grafikkretsarna.

Förhoppningsvis så hoppar de på Freesync-täget också, så kan Nvidia stå där själva med sin G-sync.

Det är roligt att en del klagar på Nvida har vissa egna innovationer låsta via IP.

Men samtidigt ignorerar att CPU på Windows PC är en helt låst marknad för Nvidia eller någon annan på grund av Intel och AMD oligopolet x86-64.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är skitbra, sätter lite press på både Nvidia och AMD...framför allt blir kanske priserna lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Intel är väl redan på Freesync-tåget med sina intrigerade grafikkort? Det borde vara en no-brainer att lägga in de dedikerade också. Vore mycket bra för Freesync och sätta ytterligare press på Nvidia att stödja standarden.

Var många år sedan jag använde ett integrerat grafikkort från intel så det visste jag faktiskt inte. Men ja då blir det ju ett logiskt och bra steg. Med två "stora" aktörer så blir det kanske mer utveckling av konceptet och tillslut kanske även Nvidia tvingas in till det i så fall. Det här med att "vilken skärm jag har" överhuvudtaget skall få vara en faktor när man köper ett grafikkort är ju helt enkelt helt galet konkurrenshämmande och vidrigt, så det vore bra om G-sync försvann.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Då var det officiellt. Gtx 1180 släpps 2020...

2021 så intel får lite vinst på sina kort och kan satsa storskaligt 😁
Rätt dött och tråkigt på grafikkorts marknaden tyvärr och kommer vara det tills amd får ut något som kan konkurrera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är roligt att en del klagar på Nvida har vissa egna innovationer låsta via IP.

Men samtidigt ignorerar att CPU på Windows PC är en helt låst marknad för Nvidia eller någon annan på grund av Intel och AMD oligopolet x86-64.

För att två fel gör ett rätt? Jag har väl för bövelen inte ignorerat det? Men nu handlar ju tråden om grafikkort och det är väl härligt och bra att få hålla sig till ämnet? Eller menar du att om man påpekar att något är dåligt så innebär det att man bara tycker att just den saken är dålig och allt annat är perfekt här i världen? Jäääävla märklig logik i så fall.

Jag hade självvklart velat se att processor inte varit låst till chipset och tvärt om. Det hade varit mycket bättre för alla, men det är inte det tråden handlar om för helvete.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Har visserligen fler betydelser. Kan ju betyda sund/frisk också. Men oavsett känns det aningen märkligt.

Ja, och sund, som i "smalt vatten mellan två landmassor" som t. ex Kalmar sund mellan fastlandet och Oland, som jag tror AMD kallade ön..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Vi får inte glömma att Intel har fel. Experter säger att Intel går igenom mödan med att göra grafikkapabla kort enbart för att ha dem till beräkning. Det är vad jag fått höra när jag sagt att jag tycker det är uppenbart att Intel ska använda sina GPUs som GPUs.

Vore väl ändå märkligt om en GPU-satsning från Intel inte innefattade just att göra grafik? För rena beräkningar har man ju redan en produkt på marknaden i form av Xeon Phi, en produkt som också hittat sin plats på marknaden.

Blir däremot väldigt spännande att se om denna GPU är någon form av uppskalning av deras "Intel GEN" krets som de använder som iGPU, d.v.s. om de kommer använda samma ISA och grundarkitektur eller om deras dGPU blir ett helt separat spår.

Tror och hoppas på det senare, för "Intel GEN" är rätt mycket mer en GPGPU-krets som är även fungerar som GPU. Nvidia Pascal för konsumenter är definitivt en GPU som också fungerar OK för GPGPU, AMD Vega verkar vara någonstans mitt emellan dessa (har ingen Vega och har inte programmerat mot den kretsen heller, så spekulation av vad jag läst och hört om Vega).

"Intel GEN" är en riktigt bra design för GPGPU när den jämförs med andra kretsar på marknaden, är lätt att komma nära den prestanda man kan förvänta sig (vilket inte alls är en självklarhet när man håller på med GPGPU). Men är mest bara strömsnål när det kommer till 3D-grafik (den duger dock lysande till "normalt" desktoparbete).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är roligt att en del klagar på Nvida har vissa egna innovationer låsta via IP.

Men samtidigt ignorerar att CPU på Windows PC är en helt låst marknad för Nvidia eller någon annan på grund av Intel och AMD oligopolet x86-64.

Handlar inte den här tråden om grafikkort?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vore väl ändå märkligt om en GPU-satsning från Intel inte innefattade just att göra grafik? För rena beräkningar har man ju redan en produkt på marknaden i form av Xeon Phi, en produkt som också hittat sin plats på marknaden.

Blir däremot väldigt spännande att se om denna GPU är någon form av uppskalning av deras "Intel GEN" krets som de använder som iGPU, d.v.s. om de kommer använda samma ISA och grundarkitektur eller om deras dGPU blir ett helt separat spår.

Tror och hoppas på det senare, för "Intel GEN" är rätt mycket mer en GPGPU-krets som är även fungerar som GPU. Nvidia Pascal för konsumenter är definitivt en GPU som också fungerar OK för GPGPU, AMD Vega verkar vara någonstans mitt emellan dessa (har ingen Vega och har inte programmerat mot den kretsen heller, så spekulation av vad jag läst och hört om Vega).

"Intel GEN" är en riktigt bra design för GPGPU när den jämförs med andra kretsar på marknaden, är lätt att komma nära den prestanda man kan förvänta sig (vilket inte alls är en självklarhet när man håller på med GPGPU). Men är mest bara strömsnål när det kommer till 3D-grafik (den duger dock lysande till "normalt" desktoparbete).

Ja jag håller med dig till fullo. Men vissa experter dumförklarade en när man sa att Intels grafikkort skulle vara grafikkapabla. Vill gärna höra hur de ska förklara det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Ja, och sund, som i "smalt vatten mellan två landmassor" som t. ex Kalmar sund mellan fastlandet och Oland, som jag tror AMD kallade ön..

Sound på engelska betyder aldrig sund som i Kalmar sund...

Permalänk
Medlem

Kul! Nu kan vi få Spectre till GPUn också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Kul! Nu kan vi få Spectre till GPUn också

Med den konstiga logiken har vi ju redan det i form av AMD:s kort

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

I övrigt, egentligen är det ju fullständigt egalt, men grafikkortskodnamn på temat "sound"?!

”It’s a sound investment.”

Permalänk

Name: Intel GPU-X1
Technology: 10nm
Transistors: 1.1Billion
Bandwidth: 1403.2GB/s
Memory Size: 16GB
GPU Clock: 3200 Mhz

...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Avstängd

spänningen är olidlig kommer dom ligga på 10nm till 2020 som intel cpu eller gör dom som amd och kör 7nm år 2019

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är roligt att en del klagar på Nvida har vissa egna innovationer låsta via IP.

Men samtidigt ignorerar att CPU på Windows PC är en helt låst marknad för Nvidia eller någon annan på grund av Intel och AMD oligopolet x86-64.

Många "moderna" argumentationstekniker här.

1. Du refererar till "en del". Är det då meningen att jag ska ta åt mig trots att jag knappast uttryckt stöd för x86-oligopolet (eller något oligopol för den delen)? Eller är det bara påhittade meningsmotståndare du argumenterar mot?

2. Det här med att en persons/företags handlingar rättfärdigas pga av andra personers/företags orelaterade handlingar är förbryllande. Med den logiken kan vi lika gärna acceptera allt som är fel i världen. Nvidia för gärna ha sina låsta och proprietära tekniker för min del. De kommer, precis som Microsoft, förr eller senare förstå att öppna standarder och Open Source är det bästa alternativet. Att vissa skärmar är låsta till en typ av grafikkort är lika fel som att låsa vissa headset till en typ av ljudkort. Jag känner inte till att det senare existerar men hade det gjort det hade jag varit lika kritiskt mot det som jag är mot det förra.