AMD prioriterade utvecklingen av Navi för Playstation 5 på bekostnad av Vega

Permalänk
Melding Plague

AMD prioriterade utvecklingen av Navi för Playstation 5 på bekostnad av Vega

Att arkitekturen Vega inte blev den succé många hoppats på tillskrivs i en ny rapport att AMD valde att prioritera sina resurser på skräddarsydda kretsar istället för dedikerade grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra, den här generationen har sitt hinder pga Jaguar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Vega är ett skämt

Permalänk
Avstängd

Inte första gången som AMDs chefer väljer att prioritera konstigt.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Det var kanske därför han slutade, möjligtvis säger detta något om AMDs prioriteringar på gpu-marknden framöver också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

är nöjd om AMD bara släpper mellanslagstangent kort till bra pris för att pressa Nvidia där.

1060 korten är ju typ 970 gärna typ kort kring 3-4 tusen för 1080 prestanda eller lite mera skulle va optimalt.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Inte första gången som AMDs chefer väljer att prioritera konstigt.

Prioriterar konstigt? De specialutformade grafikkretsarna garanterar en rätt betydande inkomst de närmaste tio åren jämfört med dedikerade grafikkort som dels kan gå lite hur som helst och som även är ett ganska nischat produktsegment.

Diskreta grafiklösningar och customkretsar är det som garanterar ett stadigt kassaflöde och att prioritera bort det för att istället lägga resurser på övriga projekt är ren idioti ur ekonomisk synpunkt även om det så klart är tråkigt för de potentiella kunder som vill kunna köpa ett högpresterande grafikkort från AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Det är lätt att glömma att AMD har en bråkdel av resurserna jämfört med Intel eller Nvidia. Ändå utvecklar det produkter som konkurrerar med båda. Det är klart att AMD måste prioritera och det är trist att Vega inte blev deras återtåg till prestandasegmentet.

Dock får man ändå säga att AMD gjorde rätt. Vega säljer ändå som smör tack vare miners och hade den varit kraftfullare hade man ändå inte haft nån nytta av det som gamer för korten hade ändå inte gått att få tag på till ett vettigt pris. Att Navi blir ordentligt kraftfullt för nästa generations konsoler är också något som även gynnar PC-spelare i längden.

Vågar man hoppas att mining-trenden minskat om 2 år när nästa generation släpps?

Permalänk
Medlem

Jag läser detta som att nu när AMD har större pengaflöde och att när konsol gpu:n är färdigställt så kan hårdvarusidan börja fokusera 100% på gpu:n till pc, typ 1 år innan PS5 release?
Kommer ta tid att få konkurrens antar jag, såvida inte de 20-30% hårdvarustyrkan har redan gjort stora framsteg i grundarbetet.

Det enda jag kan se som skulle tala för ett snabbt inträde för AMD i GPU sidan på pc är att om RTG lyckas skapa en effektiv krets likt Ryzen där flera GPU:er är kopplade via infinifabric, eller modulariserade kretsar som minneskrets, beräkningskretsar via IF (som rykten likt Zen2).
Således att kretsarna 1 blir mycket mindre komplext att designa, att det inte kräver lika mycket ingenjörresurser och 2 blir billigare att tillverka i 7nm, att yield:en blir hög.

Tror inte AMD kan konkurrera på de närmaste 1½-2 åren om de kör på en stor och komplex monolitisk kretsl, iaf inte på toppen.

Permalänk
Avstängd

@ågren: AMDs försäljning av grafikkort har i flera år varit detas största inkomst. Men ja, spelkonsolerka är ju en stadig inkomst de med. Men de är inget som gör att AMD går med vinst. De är ju bars p se på deras historik. Grsfikkorten har i många år varit den del som hållit AMD flytande och lunnat täcka upp dom delar som blödde. Nu finns förvisso Ryzen och företaget säljer processorer och kretsar och tar hem marknadsandelar igen
De som är konstigt är att datorspel och just grafikkort är i en guldålder och då välja bort de känns som en konstig strategi.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det ursäktar Vega riktigt. Med tanke på hur mycket de lagt till och designat om sedan Fiji för att få något som har samma prestanda per Hz, trots massa fler transistorer så går det inte bara att skylla på lite resurser. De resurser de hade misslyckades ju med sina mål också. Det är många extra transistorer i Vega som skulle ge högre prestanda. Prestanda som helt uteblivit.

Permalänk
Medlem

Förståeligt. Det var Ryzen och semi custom som var viktigare att få fart på. Trist att de inte tävlar med Nvidia i alla segment längre, men det handlade nog mycket om företagets överlevnad. Nu hoppas vi att Zen fortsätter stiga i marknadsandelar så AMD kan öka på R&D några steg till för både CPU och GPU

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var bra gjort av Lisa Su. Artikeln lägger också många pusselbitar som ger en tydligare överblick, det fanns en hel del fog of war, så att säga.

När Vega lanserades var jag övertygad att det var en ny Bulldozer och startskottet för något allvarligare, övergripande problem för företaget, men nu visar det sig att så inte alls är fallet. Det är väldigt betryggande att höra, och låter väldigt vettigt. Då förstår jag också Rajas beslut att byta företag bättre, vilket jag tolkade då som att överge ett sjunkande skepp (han har ju insikt vi andra inte har). I verkligheten kan det ha varit så simpelt att han kände sig väldigt bortprioriterad, och vilken chef tycker om (läs: accepterar) den känslan?

Zen och Navi på 7nm låter mer och mer som en ruggigt potent kombination. Lägg till intels senaste utspel om hotet från Epyc, så har du gyllene tillfälle att köpa aktier i AMD om du nu inte gjorde det för ~14 månader sen.

Permalänk
Medlem

Att man i AMD's situation väljer att prioritera saker som ger garanterade pengar in istället för cutting edge-prylar är överhuvudtaget inte konstigt. Nu när aktien går bättre och de går plus kvartal efter kvartal kommer det finnas mer kraft över till high-end.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@ågren: AMDs försäljning av grafikkort har i flera år varit detas största inkomst. Men ja, spelkonsolerka är ju en stadig inkomst de med. Men de är inget som gör att AMD går med vinst. De är ju bars p se på deras historik. Grsfikkorten har i många år varit den del som hållit AMD flytande och lunnat täcka upp dom delar som blödde. Nu finns förvisso Ryzen och företaget säljer processorer och kretsar och tar hem marknadsandelar igen
De som är konstigt är att datorspel och just grafikkort är i en guldålder och då välja bort de känns som en konstig strategi.

En väldigt stor del av deras grafikkortsförsäljning har drivits på av mininghysterin vilket är extremt volatilt. Vad tycker du själv låter mest rimligt i egenskap av VD och/eller aktieägare, att teckna exklusiva avtal med Sony och Microsoft som sträcker sig närmare ett decennium och garanterar en försäljning av uppåt en kvarts miljard enheter eller en marknad som är väldigt osäker och som bygger på förhoppningen att ingen kan leverera en bättre och/eller billigare produkt samtidigt som giganten Intel planerar att äntra marknaden?

Vad jag har läst så utgör grafikkortsförsäljningen en ganska liten del av deras totala inkomster där CPU-/serversidan och diskreta grafiklösningar totalt dominerar intäkterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hjälpsam

Naturligtvis tråkigt, en tröst är dock att de som är Nvidia fanboys äntligen kan njuta frukterna av ett dominerande Nvidia, deras lycka måste vara total.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Eftersom AMD inte spelar i toppskiktet längre när det gäller grafikkretsar kan man undra hur de ska klara sig när Intel kliver in på allvar. Resurserna hos AMD räcker tyvärr inte längre till för att konkurrera på allvar på både CPU- och GPU-sidan. Vega för vanliga konsumenter har varit ett veritabelt fiasko. För konkurrensens skull hoppas jag AMD tar marknadsandelar från Intel på Servrar.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

En väldigt stor del av deras grafikkortsförsäljning har drivits på av mininghysterin vilket är extremt volatilt. Vad tycker du själv låter mest rimligt i egenskap av VD och/eller aktieägare, att teckna exklusiva avtal med Sony och Microsoft som sträcker sig närmare ett decennium och garanterar en försäljning av uppåt en kvarts miljard enheter eller en marknad som är väldigt osäker och som bygger på förhoppningen att ingen kan leverera en bättre och/eller billigare produkt samtidigt som giganten Intel planerar att äntra marknaden?

Vad jag har läst så utgör grafikkortsförsäljningen en ganska liten del av deras totala inkomster där CPU-/serversidan och diskreta grafiklösningar totalt dominerar intäkterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle inte vilja påstå att mining har varit de som drivit AMDs försäljning av grafikkort ända sedan dom köpte upp ATI, eller hur? Jag vill bara mena att AMD satsade rätt för sig själva genom att sälja egna grafikkort och historiskt så har dom levererat mycke bra grafikkort som i dom flesta fall har varit väldigt konkurrenskraftiga mot NVIDIA. NVIDIA och Intel må har den största marknaden i både segmenten för grafikkort och processorer. Men AMDs grafikkort har oftast sålt väldigt bra och gett AMD svarta siffror medans dom övriga delarna i bolaget visat röda siffror. Historiskt så har AMD också gått back när dom sålt dedikerade lösningar till bland annat Sony. Vill minnas att PS3 subventionerades så pass att AMD fick röda siffror även där.
Hur som haver, personligen så tycker jag att AMD gör sig själv en björntjänst med att tappa fokus på sin utveckling av grafikkort.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon267242:

Vega är ett skämt

det beror på till vilket pris man köper det för. Super bra krets vid lägre klocks och för APUer. Men inte lika bra för high end gaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: PS3 använde Nvidia GPU tror du tänker på Xbox 360 som använde ATI/AMD GPU.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HC-8315:

@ågren: AMDs försäljning av grafikkort har i flera år varit detas största inkomst. Men ja, spelkonsolerka är ju en stadig inkomst de med. Men de är inget som gör att AMD går med vinst. De är ju bars p se på deras historik. Grsfikkorten har i många år varit den del som hållit AMD flytande och lunnat täcka upp dom delar som blödde. Nu finns förvisso Ryzen och företaget säljer processorer och kretsar och tar hem marknadsandelar igen
De som är konstigt är att datorspel och just grafikkort är i en guldålder och då välja bort de känns som en konstig strategi.

utvecklings kostnaderna överstiger inkomsterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ännu ett tecken på att man gör rätt val i livet genom att välja Nvidia och Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Prioriterar konstigt? De specialutformade grafikkretsarna garanterar en rätt betydande inkomst de närmaste tio åren jämfört med dedikerade grafikkort som dels kan gå lite hur som helst och som även är ett ganska nischat produktsegment.

Diskreta grafiklösningar och customkretsar är det som garanterar ett stadigt kassaflöde och att prioritera bort det för att istället lägga resurser på övriga projekt är ren idioti ur ekonomisk synpunkt även om det så klart är tråkigt för de potentiella kunder som vill kunna köpa ett högpresterande grafikkort från AMD.

Du har helt rätt i sakfrågan och jag tycker de prioriterat rätt också.

Det som är intressant är att AMD som namn och deras PR inte får alls samma lyft när de är inbakade i en konsol jämfört med om de varit med och slagits bättre bland dedikerade grafikkort på PC-marknaden. Det är svårt att värdera detta och risken med tiden kan ju bli att de helt tappar sin "edge" här. Skulle det i sedan resultera i att Intel/Nvidia börjar ta plats i konsoler så är det ett enormt hårt slag.

Svårt att sia om såklart, vilka effekter de direkt kommer att få.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Smart prioritering skulle jag säga. Jag har ingen koll hur stor av företagens vinst kommer från toppskiktet. Men att få en väldigt stadig inkomst garanterad under en hel konsoll generation är ju väldigt bra. Sen om det samtidigt hjälper till att driva utvecklingen av mellanskiktet för att bli ledande där är det ju positivt det med.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

@HC-8315: PS3 använde Nvidia GPU tror du tänker på Xbox 360 som använde ATI/AMD GPU.

Japp, fel av mig. Fick kolla upp de närmare själv då minnet svek mig. Men Xbox sålde inte så bra heller så lite rätt iaf.

Skrivet av _Merc_:

utvecklings kostnaderna överstiger inkomsterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Så kan de mycke väl vara. Men de blir ju inte direkt lättare å slå sig in på marknaden igen om man börjar gå ifrån den. RX Fury var ett steg i rätt riktning och sen så drev man åt andra håll om vi nu ska prata någorlunda närtid.
Jag ser inte fram emot att AMD minskar sin närvaro på marknaden. Visserligen så kanske nu Intel också gör entré och om dom satsar på mellansegmentet så kommer de också störa AMD.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Förstår valet, dock har de väl inga superbra marginaler på konsol kretsarna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

Jag läser detta som att nu när AMD har större pengaflöde och att när konsol gpu:n är färdigställt så kan hårdvarusidan börja fokusera 100% på gpu:n till pc, typ 1 år innan PS5 release?
Kommer ta tid att få konkurrens antar jag, såvida inte de 20-30% hårdvarustyrkan har redan gjort stora framsteg i grundarbetet.

Det enda jag kan se som skulle tala för ett snabbt inträde för AMD i GPU sidan på pc är att om RTG lyckas skapa en effektiv krets likt Ryzen där flera GPU:er är kopplade via infinifabric, eller modulariserade kretsar som minneskrets, beräkningskretsar via IF (som rykten likt Zen2).
Således att kretsarna 1 blir mycket mindre komplext att designa, att det inte kräver lika mycket ingenjörresurser och 2 blir billigare att tillverka i 7nm, att yield:en blir hög.

Tror inte AMD kan konkurrera på de närmaste 1½-2 åren om de kör på en stor och komplex monolitisk kretsl, iaf inte på toppen.

Det är väldigt få som köper toppkort. Mellansegmentet är klart viktigare och det låter som om navi kommer passa in där. Deras största problem är PR och där har de inte råd att tävla med nvidia och deras horder av fanboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@ågren: AMDs försäljning av grafikkort har i flera år varit detas största inkomst. Men ja, spelkonsolerka är ju en stadig inkomst de med. Men de är inget som gör att AMD går med vinst. De är ju bars p se på deras historik. Grsfikkorten har i många år varit den del som hållit AMD flytande och lunnat täcka upp dom delar som blödde. Nu finns förvisso Ryzen och företaget säljer processorer och kretsar och tar hem marknadsandelar igen
De som är konstigt är att datorspel och just grafikkort är i en guldålder och då välja bort de känns som en konstig strategi.

Under samma år har de inte producerat knappt några nya CPU:er alls. Nu har man valt en marknad på bekostnad av en annan för att man inte har ekonomin att fokusera på två marknader. Därav har man valt det som på kort tid kan generera pengar i kassan. Sedan ska man vara medveten om att PC spelande fortfarande är en väldigt nischad marknad som dessutom står lite still och bara för att GPUerna hållit AMD flytande tidigare betyder inte att de måste inkluderas idag.

Skrivet av HC-8315:

Jag skulle inte vilja påstå att mining har varit de som drivit AMDs försäljning av grafikkort ända sedan dom köpte upp ATI, eller hur? Jag vill bara mena att AMD satsade rätt för sig själva genom att sälja egna grafikkort och historiskt så har dom levererat mycke bra grafikkort som i dom flesta fall har varit väldigt konkurrenskraftiga mot NVIDIA. NVIDIA och Intel må har den största marknaden i både segmenten för grafikkort och processorer. Men AMDs grafikkort har oftast sålt väldigt bra och gett AMD svarta siffror medans dom övriga delarna i bolaget visat röda siffror. Historiskt så har AMD också gått back när dom sålt dedikerade lösningar till bland annat Sony. Vill minnas att PS3 subventionerades så pass att AMD fick röda siffror även där.
Hur som haver, personligen så tycker jag att AMD gör sig själv en björntjänst med att tappa fokus på sin utveckling av grafikkort.

AMD köpte ATI 2006. Den första kryptovalutan släpptes 2009. Det tog även ett par år för den att spinna runt nog mycket för att bli populär så att påstå att kryptovalutorna hållit AMD flytande sedan de köpte ATI går helt enkelt inte eftersom ATI hade varit en del av AMD minst tre år innan ens kryptovalutan blivit påkommen.

Skrivet av lindahlj:

Ännu ett tecken på att man gör rätt val i livet genom att välja Nvidia och Intel.

Mhmm...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Prioriterar konstigt? De specialutformade grafikkretsarna garanterar en rätt betydande inkomst de närmaste tio åren jämfört med dedikerade grafikkort som dels kan gå lite hur som helst och som även är ett ganska nischat produktsegment.

Diskreta grafiklösningar och customkretsar är det som garanterar ett stadigt kassaflöde och att prioritera bort det för att istället lägga resurser på övriga projekt är ren idioti ur ekonomisk synpunkt även om det så klart är tråkigt för de potentiella kunder som vill kunna köpa ett högpresterande grafikkort från AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av HC-8315:

Jag skulle inte vilja påstå att mining har varit de som drivit AMDs försäljning av grafikkort ända sedan dom köpte upp ATI, eller hur? Jag vill bara mena att AMD satsade rätt för sig själva genom att sälja egna grafikkort och historiskt så har dom levererat mycke bra grafikkort som i dom flesta fall har varit väldigt konkurrenskraftiga mot NVIDIA. NVIDIA och Intel må har den största marknaden i både segmenten för grafikkort och processorer. Men AMDs grafikkort har oftast sålt väldigt bra och gett AMD svarta siffror medans dom övriga delarna i bolaget visat röda siffror. Historiskt så har AMD också gått back när dom sålt dedikerade lösningar till bland annat Sony. Vill minnas att PS3 subventionerades så pass att AMD fick röda siffror även där.
Hur som haver, personligen så tycker jag att AMD gör sig själv en björntjänst med att tappa fokus på sin utveckling av grafikkort.

Tror ni har rätt, köra på en solid inkomst är nog inte fel, speciellt när Zen/Navi tillsammans kommer bli en vass produkt. Kanske kommer öppna fler dörrar än bara Sony och Microsoft.

Är ju inte säkert att AMD kommer lyfta sig nå mycket i procentenheter bara för att de har likvärdiga eller bättre grafikkort än Nvidia, det har vi sett förut i historien.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

En liten notis:

Att arkitekturen Vega inte blev den succé många hoppats på tillskrivs i en ny rapport att AMD valde att prioritera sina resurser på skräddarsydda kretsar istället för dedikerade grafikkort.

Den blev iaf den succé som AMD hoppats på eftersom de gått ut med att Vega sålde 10 gånger bättre än Fiji.

källa