Permalänk
Medlem

Nybygge problem.

Hej tänkte beskriva mitt problem lite kort. Har byggt en ny dator med hjälp av inet med delar som passar
Har gtx 1060
Vengeance ram 16
I5 8600
Asus prime nånting deras senaste uppgraderingspaket så hundra på att det passar.
Samsung ssd 860 evo
Det ända som är begnaat är nätagg. Har byggt två olika datorer med samma nättagg. Det som händer är att fläkten börjar snurra på datorn i 1 sekund sen händer inget mer. Moderkort lyser men datorn startar inte. Har haft samma problem med båda mina nya delar och när jag skulle bygga budget dator.
Har testat att göra gem testet med nättagget och det börjar snurra men vet inte om det arbetae fullt ut. Processorn går väl inte att montera fel ska sitta mellan de två piggarna.
Allt ska va kopplat rätt.
Nätagget är cx750m från corsair. Vad ska jag göra.

Permalänk
Medlem

Kolla alla kablar som går från nät agg.
6 pin cpu. 24 pin huvud. Har du kopplat ström på grafikkortet, etc. Någonting saknar du.
Sitter minnen 100% fast?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Ta ur grafikkortet och prova den integrerade grafiken.
Testa med en sticka i taget i alla portar.

Permalänk
Medlem

Tycker symptomen visar på att nån eller fler av cpu-extra ström kablaget inte är rätt. Det brukar va 2*4 poliga och lätt att ta fel.

Hockey

Permalänk
Avstängd

Som de redan nämnts så kolla på kablarna. Själv brukar jag dra ur dom och koppla in dom igen. Kolla en extra gång på strömkabeln för processorn.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Som de redan nämnts så kolla på kablarna. Själv brukar jag dra ur dom och koppla in dom igen. Kolla en extra gång på strömkabeln för processorn.

Syftar ni på 6 pin kabeln som sitter på morderkortet ? Den är ju intregrerad i nätagget tillsammans med 24 pin. Går ju bara att koppla på ett sätt? Kan ta en bild senare på hur gpu är kopplad men fick ju med en kabel med 6 pin och två 4 pin utgångar som man vidare kopplar till en 6 pin in i nätagget. Det är två andra kopplingar som jag inte har kopplat någonstans som tillhör gpun som ser ut att vara extra fläkt och en lite plattare 4 pin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Kolla alla kablar som går från nät agg.
6 pin cpu. 24 pin huvud. Har du kopplat ström på grafikkortet, etc. Någonting saknar du.
Sitter minnen 100% fast?

Känns ju så men santidigt så har allt en koppling. Kolla nin kommentar ovan för hur jag har kopplat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Som de redan nämnts så kolla på kablarna. Själv brukar jag dra ur dom och koppla in dom igen. Kolla en extra gång på strömkabeln för processorn.

6 pin som är kopplad till moderkortet? Går väl inte att koppla fel 😣

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fille412:

6 pin som är kopplad till moderkortet? Går väl inte att koppla fel 😣

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du 8 pin?

Permalänk
Medlem

Cpu strömförsörjning är antingen en 4 pins eller 8 pins.
6 pins är garanterat till GPU PCI express strömförsörjning
Brukar också stå tryckt på dessa kontakter vad de är till

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Cpu strömförsörjning är antingen en 4 pins eller 8 pins.
6 pins är garanterat till GPU PCI express strömförsörjning
Brukar också stå tryckt på dessa kontakter vad de är till

Menade självklart 8 pinne som sitter pp moderkort. Den går från nättagg till moderkortet. Kan inte sitta fel ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fille412:

Menade självklart 8 pinne som sitter pp moderkort. Den går från nättagg till moderkortet. Kan inte sitta fel ?

Skickades från m.sweclockers.com

Den går att vålda dit fel ganska enkelt. Hur som helst. De sitter en låsning på kontakten som skall fästa på moderkortets kontakt. Klickar den i där så sitter de garanterat rätt.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Den går att vålda dit fel ganska enkelt. Hur som helst. De sitter en låsning på kontakten som skall fästa på moderkortets kontakt. Klickar den i där så sitter de garanterat rätt.

Borde va rätt för moderkortet lyser. Blir helt galen när jag inte förstår vad som är fel. Kan man ta blld och lägga upp i tråden ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hade samma problem för några år sedan, då var det pga mina minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manunderwear:

Hade samma problem för några år sedan, då var det pga mina minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har testat en slot och bytt. Men dom är också helt nya. Kan det inte vara nätaggett som är dåligt som klarar av att starta djälv men när det blir tryck så orkar det inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille412:

Har testat en slot och bytt. Men dom är också helt nya. Kan det inte vara nätaggett som är dåligt som klarar av att starta djälv men när det blir tryck så orkar det inte?

Prova att koppla upp datorn (dvs moderkort och nätdel) på t.ex. en träskiva. Att fläktarna stannar direkt kan tyda på något liknande kortslutning eller liknande. Själv har jag varit med om det då jag felkopplade en fläkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fille412:

Har testat en slot och bytt. Men dom är också helt nya. Kan det inte vara nätaggett som är dåligt som klarar av att starta djälv men när det blir tryck så orkar det inte?

Vad har du för nätagg?
Såg nu att du hade ett Corsair. Hur gammalt är de?

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.