Väljer du bort filmer för att de är 3D? (Bio)

Permalänk
Medlem

Om filmen inte finns i 2D struntar jag i att se den.

Me det sagt så testade jag spela med Nvidia 3D grejer häromdagen. Faktiskt ganska häftigt, men inget jag hade orkat köra med i längden.

Permalänk
Medlem

Jag tittar på bio utan 3D.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Även jag undviker 3D på bio så långt det är möjligt, hade t.ex. Dunkirk som öppnar nu i veckan endast gått i 3D hade jag antagligen sett den ändå men finns 2d som alternativ väljer jag det varje gång.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Kanske en poll hade varit på sin plats, även om det utesluter diverse djupgående argument

Permalänk
Medlem

Jag har inget mot 3d bio

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Bio utan 3D suger. Sätt dig på typ 3e raden så blir det bra.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Proffsmoddare

Undviker alltid numera. De få gånger jag testat 3d så har det enbart varit irriterande och inte tillfört filmen något öht.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Skitjobbigt om man har glasögon i vanliga fall, tycker jag iaf.
Kört nån rulle hemma på projektorn och det är galet mycket bättre än på bio.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Hatar 3D bio.
Mörkt bild och usel bildkvalitet som resultat.

Enbart gått när jag blevet bjuden.

Blev medsläpad på "4D" bio, fick snabbt lära mig att det innebar hydrauliska påkar emellan ryggkotorna och ett ansikte nersprutat med vatten och fläktar som blåste en i nyllet, fick tillslut gömma mig bakom jackan för att få lä.

Vilken skit.

Permalänk
Medlem

Jag tog tillfället i akt och gick på bio i USA, i 3D. Vet inte om det var någon annan teknik eller om det helt enkelt var avsaknaden av text, men det var en trevligare upplevelse än på hemmaplan.

Tycker fortfarande att 3D är helt överflödigt, men nu vet jag iallafall att det inte alltid är helt fruktansvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gjorde misstaget att se sista Bilbo-filmen i 3D. Det hela såg ut som en teaterscen under hela filmen, ingen filmkänsla alls. Förstörde upplevelsen. Är försiktig numera vad det gäller 3D-filmer och ser om andra har tyckt att det passat för filmen, som Gravity eller Avatar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Föredrar 2D, men finns det inte utan 3D och jag vill se filmen så får det gå.

Tycker det är på tok för mycket skuggor från "fel" bild, särskilt på text.

Hade jag kunnat få filmer utan undertexter hade jag kunnat tänka mig att gå på bio ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Självklart. Hatar 3D bio, betalar hellre en tjuga mer för att få se den i 2D 4K vid en kvällstid. Får som många andra ont i ögonen, väldigt obekvämt att ha det på näsan. Tunga. Mörk bild. "Mindre bild" då du ser genom glasögonen som sitter typ 1-2cm från ögat och ramar in mkt mer än en storbild 2D där du har fullt synfällt.

Brukade alltid köra käk sedan bio nu blire bio sedan käk, då typ alla kvällsvisningar är 3D på storfilmerna. Valt bort storfilmer då de bara visats i 3D...

Läst igenom alla kommenterer också och verkar bara va typ 3 pers som gillar 3D bio och de andra typ 40 inläggen hatar det XD

Hur är upplösning på biografer egentligen, är det 4K?

edit:
Googlade till mig svaret på min egen fråga
https://m3.idg.se/2.1022/1.642404/imax-scandinavia-solna/sida...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Helt klart. Har blivit bortskämd med 3D-effekten i VR.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har själv ett par glasögon med samma polarisering i båda glasen så jag slipper 3D effekten..
Men har projektor hemma så är inte så ofta på bio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hur är upplösning på biografer egentligen, är det 4K?

edit:
Googlade till mig svaret på min egen fråga
https://m3.idg.se/2.1022/1.642404/imax-scandinavia-solna/sida...

Dock flera felaktigheter bl.a. dessa 2st 2k projektorer blir inte 4k och de stackas för ljusstyrkans skull ...

Permalänk
Medlem

Går bara på BIO 2-3ggr om året, men oftast väljer jag bort filmer om de bara går i 3d.
Det är ju nästan provocerande att men betalar mer för att se en sämre version av filmen.
Dessutom är man tvungen att använda ett par sunkiga solglajjor med kass passform. Nä usch och fy!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag väljer alltid bort 3D om jag har möjlighet.

Jag har inget mot glasögonen men tycker att upplevelsen blir som att betrakta en miniatyrvärld snett uppifrån. Scener med många människor eller stora byggnader blir ungefär lika episka som att sitta och titta på en jävla myrstack när dom små satarna bär omkring på sina barr.

Det är en idiotisk gimmick som måste dö. Ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

Bojkottar 3D filmer. Tycker bara det förstör och distraherar och sedan kostar det mer också.

Permalänk
Medlem

3D var väl kul ett tag på 80-talet när man var liten. Efter att ha provat 3D på bio en gång på senare år så undviker jag det. Har aldrig haft en 3D-tv och heller aldrig använt 3D vid datorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det hade varit smidigt med en.omröstning så hade det varit lätt och se hur många som föredrar 3D eller ej.

Personligen föredrar jag utan 3D för jag gillar att koppla av när jag ser på film och jag tycker att det blir ansträngt med 3D. Jag skulle till och med vara beredd att betala extra för en film utan 3D.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag undviker 2D film. Kan lika gärna se film med bättre bild hemma. 3D betalar sig med stor bild. Har vr glasögon men det är så mycket meck med att komma runt cinavia det är inte riktigt värt det.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ser alltid på 3D om möjligt. För mig existerar inga nämnvärda nackdelar, det är bara ett plus.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Jag använder den här hemsidan för att avgöra:

http://realorfake3d.com/

Om filmen spelats in i riktig 3D, då är det faktiskt riktigt häftig. T.ex Avatar ångrar jag inte att jag såg i 3D. Om det däremot är fake 3d, 3d som gjorts med eftereffekter efteråt, då håller jag mig borta.

De filmer som spelats in i riktig 3D har nästan alltid gjort det med en riktig tanke bakom, så att de använder 3Dn som en del i det visuella för att t.ex leva in en i världen på ett bättre sätt. Då missar man något om man inte ser dessa i 3D!

Fake 3D används för att tjäna pengar på dyrare biljetter, det är skitbilligt att lägga till effekter i nån studio i Pakistan efteråt, och oftast är det bara några enstaka "moneyshots" där det flyger grejer mot en vilket tar en ur inlevelsen i filmen.

TLDR; Se de riktiga 3Dfilmerna i 3D, annars avstå!

Utökat
Permalänk

Jag väljer bort. Tycker den extra suddigheten och flimmret som blir bidrar med negativt än vad själva 3d effekten bidrar positivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Väljer bort 3D. Vanligtvis tycker jag 3D-filmningen känns minst sagt halvdan. Det bästa jag sett inom 3D är ordentligt filmade actionvideor, inte långfilm.

Utöver det, är det som många andra säger, mörkare bild och obekväma glasögon. Nej tack.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Går filmen i fråga på SFs biograf Saga i Stockholm så ser jag den gärna där då salong 1 är stor, schysst och saknar 3D

Tyvärr riktar de sig lite mer åt svenska- eller indierullar och visar bara "blockbusters" när SF tror de behöver kapaciteten.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

låneglasögonen är ju fruktansvärda, därför tar jag med egna 3D glasögon som sitter bra och, i mitt tycke, är bättre ljusmässigt.

Dock föredrar jag episka filmer utan 3D eftersom jag tycker detaljerna kommer fram bättre på vanlig 2D.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har inget problem med någon av dom, se till o kika hur brillorna är innan filmen börjar, man får byta, åtminstone där jag varit. Sitter gärna så jag har huvudet ungefär 60% upp av skärmen, så mycket bättre om man även får sitta i mitten. Bokar ofta vid release så brukar inte vara ett problem.
I min stad så finns det nästan ingen biokultur dock, så efter premiären, även ofta på premiären, är över halva salongen tom. Går man efter en vecka är detta mer lag än undantag.

Dåliga brillor kan dock helt förstöra upplevelsen, säger även som någon i tråden, läser man inte texten så blir det så mycket bättre. Vill gärna ha brillor där man kan vrida och tilta huvudet utan att få för mycket problem, ibland känns det som man får rainbow effect och ibland ser det smutsigt/utsmetat ut om man inte sitter helt rakt i rätt höjd/med rätt vinkel.
Kommer jag ihåg så tar jag med egna brillor jag vet fungerar bra, inte så dyrt nu när de flesta kör med passiv 3d.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Går på bio rätt ofta och väljer alltid 2D, finns filmen endast i 3D så är det alltid en övervägning om filmen är så pass viktigt för mig/oss så att vi väljer att se filmen ändå.

Men undviker 3D så långt det bara går, dock så har de börjat visa de flesta filmer i 2D nu (ett tag var det fan enbart 3D), så längesen jag såg en film i 3D.