Speldator för bl.a. BF5 i 1080p, tips och råd uppskattas. Budget runt 12K.

Permalänk
Medlem

Speldator för bl.a. BF5 i 1080p, tips och råd uppskattas. Budget runt 12K.

God eftermiddag!
Suttit och rotat runt i tre dagar nu och börjar närma mig ett färdigt paket för att "uppgradera" min nuvarande dator. Det enda jag tänker behålla är chassi, nätagg och lagringsdiskar, så det är mer eller mindre en ny dator.

Någon som har några invändningar mot paketet eller som skulle bytt något som ändå landar runt samma slutsumma? Mycket tacksam för åsikter!

https://komponentkoll.se/bygg/IOFoo

Permalänk
Inaktiv

Vad ska du ha datorn till och vad ska du spela?

Permalänk
Medlem

@anon200632: Inget avancerat, spel, surf och film. Det mest krävande på horisonten just nu som jag vill kunna driva är nya BF5 när det kommer, men jag lär fortsätta spela i 1080 då en ny skärm inte står på agendan just nu iaf

Permalänk

Om du är nöjd med 1080p och inte har en 144Hz-skärm så är ett 1070Ti lite overkill. Ett 1070 klarar moderna AAA-spel på maxinställningar i bortåt 100fps utan större svårigheter. Nya kort är ju också på gång, troligen senare i år.

Jag skulle satsa lite mer pengar på RAM och satsa på DDR4-3200 - det gör en del skillnad, särskilt med Ryzen, utan att det kostar alltför mycket extra.

När det gäller SSD:n så skulle jag hellre satsa på större SATA-disk än mindre NVMe-disk. NVMe är mycket dyrare ger inga märkbara fördelar för den som spelar spel. Du kan få en 860 Evo på 500GB för bara en hundring mer än vad du ger för 960:n du valt ovan. Om du hatar sladdar och vill ha SSD:n på moderkortet till varje pris så finns ju också 860 Evo i en variant som kör SATA över M2 och bara är lite dyrare än den vanliga.

Annars verkar det väl vettigt tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem

@Hathhe *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@renhanxue: Tanken med 1070 TI är att framtidssäkra. Jag byggde min nuvarande burk 2011 och har kunnat hålla den typ aktuell tills nu, när den börjar krackelera lite för mycket för att det ska vara bekvämt. Tanken är att göra om något liknande, eller iaf inte behöva köpa nytt dom närmsta åren. Och om det är overkill för 1080p så ger det ju om inte annat utrymme för en ny skärm så småningom (vill bara förtydliga att jag inte argumenterar emot dig, utan använder dina synpunkter för att argumentera mot mig själv)

Ang. RAM så verkar det som (om jag förstått det hela rätt i all information jag hetsat igenom) att vinningarna med högre klocka blir så små efter just 2666 att det inte är värt det. Kändes som en gyllene medelväg. Men ska kolla vidare på det!

När det gäller M2-ssd'n så tänkta jag helt ärligt inte så mycket alls. Jag blev förvånad över att den inte kostade mer och den var den absolut snabbaste i den prisklassen. Jag har två äldre SSD SATA-diskar som jag aldrig lyckats få den där riktigt snabba upplevelsen ur. Kan dock bero mer på resten av komponenterna i burken än själva diskarna. Får ta en titt på det också!

Tack för responsen!

@Kent: Sorrysorry! Fingrarna jobbade snabbare än hjärnan. Tack för bättre rubrik!

Permalänk

Huruvida man ser någon skillnad på 2666MHz och 3200MHz beror väldigt mycket på vad man gör, men man kan räkna med att det är mätbart i alla fall och det kan vara ungefär 5% bättre prestanda i många fall. Prisskillnaden mellan 16GB 2666 och 16GB 3200 är ofta bara lite drygt 100 kronor, eller ungefär 5% av priset, så jag tycker det kan vara värt pengarna - linjär ökning i prestanda per krona får väl anses vara en ganska bra deal. Ovanför 3200MHz så skenar dock priserna iväg snabbt.

Har för mig att jag läst nånstans att snabbare minnen hade mer effekt på Ryzen än på Intel, men jag hittar det inte nu och kan ha inbillat mig.

Angående 1070Ti så är prisskillnaden mot 1070 mindre än jag trodde. Mitt resonemang brukar gå i stil med att det inte är någon idé att försöka framtidssäkra genom att köpa dyrare nu - om tre år så kommer skillnaden knappt att ha någon betydelse längre och du får inte ut så många fler månaders effektiv livslängd av ett dyrare kort. Om du lägger en tusenlapp extra idag så köper den betydligt mindre prestanda nu än den skulle kunna göra om tre år, så om du köper den prestandan du behöver nu men inte mer så kan du ha råd att uppgradera tidigare. Men å andra sidan så är prisskillnaden här verkligen inte så stor, så det är nog inte en så dum idé i alla fall.

Jag har själv M2-SSD för att det är jäkligt coolt, men jag visste när jag köpte den att det inte är värt nästan dubbla pengarna. Det är inte ens i närheten av dubbla prestandan för de grejer jag använder datorn till.

Permalänk
Medlem

@renhanxue: Jag kollade runt lite extra och hittade två stickor av bättre märke med 3200mhz som var ca 150kr dyrare, så definitivt värt det oavsett hur stor eller liten skillnad det gör i prestanda. Så tack för det tipset!

Prisläget pendlar ju så jäkligt på olika grafikkort så det skulle inte förvåna mig om 1070ti var ett dåligt köp för ett tag sedan, men dom du säger, prisskillnaden var inte så stor neråt och betydligt större uppåt. Och 1070ti verkar vara tacksamt att överklocka också med möjlighet att ganska enkelt lägga sig på nivå med ett 1080.
Och visst, det kan vara svårt att framtidssäkra, men som sagt, min nuvarande burk klarade sig utmärkt i iallafall 7 år innan grafikkortet brann =P

Jag kollade runt på både M.2 och satsa-diskar runt prisklassen jag lagt mig på och jag hittade faktiskt ingen bra trade-off. Visst, hastigheten på mitt val är kanske att ta i, men om valet är ett sämre fabrikat, som är betydligt långsammare och bara i bästa fall har större lagringsutrymme så känns det som att det kan vara värt att gå all in på systemdisken. Med rabatten på inet så tyckte jag ändå priset var helt överkomligt för vad man får

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp beg graffe eller vänta på volta

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av Hathhe:

Jag kollade runt på både M.2 och satsa-diskar runt prisklassen jag lagt mig på och jag hittade faktiskt ingen bra trade-off. Visst, hastigheten på mitt val är kanske att ta i, men om valet är ett sämre fabrikat, som är betydligt långsammare och bara i bästa fall har större lagringsutrymme så känns det som att det kan vara värt att gå all in på systemdisken. Med rabatten på inet så tyckte jag ändå priset var helt överkomligt för vad man får

Kanske missar jag något med nån rabatt, men du får en Samsung 860 Evo 500GB för 1190:- inklusive frakt på Komplett just nu. Dubbelt så mycket utrymme för en hundralapp extra. Att det är långsammare kommer du aldrig att märka i verkligheten. NVMe gör bara märkbar skillnad för folk med hundra gigabyte stora databaser eller enorma okomprimerade videofiler, typ.

250GB räcker inte så långt numera med tanke på att ett enda AAA-spel kan ta 50GB eller mer.

Permalänk
Medlem

Om det är för BF5 så skulle iaf jag köpt i höst istället.

Har du tur så har de släppt 1170 då, som kommer räcka ännu längre.

Skickades från m.sweclockers.com