Asus ROG Swift PG27UQ: Local dimming och skärmpanel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skärmen har en fläkt. Dels är 1000-nits-kapabel belysning på 27-tum krävande i fråga om hur det måste kylas. Dels är elektroniken som reglerar allt omfattande och troligtvis också första generationen av sitt slag. Tittar vi på specialfallen ena änden, likt Dolby pulsar, förekommer det vätskekylda varianter och även varianter där man bygger separat kylrum för skärmarna.

En vanlig 24-tums 144 Hz-basgamingskärm kör i grunden och botten många år gammal teknik som genomgått många iterationer av nu standardiserade och strömsnålare komponenter. Samt förstås inte ens är i närheten till att likna PG27UQ i fråga om specifikationer.

EU-Energi-märkningen sätter PG27UQ som C-klassad.

@Wolfkin: Ska definitivt kolla detta med VESA-fästet och blockage!

Tackar, ser fram emot kommande artiklar och test.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wolfkin: Asus skickar med distanser till sitt VESA-fäste så att fläkten inte blockeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

De problem som denna teknik alltid har.

Verkligen specifikt...

Eftersom du sågar skärmen redan i detta tidiga stadium, borde du kunna motivera lite bättre.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Verkligen specifikt...

Eftersom du sågar skärmen redan i detta tidiga stadium, borde du kunna motivera lite bättre.

Jag sågar inte skärmen. Jag tycker bara att 26000 för denna 27" spelskärm är "lite" högt trots dess finesser. Led belysning med local dimming är nog bra, men någon oled panel vad gäller svärta är den inte. Local dimming har väl alltid haft vissa problem och här ska man kombinera den men hög frekvens och g-synk teknik.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cyprus:

Jag sågar inte skärmen. Jag tycker bara att 26000 för denna 27" spelskärm är "lite" högt trots dess finesser. Led belysning med local dimming är nog bra, men någon oled panel vad gäller svärta är den inte.

Fast vilka OLED-skärmar tänker du på som ger 4K/144 Hz? Eller ens 144 Hz till att börja med? I skrivbordsstorlek som 27 tum? Som kostar 26.000 kronor?

För den "billigaste" OLED-skärmen för ett skrivbord jag vet är Sonys Trimaster-25-tummare som kör 1920x1080 i 60 Hz och kostar runt 55 kkr+moms. Yrkesmonitorer avsedda för färgsättning/grading inom Rec.709-standard.

Iofs får man för runt 15000-någonstans (varierar) en 55-tums OLED-TV från 2017 som i LG:s fall ska kunna köra 1920x1080 i 120 Hz, men annars är så typiskt TV med 4K i 60 Hz som det bara kan bli. Och 55-tum stor. Tyvärr skalar inte teknik i storlek per automatik och det verkar som planerna på mindre modeller handlar om 48 tum.

Ja, retorisk motfrågor. Men det är något med skärmar som gör att de hela tiden jämförs med fantasiprodukter

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Det känns som att vi står inför ett stort teknikskifte inom bildskärmsteknik, där det redan börjat gå att köpa stora OLED-belysta apparater för ganska rimliga pengar. Denna skärm känns mest som ett försök att klämma ut ”det sista” ur en föråldrad teknologi, så jag kan förstå att folk är skeptiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Laxpudding: Det känns som att vi står inför ett stort teknikskifte inom bildskärmsteknik, där det redan börjat gå att köpa stora OLED-belysta apparater för ganska rimliga pengar. Denna skärm känns mest som ett försök att klämma ut ”det sista” ur en föråldrad teknologi, så jag kan förstå att folk är skeptiska.

Allt för tidigt för att ropa hej ännu. OLED är fortfarande ett antal år bort på PC marknaden. OLED har ju inte ens lyckats konkurrera ut "LED" helt ännu pga. produktionspris samt åtkomst.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har skrivit om OLED, träffat på, testat och jobbat med OLED-displayer i över tio års tid. Tekniken finns och den lever i allra högsta grad. Men inte på skrivbordet i form av datorskärmar. Det är ännu ingen som lyckats skapa en tillverkningsekonomi som konkurrerar med LCD-teknik inom det här segmentet. Detta föregicks också av många år av skriverier innan ens de första produkterna nådde marknaden.

OLED firar alltså någonstans cirka 20 år i mitt medvetande. Så var är OLED-produkterna alla datorskärmar alltid ska jämförs med? Tja, än så länge har jag bara hört fantasier om dem.

Det finns ett enormt och viktigt teknikskifte framför oss. Ett skifte som kommer pågå i flera år och decennier: Det är övergången till displayer med högt dynamiskt omfång och med det innehåll anpassat för hur det mänskliga ögat uppfattar ljus och färger. Vår syn ska bestämma snarare än vad som var tekniskt möjligt med en färg-TV från 60-talet. Eftersom det basen för den skärm och det innehåller som distribueras, inklusive detta vi läser just nu. Vi har inte kommit längre. 60-talet styr fortfarande över din bildskärm.

Det finns också ett teknikskifte i fråga om bandbredd och signalöverföring som öppnar dörrar för att skapa och distribuera innehåll i högre frekvenser med ett rikare omfång på upplösning, färger och dynamik. En förändring i bandbredd som funnits på papper i flera år där ingen tillverkare riktig vill ta klivet framåt.

Hrrrm, var kan jag nu hitta en sådan produkt som tar det klivet framåt? 🤔

Permalänk
Medlem

@laxpudding Seriöst det är fredag och du sitter och håller på skärmarnas skärm. Ge mig något att läsa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mäki: Håller på att kolla upp saker... Så det tjongar till rejält nästa vecka.